GC: Mirror’s Edge – chyť se, když to dokážeš

Když se objeví nový herní koncept, je to jako magie. Mirror’s Edge se snaží úchvatně čarovat na střechách mrakodrapů, div se nedostavují závratě.
Seznam kapitol
  1. Utíkej jak o život
  2. Propastné výzvy

Faith je běžkyně. Neznamená to však, že se každé ráno po snídani zvící třepavou ódu na rosol plnou cereálií vydá na atletický okruh, kde půl dne zadupává zvířený prach do země. Ve světě Mirror’s Edge jsou běžci elitními kurýry. Jejich rolí není doručit čerstvou pizzu včas, aby nevychladla jediná ančovička, ale transportovat důležité dokumenty bezpečně a především diskrétně.

mirrorsedge_13.jpg

V herní budoucnosti bude veškerá komunikace monitorována – pošta, e-maily, telefony, a tak představují běžci jedinou možnost, jak někomu na dálku diskrétně šeptat do ucha. Nese Faith informace vedoucí k záchraně světa nebo jen tajný recept na výrobu nového druhu mojita? Naši hrdinku to nezajímá, má svou zásilku v podobě štafetového kolíku a jejím jediným cílem je dostat se na druhý konec města živá. Nebo alespoň schopná z posledních sil hodit tubus dalšímu běžci.

Až budu velký, chci umět běhat

Mirror’s Edge staví klasické herní prvky jako příběh, grafiku a zasazení stranou, důležitý je nápad. Při prezentaci na lipské Games Convention tvůrci prozradili, že středobodem jejich plánu byl na počátku pohyb. Chtěli vytvořit něco, kde by se hráč nehýbal jen proto, aby uhnul letícím kulkám nebo zaměřil zbraň na nepřítele. Pohyb je zde základním a jediným herním prvkem, na který se nabalují další fragmenty hratelnosti. Jak se dostat na protější střechu, přeskočit propast nebo vyšplhat na vysokou stěnu?


Jak se dostat na protější střechu, přeskočit propast nebo vyšplhat na vysokou stěnu?

V Mirror’s Edge to není otázkou hledání poschovávaných tlačítek, spouštění výtahů a hledání klíčů, to vše absentuje. Faith se musí jednoduše rozeběhnout, nabrat setrvačnost, skočit na zeď, odrazit se a chytit šikovně umístěné trubky. Voilá, je za překážkou, respektive za jednou ze stovek! Celá hra bude postavena jako sled podobných situací, přičemž obsese pohybem je vším.

mirrorsedge_07.jpgmirrorsedge_08.jpg

Tvůrci chtějí, aby se hráč ani na vteřinu nezastavil, tvořil maximálně plynulé sekvence pohybů a proplouval prostředím jako vystřelená kulka. Toho všeho skutečně dosáhli díky vysoce intuitivnímu ovládání. Přestože bylo možné hru otestovat na gamepadu PS3, přičemž autor článku od narození nedal z ruky myš a klávesnici, zvyknout si na akrobacii Faith bylo otázkou několika minut.

Zásluhu nesou pouhé dvě ovládací klávesy, které reagují kontextově. Když hráč běží podél zdi a vyskočí, Faith po vzoru Nea z Matrixu přenese své nohy na stěnu a chvíli plachtí vzduchem nebo se chytne římsy a vytáhne, pokud k ní právě natahuje ruku. Druhé tlačítko ovládá boj a sklouznutí po zemi, což je úkon jednak efektní a zadruhé po dopadu postavě zachová setrvačnost, nezastaví ji na místě, takže může promptně bez zpomalení běžet dál.

Uvědomte se!

Faith se neschovává za batoh střelných zbraní ani kolekci superschopností. Má pouze své ruce a nohy, svaly upnuté na křehkou kostru, jejíž zranitelnost si hráč uvědomuje. Pocit hry za drobnou dívku skutečně vtahuje do virtuálního světa. Hráč se podívá pod sebe a uvidí rozkmitané nohy.

Kamera jen neproplouvá prostorem, ale kymácí se podle pohybu hlavy Faith nebo se obraz v rychlosti rozmazává

Skočí k žebříku a uvidí pravou ruku v červené rukavici, jak se natahuje po kovové příčli. To vše je záměr, jak vytvořit vše obklopující atmosféru, v níž si hráč říká „Jsem opravdu tady, na střeše mrakodrapu a nesmím umřít!“

mirrorsedge_05.jpgTvůrci kvůli pocitu uvěřitelnosti vyčistili obrazovku od všech ukazatelů zdraví, kompasů a minimap, je zde pouze tečka uprostřed proti zvracení. Skutečně, pokud se Mirror’s Edge hraje na dostatečně velké obrazovce, ze všech těch přemetů a eskapád se může dostavit nevolnost rychleji než po cereální snídani olympijské běžkyně. Stejně jako se baletky při piruetách zaměřují na jakýkoliv pevný bod ve svém okolí, je i zde záchranný pytlík... tedy puntík na blití.

Mirror’s Edge připomíná vůbec první díl Prince of Persia, který byl rovněž založen na pohybu; tehdy na animacích hlavní postavy, které herní návrhář Jordan Mechner nasnímal kamerou s pomocí svého bratra.

Nyní se tvůrci hry pokouší o podobnou realističnost v 3D hře. Kamera jen neproplouvá prostorem, ale kymácí se podle pohybu hlavy Faith nebo se obraz v rychlosti rozmazává. Lze rovněž zapomenout na pohled třetí osoby. Vše je snímáno z vlastních očí, což je dalším aspektem, který vtahuje do hry.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce, Arkády | Netradiční akce
Výrobce: Digital Illusions | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 2008/09 (konzole/PC)
  • Originalita
  • Pocit rychlosti
  • Grafická stylizace
  • Vidění Běžce
  • Příběh
  • Nutné souboje
  • Občas příliš velká svoboda
  • Nevypadá jako policejní stát
  • Pusté město
Související články
  1. Mirror’s Edge využije naplno Beast
  2. Preview: Mirror’s Edge – akční parkour u vás doma
  3. DICE představují Mirrors Edge

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 122 N/A
Kingdom Come: Deliverance je úžasná česká hra, se kterou prožijete středověk

Kingdom Come: Deliverance je úžasná če…

Kingdom Come: Deliverance je nejočekávanější hrou roku 2018. Hra se středověkým námětem čerpá z české historie a slibuje doposud nevídaný herní zážitek založený na tvrdé realitě a precizním zpracování.

5.  2.  2018 | | 76 N/A
V Kingdom Come: Deliverance se musíte naučit řádně oblékat a obrnit

V Kingdom Come: Deliverance se musíte …

V očekávaném českém RPG nebudou věrohodné jen souboje, ale také způsob oblékání a využívání brnění.

7.  2.  2018 |
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
Jak Kingdom Come redefinuje pojetí soubojů z pohledu první osoby

Jak Kingdom Come redefinuje pojetí sou…

Souboje z pohledu první osoby byly vždy kamenem úrazu mnoha her. Warhorse má na to svůj vlastní přístup.

6.  2.  2018 | | 3 N/A
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A
Herní agenda: zpátky v sedle nového roku

Herní agenda: zpátky v sedle nového ro…

Na začátku roku téměř vždy bývá na herním trhu poměrně sucho. Letošek nebyl výjimkou, proto jsme si s agendou dali menší pauzu. Už se ale začínají objevovat první dobře vypadající kousky, takže nastal čas, abychom si o nich zase něco řekli.

16.  2.  2018 |
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

včera | | 4 N/A