Freehra: Recenze: Nano Terra – originální barevná RTS

Chybí vám něco originálního? Postrádáte ve hrách poslední dobou neotřelé nápady, zpracování i zvláštní grafické pojetí? V tom případě nepřehlédněte strategický titul Nano Terra, jenž splňuje veškerá kritéria pro to, aby se mohl zařadit mezi originální počiny. A cena? Přeci 0,- Kč včetně DPH!
Typ hry: RTS
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: Pentium II 400MHz, 64MB RAM, 8MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Pentium III 600MHz, 128MB RAM, 16MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 1600+, 1.5GHz, 768MB RAM, 128 MB grafická karta
Výrobce: DigiPen
Vydavatel: Freeware

Netajím se tím, že dávám přednost spíše obyčejným hrám, zejména pak co se týče žánru strategií. Všednosti je ale někdy více než dost, moje takzvané „já“ chce vybočit ze standardů a vyzkoušet něco nového. Neříkám, že vyžaduji originální hry každý druhý den, spíše naopak. Ale když se zrovna nachází pozoruhodně vyhlížející titul po mé pravici, hříchem by bylo jej přehlédnout. Nano Terra rozhodně má ambice stát se jednou z nejlepších freewarovek roku. Už jen pro své zpracování kombinující komplexnost s krásou stojí za vyzkoušení.

Značná zmatenost

Je možná fádní a nestandardní začínat ihned výtkami. Ovšem moje zmatení při prvotním kontaktu stálo za to. Jakoby mi ubralo na chuti dále prozkoumávat a objevovat nová tajemství, jež v sobě hra skrývá. Jakoby mi ihned po mohutném nádechu něco vyrazilo dech z plic, a to prudkou ránou. Počáteční nadšení bylo rázem to tam a můj usměv se proměnil v nepochopitelné zírající tvář. Netrvalo ale dlouho a po pár experimentech přeci nakonec byly prolomeny ledy a já mohl vítězoslavné zvolat, že jsem celé věci přišle na kloub. Nano Terra totiž působí velice složitě a ze začátku až nehratelně. Jenže po chvíli zkoumání jsem došel k názoru, že není ani zdaleka tak komplikovaný, jak se může při prvním dojmu zdát. Naštěstí.

Jaký je cíl? Porazit protivníka. Jak na to? Vybudovat jednotky a zlikvidovat či přivlastnit si vše, co se nachází na mapě. Můžete však zapomenout na formování velkolepých armád. Jednotky, jež lze ovládat, se dělí vesměs na tři obyčejné druhy. Stručně bych je charakterizoval do skupin těžebních, obranných a útočných. Jako v každé hře i zde hraje jistou roli platidlo. Toto slovo se sice příliš do kontextu nehodí, ovšem díky kamenům potulujícím se po obrazovce se vám postupně budují noví „vojáci“.

Vše záleží na zbarvení oněch kamínků, které již předem definuje určenou vlastnost. Dělí se na zelené, modré a červené. Jakmile nasbíráte tři modré, vytvoří se vám stejnobarevný „kdovícodník“, který dokáže sbírat po mapě daleko více kamenů oproti ostatním. Naopak pokud zrovna máte nutkání vytvořit obrannou jednotku, stačí nasbírat tři zelené kamínky a rázem si zajistíte ochránce s velkým štítem. A v neposlední řadě samozřejmě nesmíme zapomenout na útok. I bez něj by se titul Nano Terra neobešel. Typicky agresivní rudá barva tudíž mluví za vše. Opět stačí pojmout tři načervenalé kamínky a máte bojovníka jako vyšitého.

Spěchejte pomalu

Tato hra vyžaduje samozřejmě taktiku. Nemyslete si, že ihned vybudujete velkolepou armádu, s níž zadupete nepřítele do země. Počítač sice nedisponuje nevídanou umělou inteligencí, ovšem s prázdnou lézt na úrodná pole nepřítele je čiré bláznovství. „Kdo dřív přijde, ten dřív mele“ - známé pořekadlo padne k Nano Terra jako ulité. Počítač totiž vysílá jednotky různě po mapě, aby rychle získal veškeré kameny. A ty znamenají moc, proto se stává prvotním cílem všech hráčů a počítače jejich získání. V závislosti na vaší rychlosti se odvíjí i velkolepost armády, schopnost obrany, rychlosti těžby a možnost útoku.

Dobré je podotknout, že rozhodně není vhodné posílat dvě tři jednotky na nepřítele ihned ze začátku. Boje jsou do jisté míry náhodně generované a jejich výsledek dokáže pořádně zamíchat kartami. Tudíž pečlivě zvažte každý krok, jenž učiníte, neboť nemusí ani zdaleka dopadnout podle očekávání. Nano Terra v jádru ani nepřipomíná budovatelskou strategii. Možná některým z vás při pročtení následujících řádků připadne, jako by se jednalo o jakýsi mix akční, RPG a RTS hry. A navozené domnění přitom nemusí být scestné, neboť pravda se nachází někde uprostřed, což tvoří právě ono jisté kouzlo nepopsatelné originality.

Zápory...

Všechno ale nemůže být dokonalé. Ani tento titul se nevyhnul několika chybám. Prvotní zděšení zapříčiněné komplexností, které přesto po pár minutách opadlo, bylo podporováno docela nevlídným ovládáním. Mnohdy klikám na jednotku a ani se do ní nemohu trefit. Jindy naopak určím její cíl (útok apod.), ovšem nic se nestane a hra ani žádnou zprávu neohlásí, co se děje.

Dále jsem byl leckdy zmaten při pohledu na obrazovku. Jednotky bojující, těžící a bránící základnu dokáží udělat v prostředí takový guláš, že by jej ani myslivec s posledním zbylým chuťovým pohárkem a silným žaludkem nesnědl. Síla zvyku? Možná ano, ale rozhodně jsou vyžadovány pevné nervy a notná dávka trpělivosti.

Na druhou stranu je ale jinak grafické pojetí a zpracování příjemné. Na poměry freeware her nebývá častým zvykem trojrozměrná grafika. Rozhodně tedy ne mezi téměř opomíjeným žánrem real-time strategií. Ale výjimka naštěstí potvrzuje pravidlo - Nano Terra jednoduše zabodoval. Obrazovka v bojích hýří různými výbuchy, poletujícími částečkami a jinými efekty, které dodávají hře ten pravý šmrnc. A pokud byste si chtěli zážitek ze hry okořenit, můžete si nahrát do předem připravené složky vlastní MP3 skladby, jež lze při bojování a budování říše poslouchat. Ano, původní hudba sice chybí, ale v tomto případě mi jinak nemilý nešvar implementovaný přehrávač hravě nahradil.

Je to opravdu originální?

Mnohé z vás určitě potěší i možnost hrát po síty. Multiplayer přitom určitě doporučuji, neboť zážitky z něj získané nelze srovnat se zážitky z obyčejného singleplayeru. Potěšila mne také volba nastavení obtížnosti, zvolení dvou režimů hry a vybrání libovolné mapy a jejího terénu.

• Originalita
  • Zpracování
  • Multiplayer
  • Možnost vložit do hry vlastní hudbu
  • Docela komplexní a ze začátku těžké na pochopení
  • Absence vlastní hudby
  • Místy nepřehledná obrazovka

Nano Terra se zkrátka povedl a stojí za vyzkoušení. Sice se jedná o poměrně neobvykle zpracované dílko, ale pokud mu přijdete na kloub, budete se skvěle bavit. A nakonec ošemetná otázka – „je to tedy opravdu originální?“. Ano!

*** DOWNLOAD – 19 MB ***

Hudba: Chybí

Nano Terra je velice zvláštní RTS titul, jenž vyniká zejména v nápadu a provedení. Ovšem pozadu samozřejmě nezůstává ani svým grafickým zpracováním, které je na poměry freeware světa rovněž skvělé.