GDC 09: Iwata mluví o plánech Nintenda

vytisknout velikost písma
Prezident společnosti Nintendo, Satoru Iwata, měl přednášku v rámci konference GDC. Hovořil o své společnosti, minulosti i plánech do budoucna.

Staoru Iwata, prezident společnosti Nintendo, vystoupil na konferenci GDC v 9 hodin ráno místního času, kvůli absenci video přenosu jsme měli jedinou možnost sledování konference - Live Blogy našich zahraničních kolegů. Naštěstí hned poté byla vydána oficiální tisková prohlášení, díky nim vám nabízíme porci novinek od Nintenda.

Zpět ve škole

Jako za svých dětských let se mohli účastníci cítit v první polovině tiskovky, kterou Iwata pojal zvláštním způsobem - všem představoval neskutečné úspěchy Nintenda. Sice se přiznal, že nevěřil v tak masivní úspěch Wii a DS. Ale na druhou stranu si lidově „tahal triko“ nad schopnostmi, jež jemu a jeho týmu umožnily vytvořit hry, které dnes slaví takové úspěchy. Nezapomněl zmínit 50 milionů vyexpedovaných konzolí Wii, což je poměrně vysoké číslo, a tak na jeho tváři byl prý vidět i úškleb, který naznačoval jisté pohrdání konkurencí.

nintendo gds 2009 09.jpg
Prodeje Balance Boardu jsou téměř stejné, jako konzole PS3

Po číslech se opět vrátil k výuce, aby všem naznačil, jak tvořit hry. Na pomoc si obrazně přizval herního guru Shigeru Miyamota, když prostřednictvím videa promítaného na plátno ukázal tzv. „Miyamoto Way“, jež je založena na sedmi jednoduchých bodech.

  • 1. Nápady jsou všude.
  • 2. Osobní komunikace.
  • 3. Fáze prototypu – musíte se ujistit, zda se tým vyvaroval zbytečných experimentů a zaměřuje se na původní hru jako takovou. K tomu Iwata ukázal screen z prvotní fáze vývoje Wii Sports, konkrétně boxu, na kterém je vidět nevábná grafika, ale již do posledního puntíku zpracované ovládání. Grafika prý může být jakkoliv doplněna posléze, ovládání a hratelnost nikoliv.
  • 4. Po dobu fáze prototypu se mají utvořit pouze malé týmy, které mají diskutovat a zkoušet hratelnost, což prý urychlí tuto fázi.
  • 5. Miyamoto má vždy rozběhnuto několik projektů naráz.
  • 6. Betatest
  • 7. Fáze masové produkce.

Toto je prý jediná cesta, kterou zaměstnanci Nintenda používají ve vývoji. Perličkou je, že veškeré významnější nápady vznikly na základě Miyamotových koníčků – pořídil si psa a vyšly Nintendogs, řešil problémy s váhou, čímž vzniklo Wii Fit a řada dalších. Je tak jen pochopitelné, že Miyamoto má přísně zakázáno o svých zálibách mluvit mimo budovu Nintenda.

nintendo gds 2009 01.jpgnintendo gds 2009 11.jpg
 

Následně si Iwata opět postěžoval, což je u něj nezvyklé, že jej mrzí opoždění oproti plánu u takových her, jako je Nintedogs a Super Mario Galaxy. Ale zase díky Miyamotovi bylo u launche Wii alespoň připraveno Wii Sports, které rozhodně pomohlo prodejům této konzole. Satoru Iwata následně popsal proces betatestování, kdy v rámci celého podniku Miyamoto „unese“ jakéhokoliv zaměstnance, nejlépe bez předchozích zkušeností s hraním, a nechá jej vyzkoušet novou hru. Nezajímají jej ani tak slovní reakce, popřípadě obsáhlé zprávy, ale přímo sleduje, zda se „unesený“ zaměstnanec při hraní baví.

nintendo gds 2009 10.jpg

Dále jsme se dozvěděli, že hry jako Guitar Hero, Spore nebo World of Goo nabízejí jiný pohled na hraní jako takové. Nakonec této „výukové části“ Iwata představil čísla, která jasně ukazují, že prodeje 3rdparty her nejsou pro platformy Nintenda zanedbatelné a že přes 75 3rdparty titulů v loňském roce přesáhlo hranici milionu prodaných kusů, a to jen na území Spojených států. Jako poslední příklad prodejních úspěchů ukázal Balance Board, kterého se prodalo v balení s Wii Fit přes 14 milionů celosvětově. Tímto zakončil část, kde nepředstavil nic nového, a vrhnul se na prezentaci novinek.

Větší smršť než na E3

Hned z počátku byla ukázána WiiWare hra Rock N' Roll Climber, která přinese podporu balance boardu a obou ovladačů Wii. Princip je jednoduchý – balance boardem ovládáte rovnováhu a rozmístění nohou, zatímco ovladači v rukou ovládáte samotné ruce. Co je na téhle hře ale zajímavé? Po zdolání stěny se dostanete na vrchol, kde na vás čeká kytara, na kterou pak hrajete. Bohužel nikde nebylo řečeno, zda zde bude podpora kytary z Guitar Hero, či se bude jednat o podobné ovládání hudebního nástroje, jako ve Wii Music. Každopádně hra vypadá zajímavě.

nintendo gds 2009 05.jpg

WiiWare i VC her je k dostání nyní mnoho, a tak Iwata poměrně překvapil novým způsobem, jak hry ukládat. Jak se dalo čekat, využije se SD karet a hraní přímo z nich. Přibyla podpora SDHC karet, až do velikosti 32GB, takže si není na co stěžovat. Celý tento update je součástí nové verze systémového menu, které se dočká již své čtvrté obměny. Jak to vše funguje? Stáhnete si z Wii Shopu jakoukoliv VC/WiiWare hru rovnou na SD kartu, kterou máte vloženou ve svém Wii. V levém spodním rohu přibude ikonka SD Card Menu, pod kterou tyto hry najdeme. Největším, a asi jedinám, problémem zůstává nutnost mít v interní paměti dostatek místa, poněvadž spouštěná hra z SD karty si vytvoří dočasný soubor o velikosti cca 300 bloků v interní paměti konzole. Ihned po ohlášení se na updatových serverech Nintenda objevil tento upgrade a mohli jste ihned stahovat. Pokud ještě nové System Menu nemáte, nechte své Wii automaticky zaktualizovat.

nintendo gds 2009 12.jpg

Po ohlášení se Iwata opět vrátil k WiiWare a VC hrám. Zde čekaly další zásadní novinky. Především Square Enix se se svou nadílkou vytáhl, v tomto roce na Wii Shop přinese 4 nové hry ze série Final Fantasy. První dvě budou VC Final Fantasy I a IV z dob SNES, další dvojice bude určena pro WiiWare. Final Fantasy Crystal Chronicles: My Life as a Darklord je pokračování My Life as a King (budovatelské strategie ze světa FF CC). Nyní se ujmete role dcery Darklorda, která se snaží vystavět věž a na její vrchol postavit Dark Crystal. To se jí ale budou snažit překazit „hodní“, a tak nezbude nic jiného, než kolem věže klást pasti a monstra v okolí věže. Celý princip hry vypadá jako složitější Tower Defense. Nechme se překvapit.

nintendo gds 2009 02.jpgnintendo gds 2009 03.jpg
 

Druhou WiiWare FF hrou je FF IV: The After Years, která se odehrává 18 let po původním FF IV, vy se ujímáte role Ceodora, syna hlavních hrdinů FFIV – Cecila a Rosy. Hra si již odbyla premiéru v Japonsku, ale pouze na mobilních telefonech (i tak se jí prodalo přes 3 miliony), proto nyní přichází její Wii verze, která má příběh tohoto pokračování dostat k více lidem.

DSi. Zelda a box, to jest naše Nintenda budoucnost

DSi přijde na Evropský trh již 4. dubna, takže již teď chystejte kladívko na rozbití prasátka, Včera ale padly další zajímavé informace ohledně DSi. První, a zásadní, je rozhodně vývoj nové specifické DSi cartridge, která bude použita právě u her, jež vyjdou pouze pro DSi a budou využívat jeho nové schopnosti, ať už hardwarové nebo nově integrované. Včera to potvrdil šéf týmu zabývajícím se DSi, Masato Kuwahara. Hlavní výhodou nové cartridge má být možnost vytvářet textury z fotografií pořízených interním fotoaparátem.

nintendo gds 2009 04.jpgnintendo gds 2009 05.jpg
 

Jediné hry, které budou k dostání pouze pro DSi, si budeme moci stáhnout skrze DSi Shop a jedná se o obdobu WiiWare – DsiWare. V USA v době vydání budou k dispozici tři hry – první je WarioWare Snapped!, která přinese podporu kamer, pomocí nichž budete celou hru ovládat. Dalšími jsou Art Style: AQUITE a PYORO. Jejich ceny nejsou stanoveny, ale v Japonsku se tyto hry prodávají za 500 Nintendo bodů za Waria, respektive 200 bodů za zbývající dvě. Při koupi DSi dostanete 1000 Nintendo bodů, takže si všechny tři budete moci ihned vyzkoušet. Evropský line-up není zatím potvrzen, ale dá se očekávat, že bude shodný s americkým.

Největší novinkou celého vystoupení Satoru Iwaty bylo jistě ohlášení nové Zeldy pro DS s podtitulem Spirit Tracks. Poté, co pustil naprosto úchvatný trailer ke hře, řekl i pár informací. Oproti Phantom Hourglass se přesuneme z moře na pevninu a loď vystřídáme vláčkem. Jinak nás čeká stejné grafické zpracování v cel-shade grafice, stejné intuitivní ovládání stylusem. Samozřejmě nebudou chybět nové hádanky a zbrusu nový příběh. Na hru se můžeme těšit ke konci letošního roku. Rozhodně nepřehlédněte trailer.

nintendo gds 2009 07.jpg

A proč zrovna box má být budoucností, jak je psáno v nadpise? Dvě arkádové boxovací hry se vrací na scénu, a to i na Wii, které je tomuto žánru her nakloněno díky ovládání pohybem. Jak jsme již na Doupěti psali, Punch-Out!, první z dvou zmíněných arkád, přinese podporu balance boardu, díky němuž budete moci ovládat náklony postavy. Další novinkou, která včera zazněla je přítomnost multiplayeru, protože v prvotních novinářských verzích tato možnost nebyla. Bohužel se asi nedočkáme online multiplayeru, ale i tak bude více než příjemné si v květnu zaboxovat proti kamarádovi v tomto remaku 15 let staré Super Punch-Out! Ze SNESu. Druhým arkádovým boxem je Ready 2 Rumble Revolution, které slibovalo spoustu věcí, a podle prvních recenzí nepřineslo zhola nic a odchází s potupou se silně podprůměrným hodnocením.

nintendo gds 2009 06.jpgnintendo gds 2009 08.jpg
 

Nintendo nám představilo opět pár střípků ze svého universa, jež se nás v nejbližší době zasáhnou. Rozhodně se můžeme těšit na novou Zeldu DS a kvalitní tituly Final Fantasy, které přijdou na Wii prostřednictvím WiiWare a VC. Dnes se již můžeme těšit z nového systémového menu pro Wii, které se opravdu povedlo a konečně přineslo možnost ukládání WiiWare a VC na SD karty.

Související články
  1. Nintendo kraluje v USA
  2. Co má v plánu Nintendo?
  3. Video: NDSi je nejen pro hráče

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
Nejnovější úprava dělá ze hry GTA 5 pastvu pro oči

Nejnovější úprava dělá ze hry GTA 5 pa…

Grand Theft Auto 5 má za sebou již spoustu grafických modifikací. Ta nejnovější ale nastavuje novou laťku grafických orgií.

4.  8.  2017 | | 2 N/A
7 herních pecek, které vás dostanou svou atmosférou

7 herních pecek, které vás dostanou sv…

Některé hry vám dokážou proniknout pod kůži tak hluboko, že tam zůstanou navždy. Jaké kdysi oslnily nás?

5.  8.  2017 | | 15 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Nejnovější aktualizace pro Playstation 4 konečně přinese češtinu

Nejnovější aktualizace pro Playstation…

Sony chystá na svou konzoli PS4 zbrusu novou aktualizaci s pořadovým číslem 5.0 a ta přinese celou řadu novinek. Pro našince je tu ale podstatná hlavně ta jedna.

10.  8.  2017 |
9 Wii U her, které bychom si rádi zahráli na Nintendo Switch

9 Wii U her, které bychom si rádi zahr…

Největším problémem konzole Nintendo Switch je určitě malý počet titulů. Kvůli menšímu výkonu zkrátka neutáhne stejné tituly jako Xbox One a PS4. Každopádně Switch svým výkonem předčí Wii U, na kterém vyšlo mnoho skvělých her. Vybrali jsme 9 her z Wii U, které bychom si na Switch rádi zahráli.

3.  8.  2017 | | 5 N/A