Game4U, č.40: Rayman 2 – nádherná plošinovka za hubičku

Rayman. Stylová pohádková hra, která se stala slavnou. Jméno, které se stalo pojmem. Před několika lety se skloňovalo v souvislosti s dnes již dávno neexistující konzolí Atari Jaguár, v současnosti je o něm slyšet ve spojitosti s moderními mobilními technologiemi a Nokií N-Gage. Co bylo ale v mezičase? Přece druhý díl.

Platforma: PC
Typ hry: 3D plošinovka
Multiplayer: NE
Minimální konfigurace: Pentium 133 MHz - 32 MB RAM - 4 MB grafická 3D karta
Doporučená konfigurace: Pentium 200 MMX - 64 MB RAM - 4 MB grafická 3D karta
Testovací konfigurace: P IV 1,6 Ghz - 384 MB RAM -GeForce 2mx Tornado grafická karta
Výrobce: UbiSoft (
www.ubisoft.com)
Distributor: UbiSoft (
www.ubisoft.com)
Distributor v ČR: Bohemia Interactive (
www.bistudio.cz)

Psal se rok 1996, v herním světě vrcholilo šílenství kolem legendárního Duke Nukem 3D a na třech nejznámějších platformách té doby (PSX, Jaguár, PC) se také poprvé objevil Rayman a jeho strašlivý škleb. V té době bezpochyby jedna z nejdelších a současně i nejobtížnějších plošinovek, která kromě klasického skákání přes všechno možné a nemilosrdné likvidace početných nepřátel nabízela i další, do té doby nevídaná zpestření.  Známý byl například zběsilý let na komárovi (přičemž v pozdější fázi díky stále se zlepšujícím schopnostem vaší postavičky došlo dokonce i na letání samostatné) a děj situovaný do fantastických a netradičních světů (pamatujete ještě také na úrovně plné hudebních not?). Nelze se tedy divit, že si fanoušci originálně ztvárněného hlavního hrdiny posléze vynutili i další pokračování, z nichž právě to druhé v pořadí si teď díky edici GAME4U můžeme znovu připomenout.

Největší rozdíl v porovnání s prvním dílem je pochopitelně ve zpracování herního prostředí, které se vlivem technického pokroku přesunulo do trojrozměrného - a troufám si možná trochu odvážně říct, že i méně zábavného - kabátku. Vlastní příběh nás opět navrací do Raymanovi říše, kterou si chce násilím podmanit velitel pirátů Razorbeard. Ten za tímto účelem většinu mírumilovných obyvatel unese a současne se mu taktéž podaří roztříštit  hlavní zdroj jejich energie - Primordiálské jádro. Zpočátku má smůlu i Rayman, který je zajat během bitvy na okraji Velkého lesa, avšak jak už teď asi z názvu všichni správně tušíte, později se mu díky pomoci žabáka Globoxe podaří osvobodit a znovu získat zpět své schopnosti. Velký útěk tak právě začíná a na vás je nejen vyhledat pomoc, se kterou se pak vrátíte zpět pro ostatní, ale například také nalézt čtyři magické masky, které po spojení do jednoho celku údajně dokážou přivolat nazpět moceného stvořitele Poloka. Že ale nic nebude zdaleka tak jednoduché, jak to možná na první pohled vypadá a hra na zajímavé zvraty nouzí netrpí, jistě netřeba zmiňovat.

 

Překrásná hala světů * Právě jsem se přenesl na další úroveň * I takhle lze někdy cestovat 

Nemám ruce, nemám nohy, kdo jsem?

Po cestě na vás čeká mnoho zajímavých NPC postav i předmětů, které vám mohou život buďto značně ulehčit, nebo naopak silně zkomplikovat. Zábavní jsou třeba Teensiané, stavitelé haly ze které je možné pomocí kouzelných portálů cestovat do všech světových oblastí. Navzdory své inteligenci postupem času bohužel už zapomněli i na to, kdo vlastně je jejich králem, takže budete svědky nejedné hádky a vzájemného přetahování se o korunu. Hodně mohou vypomoct přátelé jako víla Ly, Globox se svojí schopností přivolávat bouřkové mraky, či svalovitý Clark. Především v úplném začátku přijde vhod Murfy, kteréžto stvoření neustále obtěžuje záplavou nejrůznějších rad a tipů a pokud ho snad budete chtít vyhledat dobrovolně (sám za sebe mohu konstatovat, že mi začal lézt na nervy po poměrně krátké době a jedné rozkousané páce od joysticku), stačí se na chvíli pozastavit u některého z početných Kamenů vědění. Na druhé straně barikády se pak formují hordy oleježíznivých robotů, živá-mrtvá kuřata (říkal tu snad někdo, že tohle je normální hra?) a pokud budete mít zájem třeba o takový bájný poklad údajně situovaný v Jeskyni špatných snů, připravte se i na jejího strážce.

      

V blízkosti magického portálu * Zelená luma je moje * Hlavně se nenamočit

Různě po levelech se nacházejí rozvěšeny také napadné klece, ve kterých jsou po pirátské invazi uzamčeny další nebohé bytosti a jejichž postupnou likvidací přibývá Raymanovi na ukazateli života. Dále narazíte na explozivní sudy (inspirace Doomem se nezapře, ale pozor, zde naleznete i jejich vylepšenou létající verzi), rakety na nožičkách, multifunkční švetky, magické koule... Nejzajímavější sekci ovšem tvoří tzv. lumy, které jsou v jídelním lístku nabízeny hned v několika barevných přichutích. Těch žlutých je tisícovka a jedná se o pozůstatky zničeného Primordialského energetického jádra - kromě toho, že poskytují zajímavé informace, dokažou po sesbírání určitého počtu také zpřístupnit nové světy. Super žluté lumy mají 5x vetší účinnost než jejich menší sestřičky, červené doplňují potřebnou životní sílu, fialové usnadňují cestování na větší vzdálenosti, modré přijdou vhod ve chvílích potápění coby zásobárna kyslíku a zelené slouží v podstatě jako místa respawnů. Nakonec jsem si nechal stříbrné, které umí provést leccos zajímavého s vašimi schopnostmi. Za zmínku stojí také Úderná pěst, znásobující značně Raymanovi bojové vlohy - škoda jen, že s každým zásahem ze strany nepřátel se část tohoto vylepšení zase nenávratně ztrácí.

  

Někdo nám tu znečišťuje vodu * Co se trošku sklouznout? * Zátiší "Rayman a vodopád"

A ještě  to salto s Raymanovým vrutem

K vyřešení dalších komplikací (v tomto bodě povětšinou vznikajících díky členitosti zákeřně a zlomyslně vyvrásněného terénu) je taktéž zapotřebí dokonale ovládnout pestrou škálu Raymanových pohybů. Kromě klasického běhání je tu i možnost šplhat po stěnách pokrytých liánami, ručkovat, rychle přeskakovat z jedné strany skály na stranu druhou (aplikovatelné zejména v úzkých komínech) a především dočasná aktivace poněkud neobvykle řešeného létání. To si prostě Rayman splete svoje uši do vrtule, tuto roztočí do příslušných obrátek a bez větších obtíží tak překoná i vzdálenost, na kterou by prostý mohutný odraz zkrátka nestačil. Doma tenhle trik ale raději nezkoušejte, u nás to naposledy odnesl lustr. Bohužel přesné a efektivní odcvičení těchto akrobatických prvků  leckdy značně komplikuje chaotická kamera, jejíž automatický posun mi často přišel vzhledem k aktuální situaci na obrazovce opožděný minimálně o věčnost a den. Ani klávesy na manuální posun jejího hledáčku všechno nevyřeší, takže občas je nutné se prostě zastavit a trpělivě čekat, dokud nebudete mít skutečně stroprocentní jistotu, že na druhé straně té proklatě hluboké propasti je opravdu výstupek, kterého se dá spolehlivě zachytit. Jinak vaší duši budiž funkce LOAD milostiva. Dobře se rozhlížejte také po přepínačích, které dovedou jednak aktivovat různé stroje a především otevírají dveře na které občas narazíte. Mimochodem, celkový počet často používaných kláves se nám pomalu ale jistě šplhá na hrubé číslo dvanáct, což na plošinovku není zrovna málo - osobně bych tak k opravdu kvalitní zábavě doporučil asi spíše joystick.

   

Souboj na život a na smrt * Už jsem byl v horších situacích * Velká, zlá a ošklivá ryba

Grafická stránka věci má i v současnosti stále ještě co nabídnout. Samozřejmě ale také předpokládám, že si Raymana 2 bude dnes těžko někdo pořizovat právě kvuli supermoderním vizuálním požitkům a proto hodnotím spíše s nadhledem. Pochválit musím sladění barev, které mi prozatím i přes velkou variabilitu nejrůznějších odstínů nijak výrazněji nestačilo poškodit už i tak poněkud slabší zrak. Ať se procházíte  v hlukokých lesích či temném podzemí, nikde nenajdete nic vyloženě kýčovitého, vše mi přišlo sladěné a harmonické. Kvalitní jsou i mnohé efekty a to nejen při soubojích, například pohled na jiskřící halu světů stojí opravdu za shlédnutí. Textur bylo pro tyto účely vytvořeno asi přes tisícovku. Hudbě a zvuku nemám moc co vytknout - zvláště co se prvního jmenovaného týče, mohu použitý výběr skladeb vhodně podrtrhujících herní situaci jen chválit. Pravděpodobně nejdůležitějším faktorem u budgetového titulu bude hratelnost a zábava, kteréžto aspekty sice poněkud sráží nedotažená kamera a složitější ovládání, přes to všechno má ale Rayman 2 všem svým příznivcům stále co nabídnout a pokud se za nízkou cenu 199 Kč chcete odreagovat u pořádné 3D plošinovky, mohu vám ho jen doporučit.

Světlé stránky hry
  • Hratelnost a zábava na dlouhé chvíle
  • Zpracování levelů, hudba a zvuky
  • Je to prostě Rayman
Temné stránky hry
  • Pološílená a chaotická kamera
  • Komplikovanější ovládání

Grafika: 6/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 6,5/10
Ovládání: 5,5/10
Hratelnost: 6,5/10

Život strávený přeskakováním z jedné plošiny na druhou, ručkováním po stěnách, šplháním kolem vodopádů, surfováním na hladině rychle tekoucích říček. Nemáte-li zrovna co hrát a chcete-li-se u počítače občas i zasmát, vyzkoušejte Raymana 2.

Závěrečné hodnocení: 6/10

Diskuze (2) Další článek: Oficiálně potvrzen datadisk ke Call of Duty

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,