GC: Dragon Age: Origins – ke kořenům RPG

Baldur’s Gate i dnes vládne žebříčkům her na hrdiny. Její přímý nástupce oprašuje letitý arzenál - epický příběh, herní svobodu a krvavé souboje.
Seznam kapitol
  1. Vykopávání z hrobu, dialogy a hurá za výpravou
  2. Rasismus, bitvy a nakládačka od obra

dragon.gifV prosinci uplyne devět let od doby, kdy se hráči poprvé ponořili do fantastického světa Forgotten Realms v kolosálním dobrodružství Baldur’s Gate. Stejně jako hlavní hrdina tehdejšího příběhu mlátil páchnoucí skřety válečným kladivem +1, udeřila hra do srdcí každého milovníka ostře řezaných RPG. Titul bodoval izometrickým pohledem na nádhernou krajinu, jež se rozrůstala na svého času mohutných 4 CD, bezchybně převedl na počítače pravidla papírového Advanced Dungeons & Dragons a zpopularizoval také taktické zapauzování soubojů mezerníkem.

 

Od produkčního týmu Bioware to byl pozoruhodný výkon na to, že šlo o jejich první velký počin v žánru.

dragonage05.jpg

Tvůrci však měli od roku 1998 tendenci vždy zahodit aktuálně úspěšné herní téma a jít dál, začít nanovo. Přišly trojrozměrné Neverwinter Nights, efektní Knights of the Old Republic a evoluční řadu zakončil nedávný Mass Effect se svou filmovou výpravou, inovativními rozhovory a poctivým sci-fi zasazením. Nyní nastává v historii Bioware zlom.

Producent Bioware Dan Tudge se během velkorysé, takřka hodinové předváděčky neubránil neustálému přirovnávání k Baldur’s Gate

Vracejí se ke kořenům, restaurují pravidla a vizáž Baldur’s Gate a jen aby byli poplatní době, používají moderní prvky jako epické střihové sekvence nebo monumentální scény, které jako by si odskočiliy z Pána prstenů.

Útok nemrtvého nebo návrat krále?

Dragon Age vypadá jako RPG z jejich zlaté doby doby před přelomem tisíciletí, kdy součástí každého byl izometrický pohled, kilometry dialogů v příběhové části, která se rovnoměrně dělila o herní dobu se souboji během výprav do divočiny a smrdutých pevností. Producent Bioware Dan Tudge se během velkorysé, takřka hodinové předváděčky neubránil neustálému přirovnávání k Baldur’s Gate. Důvod je zřejmý, duše legendy se vrací, což indikují i ikony hlavního menu, které byly po devíti letech beze změny exhumovány.

dragonage04.jpg dragonage06.jpg

Dokáže ale vykopaná mumie zaujmout? Snaží se o to v první řadě příběhem, jenž již nečerpá z licencovaných světů a vytváří zcela nové podhoubí pro střet hrdinných králů s bestiemi temnot. Hráč není žádný nováček, hned na počátku stojí před závěrečnou zkouškou, po které se stane Šedým ochráncem (v originále Grey Warden).

VIDEO: 190 'Dragon Age: Origins - ukázka soubojů'

Ti chrání prostý lid před útoky krvelačných potvor, ovšem v poslední době začínají být vytíženější než uklízečky na hlavním nádraží. Útoků na vesnice přibývá, k lesním šelmám se přidávají démoni a není to tak dlouho, co se všechny zrůdy o dostatečném počtu zubů spojily pod praporem Nákazy (The Blight). Civilizovaná království jsou nucena spojit své armády, nicméně kdo je povede a jaká síla žene Nákazu v obrovských legiích proti zbytku světa?

Tichý, ale odvážný

Ukázka začala v opevnění kolem Ostagarských ruin. Za jejich zdmi se připravuje fereldanská armáda k masivnímu nočnímu střetu s Nákazou, přičemž velitelem je sám král Cailan. Ten během rozhovorů působí statečně, nicméně mladicky zbrkle, když si je navzdory radám Šedých ochránců bezmezně jistý úspěchem svého plánu bitvy. Mezi rádci je i snědý Duncan, stařešina, jenž hraje zároveň roli hráčova mentora a učitele. Jeho posledním úkolem před tím, než se z hráče stane právoplatný Ochránce, je podstoupit závěrečnou zkoušku do večera, kdy se bude prolévat krev.

dragonage09.jpg dragonage10.jpg

Příběh je vyprávěn jednak prostřednictvím enginových animací, ve větší míře ale formou rozhovorů. Postavy se při nich chovají přirozeně, procházejí se po scéně v rozmáchlých gestech a vše vypadá příjemně filmově až do momentu, kdy se ke slovu dostane hráč. Lidé v Bioware upustili od netradiční volby témat odpovědí z Mass Effect, kdy hráč pouze zvolil rámcovou povahu odpovědi typu kladná/záporná/neutrální.

V praxi vypadají rozhovory kostrbatě – monolog NPC, ticho, monolog NPC, ticho

Zde se již postaru volí celé věty, které jsou do písmene vypsány v dolní části obrazovky. Jenže po kliknutí nastane ticho, hráčova postava se nerozpovídá zvoleným textem a následuje rovnou odpověď NPC. Postup je to jistě rychlejší, proč poslouchat znovu větu, jíž už hráč tak jako tak přečetl? V praxi však vypadají rozhovory v ohledu k jejich zamýšlené efektnosti kostrbatě – monolog NPC, ticho, monolog NPC, štěkot probíhajícího psa, ticho.

dragonage16.jpg

Jakkoliv nemluvný hráč je, jeho volby ovlivňují vývoj příběhu od samotného počátku hry. Například na volbě rasy a pohlaví nezáleží pouze jak hrdinu ta která cizí postava osloví, ale jak se k němu bude chovat, (ne)respektovat jej a jaké dialogy mu s následným dopadem na zápletku nabídne. To se týká celého světa Dragon Age, nejen vybraných NPC. Například elfové – tvůrci se bouří proti zažitému standardu noblesních nadlidí a zde je pasují do role spodiny. Lidé s nimi zachází jako s černošským obyvatelstvem za koloniálních dob, přičemž kdyby elfové skutečně existovali, všudypřítomný útlak pobouří každého ochránce lidských práv (pokud již organizace na ochranu práv elfů neexistuje).

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: RPG
Výrobce: Bioware | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 4. listopadu 2009 (PC, X360), 20. listopadu 2009 (PS3)
  • Podařený RPG systém
  • Zajímavý svět
  • Živoucí postavy v partě
  • Obrovská herní doba
  • Chytalavé boje
  • Nevyvážená obtížnost
  • Kamera
  • Občas AI parťáků

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit za to ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutra…

Za kvalitní hry nemusíte utratit ani korunu. Máme pro vás tipy na nejzajímavější hry zdarma, které přitom snesou srovnání s draze placenými tituly a v mnohém je i překonávají. Hry žijí z drobných nákupů přímo ve hře, ale ani za ně utrácet nemusíte.

včera | |108 N/A
Michal MaliarovMartin NahodilVojtěch Matušinský
TémaFree-to-play
Hry ze začátku tisíciletí. Zahrajte si Call of Duty, Mafii a další legendy

Hry ze začátku tisíciletí. Zahrajte si Call of Dut…

Období po roce 2000 bylo výborné pro nadšence do her. Vznikla celá řada ikonických her, které definovaly, jak hry vypadají v dnešní době.

15.  1.  2022 | |22 N/A
Martin Nahodil
Téma
Razer ukázal futuristický stůl pro hráče. Obsahuje 65" OLED monitor a vyměnitelné moduly

Razer ukázal futuristický stůl pro hráče. Obsahuje…

Herní křeslo už má, teď Razer zkouší vymyslet i ideální stůl

6.  1.  2022 | |2 N/A
Lukáš Václavík
Razer
Hry zadarmo, nebo se slevou: akce na exkluzivity pro PS5 a Galactic Civilizations III zdarma

Hry zadarmo, nebo se slevou: akce na exkluzivity p…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

14.  1.  2022 |
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce
První kalendářní rok s novou generací konzolí. Jaké poznatky si odnášíme?

První kalendářní rok s novou generací konzolí. Jak…

Nová generace konzolí je tu s námi už více než rok. Jaké jsou naše poznatky?

5.  1.  2022 | |16 N/A
Ladislav Novák
TémaNext-gen
Sony prozradilo další střípky o PlayStation VR2. Známe přesné parametry i první novou hru

Sony prozradilo další střípky o PlayStation VR2. Z…

Druhá generale VR brýlí pro PlayStation je zase o kousek blíž

5.  1.  2022 | |1 N/A
Lukáš Václavík
PlayStation 5PlayStation VRVirtuální realita
Razer spojil síly s firmou Fossil. Oznámil chytré hodinky pro hráče počítačových her

Razer spojil síly s firmou Fossil. Oznámil chytré …

Nevoní vám Samsung ani Apple? Razer představil své vlastní chytré hodinky.

6.  1.  2022 | |1 N/A
Michal Maliarov
RazerHardware
Humble Bundle zase mění předplatné. Za 250 Kč měsíčně získáte až deset her pro PC

Humble Bundle zase mění předplatné. Za 250 Kč měsí…

Více než sto her ročně za cenu ani ne dvou AAA titulů…

13.  1.  2022 | |11 N/A
Lukáš Václavík
Humble Bundle