FreeHra: Recenze: Ocular Ink - v roli okatého bojovníka

Typ hry: Akční
Minimální konfigurace: Pentium II 600MHz, 64MB RAM, 8MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Pentium III 900MHz, 128MB RAM, 16MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 1600+, 1.5GHz, 768MB RAM, 128 MB grafická karta
Výrobce: Pistachio Productions
Vydavatel: Freeware

Vytvořit originální titul není lehké. Přesvědčuji se o tom dnes a denně. Když jsem se prohrabával v sáhodlouhých archivech a hledal nápadité dílko, připadal jsem si, jako bych hledal jehlu v kupce sena. Nicméně, jak praví jedno krásné přísloví – trpělivost přináší růže. Stačilo „pouze“ necelou hodinku prohrabávání se ve směsi všemožných freewarovek a nakonec jsem našel.

Očáci, braňte se!

Ocular Ink se od ostatních her liší v mnoha aspektech. Přestože příběhová linie nikterak nevybočuje z normy a si nikoho neuchvátí, lze celé dění považovat za příjemné zpestření. Vaši rodnou vesnici napadli zrádní nepřátelé, kteří nemají s ničím a nikým slitování. Přestože byl drtivý útok odražen, škody se za malé označit nedají. Jako obyčejná oční bulva jste proto vyslání napospas svému osudu zničit útočníky a bojovat po boku udatných očních rytířů. Vymítit zlo je důležité a čím rychleji se tak stane, tím lépe pro všechny.

Asi si po přečtení předchozích řádků říkáte, co mám konkrétně namysli těmi „očními rytíři“. Svět, jehož hlavní kouzlo pramení ve zpracování, nedisponuje udatnými lidskými rytíři s mečem v ruce. Ne v pravém slova smyslu. Všechna stvoření jsou prostě a jednoduše oční bulvy a vy se zhostíte jedné z nich. Ta vaše však nemá žádnou zbraň, se kterou by se mohla postavit tváří v tvář protivníkovi. Její síla a přednost se nachází ve zcela něčem jiném. Dokáže manipulovat na dálku prakticky jakýmikoliv předměty. V tomto se nachází vtip celé hry.

... a postavíme si z kamínků domeček * Ha! Krev. * Romantika při západu slunce...

Ocular Ink á la Half Life 2

V okolním prostředí jsou poházeny různé věci. Počínaje kameny, přes vybuchující předměty a konče obrovskými balvany. Se všemi lze hýbat pomocí štětečku, na obrazovce zobrazeného jako trojrozměrný kursor myši. Dalo mi – pravda – zprvu docela práci přijít na ovládání, nicméně po chvíli experimentování a snad i úspěšného projití tutoriálem jsem na kloub celé věci přišel. Právě štěteček má kouzelnou moc manipulovat s věcmi. Stačí pomocí něj kliknout na místo, kde se nachází kupříkladu kámen, chvíli podržet tlačítko a poté prudce trhnout ve směru, kde je nepřítel. V tu ránu se kámen odlepí od země a když se zadaří, srazí protivníka a s trochou štěstí jej i zabije. Možná to z textu vyzní nezáživně, nicméně v praxi se jedná o nadmíru zábavnou záležitost.

Doteď ale váhám, kampak bych Ocular Ink zařadil. V jádru jde o akční hříčku, jenže po čase mi začala zavánět jistými RPG prvky. Procházení světem není příliš striktně dáno. Jinými slovy variant, kudy se kam vydat, je více. Dosti často se setkáte s postavami, které s vámi budou prostřednictvím textu komunikovat. Mnohdy dostanete na výběr několik variant odpovědí a bude jen na vás, jak danému „očákovi“ odpovíte. A to za zrovna lineární akci nepovažuji.

Jak šlo očko na vandr. * Jak očko na vandru vraždilo. * Jak se očko na vandru schovalo za strom.

I snímání kamery zavání „eR-Pé-Gé-čkařským“ stylem. Pohled z ptačí perspektivy mluví při pohledu na obrázky za vše. Na druhou stranu, měl-li bych považovat tuto hru za čistokrevné RPG, asi by se jednalo o opravdu slabý odvar ze svého žánru.

Božská grafika

U freewarových titulů rozhodně není obvyklé, že by audiovizuální zpracování bylo na tak vysoké úrovni, jako v právě recenzovaném případě. O to více jsem byl překvapen kvalitami, kterými disponuje tento skvost. Velice se mi například líbily souboje hýřící různými efekty, do detailu propracované postavičky a okolní prostředí mající komixový vzhled.

Naopak o poznání hůře jsou na tom zvuky, které po celou dobu nejdou skoro ani slyšet. Ne že by byly špatné, ale působí zkrátka nevýrazně. Dokáži si představit, co by výborné ozvučení udělalo s dílkem, jako je Ocular Ink. Ale v dnešních dobách holt není nic dokonalé. Ne nepodobně by se dalo hovořit i o hudbě, nicméně zde je jeden háček – tvůrci ji zcela opomenuli. Ale z jakého důvodu bohužel netuším.

Killneme všechny! * Té červené je tu poněkud hodně. * Chtělo by to odhodit ten velkej šutrák.

Absence hromadných rubanic závěrem

Co mi však v Ocular Ink opravdu nejvíce chybělo? Multiplayer. Jestliže nabízí hra pro jednotlivce zábavu na dlouhé hodiny, myslím, že souboje po síti by na tom byly o mnohem lépe. Na druhou stranu je pravdou, že se přeci jen jedná o volně šiřitelnou hru a zprostředkovat server není nejlevnější záležitost. Absenci multiplayerové části tudíž odpouštím, zároveň ale i dodávám, že  je to věčná škoda.

• Originální zpracování

• Ovládání

• Oči nemají brýle ani kontaktní čočky (naštěstí)

• Horší zvuky
  • Absence hudby
  • Absence multiplayeru

Ocular Ink je jednoznačně povedená hra, která zasluhuje pozornost vás všech. V čele s originálním pojetím, výborným ovládáním a skvělou grafikou se stává z tohoto titulu nadmíru zábavný počin. O to více potěší, že je nabízen zcela zdarma. Pravda, nepotěší sice slabší zvuková stránka a absence hudby, nicméně dokážete-li se přes to přenést, čekají vás hodiny a hodiny skvělé zábavy.

*** DOWNLOAD – 18.6 MB ***

Hudba: Není
Zvuky: 6/10

Nemá asi cenu opakovat, že Ocular Ink se povedl. Přeci jen originalitou se dnes nemůže chlubit každá hra. A když se podaří vyvážit hratelnost a vyšperkovat grafiku, je naprosto jasné, že nezahrát si tento skvost by bylo hříchem. Proto stahujte!

Celkové hodnocení: 9/10

Uvedené hodnocení této hry samozřejmě nelze porovnávat s „běžnými“ tituly na pultech obchodů, neboť spadá mezi freeware. Berte to proto, prosím, v potaz.