Forza Horizon 3: užijte si rychlost a zábavu na silnici (recenze)

Forza Horizon se letos dočkala již třetího plnohodnotného pokračování. Jaké je?

Spin-off závodní hry Forza Motorsport nesoucí titul Horizon už je herní klasikou v automobilovém žánru. Původně arkádový experiment se za čtyři roky, které uplynuly od vydání prvního dílu, vyprofiloval do plnohodnotné série s miliony fanoušků po celém světě. I proto jsme se letos dočkali již třetího dílu Forza Horizon 3.

Po Coloradu z prvního dílu a italsko-francouzských hranic toho druhého, jsme se přesunuli do Austrálie. Austrálie je totiž zjevně naprosto ideálním prostředím pro závodní hru s otevřeným světem, protože je velká, plná unikátních scenerií a celkově nesmírně rozmanitá. Nejenže se tak budete prohánět po pobřeží, po silnicích a vesničkami, nýbrž i pouštěmi, rozsáhlými loukami či útrobami hustě zalesněných pralesů.

Virtuální Austrálie má neskutečné kouzlo, a to zvláště díky své pestrosti. Ona pestrost prostředí se ale neprojevuje jen v estetickém směru, ale i z hlediska herní zábavy. Závody samotné jsou totiž také dost často velice pestrou koláží různých míst, aut, povrchů a lokalit. A to se k festivalovému konceptu hry nesmírně hodí. Nedostatkem světa budiž, že působí až příliš prázdně. Na lidi mimo areál festivalů nenarazíte a dle provozu by se snad chtělo říct, že v Austrálii žije všehovšudy pár tisíc lidí.

Stejně jako v předcházejících hrách jste i v trojce neustále vedeni k adrenalinové a zábavné jízdě.

Zmiňovaný festivalový koncept, který si s sebou Forza Horizon nese již od titulní hry, je v třetím pokračování opět přítomen. Doznal však několika, byť ne až tak razantních, změn, které vzešly především z toho, že tvůrci pozorně naslouchali hráčům a jejich feedback poctivě zapracovali. Festivalů se tentokráte nebudete jen pasivně účastnit, nýbrž se na jejich pořádání i aktivně podílet.

To v praxi vypadá tak, že jednotlivé festivaly můžete upgradovat, směřovat do kýžených koutů virtuálního světa, vybírat si závodní třídy, vozidla a další. Odkrývání mapy a to, kde a s čím budete jezdit tak není předem dané, ba právě naopak se to bude vždy odvíjet od vašeho rozhodnutí.

Hnacím motorem jsou opět fanoušci a virtuální peníze. Cílem, ke kterému se díky novému konceptu festivalů budete prokousávat svou vlastní cestou, je dosáhnout maximálního počtu 25 miliónů fandů. Během toho se pak samozřejmě dostávat na vyšší zkušenostní úrovně, nakupovat vozidla, upgradovat je, efektivně využívat perků (multiplier pro skóre, rychlejší prozkoumávání okolí, atd.), hledat raritní kousky, pokořovat výzvy (rychlostní, driftovací, skákací a další) a především pořádně prozkoumat celý svět a jeho obsah (třeba prostřednictvím dronů).

O rozmanitém herním světě, který jde ruku v ruce se samotnou hratelností (off-roady budete jezdit v džungli, rychlostní závody na dálnicích, driftovat na loukách, pak ale očekávejte i mix všeho najednou), již řeč byla, Forza Horizon 3 je ale bohatá ještě v dalších ohledech. Tím nejvýraznějším je samozřejmě to, oč tu jde především – auta.

Zatímco dvojka měla kolem dvou stovek vozidel, v trojce jich na vás čeká o sto padesát a kus víc! Jsou tu nejznámější značky (Lamborghini, Volkswagen, Ford), ale i atypické kousky jako buginy či veteráni. Každé auto si můžete jak vizuálně tak technicky přizpůsobit a pěkně si ho do detailů prohlédnout nebo vyblejsknout ve skvělém foto režimu. Auta nově nemusíte jen nakupovat nebo vyhrávat v kole štěstí, nýbrž i dražit v aukcích za přijatelnější ceny.

Po stránce obsahu toho moc Forza Horizon 3 vytknout nelze. Vedle hlavní části, která sestává z festivalů, narazíte prakticky na každém rohu na již zmíněné výzvy. Čeká vás ale i hledání vraků ve stodolách, možnost duelů s Drivatary vašich přátel a jejich najímání do klubů, fotopasti a samozřejmě všudypřítomné odměňování body za stylovou jízdu – počítají se stále skoky, drifty, near miss, ničení okolí a další. Stejně tak jako v předcházejících hrách jste tak i v trojce neustále vedeni k adrenalinové a zábavné jízdě.

Jednou z hlavních novinek Forza Horizon 3 je kooperativní režim až pro čtyři hráče. Díky němu tak můžete okusit hlavní festivalovou část nejen na vlastní pěst, ale i spolu s přáteli. V praxi to vypadá tak, že se spolu dopravujete k vybraným závodům a pak se jich účastníte. Zpestření to je jistě zajímavé, ale největší vyžití v online části pak stejně hráč najde v klasickém multiplayeru pro 12 hráčů. Ten se nezměnil, avšak vzhledem k daleko atraktivnější Austrálii baví zase o chlup více. Road tripy nikdy nebyly zábavnější a efektivnější.

Co se týče grafiky a ozvučení, nelze si stěžovat na nic. Forza Horizon 3 sice nevypadá výrazně lépe než dvojka, ale stále vypadá lépe. Svou sílu ukazuje především v deštivém počasí, při západech slunce nebo při rozbřescích, a v bouřkách. Modely aut vypadají skvěle. V této oblasti je snad na místě jen vytknout neustálou přítomnost nulového modelu poškození. Auta se maximálně poškrábou a ohne se jim pár plechů, destrukci neočekávejte. Jestli někde zapracovat pro příště, tak rozhodně tady. Hudebních stanic je tu hned osm a můžete si vyslechnout jak Dvořáka tak CHVRCHES.

Oproti předchozí verzi nepřináší žádnou revoluci, ale příjemnou dávku vylepšení a nové prostředí

O soupeře se opět stará známý systém Drivatarů, který vyhodnocuje jízdu vašich přátel, následně jejich Ghost Ridery nastahuje a simuluje jejich jízdu ve vašem hraní. Systém je to ověřený, funkční a stále skvělý. Oproti předcházejícím dílům se umělá inteligence navíc jevila o něco dravější, pohotovější a přesnější, což je rozhodně k dobru. Závody jsou díky tomu daleko zábavnější a na vyšších úrovních představují skutečnou výzvu.

Pro milovníky simulátorů bude zklamáním jízdní model. Forza Horizon 3 se od počátku profiluje jako arkáda, takže vozidla, byť disponují lehce odlišnými vlastnostmi, jsou snadno ovladatelná a kontrolu nad nimi lze bez problémů udržet i v závratných rychlostech. Na druhou stranu tu skvěle funguje například změna povrchů – přejezd z asfaltu na písek a posléze do vody rozhodně pocítíte. A to dost výrazně.

Forza Horizon 3 je výborná hra. Je dotažená, zábavná a splňuje, co se od ní čeká. Oproti předchozí verzi nepřináší žádnou revoluci, ale příjemnou dávku vylepšení. Hře by prospěla i nějaká výraznější změna, která by novou verzi trochu více odlišila, ale stejně to nic nemění na tom, že na poli arkádových závodních her Forza Horizon 3 nemá konkurenci.

Diskuze (9) Další článek: Podívejte se na startovní trailer konzolové verze XCOM 2

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,