Galactic Civilizations - svěží vítr v herním průmyslu

vytisknout velikost písma
Určitě znáte hru Master of Orion - zanedlouho nás čeká již třetí díl této oblíbené série vesmírných tahových strategií. Ještě předtím si ale budeme moct vychutnat přesně stejný žánr a to díky hře Galactic Civilizations od společnosti Stardock. Ta se pokouší předělat stejnojmennou výbornou hru pro dávno mrtvý operační systém OS/2 do nové podoby určené pro OS Windows. Jak to všechno bude vypadat se dozvíte v tomto obsáhlém preview.
Galactic Civilizations - svěží vítr v herním průmyslu

Byl to člověk jménem Brad Wardell, který mezi lety 1993-1994 vytvořil pro operační systém společnosti IBM jménem OS/2 tahovou strategickou hru Galactic Civilizations. Jednalo se o skutečně skvostné dílo, podobné kupříkladu "našemu" Master of Orion, které vynikalo zejména svou dokonale propracovanou umělou inteligencí. Hra se stala jedním z nejprodávanějších softwarových produktů pro OS/2. Mezi hráči doznala značného rozšíření a tak se také v letech 1995 a 1998 dočkala dalších pokračování. Jenže v té době už znal systém OS/2 jen skutečně málokdo a v dnešní době je jeho podpora už naprosto minimální, jestli vůbec nějaká je. Microsoft a jeho Windows ovládly svět a tak nezbývalo nic jiného, než se pustit do v podstatě zcela nového projektu - Galactic Civilizations pro Windows. Původně pidi společnost Stardock, kterou Wardell založil, se od té doby silně rozrostla a může si tak dovolit pracovat na skutečně profesionálním titulu. Ba co víc, tihle vývojáři za sebou mají téměř desetiletí reakcí hráčů a pilného testování, vědí co u hráčů "funguje" a co ne.

Příběh

Na počátku 22. století lidstvo konečně zjistilo, že není ve vesmíru samo. Díky kontaktu s průzkumnou sondou Arceanského impéria si lidé uvědomili, že v široširém vesmíru existují i jiné formy života, které možná brázdí jeho dálavy možná ještě mnohem déle, než trvá celá lidská civilizace. První reakcí bylo samozřejmě nadšení, které se však postupně proměnilo v pesimismus. Ukázalo se totiž, že inteligentní život je velmi, velmi vzácný. V celé naší galaxii existovalo pouze asi šest inteligentních ras. Arceanská sonda s sebou přinesla také plány na postavení tzv. hvězdné brány, obrovského a také obrovsky nákladného zařízení, díky němuž bylo možné cestovat mezi hvězdami. Její využívání bylo však skutečně velice drahé, takže se kontakt omezoval spíše pouze na subprostorovou komunikaci. Oněch šest civilizací mezi sebou tedy komunikovalo velmi sporadicky, alespoň se však neválčilo.
Ukázalo se, že ač technologicky vyvinutá, jsou některá impéria postavena na, z pohledu lidí, velmi zastaralých základech - většinou jim vládli všemocní diktátoři či totalitní vládci. Zřejmě také proto se Země stala prvním, komu se podařilo objevit hyperpohon, díky němuž se staly hvězdné brány naprosto zbytečnými. Protože byl celý výzkumný projekt ryze soukromého charakteru, začalo se s plány na hyperpohon brzy všelijak obchodovat a nakonec se dostaly i za hranice naší planety - k ostatním rasám. A stalo se co se muselo stát. Všechny do jedné se odmlčely.
Už je tomu dva roky, co Země přijala poslední vysílání od mimozemské rasy. A aby byla celá situace ještě o něco horší, věci začínají vypadat pěkně ponuře. Podařilo se sice vybudovat první mezihvězdnou kolonizační loď Santa Mariu s deseti miliony lidí na palubě, jenže je tu malý problém - kam ji vyslat? Ostatní civilizace prozkoumávají vesmír již po desítky tisíc let, lidstvo o něm však má teprve pramalé ponětí. Kde se nacházejí neobydlené, pro lidský život přívětivé světy? To je ale jen jeden problém z mnoha. Nikdo také neví, kde se nacházejí ostatní civilizace, které mají nad lidstvem jasnou výhodu - vědí, kde se nalézá Země a vědí také, že lidstvo disponuje jen chabým obranným systémem.
První prioritou je tedy rozšířit se, dostat lidstvo na jiné planety. Prozkoumávat galaxii, budovat obranné systémy, naučit se obchodovat v mezihvězdném měřítku, a v neposlední řadě samozřejmě také vyjednávat. Pak se teprve uvidí, co dál...

"Myslím, že oproti ostatním hrám máme jednu výhodu, a tou je možnost pracovat na Galactic Civilizations ještě léta potom, co je vydáme. To znamená, že potom, co se dostanou do obchodů, můžeme si dovolit přidávat nové a nové vlastnosti založené na reakcích hráčů, zatímco pokud bychom hru vyvíjeli podle klasického modelu pro nějakého vydavatele, vyrobili bychom jeden dva patche a přesunuli se k dalšímu projektu. Takže hráči mohou očekávat GalCiv 1.1, 1.2, 1.3 a další verze, které přijdou s podstatnými novými rysy, díky nimž zůstane hra "svěží". Myslím si ale, že Master of Orion 3 nás pěkně utře, protože pořád ještě nejsme dost velicí na to, abychom mohli soupeřit s jejich marketingem, ale myslím, že jak půjde čas, víc a víc hráčů strategií se dozví o naší hře a náš marketing tak dostane pořádný impuls."

- Brad Wardell, zakladatel Stardock a hlavní designér hry

Herní mechanika

Ve hře Galactic Civilizations se hráč stává "prezidentem Země". Vede lidstvo do budoucnosti, rozsévá jeho sémě po celé galaxii. Využívá vojenskou taktiku, politiku i ekonomické faktory, aby dosáhl jediného - přežití. Cesty k vítězství jsou v zásadě čtyři - buďto galaxii celou dobít, politicky ji sjednotit, ekonomicky kultivovat či technologicky všechny ostatní rasy převálcovat. Ani jedna z cest není tak úplně jednoduchá. Jistě, použití síly je vždycky nejjednodušší, ale někdy síla prostě nestačí a na řadu musí přijít také mozek.

Když začínáte hru, vyberete si, zda chcete hrát singleplayer nebo multiplayer (přes StarDock.net). Pokud hrajete multiplayer, stává se vaše galaxie součástí gigantického metaversa a spolu s ostatními hráči tvoříte vlastní gigantický vesmír. O tom ale až později, zaměřme se nyní na singleplayer.
Na počátku hry si zvolíte politickou příslušnost (každá má samozřejmě své výhody a nevýhody) a velikost galaxie, ve které chcete hrát - což zásadním způsobem ovlivní celkovou dobu hraní (velmi malá - to sfouknete za hodinu, obrovská - připravte se na měsíce tvrdé pařby). Po vybrání se přenesete na hlavní mapu, k dispozici budete mít tři základní věci: planetu zemi (resp. naši sluneční soustavu), kolonizační loď a průzkumnou loď. Oba tyto typy lodí mají rozdílný dohled - celá mapa je zakryta známou mlhou (fog of war). Samozřejmě, že postupem času, jak se začnou zlepšovat technologie, získají lodě senzory s větším rozsahem. V hlavním okně hry se dále nalézá menší mapa celé galaxie, která však může zobrazovat také informace o vašich lodích, planetách, hustotě obyvatelstva, výrobních centrech, a podobně. A to samozřejmě stále není všechno, v hlavním okně se nacházejí také důležité grafy, které ukazují statistické informace o ostatních civilizacích.

Jednou z nejdůležitějších součástí hry bude kolonizace nových planet a pečování o ně - vždyť právě ony jsou vaším zdrojem moci. Jednotlivé planety se samozřejmě liší, jsou jednoduše označeny číslem od jedné do třiceti. Čím vyšší, tím lepší. Jistě, i ty horší je možné postupem času vylepšovat budováním různých  systémů, které zvyšují produkci, nebo sociálních výdobytků, které zvyšují morálku a spokojenost společnosti. U každé planety můžete ovlivňovat výši daní, výrobu lodí, a další záležitosti.

"Jeden z nejzajímavějších bodů, který jsme museli z GalCiv odstranit je tzv. "epic generator". Doufám, že se objeví v dalších verzích po 1.0. Základem je to, že hra dokáže zaslat všechny události právě dokončené hry na domovskou adresu GalCiv.com, načež jsou tyto události speciálním programem (ActiveX) zpracovány a je vytvořena jakási "epická povídka". Ta je uložena do adresáře uživatele, takže když pak zadáte adresu vasejmeno.galciv.com, můžete si přečíst o svých dobrodružstvích a sdílet je s ostatními."

- Brad Wardell, zakladatel Stardock a hlavní designér hry

Není vesmírné strategie bez diplomacie. K tomu slouží tzv. "cizácké okénko", kde můžete sledovat jak se vyvíjejí vaše vztahy s ostatními civilizacemi. Mohou to být vztahy neutrální, můžete být spojenci, ale můžete spolu také válčit - to jsou však krajní možnosti, mezi nimiž existuje mnoho dalších, méně radikálních. Nechybí zde ani možnost obchodovat a dokonce je také možné vypomáhat spojencům, ať již materiálně (lodě, obranné systémy) nebo ekonomicky (peníze, technologie). V neposlední řadě se z cizáckého okénka vyhlašuje válka.

Umělá inteligence

"Dobrá umělá inteligence je taková, která dokáže soupeřit s hráčem na jisté úrovni. Zejména u tahových strategií je snadné udělat UI tak, aby dokázala hráče vždy porazit. Doufáme, že v Galactic Civilizations se nám podaří vyrobit takovou umělou inteligenci, která vypadá a jedná podobně jako lidská bytost. Rádi bychom hráčům poskytli téměř ideálního lidského oponenta (tj. aby se to podobalo hraní přes internet, ale bez padání, klení a cheatování)."

- Brad Wardell, zakladatel Stardock a hlavní designér hry

Jak jsem se zmínil na začátku, jednou z neobdivovanějších vlastností původních Galactic Civilizations byla úžasná umělá inteligence, která dokázala dokonce takové věci, jako odmítnutí nabídky na příměří s odůvodněním "vím, že si kdesi v dalekých sektorech buduješ obrovskou armádu, abys pak mohl naši krásnou civilizaci v klidu rozdrtit". Umělá inteligence dokázala odhalit mnoho proradných lidských strategií, nebylo výjimkou, když jste si budovali útočnou armádu a počítač, namísto taktiky "buduj obranu a vyčkávej" naopak, podle hesla nejlepší obranou je útok, zaútočil první!

Také v Galactic Civilizations ve verzi pro Windows bude kvalitní umělá inteligence nedílnou součástí programu. Umělá inteligence je velmi důležitá také kvůli tomu, aby bylo možné hru hrát několikrát za sebou. Tedy, jak se anglicky říká, "replayability" by měla být značná, vyšší, než je u těchto her obvyklé. Často se při hře budete setkávat se zcela náhodnými událostmi, které udělají každou z vašich "odehraných" galaxií úplně jinou.

Je zajímavé, že statistiky lodí se nezakládají pouze na síle, životech a obraně, ale také na zkušenostech, což je dosti podstatná vlastnost. Čím více zkušeností bude loď mít, tím vyšší úrovně dosáhne a tím bude cennější. Zkušení hráči se tak budou snažit své poškozené lodi s vysokou úrovní chránit za každou cenu a to do hry vnáší zcela nový, originální prvek.

Metaversum

Galactic Civilizations nenabízejí žádný "deathmatch" nebo něco podobného, vývojáři ani něco takového vůbec nechystají. Pracují raději na něčem mnohem zajímavějším, řekněme "mírumilovnějším", co nazývají "metaversem". O co jde? Pokusím se vám to jednoduše vysvětlit: když hrajete singleplayer, můžete celou svou hru uložit do tzv. metaversa. To znamená, že vaše statistiky jsou umístěny do jakéhosi "superžebříčku", kde se nacházejí i statistiky mnoha a mnoha ostatních hráčů. Jak získáváte zkušenosti z různých vítězství, můžete tak vybudovat gigantické impérium, v podstatě váš soukromý vesmír s mnoha galaxiemi, ovládaný vaším impériem. Metaversem se pak bude nazývat celý soubor takovýchto vesmírů, tedy i těch od ostatních hráčů.

"Jaká je nejvíc vzrušující část při vývoji hry? Asi diskuse, hledání nových nápadů, jedním slovem brainstorming. Je to skvělé, když se sejdete a povídáte si o tom, jaké události a anomálie by se ve hře měly objevit. Nejotravnější částí jsou naopak ty malinkaté změny v ekonomickém systému hry, které se dějí den co den."

- Brad Wardell, zakladatel Stardock a hlavní designér hry

Závěr

Ač je žánr vesmírných tahových strategií mezi širokou hráčskou veřejností oblíben jen velmi málo, je titul Galactic Civilizations jedním z nejzajímavějších a řekl bych, že možná v jistém smyslu i revolučních počinů poslední doby. S vizionářským Bradem Wardellem v čele si vývojářská společnost Stardock buduje vlastní rozsáhlou základnu věrných hráčů, kteří si oblíbili vesmírné strategie a rádi neustále objevují nové věci.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
7 herních pecek, které vás dostanou svou atmosférou

7 herních pecek, které vás dostanou sv…

Některé hry vám dokážou proniknout pod kůži tak hluboko, že tam zůstanou navždy. Jaké kdysi oslnily nás?

5.  8.  2017 | | 15 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Nejnovější aktualizace pro Playstation 4 konečně přinese češtinu

Nejnovější aktualizace pro Playstation…

Sony chystá na svou konzoli PS4 zbrusu novou aktualizaci s pořadovým číslem 5.0 a ta přinese celou řadu novinek. Pro našince je tu ale podstatná hlavně ta jedna.

10.  8.  2017 |
Uncharted: The Lost Legacy – když Nate není doma (recenze)

Uncharted: The Lost Legacy – když Nate…

Mysleli jste si, že série Uncharted skončí čtvrtým dílem? Tak to jste na omylu, ještě je tu Chloe a Nadine!

17.  8.  2017 | | 5 N/A