PC | X360 | PS3 | Akce | RPG

GC: Fallout 3 – dojmy z radioaktivního hraní

Prezentace nukleární RPG bomby byla strohá jako postapokalyptický herní svět. Pár konzolí, blikající oka obrazovek a ničím neomezené hraní.

Svět nekonečných trosek, unikátní soubojový systém a dialogy, které by naplnily minimálně tři edice intergalaktických encyklopedií – to je již o pokračování kolosálního RPG známo. Dodnes tomu tak bylo především díky nehratelným ukázkám a postřehům zaoceánských novinářů. Výstava Games Convention konečně otevřela hermetický uzávěr bunkru, který ukrýval vlastní hratelnost před všemi ostatními. Skromná černá buňka firmy Bethesda tísnící se ve stínu větších vystavovatelů nabídla podstatnou část ze začátku hry přímo k ostrému vyzkoušení. Stylové retrospektivní vybavení stánku šlo stranou – pozornost stáhla řada konzolí Xbox 360, na jejichž obrazovkách stála hlavní postava před východem z domovského bunkru, Vaultu, třímaje v ruce titěrnou pistolku a pár nábojů k dobru.

fallout3_01.jpgfallout3_02.jpg

Otevření olověné brány bunkru, oslňující paprsky denního slunce a virtuální svět k volnému zkoumání. Fallout 3 volností herního prostředí silně evokuje dřívější RPG The Elder Scrolls: Oblivion. Neexistují linky táhnoucí hráče po červeně vyznačené cestě, autoři poskytují pouze přirozené orientační body. V dálce se rýsuje drobná silueta dezolátní osady Megaton známé již z dřívějších ukázek. A pokud dobrodruh prozkoumá jeho klikaté uličky z plechových trosek, objeví další lokace. Znalci minulých dílů rozpoznají charakteristické rozhazování sítí povinných i nepovinných úkolů do úctyhodné šíře. Lze se věnovat pátrání po vlastním otci, což je hlavní vazník zastřešující příběh, nebo třeba v baru promluví se sexy dívkou oblečenou v otrhané kůži, která nasměruje hráče vykonat úkol do vedlejší osady. Na mapě automaticky přibývá další lokace, případně si do ní hráč zapíše poznámku, a pak již jen stačí sledovat kompas při cestě za novými obzory.

Bohatostí a variabilitou prostředí je Fallout 3 naopak kilometry za TES: Oblivion. Každá z postav je unikátní a až na několik málo generických vesničanů s vlastním repertoárem průpovídek, životním příběhem a úkoly. První setkání s ghoulem v krčmě je plné cynické hořkosti nad životním údělem těchto stvoření s rozpadlou kůží, zatímco rozverná dívčina v krámku je nadšenecky posedlá sepsáním instruktážní knihy pro přežití v radioaktivní divočině? Pomůže jí hráč s nasbíráním potřebných informací a vyslouží si tím od ní lepší charakteristický modrý oblek obyvatel Vaultů s o něco vyšším obranným číslem? Nebo se vydá hledat tři specifická místa na vodovodním potrubí, kterými v Megatonu uniká drahocenná tekutina? To je pouze ukázka z množství úkolů, kterými hra zavalila již během první hodiny hraní.

Třeba v baru promluví se sexy dívkou oblečenou v otrhané kůži, která nasměruje hráče vykonat úkol do vedlejší osady

Po stránce příběhu je patrný příslib komplikovanějších zvratů, než jen dosud odhalený úvod do děje o pátrání hráče coby dítěte narozeného ve Vaultu po svém otci. Kdo byl ve skutečnosti otec a opravdu pochází hráč z podzemního bunkru nebo je to pouze zástěrka v záludně upředeném plánu? A jakou roli v něm hrají Overseeři, samovládci uzavřených Vaultů? Již na počátku se zápletka mírně zamotává a lze pouze držet palce, aby scénáři vydrželo tempo až do konce.

Fallout na konzolích neznamená jakákoliv zjednodušení. Prezentovaná verze na Xbox 360 ukrývala menu herních statistik, za jejichž bohatost by se nemusel stydět ani tréninkový deník olympijského běžce s grafomanským trenérem. Hra si pamatuje desítky faktorů – kolik hráč zabil radioaktivních štírů, žen apod., společně s přehledným seznamem úkolů nebo naučených dovedností. Ty se v samotné hře projevují velmi silně. Na počátku není bez tréninku takřka možné otevřít jakýkoliv zámek (prostřednictvím minihry využívající obě analogové páčky gamepadu – každá ovládá jeden zlodějský paklíč jako při otevírání klíč, Fallout v tomto kontextu nezná zjednodušení a kompromisy.

A že lze nahlédnout kamkoliv, na to lze vzít jed, respektive se stylověji napít radioaktivní vody ze záchodků

Laťka obtížnosti je nicméně sporná v případě soubojů. Počáteční přerostlé krysy nepřehryznou ani achilovku, ovšem od takových pouštních nájezdníků by hráč čekal větší pocuchání zdraví. Místo toho stačí vzít nohy na ramena nebo případně úkrokovat kolem útočníků a bezpečně je ustřílet jinak slabou pistolí. Jedná se však o začátek hry, s nástupem protivníků střílejících na dálku se může situace rapidně změnit. I tak zřejmě Fallout 3 nebude co do soubojové obtížnosti dělat problém ani občasným hráčům tím spíše, když investují body do užitečných dovedností, perků. Ihned po přechodu na druhou úroveň se po vzoru minulých dílů nabídl mimo jiné perk swift learner zvyšující nabyté zkušenosti o několik procent – vliv předchůdců je nepřehlédnutelný.

fallout3_05.jpgfallout3_06.jpg

Fallout 3 dokázal i při letmém zahrání pohltit. Ať již jsou to náhodné potyčky v krajině, kdy robotická drona smaží laserem bzučící přerostlou mouchu, chapadlovití mutanti číhající pod rozbitým mostem nebo opuštěná stanice metra kdesi uprostřed ničeho, která ukrývá překupníka zbraní, to vše dodává hře hloubku. Bude zajímavé sledovat, nakolik převáží minoritní nedostatky jako lehké souboje nebo mírně zdlouhavé prozkoumávání skříněk a herních objektů obecně. A že lze nahlédnout kamkoliv, na to lze vzít jed, respektive se stylověji napít radioaktivní vody ze záchodků.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce, RPG
Výrobce: Bethesda Softworks | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 30. října 2008
  • Bezkonkurenční postnukleární zasazení
  • Volnost světa i řešení úkolů
  • Vývoj postavy
  • Zajímavé lokace a úkoly
  • Depresivní grafická stylizace
  • Hackovací minihra
  • Nedotažené úkoly a některé lokace
  • Málo výrazné postavy
Diskuze (3) Další článek: Galerie: Dungeon Hero

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,