GC: Mirror’s Edge – chyť se, když to dokážeš

Když se objeví nový herní koncept, je to jako magie. Mirror’s Edge se snaží úchvatně čarovat na střechách mrakodrapů, div se nedostavují závratě.
Seznam kapitol
  1. Utíkej jak o život
  2. Propastné výzvy

Faith je běžkyně. Neznamená to však, že se každé ráno po snídani zvící třepavou ódu na rosol plnou cereálií vydá na atletický okruh, kde půl dne zadupává zvířený prach do země. Ve světě Mirror’s Edge jsou běžci elitními kurýry. Jejich rolí není doručit čerstvou pizzu včas, aby nevychladla jediná ančovička, ale transportovat důležité dokumenty bezpečně a především diskrétně.

mirrorsedge_13.jpg

V herní budoucnosti bude veškerá komunikace monitorována – pošta, e-maily, telefony, a tak představují běžci jedinou možnost, jak někomu na dálku diskrétně šeptat do ucha. Nese Faith informace vedoucí k záchraně světa nebo jen tajný recept na výrobu nového druhu mojita? Naši hrdinku to nezajímá, má svou zásilku v podobě štafetového kolíku a jejím jediným cílem je dostat se na druhý konec města živá. Nebo alespoň schopná z posledních sil hodit tubus dalšímu běžci.

Až budu velký, chci umět běhat

Mirror’s Edge staví klasické herní prvky jako příběh, grafiku a zasazení stranou, důležitý je nápad. Při prezentaci na lipské Games Convention tvůrci prozradili, že středobodem jejich plánu byl na počátku pohyb. Chtěli vytvořit něco, kde by se hráč nehýbal jen proto, aby uhnul letícím kulkám nebo zaměřil zbraň na nepřítele. Pohyb je zde základním a jediným herním prvkem, na který se nabalují další fragmenty hratelnosti. Jak se dostat na protější střechu, přeskočit propast nebo vyšplhat na vysokou stěnu?


Jak se dostat na protější střechu, přeskočit propast nebo vyšplhat na vysokou stěnu?

V Mirror’s Edge to není otázkou hledání poschovávaných tlačítek, spouštění výtahů a hledání klíčů, to vše absentuje. Faith se musí jednoduše rozeběhnout, nabrat setrvačnost, skočit na zeď, odrazit se a chytit šikovně umístěné trubky. Voilá, je za překážkou, respektive za jednou ze stovek! Celá hra bude postavena jako sled podobných situací, přičemž obsese pohybem je vším.

mirrorsedge_07.jpgmirrorsedge_08.jpg

Tvůrci chtějí, aby se hráč ani na vteřinu nezastavil, tvořil maximálně plynulé sekvence pohybů a proplouval prostředím jako vystřelená kulka. Toho všeho skutečně dosáhli díky vysoce intuitivnímu ovládání. Přestože bylo možné hru otestovat na gamepadu PS3, přičemž autor článku od narození nedal z ruky myš a klávesnici, zvyknout si na akrobacii Faith bylo otázkou několika minut.

Zásluhu nesou pouhé dvě ovládací klávesy, které reagují kontextově. Když hráč běží podél zdi a vyskočí, Faith po vzoru Nea z Matrixu přenese své nohy na stěnu a chvíli plachtí vzduchem nebo se chytne římsy a vytáhne, pokud k ní právě natahuje ruku. Druhé tlačítko ovládá boj a sklouznutí po zemi, což je úkon jednak efektní a zadruhé po dopadu postavě zachová setrvačnost, nezastaví ji na místě, takže může promptně bez zpomalení běžet dál.

Uvědomte se!

Faith se neschovává za batoh střelných zbraní ani kolekci superschopností. Má pouze své ruce a nohy, svaly upnuté na křehkou kostru, jejíž zranitelnost si hráč uvědomuje. Pocit hry za drobnou dívku skutečně vtahuje do virtuálního světa. Hráč se podívá pod sebe a uvidí rozkmitané nohy.

Kamera jen neproplouvá prostorem, ale kymácí se podle pohybu hlavy Faith nebo se obraz v rychlosti rozmazává

Skočí k žebříku a uvidí pravou ruku v červené rukavici, jak se natahuje po kovové příčli. To vše je záměr, jak vytvořit vše obklopující atmosféru, v níž si hráč říká „Jsem opravdu tady, na střeše mrakodrapu a nesmím umřít!“

mirrorsedge_05.jpgTvůrci kvůli pocitu uvěřitelnosti vyčistili obrazovku od všech ukazatelů zdraví, kompasů a minimap, je zde pouze tečka uprostřed proti zvracení. Skutečně, pokud se Mirror’s Edge hraje na dostatečně velké obrazovce, ze všech těch přemetů a eskapád se může dostavit nevolnost rychleji než po cereální snídani olympijské běžkyně. Stejně jako se baletky při piruetách zaměřují na jakýkoliv pevný bod ve svém okolí, je i zde záchranný pytlík... tedy puntík na blití.

Mirror’s Edge připomíná vůbec první díl Prince of Persia, který byl rovněž založen na pohybu; tehdy na animacích hlavní postavy, které herní návrhář Jordan Mechner nasnímal kamerou s pomocí svého bratra.

Nyní se tvůrci hry pokouší o podobnou realističnost v 3D hře. Kamera jen neproplouvá prostorem, ale kymácí se podle pohybu hlavy Faith nebo se obraz v rychlosti rozmazává. Lze rovněž zapomenout na pohled třetí osoby. Vše je snímáno z vlastních očí, což je dalším aspektem, který vtahuje do hry.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce, Arkády | Netradiční akce
Výrobce: Digital Illusions | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 2008/09 (konzole/PC)
  • Originalita
  • Pocit rychlosti
  • Grafická stylizace
  • Vidění Běžce
  • Příběh
  • Nutné souboje
  • Občas příliš velká svoboda
  • Nevypadá jako policejní stát
  • Pusté město
Související články
  1. Mirror’s Edge využije naplno Beast
  2. Preview: Mirror’s Edge – akční parkour u vás doma
  3. DICE představují Mirrors Edge

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Takhle vypadají nejlepší hry z výstavy E3 2018: je na co se těšit

Takhle vypadají nejlepší hry z výstavy…

Výstava E3 není jen o odhalení a novinkách. Také jsme se dočkali tuny nových obrázků z očekávaných her.

19.  6.  2018 | | 2 N/A
Nejžhavější trailery a videa z výstavy E3 2018: vše v pohybu

Nejžhavější trailery a videa z výstavy…

Obrazovou galerii máme za sebou, teď jsou na řadě ty nejlepší trailery. A že jich bylo.

17.  6.  2018 | | 1 N/A
E3: Forza Horizon 4 se bude odehrávat v Británii za střídání ročních období

E3: Forza Horizon 4 se bude odehrávat …

Na konferenci Microsoftu snad nesmí nikdy chybět Forza. Nová Forza Horizon 4 se bude odehrávat v Británii a nabídne čtyři roční období.

13.  6.  2018 | | 2 N/A
Battlefield V se chlubí novým trailerem a slibuje režim Battle Royale

Battlefield V se chlubí novým trailere…

9.  6.  2018 | | 2 N/A
Skvělá akční parodie Totally Accurate Battlegrounds dočasně zdarma

Skvělá akční parodie Totally Accurate …

Je to free, tak proč to nezkusit.

7.  6.  2018 |
Agony: přehnaně odporné (recenze)

Agony: přehnaně odporné (recenze)

Kdo ví, třeba každý z nás jednou skončí v pekle. A pokud to tam vypadá jako v Agony, rozhodně se nemáme na co těšit.

7.  6.  2018 | | 3 N/A
Cyberpunk 2077 bude obsahovat necenzurovanou, účelnou nahotu

Cyberpunk 2077 bude obsahovat necenzur…

Tvůrci Cyberpunku 2077 potvrdili, že v jejich hře bude mimo jiné i nahota, kterou do ní umístili z dobrých důvodů a její cenzurování by uškodilo tomu, co chtějí sdělit.

18.  6.  2018 | | 9 N/A
Playstation 5 využije speciálně navržený grafický čip Navi od AMD

Playstation 5 využije speciálně navrže…

Playstation 5 se musí pochlubit celou řadou nejmodernějších technologií a díky Forbesu můžeme nahlédnout na pravděpodobný hardware o něco dříve.

15.  6.  2018 |