Grafické zpracování
S odstupem času a dlouhých hodinách strávených v obou hrách si dnes trošičku více posvítíme na bližší srovnání dvou podzimních závodních taháků v podobě Project Cars 2 a Forza Motorsport 7. Stejně jako v recenzi, ani v tomto případě nečekejte žádné vítěze ani poražené, neboť jak bylo již mnohokrát řečeno, obě hry jsou určeny pro jinou skupinu hráčů. Cílem tohoto příspěvku je spíše postavit hry vedle sebe, případně je překrýt a porovnat v klíčových aspektech, což by mohlo potencionálním zájemcům usnadnit finální výběr a zaškatulkování se jedné ze skupin, byť to rozhodně není úplně tak nutné.



Jedno z nejčastějších kritérií při hodnocení nejen současných her vždy byla a bude stránka grafická. Vývojáři nás od samotného vzniku herního průmyslu neustále udivují a posouvají hranice stále dále a dále, do oblasti reálného pojetí. Pravda, chybí ještě ten finální krůček, nicméně dostali jsme se do bodu, kdy je ohromující grafické zpracování her tak nějak samozřejmostí. Minimálně tedy u AAA her.
To samé se pochopitelně očekávalo i od Project Cars 2 a Forza Motorsport 7, i když od počátku bylo tak nějak zřejmé, že se bude jednat o boj předem jasně nalajnovaný a s již určeným vítězem. Dalo se to očekávat a priori, ujištěni jsme byli v prvotních trailerech a praxe vše potvrdila. Jakkoli je Project Cars 2 krásnou závodní hrou, na kterou se opravdu skvěle dívá, Forza Motorsport 7 představuje absolutní špičku. Bezpochyby se jedná o nejlépe a nejvěrohodněji vypadající závodní hru, která kdy byla uvedena na trh a rozhodně se neztratí ani v konkurenčním boji napříč žánry.



Vývojáři z Turn 10 Studios tak bezezbytku naplnili sliby svým hráčům a představili graficky naprosto úchvatný titul podporující 4K rozlišení a HDR. Na nových konzolích Xbox One X se navíc můžeme těšit na podporu stabilních 60 snímků za vteřinu. Hra však vypadá naprosto úchvatně i na klasické verzi Xbox One. Project Cars 2 ztrácí v oblasti práce se světlem či kontrastem jednotlivých scén. Celková prezentace FM7 je mnohem živější a s větší hloubkou oproti tak trochu ploše působícím scénám z Project Cars 2. Rozdíly jsou viditelné jak v noci, tak ve dne. Nejsilnější zbraň FM 7 přichází za deštivého počasí, neboť právě během něho budete uchváceni nejvíce.



I přes to všechno však lze i v nové Forze najít nějaký ten hodně kontroverzní a nepochopitelný zkrat. Jeden z těch nejdiskutovanějších je nejviditelnější na okruhu Maple Valley. Konkrétně jde o naprosto neodpustitelné zpracování plochých textur stromů lemující trať. Plochých textur á la Minecraft. Tento prohřešek však dodáváme spíše pro pousmání a odlehčení, celkově však platí výše napsané. Forza Motorsport 7 je po grafické stránce o několik kroků napřed.
Project Cars 2 vs Forza Motorsport 7
0 : 1
Jízdní model
Jak již bylo několikrát naznačeno, obě z uvedených her se soustředí na úplně jinou skupinu hráčů, přestože se na první pohled tváří podobně. Řeklo by se, že zde máme dva závodní simulátory, které bojují o přízeň hráčů milující reálnější závodění. Povězme si to ale narovinu. Je to kec!



Je to totiž pouze a jedině Project Cars 2, který se o to skutečně snaží, a to celkem s úspěchem. Je velice sympatické, že tvůrci PC2 se rozhodli nedělat žádné větší ústupky ve snaze oslovit co nejširší spektrum hráčské komunity, ale hrdě a s velkým sebevědomím vykročili cestou přísné hardcore simulace. Cílem této kapitoly není rozvádět, do jaké míry se jedná o simulaci či ne, je třeba si uvědomit, že jde pořád jen o videohru. O videohru, která se však hraje hodně ztuha a bere v potaz mnoho reálných faktorů. Osobně se přiznám, že s PC2 na svém gamepadu stále bojuji a je pro mě mnohdy téměř nehratelné. S volantem už je to jiná káva.



FM7 se vydala poněkud chytřejší cestou ve snaze oslovit co nejvíce hráčů. Větší transparentnost, ústup k arkádovosti a méně posíracích elementů při zachování některých prvků reálné jízdy. Hra vám sama dává na výběr, jakou jí vlastně chcete mít. Chcete si příjemně zajezdit s prstem v zadku a nebo se natrápit s vypnutými asistenty? Je to jen na vás, každopádně nikdy a v žádném ohledu Forza Motorsport 7 nezachází do takových detailů jako právě PC2. Nezahltí hráče tolika údaji a tolikero nastavováním. Nenabízí tolik možností a netopí vás v moři pro někoho zbytečných detailů. Ruku v ruce s tímto faktem bohužel kráčí občasný pocit neangažovanosti během závodění ve FM7. Z hlediska reálného vtáhnutí do celého virtuálního světa má PC2 svými možnostmi hodně navrch.
Osobně mi mnohem více sedí jízdní model nové Forzy, nicméně v tomto případě, jako nezávislý recenzent musím vyzdvihnout propracovanost, detailnost a striktní suverénnost PC2. Skutečnost, že jsem se dodnes pořádně nenaučil si tuto hru užívat rozhodně neznamená, že bych snad mohl či měl popřít její kvality.
Project Cars 2 vs Forza Motorsport 7
1 : 1
Dynamické počasí
Dynamické počasí je pojem, který jsme v souvislosti s oběma přírůstky do závodní rodiny slýchávali již hodně dlouhou dobu před vydáním. Vývojáři se v rámci nenápadného konkurenčního boje chlubili s opravdu revolučními technologiemi, které budou hráče po této stránce ohromovat vždy a za každých okolností. Proměny počasí a jejich následný vliv na závodění jsou totiž klíčové prvky závodní simulace, tudíž je důraz na tento element jistě na místě.



Již ve fázi recenzování byl ovšem vítěz této mini-maxi disciplíny jednoznačně určen a nic na tom nezmění ani nějaký ten časový odstup. Je jím zcela po zásluze PC2, nebo spíše abychom byli přesnější, model LiveTrack 3.0, který představuje skutečně ojedinělou a revoluční technologii v rámci počítačových her, jež v reálném čase simuluje mnoho proměnných na závodním okruhu. Na každém ze závodních okruhů totiž můžete navolit až 17 druhů meteorologických podmínek, které budou na trati vládnout. Od jasna, polojasna, přes poprchávání či bouři, až po skutečné sněhové vánice. Chvályhodná je taktéž možnost zvolit několik herních slotů, v rámci kterých přidělíte určité podmínky, které budou následně pozvolna prostřídány.
Samozřejmostí je potom také volba času jízdy či přesného data. Možností je skutečně mnoho a neexistuje snad situace, za které by vám nebylo umožněno závodit. Navíc, díky silnému důrazu na co nejreálnější závodění nejsou tyto podmínky pouze vizuální, ale opravdu výrazně zasahují taktéž do jízdních vlastností. LiveTrack 3.0 je skutečně geniálním systémem, který nemá v herním světě doposud konkurenci.
Oproti tomu dynamické počasí v nové Forze působí až nespravedlivě ploše a prázdně. Přitom samo o sobě rozhodně nefunguje špatně a nabízí běžný standard. V porovnání však zásadně ztrácí. Na výběr totiž není vlastně skoro vůbec nic. Déšť či noční jízda je umožněna pouze na vybraných okruzích, roční dobu ani čas si nastavit nelze. Stejně tak je omezen i výběr meteorologických podmínek, které v porovnání s možnostmi PC2 působí opravdu hodně skromně. FM7 tak v tomto ohledu inkasuje opravdu hodně tvrdý a nemilosrdný direkt.
Project Cars 2 vs Forza Motorsport 7
2 : 1
Okruhy a módy
Dalším z důležitých prvků, které utvářejí celkový dojem ze závodní hry, je rozhodně její celkový obsah. Konkrétně máme na mysli herní módy, trvanlivost, množství a správný výběr závodních okruhů a především dostupných vozů, které jsou k dispozici. Na druhou stranu se opět může jednat o mírně diskutabilní záležitost, neboť se zde dosti obtížně určuje pomyslná hranice mezi dostatkem a nedostatkem. V této záležitosti nám tedy nezbývá nic jiného, než se opřít o prostá čísla, které sami o sobě vedou k nezpochybnitelnému výsledku. O důležitosti a váze si potom musí každý hráč udělat svůj vlastní závěr v závislosti na osobních preferencích.



Předně nutno poznamenat, že obě z uvedených her bezpochyby splnily očekávání a nabízí dostatek herního obsahu. Co se herních módů týče, mírným vítězem je PC2. Důvodem k tomu je především citlivěji budovaná kariéra, která hráče dokáže vtáhnout do celého dění svým reálnějším pojetím. Soustředí se na komplexní pojetí závodění jako takového. Součástí každého závodu jsou tak samozřejmě volné jízdy na čas, ve kterých porovnáváte své časy s ostatními soupeři. Nutností je také zajet klasickou kvalifikaci, která určuje postavení na startu nadcházejícího závodu. Nová Forza se oproti tomu vydává přímočařejším pojetím, které vás příliš nenutí absolvovat trénink a ve finále ani neumožní zajet kvalifikační čas.
Během závodu vás prostě hra někam hodí a perte se. Jde o způsob dosti nespravedlivý a nepohodlný. Cíl této strategie je jasný, dát hře spád a udržet závodní tempo. Bohužel ve výsledku vše působí hodně nereálně a hlavně až zbytečně moc arkádově. Postupný trénink a zlepšování se v PC2 je totiž motivující a zábavné samo o sobě. Nehledě na skutečnost, že bez osahání vozu a závodního okruhu skutečně není příliš velká šance na dobrý výsledek.
Velkým nedostatkem FM7 je také absence volné jízdy, která by byla defaultně přednastavená. Chcete-li si tedy jen tak svobodně zajezdit po vybraném okruhu bez soupeřů, čeká vás trošku toho nastavování a snížení počítačem ovládaných soupeřů na nulu. Taková volná jízda však bohužel nemá charakter svobodného tréninku, ale spíše závodu s žádnými soupeři.
Máme-li porovnávat množství okruhů, obě z uvedených her si vedou velice dobře a navíc nezvykle vyrovnaně. PC2 nabízí o něco více primárních okruhů (okolo šedesáti), FM7 zase dohání tuto ztrátu alternativními verzemi a reverse módy. V této oblasti asi těžko hledat jasného vítěze. Vzhledem k větším možnostem nastavování podmínek na trati (jízda v noci apod.) a větší variabilitě prostředí (rallycross, ledové koryto) však upřednostňuji PC2.
Project Cars 2 vs Forza Motorsport 7
3 : 1
Herní obsah a vozový park
Naprosto opačně je tomu potom v případě dostupných závodních vozů. Nabídka PC2 se pohybuje okolo 180 kousků, což je skutečně parádní výsledek a v mnoha ohledech úctyhodný. Vozy jsou vybrány skutečně pečlivě a s citem. Veškerá úcta a respekt se však vytrácí po spuštění FM7, neboť ta se v tomto ohledu dostává na šílených 700 vozů napříč všemi kategoriemi. Ještě žádná závodní hra nikdy nezašla tak daleko, nepočítáme-li starší díly Gran Turisma. Navíc, všechny vozy jsou neskutečně precizně zpracované, každé má jiné jízdní vlastnosti a jiný zvuk motoru. FM7 volí oproti PC2 odlišný model správy vozů, neboť je nutné všechny pěkně postupně odemykat, zakupovat a vyhrávat.
Vozy jsou rozděleny do pěti základních tříd, které se zpřístupňují na základě vašich zkušeností. Tyto třídy nejsou seřazeny až tak podle výkonnosti, jako spíše vzácnosti. I v první kategorii tak můžeme najít spoustu výkonných kousků. Chcete-li ale kompletovat svoji sbírku raritními závoďáky, budete nuceni si chviličku posečkat. Ceny vozů nejsou nikterak přemrštěné a celkový systém jejich získávání je motivující jak jen to jde. Byť si s mnoha vozy snad nikdy ani nezajezdíte, budete je chtít vlastnit, už jen pro ten pocit.



Do celkového obsahu jistě musíme zařadit i nákup bonusových truhel s vozy, kartami apod., kterým FM7 disponuje. Přestože se zdá tento prvek v závodní simulaci naprosto zbytečný, lze ho vzhledem k svobodné volbě využívání řadit k plusům. Je čistě na vás, zda-li na tento krok vývojářů přistoupíte a budete využívat této možnosti. V době recenzování mi přišel podobný systém jako naprosto stupidní, s odstupem času a díky vlastní hamižnosti po kompletování vozového parku však měním názor. Je to však plně na hráči. Nechcete-li se s něčím podobným babrat, hra vám nic nutit nebude.
Stejně tak je tomu i v případě tzv. drivatara, kterým se opět Forza honosí. Jedná se pouze o další zpříjemňující prvek, který ve výsledku nemá na závodění žádný vliv. V praxi vše funguje tak, že svého pilota či pilotku můžete oblékat do mnoha a mnoha oblečků, které si postupně odemykáte, vyhráváte či zakupujete. Na druhou stranu, jak již bylo mnohokrát probíráno v diskuzích, možná by nebylo na škodu zakomponovat mírné promítnutí do samotného závodění. Obleky by potom mohly fungovat podobně jako již zmiňované karty. Žel bohu, vše je založenou pouze na vizuálním efektu. Ať tak či tak, sbírání závodních kombinéz je opět pouze svobodnou volbou, hra vás k němu nenutí, takže nezbývá než přičíst k plusům.
Project Cars 2 vs Forza Motorsport 7
3 : 2
Multiplayer
Krom hry pro jednoho hráče je pochopitelně nedílnou součástí závodních her také složka multiplayerová. Oba dnes srovnávané klenoty se této části zhostily skutečně zodpovědně a hledat vítěze je poměrně obtížné. Celkově je z přístupu obou her opět cítit zaměření, které je pro ně typické.Tam, kde Forza Motorsport 7 vyniká v lehkosti a přímočarosti, Project Cars 2 naopak exceluje ve snaze býti co nejreálnější. To se pochopitelně odráží i v multiplayeru, kde je cítit silná orientace PC2 na eSport a FM7 na hráče jako takového. V případě PC2 můžeme sledovat mohutný a nadýchaný organismus plný nastavování a voleb. V návaznosti na to ovšem také detailní systém statistik a podrobného sledování osobních výsledků



Velkou doménou FM7 je oproti tomu snaha na samotnou prezentaci síťového hraní. Máme zde spousty herních módů, komunitních akcí čí akcí inspirovaných pořadem Top Gear. Za zmínku stojí také ojedinělý systém patentované umělé inteligence drivatar, která vám umožní přenést vaše kamarády do závodu, aniž by tam skutečně byli. On celkově systém umělé inteligecne, se kterým FM7 pracuje, je v mnoha ohledech jediněčný. Je založen na sběru obrovského množství dat jízdy jak vaší, tak celé hráčské komunity. Na tomto principu je potom vybudován celý jízdní systém.



Obě hry se opravdu v rámci multiplayeru nemají za co stydět a nabízí skutečně mnoho možností. Osobně však dávám přednost většímu důrazu na lehkost a přirozenost. FM7 je tedy mírným vítězem.
Project Cars 2 vs Forza Motorsport 7
3 : 3
Verdikt
Tak to nakonec vidíte sami. Opět jsme se dostali do slepé uličky, neboť naše porovnání skončilo nerozhodně. Jistě, určitě bychom si mohli vzít na paškál lichý počet hodnotících aspektů, který by definitivně rozhodl. Pakliže bychom ovšem přidali další, sudý, byli bychom opět na začátku. Tato skutečnost krásně potvrzuje kvality a vyrovnanost obou závodních titulů. Z podrobnějšího rozboru si můžeme všimnout, že klady čí zápory obou her vycházejí z celkové filozofie jejich vývojářů. Ze zacílení na konkrétní komunitu. Nejde tak ve výsledku ani o klady ani o zápory, jako spíše o otázku po vlastních preferencích.
Nezbývá tedy než opět potvrdit stokrát vyslovené. Máte-li rádi reálnější pojetí závodů se vším všudy, sáhněte po PC2. Chcete-li si však příjemně zajezdit a užívat si parádní grafiku a nabušený herní obsah, Forza Motorsport 7 je tu pro vás.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium