From Dust – hra na boha (recenze)

Poručíme větru, dešti? To zrovna ne, ale nová hra na bohy vám nabídne jinou, neméně lákavou možnost: tvarovat terén podle svého gusta. Božský to pocit.

From Dust se možná tváří jako „božská“ strategie po vzoru vykopávkového (ovšem geniálního!) Populous či nověji Black & White, ale není tomu tak. Ve hře sice ovládáte jakousi nadpozemskou entitu, zvanou jako „dech boha“, ale spíš než na strategické radovánky se připravte na netradiční a osvěžující fyzikální logický rychlík. Na stavění budov a podobné legrácky zapomeňte, vaším úkolem je tvarovat krajinu, abyste pomáhali chránit divošský kmen před vrtochy nelítostné přírody.

From Dust 09.jpg

Vaše základní hráčské možnosti jsou poměrně chabé. Na začátku ovládáte jen nehmotný kurzor, onen zmiňovaný „dech boha“. Prostřednictvím analogové páčky můžete rejdit herním prostředím, které vždy představuje nějakou formu ostrova/souostroví.

Spíš než na strategické radovánky se připravte na netradiční a osvěžující fyzikální logický rychlík

Dole pod vámi si pobíhá hrstka primitivních divochů a jedinou formou, jak s nimi interagovat, je  stiskem tlačítka poslat na určitá, omezená místa – prakticky vždy to jsou nějaké totemy, posvátné kameny a podobně. Domorodci jsou ovšem pohybově hodně omezení, nedokážou plavat, ani šplhat na příliš příkré skály. V okamžiku prvního zmateného postávání na břehu oceánu přichází na řadu vaše schopnosti: možnost nasávat a vypouštět vodu, písek a (později) lávu.

From Dust 01.jpg From Dust 02.jpg

Naberete tak hromadu písku a nasypete jej do vody, abyste vytvořili přírodní most mezi dvěma ostrovy, po kterém osadníci už bez problémů přeběhnou. Můžete stavět hráze, vysoušet jezera, bořit kopce nebo je naopak budovat, a tak podobně. Díky skvělému fyzikálnímu enginu je vždy radost koukat, jak se zemina realisticky sype a vytváří prvně malé hromádky, a pak stále větší kopce. Můžete si vytvořit vlastní jezero, nebo ho naopak úplně zasypat. S požitkem si vychutnáte okamžiky, kdy naberete dostatek půdy a narazíte na pramen, který se začne věrně rozlévat po okolí a hledat si svoji cestičku.

VIDEO: 4742 'From Dust - Launch trailer'

Je třeba však počítat i se sílou vodního živlu. Žádná hráz totiž nemusí vydržet věčně, silný proud postupně uhlodává nánosy písku a za chvíli se zase voda valí dál a vaši domorodci opět smutně stojí na břehu. Legraci si užijete i s lávou, která po ztuhnutí vytvoří pevné skály, jimiž nehne ani nejsilnější cunami. Ovšem pozor na to, že vesničanům žhavá hmota moc dobře nedělá.

From Dust 03.jpg From Dust 04.jpg

Všechna kouzla s terénem provádíte pro jeden společný cíl: musíte pomoci vesničanům kolem totemů vybudovat vždy daný počet vesnic, aby se odemkl přechod do další úrovně. Problém představuje nelítostná příroda, stačí první gigantická přílivová vlna a máte po vesnici. I s jejími obyvateli. Naštěstí prostřednictvím starobylých artefaktů získáváte přístup i k rituálům, které osídlení ochrání, opět stačí jen poslat človíčka ke kamenu a dobře mu upravit cestu, aby se tam dostal. To často pod tlakem časového limitu.

Kromě triků, které zvládají divoši sami, se můžete zapojit i vy. Skoro každý totem s vybudovanou vesnicí kolem něj vám zpřístupní nějaké kouzlo, které pomůže v cestě dál. Hned první je například proměna vody na gel, aby na ni šlo stavět hráze. Kouzlo je však dočasné, takže sebou musíte mrsknout a v potaz je třeba brát i „nabíjení“ před dalším použitím. Nové frajeřinky se postupně odemykají při příchodu do dalších úrovní, později dojde i na manipulaci s několika typy speciálních stromů. V průběhu 13 příběhových (i když děje tam moc nenajdete) se tak prakticky nenudíte, protože stále narážíte na něco nového – nový typ prostředí, nové kombinace kouzel… Navíc poměrně vysoká obtížnost, hlavně ke konci, „božímu dechu“ často nedá vydechnout.

From Dust 05.jpg From Dust 06.jpg

From Dust je unikátní herní zážitek, který tu hodně dlouho nebyl. Vlastně nikdy. Celý sálá unikátní atmosférou, možná by se dalo říct meditativní. Základních herních prvků není moc, ale výborně do sebe zapadají a fungují. Problémy si nese hra dva a poměrně zásadní. Tím prvním je mizerný pathfinding vesničanů, kteří si trajdají, jak chtějí a obvykle to není právě vámi zamýšlenou cestou.

From Dust je unikátní herní zážitek, který tu hodně dlouho nebyl. Vlastně nikdy

Okamžiky, kdy bezmocně zaseklí řvou o pomoc, zatímco by stačilo udělat deset kroků vedle, vytáčí k nepříčetnosti. Stejně tak štve kamera. Má dva módy pohledu: blízký a vzdálený. Problém představuje fakt, že ten blízký zabírá hru až z příliš malé vzdálenosti a ten druhý? Přesně naopak. Plynulá regulace by jen pomohla.

From Dust 07.jpg From Dust 08.jpg

Pokud se přes technické problémy přenesete, dostane se vám unikátního herního zážitku. Nehledejte komplexní strategii, ale minimalistickou logickou hříčku s vydařenou audiovizuální stránkou a možností si zábavně pohrávat s terénem.

Poznámka: Hra je zatím k dispozici ke stažení na Xbox Live Arcade, na PC se objeví 17. srpna a později i na PSN.

Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: Strategie | Logická hra na boha
Výrobce: Ubisoft | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 27. července 2011 (X360) 17. srpna 2011 (PC)
  • Úžasná atmosféra
  • Vydrží dlouho
  • Skvělé fyzikální hrátky s terénem
  • Mizerný pathfinding
  • Slabá kamera
Související články
  1. Profil vývojáře: Bullfrog Productions – jak se stal z ošklivé žáby krásný princ
  2. Overlord – pro soudek piva na smrt!
  3. Recenze: Black & White 2 – božská hra
  4. Black & White – černá a bílá