Game Boy: Hranatá krabička plná zábavy, na na kterou nesmíme zapomenout

vytisknout velikost písma
Je hranatý, má malý displej a k ovládání jen několik tlačítek. Game boy ovlivnil jednu celou generaci, ale dnes na něj vzpomene už málokdo.
Seznam kapitol
  1. Kde se vzalo Nintendo a jak se zrodil Game Boy
  2. Rodokmen Game Boye a pozoruhodné příslušenství

Nintendo se věnuje už od 70. let minulého století vývoji vlastních herních systémů, konzolí a v neposlední řadě i her na tyto platformy. Jednou z historicky nejvlivnějších byla kapesní herní konzole Game boy.

Historie firmy sahá ještě dále do minulosti k muži jménem Fusajiro Yamauchi, což byl japonský podnikatel žijící na přelomu 19. a 20. století. V roce 1889 založil ve městě Kjoto firmu Nintendo Playing Card Co. Ltd. zaměřenou, jak už název sám napovídal, na výrobu hracích karet pro japonskou hru Hanafuda. Později se firma stala i pořadatelem této hry a založila i mezinárodní organizaci hráčů.

Yamauchiho podnikový záměr, vyniknout v oblasti tvorby herních systémů dal do budoucna základní esenci a určil směr, jak se bude jeho dítě dále ubírat. 

Hlavně jít s dobou

V roce 1956 Yamauchiho vnuk Hiroshi (do své smrti roku 2013 třetí generální ředitel Nintenda) navštívil Spojené státy, kde spustil novou manufakturní výrobu zaměřenou na hračky pro děti. Hrací systémy a hry, ale stále zůstávaly v portfóliu firmy. Ta dokonce experimentovala a na několik let v 60. letech zřídila i svou vlastní taxislužbu, síť hotelů, televizi a dokonce vyvinula i vlastní tester lásky. V roce 1963 se pak Hiroshi Yamauchi přejmenoval firmu svého dědečka na Nintendo Co., Ltd.

01.jpg

Zásadní zlom nastal v roce 1964, kdy obraty z prodeje kdysi populárních hracích karet klesly na historické minimum, a tak byla jejich výroba zastavena. Do 70. let se pak firma orientovala výhradně na japonský trh s hračkami.

Opětovný debut zažila v roce 1977, kdy se zrodila herní konzole Color TV-Game, kterých se celkem prodalo přes tři miliony kusů. Tehdy první herní platforma propojitelná s běžnou domácí televizí.

Byl to nejen zlom v herním světě, zároveň to znamenalo zásadní sociální změnu. Už šlo hrát hry doma na televizi s přáteli místo toho, aby se chodilo do městských heren s hracími automaty, kterých byl svět 70. let plný. I my si v Čechách jistě vzpomeneme na 80. a 90. léta, kdy u nás převládal podobný trend.

Do roku 1989 následovala řada pokusů o vývoj herních konzolí druhé a třetí generace a tou nejzásadnější byla asi konzole Nintendo Entertainment System (NES) vycházející v roce 1985 a posléze i Super Nintendo Entertainment System (SNES) z roku 1992. Mimo jiné a celkem potají vznikla nová platforma, která měla předznamenat další zásadní průlom v herní historii - tím zázrakem byl Game Boy. 

03.jpg05.jpg04.jpg

Na počátku byly jen hrací karty

Postupný vývoj firmy Nintendo od hracích karet dospěl až k herním konzolím. Stejně jako v 70. letech změnil pohled společnosti na hry vývoj televizních konzolí, tak stejnou měrou přetvořil vnímání hráčů v roce 1989 zrod Game Boye. Hry do kapsy se staly plnohodnotnou zábavou.

V roce 1989 se tedy zrodil přenosný Game Boy s osmibitovým procesorem a obrazovkou s rozlišením 160 × 144 bodů při úhlopříčce 66 mm. K dispozici jste měli jen čtyři stupně šedi a 8 Kb paměti.

Úspěch prvních Game Boyů se tak trochu svezl na vlně tehdy populárních konzolí Game & Watch vyráběných mezi lety 1980-1991, kterými se Nintendo viditelně inspirovalo.Ty však byly jen jednoúčelové. 

07.png08.jpg09.jpg

Mimochodem, sovětská Electronika si nebrala servítky a design konzolí Game & Watch v roce 1984 okopírovala jedna ku jedné a vyvinula tak paradoxně druhou linii těchto mašinek. Proč tomu tak bylo je celkem logické. V době vlády komunismu bylo téměř nemožné získat nějaký západní import a kapesní herní konzole sem patřily také. Všechny klony Nintenda měly název IM, což je ruský akronym pro mikroprocesor.

10.jpg11.jpeg12.jpg

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 nejzajímavějších grafických proměn světa Minecraftu

10 nejzajímavějších grafických proměn …

Minecraft může vypadat trochu jinak, než ho znáte. Hra se totiž dočkala několika modů a rozšíření. Podívejme se na 10 nejzajímavějších balíčků s texturami a kosmetickými úpravami.

25.  3.  2017 | | 10 N/A
Nejede internet? Nudit se nemusíte, Chrome má v sobě skrytou hru

Nejede internet? Nudit se nemusíte, Ch…

včera | | 13 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
Hry jsou uměním: když grafika zraje (galerie)

Hry jsou uměním: když grafika zraje (g…

Občas vyjde populární hra a časem se člověk nemůže uvěřit, co vše je z ní možné graficky vytáhnout. Pojďme si podat zub času.

14.  3.  2017 | | 5 N/A
10 důvodů, proč se ponořit do hry Total War

10 důvodů, proč se ponořit do hry Tota…

Strategie nepatří dnes k nejpopulárnějším žánrům, nicméně nikde jinde neokusíte tak sladký pocit moci se všemi výhodami a nevýhodami. V Total War se dostanete do role vůdce zodpovědného za celý národ a závisí jen na vás, zda vaše země bude prosperovat.

15.  3.  2017 | | 8 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A
10 tipů, jak být ostříleným borcem v Mass Effect: Andromeda

10 tipů, jak být ostříleným borcem v M…

Nový Mass Effect je plný nástrah a novinek. Pomůžeme vám se s nimi vypořádat.

22.  3.  2017 | | 6 N/A