Game Developers Session 2003 - jak dopadlo 1. setkání českých vývojářů?

První červencový víkend v Uherském Hradišti patřil počítačovým hrám a hlavně jejich tvůrcům. Konalo se tu první - a určitě ne poslední - setkání herních vývojářů, kterého se zúčastnily jak amatérské, tak polo i plně profesionální týmy. Pokud jste se nemohli přijít podívat osobně, můžete si alespoň přečíst naši reportáž, jejímž autorem je jeden ze zúčastněných vývojářů.

Do Uherského Hradiště jsme dorazili někdy po šestnácté hodině a to již byla dobrá třetina kinosálu, kde se setkání konalo, zaplněna vesměs mladšími ročníky účastníků z méně známých, ale i proslulých freeware týmů. Přívětivě se tvářící ochranka u vchodu od nás vybrala vstupné 100 Kč na osobu a každý jsme dostali slušivý připínací štítek s blanketem na vyplnění svého jména i týmu, kam patříme. Po značkovací proceduře se čekalo na slavnostní zahájení naplánované na 19. hodinu. Čas mezi tím se trávil porůznu. My starší jsme většinou samozřejmě navštívili hospodu, příhodně stojící hned přes ulici:-)

Sobotní ráno před první přednáškou. Maratón začíná...

Zahájení bylo trochu opožděné a proběhlo poměrně rychle, stejně jako navazující prezentace některých týmů a jejich projektů. Ona vůbec celá akce odsypávala svižným tempem, přednáška střídala přednášku, o přestávkách se živě debatovalo, týmy si navzájem ukazovaly své projekty v nejrůznějším stádiu vývoje, zkrátka bylo to jako nastoupit do rychlovlaku a nebyl čas ani vůle se zastavit. Samozřejmě by tohle všechno nebylo možné, kdyby celá akce nebyla tak dobře zorganizovaná. Ale k hodnocení této stránky až později, nejprve něco k obsahu.

Po zahájení následovala, jak jsem se již zmínil, prezentace většinou ještě nedokončených projektů několika nezávislých týmů, tedy týmů, které tvoří bez investora ze svého vlastního popudu a svých vlastních prostředků (nemusí to tedy být nutně freeware, jak se spousta lidí domnívá, ostatně tento omyl byl dostatečně rozebrán na jedné z přednášek). Kvalita některých her mě příjemně překvapila a mým okamžitým favoritem se stala zejména logická hra Berušky II, která oproti prvnímu dílu přešla plně do 3D a její grafické zpracování je na logickou hru vskutku velmi zdařilé.

Druhý den proběhl doslova maratón přednášek zahrnující téměř celé kvalitativní spektrum. O žádné z nich se nedá říci, že by byla vyloženě špatná, bohužel stejně tak se nedá žádná označit jako výborná. Zřejmě nejzajímavější bylo povídání pana Martina Klímy na téma "Opravdu se chcete stát profesionálem?", ve kterém rozebíral klady a zápory vývoje her buď z pohledu vývojáře jako zaměstnance herního studia nebo naopak jako samostatného vývojáře/podnikatele.

Asi nejzajímavější přednášku měl p. Martin Klíma z Alataru

Neméně užitečné informace obsahovala přednáška Illusion Softworks s názvem Vývoj AAA titulu, resp. její druhá část, protože ta první byla jen jakési promo všech her, které IS vydali a které každý, kdo to s hrami myslí vážně, zná alespoň z recenzí. Navíc přednášející zapomněl mluvit do mikrofonu, takže nebylo skoro nic slyšet :-).

Vše, co jste chtěli vědět o Illusion Softworks

Zato druhá část přednášky, popisující co je to design dokument ke hře a co by měl obsahovat, byla nabitá užitečnými informacemi hodnotnými a platnými jak pro tvůrce složitých a náročných her, tak i pro ty nejjednodušší hry a hříčky freewarové scény.

A do třetice si neodpustím pochválit taktéž velmi vydařenou přednášku s trochu delším názvem "Možnosti distribuce nezávislých her, teorie a praxe fungování nezávislého týmu" od zástupce týmu SleeepTeam Labs . Zde byly prezentovány některé velmi zajímavé principy jak na poli freeware a shareware dostat svůj hotový produkt mezi lidi nejen u nás, ale i v zahraničí a případně na tom i něco vydělat. Netvrdím, že by se rozdávaly recepty jak úspěšně prodat hru, ale rozhodně přednáška nadnesla několik témat k zamyšlení.

Takhle to také občas dopadá :-)

Ostatní přednášky, zejména o grafických programech, bohužel úrovně těch výše jmenovaných nedosáhly a to jak prezentací (což ovšem nemůžu nikomu vyčítat - dobrý grafik ještě nemusí být dobrý mluvčí) tak bohužel i zajímavostí obsahu. Uznávám však, že se do tak krátkých časových úseků zase tak moc vměstnat nedá a hlavně nemusí pršet, stačí když kape:-). Programátorské přednášky si pak jako osoba naprosto nezasvěcená netroufám hodnotit.

Sobota byla zakončena ohlášením výsledků hlasování prvního ročníku soutěže Joystick českých her o nejlepší projekt české nezávislé herní scény. Hry se hodnotily v několika kategoriích a výsledky si můžete prohlédnout na této adrese:

http://www.ceskehry.cz/index.php?id=joystick

Na tomto místě jen prozradím, že absolutním vítězem se nakonec stala hra Bulánci týmu Sleep Team, na druhém místě skončily již zmiňované Berušky 2 od Anakreonu a na třetím pak on-line strategie Monarchia od PUPworX.

V neděli ještě probíhaly tzv. Dílny, kdy zkušenější tvůrci seznamovali formou diskuze ostatní kolegy se způsobem jejich práce, ale této části srazu jsem se, přiznávám, již nezúčastnil. Celkově bych označil akci za velmi zdařilou. U prvního ročníku jsem čekal mnoho organizátorských kixů a proto mě udivilo, jak hladce všechno probíhalo. K dispozici byl dokonce počítač připojený na internet pro vyřizování nejnutnější korespondence a hlasování v Joysticku.

A o tom to je...

Vývojářská obec se také vytáhla a to nejen kvalitou svých projektů, ale i prostou kultivovaností a vzájemnou ohleduplností. V sále bylo odhadem tak 100 lidí, možná i víc a přitom byl na přednáškách naprostý klid (nepočítám-li až nepříjemně hlasitou hudbu z vedlejšího baru), což jak vím ze zkušenosti, rozhodně není obvyklé ani na akcích s podstatně vyšším vstupným i věkovým průměrem zúčastněných.

O tom je to také- spřátelené týmy, zde Peregrius a Destandazi

Tak takový byl tedy první ročník Game Developers Session z mého pohledu. Chci tímto organizátorům celé akce poděkovat a pogratulovat jim k dobře odvedené práci a doufám, že příští rok bude ještě vydařenější a hlavně že vůbec bude další ročník, protože tohle je přesně to, co jsme zde potřebovali.

Diskuze (2) Další článek: Zahrajte si Dračí doupě jako nikdy předtím!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,