GC: Left 4 Dead

Z Half-Life si bere engine a napětí, z filmů syrovost zombie hororů. Jaký má temná střílečka režírovaná vaším počítačem potenciál?

Left 4 Dead je jiný horor. Nehází hráče jako jiné hry samotného doprostřed opuštěného města opředeného tajemstvím, jehož ulicemi tu a tak proběhne holčička, které v dětství vykuchali medvídka. Nová akce z dílen společnosti Valve v sobě spojuje filmovou syrovost snímku 28 dní poté a herní spád série Half-Life.

„Left 4 Dead obsahuje věc, které říkáme režisérská umělá inteligence,“ říká Lombardi

Je zde realistické prostředí dezolátní metropole, všudypřítomná noc, parta vyděšených lidí a především tisíce zombií. Ty se ani v nejmenším nevyznačují šouravou chůzí, ale postupují z nemrtvácké paralympiády rovnou mezi nejlepší sprintery. Když nebude hráč mačkat kohoutek dost rychle a mířit do všech směrů, je po něm.

 

Ve dvou se ustřelují hlavy lépe

Viceprezident marketingu Valve Doug Lombardi prozradil, že v Left 4 Dead používají řadu prvků z jejich předchozích her, mezi které patří Half-Life nebo Team Fortress 2. Z první si berou napínavou kampaň pro jednoho až čtyři hráče ověnčenou příběhem, ze druhé pak multiplayerovou složku a koncept online stažitelných přídavků, jež budou v případě úspěchu hry postupně vydávat.

l4d_02.jpgl4d_03.jpg

Lákadlem kampaně se stává masivní nasazení kooperace mezi hráči. Hrdina se může na výpravu za ustřelováním hlav vydat sám po boku tří počítačem řízených parťáků nebo se jejich údů zmocní živí kamarádi a při životě se během cesty apokalypsou pokusí zůstat co nejdéle.

l4d_04.jpgl4d_06.jpg

Největší výzvou pro akční titul, ve kterém hraje hlavní roli čtyřčlenná skupina, bylo vybalancovat obtížnost stejně jako správně odstupňovat napětí a přívaly nepřátel. Jak udělat, aby parta neprobíhala mapami jako kombajn nebo se počítačoví spoluhráči nepotulovali lokacemi na vlastní pěst? Zrežírujte je! „Left 4 Dead obsahuje věc, které říkáme režisérská umělá inteligence.

Pokud tohle dokážeš přečíst, zdrhej!

Jednoduše se stará o všechny proměnlivé části hry – počet nepřátel, chvíli, kdy zaútočí, rozmístění lékárniček apod.,“ vysvětluje Lombardi. Vše se bude odvíjet od toho, jak se bude hráči a potažmo jeho skupině dařit.

Počítač na režisérské židli

Zbrklým bijcům zombií, kteří budou na pokraji smrti, přisype režisérská AI do cesty víc lékárniček a zásobníků, což není tak přelomový myšlenka. Zajímavější je dirigování vlastních herních situací. Autoři pracují se standardním schématem ticha před bouří, takže když se situace na chvíli uklidní, je téměř jisté, že hra za rohem chystá překvapení. Například do postranní uličky nasype smečku nemrtvých, sem tam přihodí bosse či unikátní potvoru a neomezí se pouze na hrátky s třírozměrnými objekty. Umělé inteligenci podléhá také volba zvukového podkresu, jenž se skládá jednak z typizovaných záhrobních skřeků, ale rovněž nechává rozeznít profesionální hororovou hudbu s táhlými motivy nebo naopak rychlým burácením, kdy scéna i akce dosáhnou vrcholu.

VIDEO: 205 'Left 4 Dead - ukázka hraní'

V praxi vypadá Left 4 Dead syrově. Žádné nadpřirozené schopnosti, ani zlomek úvodního vysvětlování, pouze banda obyčejných lidí s poctivými zbraněmi v rukou a vhození do příkrovu tmy. Herní mechanika funguje dobře, střílet je stále do čeho vyjma pauz sloužících ke stupňování napětí. V těch tu a tam parťáci prohodí bezútěšnou hlášku, aby i počítačem řízený tým vypadal živě, zatímco hráč si může prohlédnout depresivní prostředí rozbořeného města s nápisy na zdech jako „Pokud tohle dokážeš přečíst, zdrhej!“

l4d_09.jpgl4d_10.jpg

Právě herní lokace by se mohly stát trnem v patě hratelnosti. Ačkoliv tvůrci slibují rozmanitost v městských i vesnických kulisách, prezentovaná úroveň postrádala něco, čím by vyloženě zaujala. Sklepení, dvorky činžovních domů, ulice poseté vraky automobilů nebo opuštěné stanice metra, to vše je již klasikou v žáru a více interaktivních prvků nebo specifických situací by neškodilo.

Zvratky a čarodějnice

Možná byla šedivost prostředí dána volbou prezentované mise, která byla zaměřena především na akci. Té bylo víc než červů v podpaží zombie s odporem k antiperspirantům. Buď si autoři pomáhají skriptovanými scénami, nebo režisérská AI skutečně funguje dobře.

Hunter je pouhým rychlým zvířetem lezoucím po stěnách, ale čarodějnice si již zaslouží podrobné studium

Chvíle oddechu střídaly návaly nepřátel, jež se řinuli beze všeho i několik minut v kuse. Počítačem řízení parťáci se o sebe uměli postarat, ale přesto na hráčích (Lombardi pozval ke druhému počítači jednoho novináře) nechal dost akce, aby se museli v záplavě mumlajících pořádně ohánět.

left4dead03.jpg

„V žádné jiné hře ještě nehrálo zvracení tak zásadní roli,“ chlubí se Lombardi. Když se nemrtví dostanou k hráči dost blízko a chvíli se s ním intimně a po francouzsku mazlí, hrdina vyvrhne potravu a ejhle – zvratky lákají další zombie, jež odtrhnou pozornost od ostatních a jdou po potřísněné osobě. Stejně tak je nutné dávat si pozor na hlasité zvuky. Například spuštění alarmu auta rozpoutalo pětiminutové peklo monster přibíhajících ze všech stran. Nechtěně střelit do vozidla zahaleného tmou není v bitevním zmatku žádný problém, čímž se opět natahuje nit napětí blíže k prasknutí. K dalším zedníkům budujícím atmosféru patří neobvyklá monstra, která se hra místy rozhodne nadělit.

l4d_07.jpgl4d_08.jpg

Hunter je pouhým rychlým zvířetem lezoucím po stěnách, ale čarodějnice si již zaslouží podrobné studium. Na pohled to jsou obyčejné dívky sedící na zemi, utápějící se ve smutku a slzách, ovšem právě pohled může být smrtelný. Pokud s čarodějnicí hráč nenaváže oční kontakt a bude tiše našlapovat, neublíží mu. Vyvolený novinář ovšem neodolal a jen koutkem obrazovky na dívku i přes Lombardiho varování pohlédl. Rozpoutalo se peklo ukončené smrtí obou hráčů.

l4d_01.jpgl4d_05.jpg

Kromě čarodějnice bude možné za všechny bosse hrát v multiplayerovém módu Versus. Čtyři hráči z řad přeživších se postaví proti čtyřem infikovaným, kteří budou mít výhodu ve vidění ve tmě a v omezené míře skrze zdi nebo vytěží z nulového zranění po pádu z výšek. Hodnotit Left 4 Dead z ukázky prezentované v přeplněné místnosti nelze, poněvadž je tím typem hry, jenž je určen na osamocené večery s reproduktory vytočenými na maximum. Díky režisérské AI, která řídí dění ve hře a například také upravuje grafiku záměrným desaturováním obrazu či zrněním, má titul šanci zaujmout a stát se hororovou adaptací Half-Life s pořádnou týmovou složkou.

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: Akce | Survival horor
Výrobce: Turtle Rock Studios | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 18. listopadu 2008
  • Atmosféra hororového filmu
  • Reagující AI
  • The Director
  • Replayabilita kampaní
  • Nezapomenutelný koop
  • Vyvážený Versus mód
  • Rychlá akce
  • Jenom čtyři kampaně (zatím)
  • Problémy s pingem
Diskuze (1) Další článek: Galerie: MotorStorm Pacific Rift

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,