Gears 5: klasika s pár novinkami | Recenze multiplayeru

• Jack jako hratelná postava
  • Speciální schopnosti
  • Kampaň je až pro tři hráče

• Escape příliš nezaujal
  • Technické problémy (zčásti již vyřešené)
8/10

Gears of War byla vždy sérií, ve které si singleplayer s multiplayerem podávaly ruce. Fanoušci obou světů si totiž přišli na své. Kampaň byla vždy zábavná a zajímavá, ideální pro zopakování ať z důvodu lepšího pochopení světa a příběhu, nebo z důvodu zvýšení obtížnosti a vyzkoušení větší výzvy. Multiplayer pak nabízel skvělý endgame, možnost utkat se s jinými hráči a odemykat nové kosmetické doplňky.

Nejnovější Gears mají kampaň zábavnou a dlouhou… výjimečně dlouhou. Obsahují spoustu novinek a recenze se nám proto poněkud natáhla. Právě kampaň obstála na výbornou a nasadila vysoké měřítko. Multiplayer je zde možná trochu konzervativnější, což ale neznamená, že by zklamal.

Zahrajte si za robůtka Jacka

Než půjdeme na popis herních módů, zastavme se u hratelnosti. V Gears 5 jsem ji věnoval nemálo prostoru, ale nedostal jsem se k novém hratelné postavě – létajícímu robotovi Jackovi. Můžete za něj hrát jak v kampani (ale pouze v případě, že nehrajete sami), tak v režimu Horda. Jack je primárně podpůrná postava, která s ofenzívou pomůže jen částečně, ale v Hordě je mnohdy klíčová.

Jack je zejména podpora. Dokáže léčit, nosit zbraně a rychle se pohybuje na mapě

Zásadní charakteristika je, že Jack skoro nikdy neumírá. Létá a má maskovací zařízení, je tedy ideální pro opravování přístrojů, zvedání padlých spojenců, sbírání psích známek (díky kterým můžete spojence oživit) a nošení dobrých zbraní. Rozhodně je velikou podporou, když obklíčeným spojencům přinesete kulomet.

Gears 5 (4).pngGears 5 (5).pngGears 5 (6).png
Hrát za Jacka není moc dynamické, ale zpravidla se jedná o jednu z nejdůležitějších postav

Dalšími jeho schopnostmi je léčení a dávání elektrických šoků. Elektrické šoky jsou ofenzivní vlastností, ale opět spíše podpůrnou. Nepřátele zabíjí relativně pomalu a málokdy na první „zásobník“. Při jeho používání ale nepřítele paralyzujete. Tím Jack dokáže velmi snadno zlikvidovat i velmi mocného soupeře.

Jack je primárně podpůrná postava, která s ofenzívou pomůže jen částečně, ale v Hordě je mnohdy klíčová

Další schopnosti mohou a nemusí být použitelné. V kampani má Jack celou plejádu schopností, v Horde má jen jednu, ta je však velmi zábavná. Může se dočasně proměnit v nepřátelského vojáka. Je pravda, že se to odemkne jen jednou za čas a trvá to velmi krátkou dobu… na druhou stranu je to jediná možnost, jak si zahrát za mnoho zajímavých nepřátel, od Pouncera po Sciona.

Obecně si myslím, že hraní za Jacka není tak intenzivní a zábavné jako za běžné postavy. Na druhou stranu mít Jacka v Hordě je k nezaplacení a jen díky němu je v kampani možnost zahrát si až ve třech hráčích. Je to celkem ideální postava pro ty, kteří si chtějí trochu odpočinout, nejsou v Gearsech tak zdatní nebo mají rádi nad bojištěm přehled a tím lépe koordinují průběh bitvy.

Versus se moc nezměnil

Začněme klasikou jménem Versus, tedy PvP multiplayerem. Zde se hra dočkala největších novinek změnami v hratelnosti. V recenzi kampaně jsem je probíral a je tedy zbytečné je rozebírat tady. Další novinkou jsou pak dva herní módy – Escalation a Arcade Deathmatch.

Versus se drží zajetých kolejí, ale přidává nové herní módy

Arcade Deathmatch je vlastně typický Team Deathmatch se dvěma rozdíly. První je v tom, že postavy, které si vybíráte, mají nějakou speciální schopnost (ubíráním životů nepříteli se léčí, jsou rychlejší atd.). Druhý je v tom, že za zabité nepřátele (platí i v případě asistence) dostáváte body, za které si kupujete nové zbraně. S větším množstvím bodů můžete mít lepší zbraně, takže od brokovnice můžete dojít k těžkému kulometu. Jsou to sice malé změny, kterými však mód dost vynikl a je zábavný.

Gears 5 (27).pngGears 5 (29).pngGears 5 (30).pngGears 5 (31).pngGears 5 (33).pngGears 5 (35).png
Arcade Deathmatch je díky schopnostem a odemykání zbraní až překvapivě návykový

Escalation mě moc neoslovil. Je to vlastně King of the Hill, až na to, že vlajka mění v průběhu klání polohu. Tím se sice bojiště přemisťuje, z mých zkušeností je však mód velice krátký. Po odehraném klání zvolí velitelé týmů, kam se umístí zbraně, což jim trvá zpravidla velmi dlouho. Vyloženě špatný mód to není, chybí mu však dynamika. Je samozřejmě možné, že jsem jen narazil na špatné spoluhráče.

Utečte z hnízda

Poněkud větší novinkou je nový PvE mód Escape. V Gears of War bylo vždy PvE rovnocenné s PvP, a to díky módu Horda (o kterém se zmíníme za chvíli). Problém je, že Horda je obranná a ofenzivní módy chybí. Bestie v Gears of War 3 moc neuspěla a další pokusy se nekonaly. V Gears 5 se o to pokouší Escape. Myšlenka je taková, že se pomocí Snatchera dostanete dovnitř hnízda, umístíte tam bombu a utíkáte pryč.

Gears 5 (10).pngGears 5 (1).pngGears 5 (2).pngGears 5 (3).pngGears 5 (11).pngGears 5 (12).pngGears 5 (13).png
Escape není špatný nápad a dokáže dost slušně zabavit

Kladné stránky jsou v tom, že je to příjemná výzva, která na vás chrlí nejrůznější druhy nepřátel. Musíte dobře spolupracovat, abyste nepřátele porazili, a to co nejrychleji. Dle obtížnosti mohou být boje dost líté. K tomu dopomáhají i rozdílné schopnosti postav, mezi kterými se nachází například možnost doplnit náboje nebo dát nepřátelům elektrický šok.

Gears 5 (17).pngGears 5 (18).pngGears 5 (19).pngGears 5 (20).pngGears 5 (37).pngGears 5 (39).png
Mód zničil nucený spěch, nedostatek zbraní a krátká herní doba

Hlavní nevýhodou je nejspíš právě ten útěk. Mód je velmi rychlý, boje musí být co nejkratší a akci si nemůžete vychutnat. Mód vás nutí rushovat, což není tak zábavné jako intenzivní boje o jednotlivé místnosti. Spolu s tím souvisí to, že do hnízda se dostanete bez veškerých zbraní a nacházíte je celkem skromně, takže chybí náboje a větší různorodost zbraní včetně Lancera.

Mód se tím dostává do stavu "zabaví, ale nenadchne". Rád si ho tu a tam zahraji, ale na dlouhé hodiny to není. Omrzí celkem rychle. Výhodou je, že k módu je k dispozici editor úrovní. Zatím jsem bohužel neměl dost času ho vyzkoušet. Rozhodně ale vidím jakýkoli pokus o předání nástrojů komunitě jako kladný krok, protože i v případě, že netvoříte, vzroste množství obsahu.

Horda v novějším kabátku

Bránit se nepřátelům je pořád zábava. Horda nesměla chybět a číselně se představuje jako docela slušná porce zábavy. Bojuje se do 50 vln, bossfighty vlastně chodí dvakrát za deset vln (v páté vlně je mini bossfight) a ke hratelným postavám se připojil již zmíněný Jack.

Gears 5 (26).pngGears 5 (22).pngGears 5 (24).pngGears 5 (25).png
Hlavními změnami Hordy je Jack jako hratelná postava a odlišné schopnosti hrdinů

Vedle velkého rozdílu nových nepřátel dostaly všechny hratelné postavy daný počáteční loadout a nějakou schopnost. Může to být airstrike, všechny střely jsou headshot, vytvoříte hologram (schopnost přídavné postavy Kat z Halo: Reach), což příjemně ovlivní hratelnost a umožní víc taktizovat. Nově si navíc vedle bodů můžete postavy vylepšovat a přidat ji život či zvýšit poškození určitým druhem zbraní.

Jinak se Horda vůbec nezměnila, což nemusí být nutně zápor. Je to zábavný a časem prověřený mód a je vlastně lepší v závislosti na používání schopností a robůtka Jacka. Zdá se to třeba jako malá změna, jsou to však mnohdy detaily, které žánr posouvají dál.

Technické problémy

Na rozdíl od kampaně, po které jsem slintal blahem, multiplayer byl opatrnější. Neznamená to, že by byl špatný. Technicky vzato se vlastně jedná o multiplayer mnohem lepší, než má čtyřka a to jak obsahem, tak kvalitou provedení. Escape sice (s ohledem na jeho vyzdvihování v reklamní kampani) zklamal, ale to je jen malá vráska na kompletním provedení.

Dýku do zad dostal multiplayer hlavně kvůli technickým problémům. Na začátku byly tak vážné, že hra neustále padala, servery se sekaly, dokonce byly zaznamenány problémy s kompletními výpady internetu v případě PC verze. Vývojáři pracují na jejich řešení a i když víceméně vymizely, stále hra trošku zlobí.

Multiplayer je spíše konzervativní, ale změn se nebál. Každý detail vlastně posunul hru o něco dál, což kladně ovlivnilo hratelnost. Od Escape jsme si toho sice slibovali víc, na druhou stranu klasické módy se vrací v lepším kabátku.

Diskuze (1) Další článek: The Game Awards se letos opět vrací, udělení cen si užijeme v prosinci