Gears 5: akční senzace, kterou jsme chtěli | Recenze

Je až překvapivé, že kolem Gears 5 se vlastně tak velký humbuk nedělal. Trailery přicházely celkem skromně a dokonce i na E3 jsme se dočkali spíše kratšího představení. Přitom se jedná o jednu z nejlepších her roku.

• Zajímavý příběh plný zvratů
  • Promyšlení nepřátelé
  • Kampaň neztrácí na tempu
  • Návyková hratelnost
  • Zajímavé charaktery postav

• Horší umělá inteligence společníků
  • Technické problémy
9/10

Série Gears of War to poslední roky neměla vůbec snadné. Původní tvůrci studio Epic Games začali tvořit vlastní projekty (dnes víme, že Epic Store a Fortnite) a s Microsoftem se zcela rozešli. Tvorby se ujalo nové studio The Coalition a ačkoli jsou v něm zkušení vývojáři včetně Roda Fergussona (jednoho z původních tvůrců), větších inovací se dosud báli.

Není se vlastně čemu divit, jelikož série je jednou z vlajkových lodí Microsoftu a když ji studio dostalo, muselo začít budovat od znova. Nepřátelé, tzv. Locusti totiž byli mrtví a předchozí Gears of War: Judgement, ačkoli nebylo vyloženě špatné, zachovalo dojem nejhorších Gearsů. Každý fanoušek měl důvod být skeptický a na studiu náhle bylo, zda série bude pokračovat nebo zda bude zralá na pohřeb.

The Coalition se naštěstí prokázalo rychle. Nejdříve vydali Gears of War: Ultimate Edition, remaster prvního dílu, který byl natolik dobrý, aby vzbudil pozornost fanoušků. Poté vyšel čtvrtý díl, který dokázal mnoho – vytvořit nové hrdiny, nové nepřátele a tím pádem vytvořit základy pro nové Gearsy. Jenomže hratelnostně se čtyřka držela pozadu, novinek se skoro bála a přinesla slušnou porci v zábavy, která však nepouští do rizika. Pátý díl to mění.

Toto je recenze pouze příběhové kampaně a herních prvků. Multiplayer vám přineseme v následujících dnech.

Novinky na každém kroku

Gears 5 je ohromujícím příkladem toho, že každá hra může být vylepšena. Je naprosto obdivuhodné, že se vývojáři, kteří měli držením se předchozích principů série v podstatě zaručený úspěch, rozhodli k dramatickým krokům vlastně úplně ve všem. Novinek je tolik, že dokonce recenzi dělíme na dvě části a celá tato část se bude věnovat jen kampani a herním prvkům.

Výborný level design vytváří hned zkraje výbornou atmosféru

Začněme ale pozvolna. Hratelnost se v naprostých základech drží známých principů. Jedná se o krycí střílečku, takže to hlavní je umět se rychle pohybovat a schovávat do krytů. Tohle bylo obohaceno zejména dvěma novinkami. Jedna je míření – zatímco dříve měli mnohé zbraně při míření pouze oblast, kam to asi dopadne, teď má skoro každá zbraň přesně označený bod. Například takový Lancer, ten má bod a kolem toho ještě oblast. Brokovnice má spoustu malých teček.

Je naprosto obdivuhodné, že se vývojáři, kteří měli držením se předchozích principů série v podstatě zaručený úspěch, rozhodli k dramatickým krokům vlastně úplně ve všem.

Tato větší přehlednost je podpořena také tím, že nad nepřáteli jsou nyní životy. Zpočátku mi to přišlo otravné, jelikož i ta nejistota dodávala sérii trochu půvabu. Nicméně díky úžasné diverzitě nepřátel je tato funkce velmi vítaná pro plánování. Vymýšlení strategie a odhadování síly nepřátel to vlastně ve výsledku hodně podpořilo a přeci jen trochu zchladilo touhu bezmyšlenkovitě útočit.

Gears 5 (2).pngGears 5 (3).pngGears 5 (4).pngGears 5 (6).pngGears 5 (7).pngGears 5 (8).png
Hra se dočkala spoustu menších i větších inovací doslova všude

Důležitou změnou je, že nyní mlátíte B a pokud chcete například u Lancera použít motorovku, musíte držet RB. Dává to smysl, pač RB ve skutečnosti aktivuje schopnost zbraně. Nový Lancer GL bez motorovky držením RB umožňuje vystřelit granáty. Na prvním pohled malá novinka dokáže po získání zvyku zrychlit akci a hra vám neuvěřitelně padne do ruky.

A hned další významnou novinkou je kladení většího významu na doprovodného létajícího robota. Nyní je to hratelná postava v multiplayeru (jak v kampani, tak v hordě – zatím neozkoušeno, ale v příští recenzi bude zmínka) a je to vaše podpora. Zpočátku sice jen létá a svítí, postupně mu však odemknete speciální schopnosti.

Narvat do Gearsů schopnosti sice zní podivně, jak když vyzvete dinosaura na pěstní souboj, jenomže je to neuvěřitelně zábavné a nyní na ně přísahám

Narvat do Gearsů schopnosti sice zní podivně, jak když vyzvete dinosaura na pěstní souboj, jenomže je to neuvěřitelně zábavné a nyní na ně přísahám. Nepřátelé v pátém díle posílili a dobré používání schopností je vlastně klíčové. Máte jich k dispozici vážně hodně a to od základů jako prohledání oblasti a štítu po takové šílenosti jako je neviditelnost nebo ovládání vojáka.

Gears 5 (9).pngGears 5 (10).pngGears 5 (12).pngGears 5 (14).pngGears 5 (15).pngGears 5 (16).png
Díky létajícímu robůtkovi Jackovi máte ve hře schopnosti a sedlo to víc, než byste čekali

Tím se vám otevírá neuvěřitelný prostor k taktizování. Chcete-li nepřítele obejít, můžete využít neviditelnost, máte-li v ruce těžký kulomet, je to ideální pro aktivování štítů. A asi neexistuje lepší pocit zadostiučinění než přetáhnout silného nepřítele na svou stranu. Tento systém funguje bezvadně, jelikož schopnosti se používají snadno a rychle, dají se při boji přepínat a dokonce je můžete i vylepšovat.

Swarm jde do ofenzívy

Přesto možná i tou největší změnou je obecně větší zaměření na příběh. I předchozí Gearsy měly samozřejmě příběh, ale nebyl tak výrazný. Bylo to zejména o pocitech, prožití války a okamžiku. Ale tady se setkáváme s velmi intenzivním vyprávěním. Do popředí se nyní dostává Kait, která pociťuje silnější napojení na Swarm a chce najít pravdu o tom, kdo vlastně je.

Ve hře už Swarm nikdo neutajuje, jde do tuhého

Přičemž tohle je ve skutečnosti jen základ příběhu. Dle vašich zjištění se odehrávají další události a hra na vás odvážně chrlí informaci za informací, zvrat za zvratem, nicméně nic nepřehání. Vše si stihnete urovnat v hlavě a ponecháte si touhu vědět víc. Zvrat nepůsobí jako přepálení, ale jako vyvrcholení vyprávění.

Gears 5 (17).pngGears 5 (18).pngGears 5 (19).pngGears 5 (20).pngGears 5 (21).pngGears 5 (22).png
Ve hře je hlavní postavou Kait, která se snaží zjistit, kým vlastně je

Zejména se tu ale setkáváme se silným vývojem postav. JD, Kait, Del, nový přírůstek Fahz – ti všichni jsou událostmi ovlivněni. Má to vliv na jejich myšlení i jejich charakter. Do postav se vážně vžijete a zatímco po dohrání čtyřky si člověk tak nějak říkal, že nové Gearsy mají nového Marcuse Fenixe a nového Augustusa Cola, nyní jsou to JD a Del. Kait jako hlavní hrdinka také nezklamala a Fahz, který se zpočátku zdá jako extrémně až uměle nesympatický, postupně do příběhu zapadne a vytvoří jistou komickou složku.

Hra na vás odvážně chrlí informaci za informací, zvrat za zvratem, nicméně nic nepřehání. Vše si stihnete urovnat v hlavě a ponecháte si touhu vědět víc.

Vedle putování Kait se příběh věnuje narůstání síly Swarm. Nyní to nikdo neutajuje a vládní roboti DeeBees po vás nejdou. Zmizení tohoto „nepřítele“ nemá negativní dopad, jelikož se setkáte s mnoha až úchylnými nepřáteli. Konečně zmizel pocit, že Swarm jsou horší Locusti. Nepřátelé mají zásobu všeho – vojáky na blízko i na dálku, velké i malé. Nechybí ani nějací ti bossové. No a roboti se, jak ukázaly trailery, dokáži pod vlivem nového nepřítele postavit proti vám. Ale dá jim to nový charakter, jsou to vlastně takoví zombíci.

Gears 5 (51).pngGears 5 (52).pngGears 5 (53).png
Příběh je zajímavý a zároveň vyvážený. Informací je hodně, ale nikdy nejste přehlceni

Úchvatná diverzita nepřátel umožnila, aby nové prvky hry vynikly naplno. Je velmi zábavné napodobovat strategii podle nepřátelských jednotek. Hra je na vás navíc posílá promyšleně. Musíte se umět přizpůsobovat situaci a znát silné stránky i slabiny nepřátel. Dopomohou vám k tomu i nové zbraně, které sice herní pravidla tolik nemění... ale nic to nemění na tom, že používat obří palcát, Lancer s granáty a mrazící plamenomet je šílená zábava.

Gears vítají otevřený svět

Naprosto zásadní rozdíl je v průběhu kampaně. Jak víme, Gears of War bylo vždy lineární střílečkou. V pátém díle jsou ale jen částečně. Některé části lineární jsou, ale v některých jezdíte Skiffem po herním světě a prozkoumáváte různé lokace. Není to Assassin's Creed natož Zaklínač, spíš jsou to odbočky a la Tomb Raider. Úkoly jsou zpravidla velmi krátké (přestřelka, bossfight), pokud tedy nemáte s úspěchem problém a za splnění vás čeká odměna v podobě vylepšení létajícího robůtka.

Skiff je v překladu lehký člun, ve hře jsou něčím jako sáněmi s plachtou

Zpočátku jsem se na to tvářil zamračeně, nicméně open-world se vlastně nedá kritizovat. Zásadní je fakt, že hra vás do něj opravdu nenutí. Můžete prostě přijet na hlavní příběhovou lokaci, která je opět lineární a dělat, že se open-world nikdy nestal. Ale to by byla škoda. Svět totiž není zamýšlen jako nudné putování, ale menší rozšíření univerza. Můžete objevit místa způsobem, který by vám lineární kampaň neumožnila a poznat nové malé příběhy, na které by jinak nebyl prostor.

Gears 5 (24).pngGears 5 (25).pngGears 5 (26).pngGears 5 (27).pngGears 5 (28).pngGears 5 (29).png
Open-world se ke hře překvapivě dost hodí, ale pokud vám bytostně vadí, hra vás do něj nenutí

Samozřejmě o to víc nastává otázka, zda působí kampaň dynamicky a nepadá do ubíjejícího stereotypu (což u open-worldu často hrozí). Zde naštěstí mohu říct, že nepadá a to neskutečným způsobem. Hra se pořád mění, každý akt a vlastně i každá kapitola přináší něco vlastního. Ať mluvíme o nových vylepšeních robota nebo obecně změny atmosféry.

Můžete prostě přijet na hlavní příběhovou lokaci, která je opět lineární a dělat, že se open-world nikdy nestal. Ale to by byla škoda.

První akt se drží klasické lineárnosti, chrlí na vás akci za akcí a prezentuje tak nějak to nejlepší z předchozích dílů v jednom pytli. Druhý akt je pomalejší, ale příběhově nasáklejší, ve kterém se vydáte do ledových pustin. Třetí se odehrává v poušti a setkáte se se starými stroji a písečnými lidmi. Čtvrtý je pak triumfálním zakončením, ve kterém nebudou chybět záplavy nepřátel a těžké zbraně.

Gears 5 (31).pngGears 5 (34).pngGears 5 (35).pngGears 5 (37).pngGears 5 (39).pngGears 5 (41).png
Kampaň střídá dynamické pasáže s klidnými tak bravurně, že nikdy neomrzí

Právě střídání rychlé akce s pomalejším postupem zaručuje, že hra neztrácí tempo. Ač je to často na hraně, akce se nepřepálí a klid nezačne být ubíjející. Obojí je servírováno  střídmě, aby se nic neokoukalo. A pak je tu spousta menších překvapení.

Pamatujete na možnost použít kladivo úsvitu v prvním díle? Na boj uvnitř obřího červa ve dvojce? Nebo možnost ovládat gigantického robota ve čtyřce? I tyto momenty jsou charakteristickou vlastností Gearsů a každý díl má své epické momenty. Pátý díl jimi ale opravdu nešetří. Souboj na propadajícím se ledu, hrůzostrašné bossfighty, ledové a písečné bouře. Každou chvíli hra vytáhne nějakou specialitu, abyste si... no abyste si nemohli dovolit považovat hru za nezajímavou.

Na detailech záleží

Gears 5 obstálo i v level designu. Každý kousek mapy je promyšlen do nejmenšího detailu. Budovy jsou vytvořeny tak, aby jako celek dávaly smysl. Nechybí tam šatny ani záchody. Ve městě pak nacházíte obchody se vším možným. Po mapě se válí klasické psí známky, také však nejrůznější předměty nebo listiny, které obohacují herní svět.

Level design i soundtrack zaslouží bezesporu pochvalu

Soundtrack to rovněž osolil. V klidných pasážích je tajemný a nedá vám vydechnout. V akčních to pak rozjede jako metalová kapela po čerstvé dávce LSD. Atmosféra nabobtná a do vás to buší jak divoký slejvák do zavřených oken.

Gears 5 (42).pngGears 5 (43).pngGears 5 (44).pngGears 5 (46).pngGears 5 (47).pngGears 5 (48).png
Bez chybiček hra není. Dokonalost kazí horší umělá inteligence a technické problémy

Nyní si možná říkáte, proč tedy recenze skončila na 9/10 a nedosáhla té desítky. Gears 5 jednak trpí trochu slabší umělou inteligencí. Nepřátelé na tom špatně nejsou, vaši spojenci ano. Nejde o to, že by vůbec nebyli oporou. Jde o to, že si nějak pouze odbijí to, co musí. V boji se do odvážných kousků moc nepouští a když padnete na zem, často vás ignorují. Nejednou jsem zemřel proto, že jsem vedle spojence krvácel na zemi a on mě nezvedl.

Nechybí ani technické problémy. Zaseknutý nápis "Checkpoint", zamrznutí hry, dokonce i spadnutí – to všechno mě potkalo. Často se to stalo důvodem restartu a ve výsledku je vlastně škoda, že horší umělá inteligence spojená s technickými problémy vzaly hře možnost dosáhnout maxima.

Kdyby se vývojáři drželi zajetých principů, měli by vysoké prodeje vlastně zaručené. O to víc je obdivuhodné, že se inovací vůbec nebáli. Gears 5 se pustilo do mnoha nebezpečných vod a ze všech vymáčklo to nejlepší. Hra je svěží a zábavná, neztrácí tempo a po dohrání si pomyslíte jen, že si to musíte alespoň jednou zopáknout.

Diskuze (2) Další článek: Project Resistance v prvním teaseru vypadá jako týmový Resident Evil