Furi: v záři neonů (recenze)

Bezejmenný bojovník. Minulost je jen mlhavým oparem nad prázdnou tělesnou schránkou. Přesto že jeho tvář už poznala hrubý zub času, teď tu kráčí jako kastrát s jedinou hlodající myšlenkou bez zjevného původu: pomstít se.

Obklopen chladnými komplexy jakéhosi vězení, připomínající kyberprostor filmového Trona, bezhlavě následuje pochybného muže v králičím obleku. Zbaven základních lidských svobod mu nezbývá nic jiného, než následovat tuto infantilně ironickou postavu, která má daleko k moudrému mentorovi. Anabáze našeho hrdiny spočívá ve vysvobození jeho spoluvězňů z útrap osamělého života kdesi mimo čas.

Autoři ze studia The Game Bakers si dali za úkol vytvořit hru sestávající z řady bossfightů. Nic víc, nic míň. Z paměti běžného hráče vyhrabeme jen hrstku příkladů titulů se stejným konceptem a ještě méně takových, kde fungoval (legenda všech legend Shadow of the Colossus, série Monster Hunter). Furi se do této party sice přidává, ale bohužel ne s takovou pompou, jakou slibovaly prvotní ukázky.

Na cestě vám bude dělat společníka spolehlivá dvojice, katana a laserová pistole. Spolu s tlačítkem na odrážení soupeřových ran a rychlý úskok je to vše, s čím si budete muset po celou, asi osmihodinovou, herní dobu vystačit. Z takto omezeného arzenálu však tvůrci vytěžili, co se dalo. Furi se žánrově nejvíce blíží k rytmickým hrám. Rozdíl mezi vítězstvím a prohrou proto netkví v taktizování a správném zvolení komba, tady se vyžadují především rychlé reflexy. Jen co se rozkoukáte, už je celá aréna plná barevných projektilů a tlakových vln, které se na vás řítí ze všech stran. V těchto chvílích se vám nalije do žil pořádná dávka adrenalinu. Napomáhá tomu i elektro soundtrack inspirovaný osmdesátkami se jmény jako Carpenter Brut, The Toxic Avenger či Scattle. Furi opravdu nejvíce září v momentech, kdy vás ve svém frenetickém tempu naprosto sevře a srdeční tep se pomalu synchronizuje s beatem právě hraného tracku.

Vzhledem k výše uvedenému se moje následující výtka může zdát tak trochu lichá. Přesto stojí za zmínku. Jednotlivé souboje s bossy se od sebe zase tak moc neliší. Každý má sice svůj vlastní set útoků, pořád se ale v určité variaci opakuje to samé. Na druhou stranu nedochází k frustraci z toho, že byste vůbec nevěděli, co dělat. Případné selhání není nijak přísně potrestáno a situace známé ze Souls her, kdy vám jediný úder dokáže ubrat podstatnou část z už tak skromného ukazatele zdraví, tu nastanou zřídka. V konečném důsledku tato vědomá volba autorů jen napomáhá celkovému přístupu hry.

Sázka na styl se Furi znovu a znovu vyplácí. Samotný design bossů patří snad k tomu nejlepšímu, co jsme za poslední léta viděli. Furi je krásným příkladem, proč máme rádi béčka. Nemusí být technicky dokonalá, nemusí sdělovat významné myšlenky. Důležitý je postoj. A stačí, když jej zabalí do stylového kabátku. Furi ho má špinavě neonový.

PC
Dostupné pro: PC, PS4
Žánr: Arkády | Akční arkáda