G450: opustí Matrox herní trh?

Největší síla grafických karet Matroxu byla nepochybně ve výborné kvalitě a akceleraci 2D obrazu – z toho důvodu si produkty Matroxu pořizovali zejména grafici. To však v době TNT, Rage 128 a Voodoo2 nestačilo. Bylo nutné dodat tolik chybějící 3D akceleraci pro hry, aby mohl Matrox expandovat i na další, nepoměrně vetší část trhu. A dnes se zdá, že se Matrox vrací zpět – na trh profesionálních grafik.
G450: opustí Matrox herní trh?
Největší síla grafických karet Matroxu byla nepochybně ve výborné kvalitě a akceleraci 2D obrazu – z toho důvodu si produkty Matroxu pořizovali zejména grafici. To však v době TNT, Rage 128 a Voodoo2 nestačilo. Bylo nutné dodat tolik chybějící 3D akceleraci pro hry, aby mohl Matrox expandovat i na další, nepoměrně vetší část trhu. A dnes se zdá, že se Matrox vrací zpět – na trh profesionálních grafik.

Ne na hry, ale na práci
Čip G400 měl v době svého uvedení velice silný potenciál, jeho herní výkon byl prakticky na úrovni TNT2 Ultra. Hlavní konkurenční výhodou byla technologie Dual Head, která umožňuje připojit dvě zobrazovací jednotky, a marketingově hůře využitelný environmental bump mapping. Hráči a výrobci her se však na obě technologie dívali poněkud vlažně a preferovali rychlé karty od nVidia nebo 3dfx, G400 tak stále zůstala doménou grafických stanic. Když tedy herní trh odmítal připustit, že by G400 mohla být dobrá karta na hry, s novým čipem G450 míří Matrox zpět tam, kde je opravdu dobrý – na trh grafických karet pro profi aplikace. Jednoduše řečeno, jde o mírně vylepšený a přetaktovaný G400, který staví na své hlavní konkurenční výhodě: dvou zobrazovacích výstupech.

Matrox G450

Vše za levnější výrobu
Nová technologie 0,18 mikronu (G400 je vyroben na 0,25) umožnila zmenšit nejen velikost čipu, ale také snížit spotřebu energie, zvýšit pracovní frekvenci a zlevnit výrobu. Tento vývoj je logický a očekávaný; na 0,18 mikronu přešel snad každý, kdo vyrábí čipy. Trošku méně očekávaná je však změna v paměťovém systému. Zatímco G400 používá 16 nebo 32 MB paměti SDR připojené na 128bitovou sběrnici, byla v případě G450 zúžena paměťová sběrnice na 64 bitů, na kterou je připojena paměť 32 MB DDR (zatím se neví, zda SDRAM nebo SGRAM – to se Matrox rozhodne podle dostupnosti a ceny). Zatímco každý paměťovou sběrnici rozšiřuje, aby zvýšil propustnost, Matrox dráty likviduje. Jak se zdá, Matrox dělá vše proto, aby byla výroba karet co nejméně nákladná. 64bitová paměťová sběrnice opět, stejně jako 0,18 mikronu, zlevňuje výrobu (je potřeba dvakrát méně „drátů“) – tím, že se použijí paměti DDR, které mají dvakrát větší rychlost než SDR, tak zůstane propustnost na stejné hodnotě. Hmm.

Dvakrát na monitor
Jistého vylepšení se dočkal také převodník RAMDAC druhého obrazového výstupu. Ten běží na 200 MHz (primární RAMDAC má stejně jako u G400 360 MHz), takže druhý monitor může mít maximální rozlišení až 1600 x 1200 oproti 1280 x 1024 u G400. Zároveň tedy G450 zobrazí na jednom monitoru 2056 x 1536 bodů a na druhém 1600 x 1200 bodů, obojí ve 32bitových barvách – to je celkem 5,078 milionu bodů na jednu videokartu. Jízda! K tomu připočtěte briliantově kvalitní a ostrý obraz a je jasné, že grafici se mají na co těšit. Na jednom monitoru pracují, na druhém koukají na video.

Už i digitálně
Majitele panelů LCD jistě potěší zabudované TMDS s DVI výstupem (tj. digitální výstup právě na panely LCD), který dokáže zobrazit 1280 x 1024 bodů ve 32bitových barvách. To je zároveň maximální rozlišení 18palcových panelů, takže to bohatě stačí – lepší LCD zatím na našem trhu k sehnání není. Toto je velký pokrok od G400, kde přídavný digitální výstup na LCD stojí 60 dolarů, tedy okolo 2500 Kč (!). Zvláštní však je, že druhý RAMDAC dokáže zobrazit až 1600 x 1200 bodů, proto mi není jasné, proč je TDMS omezeno na pouhých 1280 x 1024. Pokud toto Matrox nevylepší do spuštění komerční výroby, bude G450 trpět stejným omezením jako GeForce 2 GTS.

Příliš málo novinek
Tím však výčet novinek končí. Samozřejmě, Matrox ponechal v G450 všechny prvky staré dobré G400, jako environmental bump mapping a další běžné 3D funkce. Nic převratného však nevymyslel, z tohoto pohledu není G450 pro hráče pražádným velkým přínosem. Zatímco GeForce 2 GTS má vylepšení a novinky na každém rohu, G450 je v tomto ohledu tak trochu zklamáním. Ano, G450 má stejně dobrou podporu přehrávání DVD jako G400, je kompatibilní se střižnou Rainbow Runner, ale pro hráče nemá nic nového. Máte-li G400, není žádný důvod, proč ji vyměnit za G450.

Herní trh neopouští
Jak už jsem naznačil v úvodu, podstatný rozdíl mezi G400 a G450 je orientace na cílovou skupinu uživatelů. S čipem G400 chtěl Matrox omráčit hráče her špičkovou kvalitou obrazu (vzpomínáte na oči z reklam?) a environmental bump mappingem (odrazy okolí na zvrásněném povrchu, např. vlnící se vodní hladina s odrazy pobřeží). G450 však už nedokáže obstát mezi dnešní konkurencí, proto byla zvolena jiná marketingová taktika – místo toho, aby se snažil Matrox prorazit na herní trh, zdůrazňuje kvality G450 jako čipu pro grafické profesionály, kde má stále ještě svoje místo a dobrou pověst. Matrox však herní trh neopouští, to by musel být blázen; vždyť hry jsou obrovská ždímačka peněz a Matrox se určitě na ždímání dokáže přiživit. Proto, ač to nikde moc nerozhlašuje, do konce léta (pozdě, zle přece) bude mít svoje herní řešení, které bude podporovat všechny funkce, které se za poslední dobu objevily. Zda to bude G800 nebo něco jiného, se neví.

Do dalšího kola
Čip G450 je tedy spíše jen takovým mezikrokem, který má Matrox udržet na trhu minimálně do dalšího kola. G450 už nesází na opěvování environmental bump mappingu ani na rychlost, ale na celkovou kvalitu produktu pro všestranné použití, zejména na poli profesionální grafiky. Pokud jste začali uvažovat o G400, klidně počkejte do léta na G450 – těch několik novinek za to stojí a díky levnější výrobě by karty s G450 neměly být příliš dražší než ty současné s G400.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 123 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

21.  2.  2018 | | 16 N/A
Age of Empires: Definitive Edition – nostalgie není všechno (recenze)

Age of Empires: Definitive Edition – n…

Jedna z největších strategických legend se vrací v grafickém remasteru. Přesto pod rouškou krásné grafiky zůstává stále tou stejnou hrou z roku 1997. Stačí to?

24.  2.  2018 | | 10 N/A
7 nejlepších historických zážitků, které můžete zažít ve hrách

7 nejlepších historických zážitků, kte…

Kingdom Come dokázalo v posledních dnech ukousnout solidní porci pozornosti. Není ale jedinou hrou, která se zaměřuje na středověk a věrohodnou historii. Pojďme se podívat na ty nejlepší alternativy.

20.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

19.  2.  2018 | | 4 N/A
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
Víkendová slevová akce na PS Store nabízí parádní pecky za pakatel

Víkendová slevová akce na PS Store nab…

Chcete si obohatit knihovničku konzole PS4 ale šetříte? O víkendu vám Sony nabízí skvělé hry za slušný peníz.

24.  2.  2018 | | 2 N/A
Do světa Kingdom Come míří modifikace s tématikou Hry o trůny

Do světa Kingdom Come míří modifikace …

Do českých lesů v Kingdom Come se chystá první pořádná modifikace.

23.  2.  2018 | | 3 N/A