PC | X360 | PS3 | Akce | Arkády

GC: Mirror’s Edge – chyť se, když to dokážeš

Když se objeví nový herní koncept, je to jako magie. Mirror’s Edge se snaží úchvatně čarovat na střechách mrakodrapů, div se nedostavují závratě.
Kapitoly článku

Na Games Convention byla Mirror’s Edge prezentována ve stylovém stánku zpodobňujícím skleněné mrakodrapy – pod opravdovou skleněnou střechou výstavního pavilonu, přes kterou pálilo slunce přímo na frontu čekajících hráčů. Vystát, respektive propotit si hodinovou řadu však přineslo ovoce.

Za absolvování složitějších překážek hra odmění speciálními bonusy

Celá první úroveň k vyzkoušení se odehrávala na bělostné střeše známé z trailerů. Tu vyskočit na střešní nástavbu, tam přeběhnout po zdi, onde vylézt po bednách a najít špatně viditelnou římsu, odkud vede cesta dále. Vynikající je pocit z dynamiky pohybu.

mirrorsedge_01.jpg mirrorsedge_02.jpg

Platí, že čím déle Faith běží, tím větší nabírá rychlost a tím dál doskočí. Nelze se rozeběhnout a po metru skočit vstříc obrovské propasti. Hráč potřebuje klidně i dvacetimetrovou rozběhovou dráhu, pak skok a okamžitá reakce, aby se zachytil žebříku na druhé budově. Faith navíc nemá žádné superschopnosti, bude na konci hry úplně stejná jako na počátku.

mirrorsedge_06.jpgVyvíjet se má pouze postřeh hráče a jeho dovednosti, když začne přivykat pravidlům hry a učit se novým akrobatickým kouskům. Jako například balancování pohybovým senzorem ovladače Sixaxis při přelézání vratkých lávek nebo pohotové aktivaci zpomalení pohybu. Není to berlička, jak hru zjednodušit, v reálném čase by při mnohých eskapádách prakticky nebylo možné rozumně zareagovat.

Ze střech autoři hráče přenesou i do interiérů. Při jejich tvorbě se nechali inspirovat tokijskými mrakodrapy, což je vidět především na jejich vertikální prostornosti. Například třetí úroveň měla formu obrovské, majestátně vysoké haly se sloupy a ocelovými plošinami, mezi nimiž bylo nutné kličkovat a hledat cestu dále, zatímco na Faith z dálky střílela ochranka. Zajímavé je, že vždy existuje několik obtížnostně odstupňovaných cest, jak se dostat dále. Při prvním zahrání si hráč většiny ani nevšimne, nicméně jakmile si osvojí pokročilé pohybové triky, může se je vydat hledat, což je hlavní důvod k znovuzahrání.

mirrorsedge_03.jpgmirrorsedge_10.jpg

Za absolvování složitějších překážek hra odmění speciálními bonusy (na Xbox 360 achievementy), přičemž je zde i bonus za projitá hry bez použití jediné zbraně. I ty lze nepřátelům ve zpomaleném módu ukořistit (stačí zaměřit na zbraň, a jakmile zčervená, stisknout tlačítko). Většinou ale mají jen několik nábojů, přičemž boj na blízko kopáním a boxováním je přeci jen stylovější. Navíc ani není obtížný, před kulkami lze snadno utíkat a samotná potyčka představuje jen několikeré zmáčknutí klávesy útoku.

Skok do profesionálního příběhu

Celá hra je laděna do několika základních barev. Pokus o umělecké vyznění? Kdepak, tvůrci strohou paletu argumentují způsobem, kterým běžci vnímají svět kolem nich. Červeně jsou znázorněny věci, po kterých je možné šplhat nebo se jich chytat, modře objekty k odražení nebo vylezení.

Faith nemá žádné superschopnosti, bude na konci hry úplně stejná jako na počátku

Podobné nápovědy budou podávat pomocnou ruku ve složitějších úrovních, ovšem skalní hráči drsní jako asfaltová silnice se zálibou ve sjíždění po struhadle nemusí zoufat – barvy půjdou vypnout.

mirrorsedge_11.jpg mirrorsedge_12.jpg

Mirror’s Edge dokáže rychle zaujmout. Probíhání prostředím je plné adrenalinu, zatímco rychlost, kterou kulisy uplývají, dávají hře obrovský spád. Otázkou zůstává, jak náročné prostorové puzzly hodlají tvůrci v pokročilých fázích nasadit, nebo půjdou cestou rychlé, nenáročné probíhačky, jakou byla první úroveň, a budou riskovat krátkou herní dobu. Aby se pak stihl plně rozvinout příběh od Rhianny Pratchettové, dcery zeměplošského mága Terryho Pratchetta, která již dříve produkovala zápletky her jako Viking: Battle for Asgard, Overlord nebo Heavenly Sword. A kdyby hráči nestačila samotná rozpohybovaná Faith, bude zde i multiplayer, o němž však autoři stále neoblomně mlčí.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce, Arkády | Netradiční akce
Výrobce: Digital Illusions | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 2008/09 (konzole/PC)
  • Originalita
  • Pocit rychlosti
  • Grafická stylizace
  • Vidění Běžce
  • Příběh
  • Nutné souboje
  • Občas příliš velká svoboda
  • Nevypadá jako policejní stát
  • Pusté město

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,