Game Boy: Hranatá krabička plná zábavy, na na kterou nesmíme zapomenout

Je hranatý, má malý displej a k ovládání jen několik tlačítek. Game boy ovlivnil jednu celou generaci, ale dnes na něj vzpomene už málokdo.
Seznam kapitol
  1. Kde se vzalo Nintendo a jak se zrodil Game Boy
  2. Rodokmen Game Boye a pozoruhodné příslušenství

Nintendo se věnuje už od 70. let minulého století vývoji vlastních herních systémů, konzolí a v neposlední řadě i her na tyto platformy. Jednou z historicky nejvlivnějších byla kapesní herní konzole Game boy.

Historie firmy sahá ještě dále do minulosti k muži jménem Fusajiro Yamauchi, což byl japonský podnikatel žijící na přelomu 19. a 20. století. V roce 1889 založil ve městě Kjoto firmu Nintendo Playing Card Co. Ltd. zaměřenou, jak už název sám napovídal, na výrobu hracích karet pro japonskou hru Hanafuda. Později se firma stala i pořadatelem této hry a založila i mezinárodní organizaci hráčů.

Yamauchiho podnikový záměr, vyniknout v oblasti tvorby herních systémů dal do budoucna základní esenci a určil směr, jak se bude jeho dítě dále ubírat. 

Hlavně jít s dobou

V roce 1956 Yamauchiho vnuk Hiroshi (do své smrti roku 2013 třetí generální ředitel Nintenda) navštívil Spojené státy, kde spustil novou manufakturní výrobu zaměřenou na hračky pro děti. Hrací systémy a hry, ale stále zůstávaly v portfóliu firmy. Ta dokonce experimentovala a na několik let v 60. letech zřídila i svou vlastní taxislužbu, síť hotelů, televizi a dokonce vyvinula i vlastní tester lásky. V roce 1963 se pak Hiroshi Yamauchi přejmenoval firmu svého dědečka na Nintendo Co., Ltd.

01.jpg

Zásadní zlom nastal v roce 1964, kdy obraty z prodeje kdysi populárních hracích karet klesly na historické minimum, a tak byla jejich výroba zastavena. Do 70. let se pak firma orientovala výhradně na japonský trh s hračkami.

Opětovný debut zažila v roce 1977, kdy se zrodila herní konzole Color TV-Game, kterých se celkem prodalo přes tři miliony kusů. Tehdy první herní platforma propojitelná s běžnou domácí televizí.

Byl to nejen zlom v herním světě, zároveň to znamenalo zásadní sociální změnu. Už šlo hrát hry doma na televizi s přáteli místo toho, aby se chodilo do městských heren s hracími automaty, kterých byl svět 70. let plný. I my si v Čechách jistě vzpomeneme na 80. a 90. léta, kdy u nás převládal podobný trend.

Do roku 1989 následovala řada pokusů o vývoj herních konzolí druhé a třetí generace a tou nejzásadnější byla asi konzole Nintendo Entertainment System (NES) vycházející v roce 1985 a posléze i Super Nintendo Entertainment System (SNES) z roku 1992. Mimo jiné a celkem potají vznikla nová platforma, která měla předznamenat další zásadní průlom v herní historii - tím zázrakem byl Game Boy. 

03.jpg05.jpg04.jpg

Na počátku byly jen hrací karty

Postupný vývoj firmy Nintendo od hracích karet dospěl až k herním konzolím. Stejně jako v 70. letech změnil pohled společnosti na hry vývoj televizních konzolí, tak stejnou měrou přetvořil vnímání hráčů v roce 1989 zrod Game Boye. Hry do kapsy se staly plnohodnotnou zábavou.

V roce 1989 se tedy zrodil přenosný Game Boy s osmibitovým procesorem a obrazovkou s rozlišením 160 × 144 bodů při úhlopříčce 66 mm. K dispozici jste měli jen čtyři stupně šedi a 8 Kb paměti.

Úspěch prvních Game Boyů se tak trochu svezl na vlně tehdy populárních konzolí Game & Watch vyráběných mezi lety 1980-1991, kterými se Nintendo viditelně inspirovalo.Ty však byly jen jednoúčelové. 

07.png08.jpg09.jpg

Mimochodem, sovětská Electronika si nebrala servítky a design konzolí Game & Watch v roce 1984 okopírovala jedna ku jedné a vyvinula tak paradoxně druhou linii těchto mašinek. Proč tomu tak bylo je celkem logické. V době vlády komunismu bylo téměř nemožné získat nějaký západní import a kapesní herní konzole sem patřily také. Všechny klony Nintenda měly název IM, což je ruský akronym pro mikroprocesor.

10.jpg11.jpeg12.jpg

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of War, výsledkem jsou nádherné obrázky

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of Wa…

God of War je jednou z nejlépe vypadajících her současnosti a fotorežim je toho jasným důkazem.

16.  5.  2018 | | 2 N/A
Wargaming pod palbou kritiky: podvodník jako kontributor World of Tanks?

Wargaming pod palbou kritiky: podvodní…

Českou a slovenskou komunitou světoznámého MMO World of Tanks otřásá skandál. Co se stalo?

24.  5.  2018 | | 20 N/A
Call of Duty: Black Ops 4 je novým dílem série, co boří zažité standardy

Call of Duty: Black Ops 4 je novým díl…

Prvotní představení máme za sebou, teď přišel čas na nášup videí a obrázků z očekávané akce.

18.  5.  2018 | | 8 N/A
Playstation 4 je na konci svého životního cyklu, říká šéf konzolové divize

Playstation 4 je na konci svého životn…

Konzole PS4 už se pomalu blíží konci cesty a za rohem začíná vykukovat další generace.

22.  5.  2018 | | 17 N/A
Detroit Become Human: co stojí svoboda? (recenze)

Detroit Become Human: co stojí svoboda…

Quantic Dream opět přináší příběhový epos z žánru, ve kterém je špičkou. Podařil se úspěšný návrat?

24.  5.  2018 |
Zaklínač: Dobrodružná hra - obuj si boty železné (recenze)

Zaklínač: Dobrodružná hra - obuj si bo…

Dohráli jste všechny tři díly videoherního Zaklínače a ságu i s povídkami znáte stránku po stránce? Pak je na čase vyzkoušet deskovou hru Zaklínač: Dobrodružná hra, která vás přenese do zaklínačského světa plného strig, graveinů, ghúlů a dalších starých známých.

22.  5.  2018 | | 8 N/A
Marvel v herním průmyslu: nastává zlom po vzoru filmů?

Marvel v herním průmyslu: nastává zlom…

Jednomu ze dvou největších komiksových vydavatelství světa se to v poslední době daří jak na poli komiksů, tak na filmovém plátně. Co se ale týče produkce počítačových her, nikdy na tom nebylo extra dobře. To se ale možná v blízké budoucnosti změní a my si tak užijete s našimi oblíbenými superhrdiny a záporáky také nějaké pořádné herní dobrodružství.

20.  5.  2018 | | 2 N/A
State of Decay 2: už jsou tady zase (recenze)

State of Decay 2: už jsou tady zase (r…

Další zombie apokalypsa je tu, jste na ni připraveni?

21.  5.  2018 | | 1 N/A