GC: Dragon Age: Origins – ke kořenům RPG

Baldur’s Gate i dnes vládne žebříčkům her na hrdiny. Její přímý nástupce oprašuje letitý arzenál - epický příběh, herní svobodu a krvavé souboje.
Kapitoly článku

Pokud si hráč při tvorbě postavy zvolí lidského bojovníka, jakmile se stane Šedým ochráncem, takřka všichni si jej váží a nevznesou proti němu křivého slova. Zbrojmistr v Ostagarských ruinách nervózně blekotá slova respektu, opodál stojící bojovníci z klanu Popela jsou hrdi, že s hráčem mohou mluvit a podporují jej v nenávisti vůči elfům apod.

Jaká síla žene Nákazu v obrovských legiích proti zbytku světa?

Tudge ovládající herní postavu se rozhodl osvojit si roli rasisty a krutě vyzpovídal elfa vězněného v dřevěné kleci opodál. Elf prozradil, že byl chycen při krádeži důležitého klíče od kouzelníků. Ve snaze zamaskovat svůj čin jej spolkl a nyní, když nenápadně opustil tělo zloděje, jej hráči rád předá za trochu jídla a vody. „Tůdle, kudlou do břicha dostaneš,“ zvolil Tudge.

VIDEO: 189 'Dragon Age: Origins - ukázka bitvy'

Pak ale nahrál hru, kde stál před klecí s jinou postavou – elfskou kouzelnicí ve výrazných červených šatech s magickou holí na zádech. Zkusil vlídnější přístup, ihned nabídl vězni jídlo, přemluvil stráže, aby mu ho donesli a s nešťastníkem se spřátelil. A to bylo vše. Elf zachráněný před vyhladověním neutrousil ani zmínku o klíči, nechal si jej pro účely dalšího vyjednávání. Být hodný v Dragon Age rozhodně neznamená plus, což dokumentuje i situace, kdy se Tudge v roli elfky pokusil promluvit s bojovníky Popela.

dragonage02.jpg dragonage03.jpg

Opět se projevila jejich vysazenost na elfy, nicméně tentokrát je jím i hráč, takže může čekat jen pohrdání a téměř čichat vlhký dech vzteklých psů, které mají válečníci sto chutí na elfku vypustit. Jak se bude svět ke hráči chovat, dle tvůrců určí několik prvních hodin hraní, během kterých proběhnou základní volby na těle, duši i povolání herního avatara. Odtud přízvisko Origins, vše se odvíjí od počátku.

WoW, to jsou efekty!

Ve městech a během rozhovorů je kamera ukotvena blízko hráčovy postavy, což odhaluje ploché, neostré textury prosté mapování nerovností a dalších výdobytků moderní technologie. Změna nastává při soubojích, kdy lze kameru v duchu klasického náhledu na Baldur’s Gate oddálit a s přehledem sledovat okruh několika desítek metrů kolem družiny. Hráč ovládá přímo pouze svou postavu, o parťáky se stará umělá inteligence s možností zadání cílů útoku, ovšem ti přesto působí živým dojmem. Rázně halekají do bitevního řinčení mečů, snaží se krýt před výpady skřetů útočících nablízko a naopak pronásledují lučištníky nebo mágy.

dragonage11.jpg dragonage12.jpg

Dragon Age používá podobný soubojový systém jako World of Warcraft doplněný možností taktické pauzy mezerníkem. Speciální útočné i obranné schopnosti lze namapovat na číslice, přičemž po použití se ta která dovednost dle její náročnosti a účinnosti specifickou dobu dobíjí k dalšímu použití. Tudge vyzdvihl a v praxi demonstroval součinnost okolního prostředí se všemi akcemi bojovníků. Barikády slouží ke krytí před šípy a taková kouzla nepůsobí pouze na virtuální objekty, ale rovněž na vzájemně na sebe.

dragonage14.jpg

Příkladem budiž návštěva Ishalské věže v průběhu noční bitvy u Ostagaru, která se stihla rozproudit zásluhou několika předem uložených pozic a následných nahrávacích obrazovek. Zatímco dole na pláni pod hradbami v epické vřavě kopírující útok na Helmův žleb z Pána prstenů bojuje král Cailan, hráčova družina musí rozsvítit maják na vrcholku věže, jenž dá signál bočním křídlům armády, která se ukrývá v lesích po bocích hlavního šiku Nákazy. Věž však obsadila monstra, a to je příležitost k demonstraci herních možností.

Jako pytlem cementu do zubů...

Hned za vstupem Dana (tentokrát hrál opět za elfskou čarodějku) zpomalil olej rozlitý na podlaze. Stačila menší koulovačka s ohnivými projektily a místnost byla rázem v plamenech, během čehož byli lidští rekové ostřelováni skřetími lučištníky na druhé straně místnosti. Tudge jim nejprve zatopil kouzlem Tempest. Nad hlavami nepřátel se materializovala pableskující bouře, jež sice pomalu, ale kontinuálně likvidovala životy i manu všem v jejím dosahu. Pak následovala ukázka interakce elementů a potažmo kouzel, když vyčarovaný blizzard uhasil plápolající ohně a hráčovi válečníci se mohli konečně vydat setnout protivníkům hlavy nablízko.

Nikdy nerušte obry u jídla! Především ne bodáním ostrými předměty do slabin

Setnout doslova. Dragon Age je plná krvavých animací, při nichž se díky kritického zásahu bojovník rozmáchne, přetne zrůdě krk, rozdupne hlavu nebo probodne hruď, když už má opravdu málo invence. Speciálními pohyby však neoperují pouze hráčovy svěřenci, ale rovněž válečníci Nákazy v čele s bossy. Komnata na vrcholku věže například odhalila odporného obra večeřícího lidskou mršinu. Nikdy nerušte obry u jídla!

dragonage07.jpg dragonage08.jpg

Především ne bodáním ostrými předměty do slabin, což je místo, jak nejvýše obrovskému monstru členové hráčovy družiny s meči dosáhli. Ke specialitám obra patří zvednutí do výšky a masáž lícních svalů pěstí, vytrhávání kamenných bloků z podlahy s následným mrštěním, kdy už je jedno, kam hráče balvan trefí, nebo dupnutí působící zranění všem okolo. Pokud zrůda popadne člena party, je nutné vzdorovat promptním útokem ostatních postav, tedy pokud nějaká zbude naživu (po souboji musí přežít alespoň jedna, aby vzkřísila ostatní).

Po dobré pětiminutovce obr padl, signální oheň majáku byl rozžehnut a armáda mohla zahájit plný útok. Zlomek z následujícího filmečku ale zobrazil krále v pařátech démonů. Splní se obavy Duncana, hráčova učitele, jenž ve větru cítí přítomnost démonů? A co odkaz legendárních draků visících nad hrou zatím pouze coby příslib v názvu? Pokud bude hra tak staroškolsky chytlavá, byť technicky průměrná jako v ukázce, bude ctí se dopídit odpovědí v plné verzi.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: RPG
Výrobce: Bioware | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 4. listopadu 2009 (PC, X360), 20. listopadu 2009 (PS3)
  • Podařený RPG systém
  • Zajímavý svět
  • Živoucí postavy v partě
  • Obrovská herní doba
  • Chytalavé boje
  • Nevyvážená obtížnost
  • Kamera
  • Občas AI parťáků

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,