Forza Motorsport 7: vstup giganta na scénu (recenze)

Na okruh se vydal další z velkých favoritů letošního závodu o titul závodní hry roku 2017. Forza Motorsport 7 je konečně tady, pojďme si jí tedy rozebrat kousek po kousku.

Těžko jsme se mohli dočkat lepšího načasování. Forza Motorsport 7 (dále FM7) vychází jen několik dní po svém přímém konkurentovi v podobě Project Cars 2 a tím se nám naskýtá jedinečná možnost postavit oba velikány vedle sebe pěkně za tepla. Hned v úvodu však musíme trochu mírnit celkové odhodlání, neboť po mnoha a mnoha odehraných hodinách v obou hrách je jasné, že srovnávat lze pouze v některých ohledech. Komplexní explicitní srovnání a verdikt, která z her je lepší, je totiž nejenže naprosto neprofesionální, ale také prakticky nemožné.

10-1-2017_10-38-31_PM.png9-30-2017_1-34-02_PM.jpg9-30-2017_1-34-24_PM.jpg9-30-2017_1-34-35_PM.jpg
Forza Motorsport 7 konečně dorazila na startovní rošt, navíc ve skvělé formě.

Herní módy

Začněme pozvolna, herními módy. Těch nová Forza nabízí skutečně mnoho, nebo abychom byli přesnější, pokrývají téměř vše důležité. Krom klasického volného závodění (vyber okruh, vozidlo, nadefinuj základní pravidla a jedem) je k dispozici bohatý mód kariéry (Forza Driver´s Cup), který se odehrává v rámci několika skupin, které dále zahrnují jednotlivé soutěže dle třídy vozů apod. Kariéra je skutečně hodně bohatá a již při letmém pohledu slibuje mnoho desítek hodin zábavy. Velkou připomínku máme k absenci kvalifikací, čímž je hráč bohužel tak nějak vyjmut z celého toho závodního kolotoče.

Jednotlivé závody totiž následují v příliš kvapíkovém tempu, navíc jsou často vypsány na dva nebo tři okruhy. Takové závodění má sice spád, každopádně celý tento koncept působí zbytečně uspěchaně. Ve výsledku tak tedy povětšinou startujete z chvostu závodního pole a celé ty dva či více okruhů se snažíte prokousávat dopředu. Možnost kvalifikace či měřených tréninků by nejenže dodala na atmosféře a atraktivitě, ale taktéž by se jednalo o zaslouženou odměnu za perfektně nastudovaný okruh. Takto si bohužel můžete v rámci startovního roštu pomoci pouze některou z modifikačních karet.

O velkou porci zábavy se v rámci single playeru stará tzv. mód Rivals, který přináší množství nejrůznějších výzev nabízejících srovnání s ostatními jezdci. Jde tedy o klasické online žebříčky. Tento mód je opět velice bohatě zpracován a připravit se můžete na driftování, klasickou jízdu na čas, autocross jízdu mezi kužely apod. V rámci takového závodění počítejte s velkou návykovostí, neboť je neskutečně zábavné posouvat se stále dopředu a překonávat ostatní hráče. Obzvláště, když na vás svítí pořadí v rámci Evropy, respektive celého světa.

9-30-2017_1-35-12_PM.jpg9-30-2017_1-35-17_PM.jpg9-30-2017_1-35-22_PM.jpg
Hra nabízí mnoho herních módů a bohatě propracovanou kariéru.

Něco nám zde ale chybí… Mnohé totiž jistě zamrzí absence automaticky přednastavené možnosti volné jízdy bez soupeřů. Takové to klasické poježděníčko po zvoleném okruhu. Vše se dá pochopitelně obejít snížením počtu soupeřů na trati, nicméně volná, tréninková jízda sama o sobě skutečně chybí. Co se samotného multiplayeru týče, nechme ho chvíli uzrát. Recenzi této složky hry přineseme v rámci budoucího speciálu.

Nejhezčí závodní hra vůbec?

O nové Forze se hovořilo jako o možná nejhezčí závodní hře současnosti, co se grafického zpracování týče. O hře, která bude bezezbytku využívat potenciál současných technologií v této oblasti. Tuto hypotézu můžeme bezezbytku potvrdit a s poklidem prohlásit: ano, FM7 je skutečně zatím tou nejúchvatnější závodní hrou, kterou jsme kdy měli možnost hrát. A to bez kompromisů! Ať už jde o samotné zpracování vozů, okruhů či jejich okolí, veškerých objektů nebo odlesků, stínů, dešťových kapek. Vývojářům patří palec vzhůru, neboť vše vypadá naprosto báječně a neskutečně...opravdově.

 

FM7 je skutečně zatím tou nejúchvatnější závodní hrou, kterou jsme kdy měli možnost hrát. A to bez kompromisů!

 

To nesmutnější ve finále je, že během závodění nebudete mít mnoho času koukat všude okolo, pakliže se přepnete do foto módu nebo snad osobně přepnete na vyhlídkový mód, budete uchváceni. Uchváceni množstvím detailů, jejich precizností a využitím. FM7 zkrátka nemá v této oblasti konkurenci a blíží se snad jen DriveClubu.

10-1-2017_10-39-14_PM.png9-30-2017_1-35-32_PM.jpg9-30-2017_1-35-39_PM.jpg9-30-2017_1-36-52_PM.jpg
Po grafické stránce nemá Forza Motorsport 7 konkurenci.

Modifikační karty

Nezlobte se na mě, ale modifikační karty, neboli mods, jsou ve hře tak nějak trošku navíc. Z jedné strany se starají o zatraktivnění celého závodění, avšak tak kvalitní hra, jakou FM7 je, nic podobného nepotřebuje. Naštěstí je pouze na vás, zda-li je budete využívat či nikoli. Pro neznalé připomeneme, že se jedná o různé bonusové karty násobící vaše zkušenosti, virtuální měnu apod. Tyto karty získáváte buďto za postup hrou, nebo nákupem dárkových truhel. Ty jsou pochopitelně v různých hodnotách a mají také různý obsah. Najít v nich lze nový vůz, jezdecký oblek, zmiňované karty apod. Ať už máte na tuto možnost jakýkoli názor, vězte, že chytrým nakupováním a využíváním karet vám bude umožněno rychleji rozšiřovat vozový park. A o to vlastně tak nějak jde, takže vám to stejně nedá.

Dynamické proměny počasí

Ti z vás, kteří již měli možnost zahlédnout nějaké ty záběry ze hry, byli jistě udiveni nádherně zpracovanými dynamickými proměnami počasí. Skutečně, ať je jasno, mlha, mrholí nebo je liják, vše je vizuálně naprosto úchvatné. Vůbec nejkrásnější jsou momenty vyjasňování se po silné bouřce během západu slunce. Něco tak nádherného a skutečného jsme v závodní hře zkrátka ještě neměli tu možnost vidět. Nicméně grafická stránka je jedna věc, skutečná hloubka konceptu proměny počasí věc druhá. Na řadu se tak dostává srovnání s vrcholem v této oblasti, Live Track 3.0, kterým se prezentoval Project Cars 2. Ten totiž svými možnostmi a propracovanými mechanismy degradoval systém Forzy na pouhé pozlátko. Vedle  Live Track 3.0 totiž systém použitý v nové Forze vypadá spíše jako statická proměna počasí.

Ano, jsme krutí a ano, víme o tom. Proměny počasí ve Forze vypadají skutečně parádně a přirozeně, ale propracovaností srovnávat nelze. Už jen z toho důvodu, že možnost deště je zpřístupněna pouze pro vybrané okruhy. Podobně je tomu bohužel i v rámci jednotlivých slotů pro změny počasí, kterých PC 2 nabízel podstatně více. Co se hloubky dynamických proměn počasí týče, zde bohužel Forza značně pokulhává, neboť Live Track 3.0 nabízel celkem 17 druhů meteorologických podmínek, které jste mohli během jednoho závodu vystřídat klidně všechny. Forza sází spíše na náhodu. Bohužel se nedočkáte ani závodů ve sněhové vánici. A jsme-li u voleb podmínek závodu, trochu zamrzí i nemožnost zazávodit si v noci na všech okruzích. Tato možnost je bohužel dostupná pouze u vybraných okruhů, časové určení závodu je potom opět závislé na náhodě.

Přestože předchozí odstavce vyzněly poněkud hrubě, opak je pravdou. FM7 má skutečně parádně propracovaný model počasí, jen se zkrátka nedá srovnávat s tím, co obdivujeme v PC2.

10-1-2017_10-39-57_PM.png9-30-2017_1-40-54_PM.jpg10-1-2017_8-08-43_AM.jpg10-1-2017_8-09-38_AM.jpg
Ať je sucho nebo prší, vše vypadá neskutečně reálně a přirozeně.

Tak to tu ještě nebylo

FM7 sice nedominuje co do realističnosti a hloubky samotného závodění, prim však zaujímá co do celkového obsahu. Však také vývojáři již dlouho před vydáním lákali na těžko uvěřitelné lahůdky, které se věřte nevěřte opravdu staly skutečností. Na hráče tak čeká neskutečných 7 stovek naprosto fantasaticky zpracovaných vozů různých značek a především v mnoha kategoriích. Všem vozům byla věnována až maniakální pozornost a míra detailů je mnohdy až zarážející. Vozy jsou krom jednotlivých kategorií rozděleny i do příslušných pěti tříd, což je model, který vás bude až bestiálně motivovat. Jednotlivé třídy si totiž odemykáte na základě získaných zkušeností, a tak budete v altruistické sběratelské snaze jezdit, jezdit a získávat cenné zkušenosti a tím si odemykat cestu k dalším desítkám, respektive stovkám vozů.

Ty můžete buďto nakupovat za virtuální měnu, nebo je získávat v rámci postupu kariérou buďto úplně zdarma, nebo za zvýhodněnou cenou. Po každém navýšení úrovně vašich zkušeností totiž máte na výběr z ocenění v podobě virtuální měny, slevy na nového miláčka nebo odemčení nového obleku pro vašeho jezdce. Oblečky celkově jsou další příjemnou záležitostí, přestože mají pouze estetický smysl. Na výběr je jich ovšem skutečně mnoho, a to v nejrůznějších kategoriích. Zazávodit si tak budete moci se šátkem přes obličej nebo v saku.

 

Na hráče tak čeká neskutečných 7 stovek naprosto fantasaticky zpracovaných vozů různých značek a především v mnoha kategoriích.

 

Důvod k obavám není ani z hlediska závodních okruhů, neboť i zde se FM 7 prezentuje celkem slušnou nabídkou. Primárních 32 okruhů možná nikoho neohromí, alternativní a obrácené verze však rozhodně ano, neboť se v celkovém součtu dostaneme s poklidem ke stovce tratí. Živoucích a detailně zpracovaných tratí, které jsou mnohdy téměř nerozeznatelné od reálu. Samozřejmostí je již obligátní pražský okruh, a to v několika podobách. A vězte, že Praha ve hře ještě nikdy nevypadala tak báječně. Na ni se však podíváme v samostatném speciálu.

Zlatá střední cesta

Hovořit o FM7 jako o simulaci je poměrně odvážné tvrzení. Zejména ve světle PC2, které neodpouští snad vůbec nic. Nová Forza se však vydává naprosto jiným směrem a snaží se svou vybalancovaností pokrýt co nejširší spektrum hráčů. To je také jeden z hlavních důvodů, proč jsou obě zmiňované hry naprosto neporovnatelné. Tam, kde PC2 vyniká precizností, reálností a až fanatickou posedlostí nejrůznějšího nastavování, FM7 nabízí odlehčenost, pohodlí a příjemnou přehlednost při velké snaze o zachování věrohodnosti.

9-30-2017_1-40-33_PM.jpg10-1-2017_10-37-38_PM.png9-30-2017_1-40-06_PM.jpg9-30-2017_1-38-24_PM.jpg
Jízdní model je maximálně vyladěný a nabízí zlatou střední cestu mezi arkádou a polo-simulací.

Představený jízdní model tak prezentuje zlatou střední cestu mezi totální arkádou a polo-simulací, která díky dostupným možnostem nastavení umožňuje hráči směřovat doleva či doprava. Pakliže se vydáte cestou polo-simulace, dočkáte se příjemného herního zážitku, který sice bude vyžadovat trochu toho tréninku, nicméně i s gamepadem bude snesitelný. Což v případě PC2 příliš neplatilo, neboť ten připravil mnoho frustrujících zážitků už v první zatáčce. Stejně tak v té druhé…a třetí…. Nová Forza se tak svou přístupností otevírá jak naprostým začátečníkům, tak ostříleným závodníkům, kteří kladou důraz na realističtější jízdní model. Celkově je však pocit z jízdy za každých okolností příjemně vyladěn.

Nejinak je tomu i v případě umělé inteligence a dovedností počítačem ovládaných závodníků. Ti jsou tak nějak přijatelnější co do agresivity, tak do celkového jízdního projevu. Což na jednu stranu přináší pochopitelně relativně příjemné závodění bez větších nervů, na straně druhé ovšem mírně prázdné pocity v případě vítězství, neboť vyhrát závod ve FM 7 je někdy až přehnaně jednoduché. Velkým zklamáním je také nepochopitelná benevolentnost v oblasti poškození vozidla, které snese až přehnaně mnoho. Poslat svůj vůz do kopru je totiž poměrně těžký úkol a tak se většina menších střetů omezuje pouze na vizuální ztvárnění.

I v tomto ohledu je tak pocit ze závodění mírně prázdnou záležitostí, která sice baví, ale netěší tak jako v případě přímého konkurenta z minulého týdne. Za zmínku rozhodně stojí již tradiční možnost vizuálního tuningu vozů, povyšování je do jiných tříd či vylepšování jednotlivých komponentů. Vše je naprosto přehledné, intuitivní a více než zábavné. To platí i pro nastavování vozů před závodem, neboť jak bylo naznačeno, FM 7 jde v tomto ohledu vstříc svým hráčům a nepouští se do větších detailů. I tak je ovšem nastavování více než dost, pro neznalé rozhodně.

10-1-2017_10-39-05_PM.png10-1-2017_8-09-54_AM.jpg10-1-2017_9-19-50_AM.jpg10-1-2017_9-20-50_AM.jpg
K dispozici je více než 7 stovek vozidel a 32 okruhů v různých alternativních verzích.

FM7 je výtečná závodní hra, která v mnoha ohledech balí veškerou konkurenci s přehledem do kapsy. Ne však rozhodně ve všech. Hra dominuje v oblasti obsahu, grafického zpracování a zaujme především příjemnou přístupností. Oproti PC2 však ztrácí v oblasti celkového pocitu ze závodění, neboť se snaží pokrýt co nejširší spektrum hráčů, čímž celkem logicky muselo dojít ke značnému zjednodušení jak v jízdním modelu, obtížnosti, tak celkové komplexnosti hry. I tak se ovšem jedná o jednu z nejlepších závodních her vůbec. Tu nejzáludnější otázku si však nezodpovíme. Jak bylo totiž naznačeno výše, nelze srovnávat nesrovnatelné. A tak pokud vás více láká přístupnější závodění v ohromujícím grafickém kabátku, volte Forzu. Pokud však dáváte přednost komplexnosti a reálnému závodění, je právě PC2 hrou pro vás. Život je otázkou priorit… osobně volím Forzu Motorsport 7.

Hodnocení: 4 / 5

Klady:

  • Úchvatné grafické zpracování
  • Smysl pro detail
  • Vozový park
  • Množství obsahu
  • Vybalancovaná hratelnost
  • Mnoho herních módů

Zápory:

  • Až příliš benevolentní model poškození
  • Nepřesvědčivé dynamické počasí
  • Absence kvalifikací
  • Nepříliš komplexní závodění
Diskuze (4) Další článek: HTC Vive představuje nový bundle s očekávaným Fallout 4 VR

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,