Freelancer - epické vesmírné dobrodružství

Dnes vám představím jeden vesmírný simulátor. Ne jen tak ledajaký vesmírný simulátor. Freelancer. Tohle jméno už dnes něco znamená. Na jeho vývoji pracuje známý tým Digital Anvil, který má za sebou například sérii Wing Commander. Freelancer má být novodobým nástupcem takových klasik jako Elite či Privateer. Nová grafika, nové možnosti, a co hlavně - mnohem větší rozsáhlost!

O hře Freelancer se mluví již několik let. V souvislosti s ní padají taková jména jako Microsoft, Starlancer, Chris Roberts, a další. Abych byl přesnější - herní studio Digital Anvil (s Chrisem Robertsem v čele - tehdy - po akvizici totiž odešel), které stojí za tituly jako Loose Cannon nebo Conquest: Frontier War, bylo zakoupeno společností Microsoft (koncem roku 2000). Pro ní pak vyvíjelo hry Starlancer (již vyšel) a Freelancer. Jenže s Freelancerem je problém - ve vývoji je už skoro tři roky a pořádně výsledky stále nikde. Na oficiální stránce Microsoft Games (kam vás jen tak mimochodem přesměruje i adresa www.digitalanvil.com) se udává jako datum vydání rok 2002. Nu tak uvidíme!

Freelancer Freelancer

Freelancer Freelancer

Titul Freelancer je volným pokračováním Starlancera, odehrává se na pozadí původního příběhu, kdy na konci 23. století skončila První solární válka Čtyři domy lidstva ovládly vesmír. Jsou jimi Kusari (Japonci), Rheinland (Němci), Liberty (Američané) a Bretonia (Britové). Každý z nich se orientuje na jinou sféru lidské činnosti, jedni jsou založeni spíše vědecko-technicky, jiní sociálně. Tedy, zpět k příběhu. Ve třiadvacátém století je Země spolu s ostatními planetami jejího systému již zcela neobyvatelná. Nyní ale přichází Věk dobývání - lidstvo se rozpíná do celého vesmíru, osidluje nové světy a objevuje neznámá území. Dobrodružství, intriky, to všechno vás jako odvážného cestovatele potká. Velkolepé universum daleké budoucnosti nabídne mnoho možností, vrhne vás ve spáry nemilosrdných pirátů, bezohledných obchodníků nebo fanatických misionářů. Anebo vám dovolí se jimi stát. Sofistikovaný 3D simulátor a zároveň 3rd person adventura vám dá dokonalou kontrolu nad veškerým vaším jednáním. Budete moct prodávat nebo kupovat zboží, nechávat se najímat na nejrůznější úkoly, vylepšovat svou loď nebo se bít v rozsáhlých vesmírných bitvách.

Freelancer je tedy zejména obrovské dobrodružství, jakási vesmírná adventura, kde bude samotný simulátor bude jen jedním z mála důležitých prvků. Řekněme, že to bude pro hráče jistý způsob cestování aneb jak se dopravit z místa na místo a objevovat stále nové a nové věci. Nové lokace, nepřátele nebo předměty. Zdaleka se nebude muset držet onoho předem daného schématu misí nebo úkolů (viz. dále). Bude ve svém rozhodování naopak zcela svobodný.

Když začali vývojáři na Freelanceru pracovat, položili si základní otázku: "Na které unikátní záležitosti by mohl hráč narazit právě v tomto sektoru? Co ho bude odlišovat od těch ostatních?" Proto disponuje každý z hvězdných systému vlastním historickým zázemím, obyvateli, zdroji, politickou situací a konflikty. Zde je několik příklad těch unikátních míst, na které možná cestou po hlubinách vesmíru Freelancera narazíte : těžařské základny dolující zlato z hloubi mlhovin, obrovské tajné vojenské loděnice, vězeňské stanice obehnané minovými poli, zóny s nebezpečnými energetickými výboji, pole ledových asteroidů se skrytou základnou pirátů, vodní planety, a tak dále. Seznam je předlouhý a vývojáři samozřejmě nechtějí prozrazovat všechno.

Freelancer Freelancer

Freelancer Freelancer

Prostředí Freelanceru má být velmi realistické, tedy samozřejmě realistické ve smyslu daleké budoucnosti široce obydleného vesmíru. Ukažme si to na příkladu. Jedna z planet v sektoru Liberty, Pittsburgh, je čistě důlní planeta na okraji systému New York (všechny názvy ve hře jsou převážně amerického původu). Kvůli velké vzdálenosti od slunce má tenkou atmosféru a na povrch dopadá jen minimum světelného záření. Těžařská společnost "Monument Engineering" zde založila malou těžařskou základnu - poté, co byly doly na planetě Detroit zcela vyčerpány. Brzy nato byla na Pittsburgh zavedena pravidelná transportní linka, aby byl vývoz a dovoz zboží a materiálů jednodušší. Menší komplikací je ale to, že Pittsburgh je obklopen polem vesmírného odpadu, hlušiny, které je již několik století domovem nejrůznějších pirátských skupin. Výsledkem je to, že konvoje z nebo na Pittsburgh pokaždé čelí možnosti napadení. Planeta samotná je jen minimálně obydlená - je domovem převážně pro horníky. Navíc tu ještě sídlí policejní kontingent sektoru Liberty, který se stará o zmíněné pirátstvo. Aby bylo vše skutečně maximálně realistické, vytvořil výtvarný tým Digital Anvil povrch planety přesně tak, aby odpovídal faktu, že se jedná o těžařskou planetu. Navíc tomuto faktu odpovídá i veškeré dostupné zboží. Dealeři zde tedy nabízejí zejména levnou rudu (mají jí totiž moc), velká poptávka je zde naopak po těžebních strojích, lékařských zásobách a jídlu. Co se týká nejrůznějšího vybavení, těžko tady dostanete nějaké zbraně, spíše zde mají ohromný výběr motorů a urychlovačů.

Seznam frakcí, na které ve Freelanceru narazíte, čítá celkem 48 různých skupin. Každé NPC, na které v této hře narazíte, patří k jedné (nebo možná i více) z nich. Tyto skupiny zahrnují vojsko a policii čtyř největších domů, přidružených společností (několik těžařských konsorcií, výrobní společnosti, terraformovací operace, transportní společnosti, pravidelné linky, atd.) a také radikální politické skupiny (enviromentalisté, bojovníci za svobodu) - a nesmíme samozřejmě zapomenou na několik skupin pirátů. Každá vesmírná stanice je vlastnictvím jedné z těchto skupin - ovšem mezi jejími návštěvníky jistojistě najdeme i příslušníky ostatních frakcí. Každý ze čtyř hlavních dómů je vybaven jiným typem lodí, od těch nejmenších stíhačů až po obrovské vlajkové lodě. Mezi těmito dvěma extrémy se pak pohybují takoví "broučci" jako destroyery, bitevní lodě, a další. Tady si prostě vybere i ten největší vesmírný mlsoun.

Freelancer Freelancer

Celkový počet misí, jimiž se bude Freelancer pyšnit, dává číslo třináct. Zdá se vám to málo? Ba ne, většina z nich bude mít totiž několik částí, které se navíc budou odehrávat v různých hvězdných systémech. Vůbec se nemusíte bát, že by Freelancer byla hra krátká, právě naopak! Každý z dómů má jedno či více hlavních měst, kam můžete letět za obchodem i za zábavou. Navíc s v celém vesmíru Freelancera nachází obrovské množství vesmírných stanic, od těch těžebních, přes vědecké až po další, úplně neznámé. Kdo ví, co tam na vás čeká!?

O hardwarové stránce věci bych se zatím příliš nezmiňoval. Na jednu stranu je toho dost poznat z obrázků, na druhou stranu ale zatím nikdo neví, jaký k tomu bude potřeba hardware a vývojáři jsou velmi skoupí na slovo. V každém případě některé záběry vypadají skutečně úchvatně - to je momentálně jediná jistota.

Všichni vesmírní dobrodruzi asi budou vidět v téhle hře, stejně jako já, spásu tohoto s časem zacházejícího žánru, takže pevně doufám, že se skutečně objeví ještě do konce tohoto roku. Vždyť dnes již mají herní vývojáři konečně všechny dostupné prostředky, aby vytvořili hru našich snů - dobrodružství, na které budeme ještě dlouho vzpomínat… takže směle do toho, Freelancere!

Váš názor Další článek: Urychlené vydání Wizardry 8

Témata článku: , , , , , , , , , ,