Gears of War 4: míru dosáhnete pouze válkou (recenze)

Nové hlavní postavy, noví nepřátelé, nový příběh – na kanadské studio The Coalition padl při tvorbě Gears of War 4 nesnadný úkol. Jak se jim hra povedla?

Pokud jste vydavatelem a rozhodnete se vydávat příběhově na sebe navazující herní sérii, musíte počítat s tím, že jednou její příběh zkrátka skončí. To byl příběh i Gears of War, jenže Microsoft zatoužil vydat další díl, a tak prohlásil, že příběh zkrátka ještě neskončil a naservíroval nám kompletně nový díl.

Má to ale jeden háček. Původní tvůrci, Studio Epic Games, od tvorby série již odešli a ještě předtím povraždili celou rasu Locustů. Příběh byl uzavřený a na planetě Sera zavládl mír. Jak na tohle navázat? Ujali se toho vývojáři ze studia The Coalition a museli přijít na to, jak vytvořit příběh a nepřítele tak, aby to dávalo smysl a neporušilo to děj starších dílů.

Gears of War 4 se hlavně vrátilo na PC, a to znamená, že vývojáři museli přijít s něčím, aby si na své přišli nováčci i veteráni. Ab to bylo v něčem nové, ale to bylo stále Gears of War.

Nechte válku dětem

Taktika, kterou vývojáři zvolili, by se dala přirovnat k J. J. Abramsovi a jeho Star Trekovým filmům. Rozhodli se, že se vrátí k tomu, co všichni znají a mají to rádi, ale upraví to tak, aby měli dveře k vlastnímu příběhu otevřeny dokořán.

Na rozdíl od Abramse se rozhodli nestrkat prsty do něčeho, co již bylo odvyprávěno a neriskovat, že mezi fanoušky vzbudí nelibost. Poslali tedy staré hrdiny do důchodu a na jejich místo dosadili syna Marcuse Fenixe se svými přáteli a jako bonus si počkali 25 let od smrti Locustů, takže měli velkou možnost inovovat a nemuseli se příliš bát příběhových návazností z dřívějška.

A že se to sakra povedlo! Začneme-li u hlavního hrdiny JD (syn Marcuse Fenixe), je to zkrátka „syn svého otce“, ale zároveň má stále nádech jisté nevinnosti a nemá jiskru tvrdého válečného veterána. Dále Kait, která se nachází v jistém pásmu mezi vojenskou tvrďačkou a okouzlijící princeznou, dává příběhu příjemnou míru něhy. Nepřítomnost postavy Cole ve většině hry má částečně vynahradit Del, který sice není až takový cvok, ale vtípky s ním nejsou vůbec trapné.

Příjemně mě překvapilo, jak vývojáři dokázali jednotlivé postavy, jejich motivaci a vztahy vyladit. Na nové hrdiny si rychle zvyknete a dokážete se do nich vcítit.

Hra vás vhodí do pořádně nadutého děje, který je plný akce a tajemna. Jen zpočátku hry vám to moc nepřijde. První akt je asi jediným, co bych kampani naštvaně vytkl. Ne, že by byl celý špatný, ale ve hře se nachází i obranné mise, kdy si pomocí fabricatoru stavíte obranné věže (využité je to hlavně v módu horda) a bráníte se nepřátelům. V prvním aktu se ale bráníte až moc.

Zápor přitom můžete spatřit i v nových nepřátelích, respektive v jednom z nových. Budoucnost lidské civilizace na planetě Sera očividně patří robotům (DeeBees) a vy s nimi budete mít pár potyček. Je sice pochvalné, že se roboti chovají opravdu jako roboti. Sice se za překážkami schovávají, ale jinak jsou pomalí a bez nejmenší známky strachu si občas vykročí přímo před vaší mušku vybaveni vynikajícími futuristickými zbraněmi (hlavně mi sedla brokovnice Overkill). Jenže bojovat s roboty není to pravé ořechové.

Nabito, zamířeno, akce

Na rovinu, po prvním aktu jsem měl pocit, že nové Gearsy jsou béčkovější než německý romantický film. Špatný dojem z vás však rychle vytluče druhý akt. Nejen proto, že se konečně setkáte s Marcusem Fenixem, ale hlavně proto, že se hra vzdala útrpných obranných pasáží se zdlouhavým příběhovým rozvíjením. Občas se bráníte, ale tyto úkoly jsou spíše okrajové.

Druhý akt vás vrhne přímo do víru akce, která je tak zábavná, že se dokonce i roboti ukážou být skvělým nepřítelem. V základu je sice hratelnost přímo inspirována Gears of War 3 (stejný styl použil i Gears of War: Ultimate Edition). Působí ale mnohem dynamičtěji díky kombinaci lepší grafiky, reaktivnějšího prostředí, dravých nepřátel a menšího vyladění hratelnosti – na mysli mám intuitivnější přecházení mezi překážkami, možnost omráčit svého nepřítele přeskočením překážky či výbornou umělou inteligencí.

Po prvním aktu jsem měl pocit, že nové Gearsy jsou béčkovější než německý romantický film. Špatný dojem z vás však rychle vytluče druhý akt.

Vývojáři se totiž do inovací pustili pouze v rámci toho, aby v sérii nechali to, co je zajeté a skvěle funguje. Nechybí hlavně přítomnost pasáží, kdy se zatajeným dechem postupujete dál a zaujetím vám čelist klesne až na zem. Mám na mysli části typu průchod vnitřnostmi obřího červa či jízda na Brumlakovi v Gears of War 2.

Tentokrát se sice s až tak epickými částmi nesetkáte, ostatně přebít mistrovské dílo Epic Games je nesmírně těžké, ale ve čtvrtém dílu nechybí například větrná bouře, která je zvládnutá na jedničku. Představte si to jako hurikán, který s sebou odnáší všelijaké předměty, při jehož působení obloha získá oranžovou barvu a jehož síla stáčí hozené granáty či výstřely z některých zbraní.

Po akcí nabitém druhém aktu vás čeká třetí, který jak kdyby se snažil druhý naprosto přebít. Konečně se nám ukáže nepřítel Swarm („roj“), což jsou nepřátelé velmi podobní Locustům, dokonce i vylézají ze země a rádi vás rozsekají motorovkou, ale přece jen nejsou až tak perspektivní.

Stále je to však velmi zajímavá rasa, která disponuje některými kompletně novými jednotkami, zvláště pak pounceři, což jsou takoví ti zvláštní pásovci se střílícím ocasem, které můžete zabít pouze střelbou do břicha.

Následně po zbytek kampaně dumáte nad vznikem nových nepřátel v úžasné atmosféře s přibývající obtížností, která s sebou přináší i nové druhy nepřátelských jednotek, díky čemuž je herní styl stále zábavný. Když nepočítáme první akt, tak u kampaně můžeme najít zápory snad jen ve chvíli, kdy se soustředíme na přísné porovnávání s minulými díly.

Nepřátelé jsou zajímaví, ale aby se vyrovnali Locustům, musí se DeeBees a Swarm ukázat společně na jednom bojišti a i tak to není ono. Příběh však také ztrácel v tom, že se jedná o první nášup nového děje a jednalo se tedy pouze o rozjezd. Jsem si však jistý, že se to v dalších dílech pořádně roztočí.

S přáteli na lov

Závěrem zmíním také multiplayer. Klasický mód Versus snad ani nemusím představovat. Je to zkrátka PvP a změnu můžete najít v podstatě jen v trochu rozdílné hratelnosti a v nových zbraních a samozřejmě také v jiných mapách. Je to ostatně ověřená zábava, která stále funguje a můžete se těšit na příjemných 60fps.

Kdyby vás nelákala přímo hra s jinými hráči, můžete si přivolat i boty. Bohužel umělá inteligence v módu Versus je na úrovni průměrného Stormtroopera. Například skolení jednoho vašeho spoluhráče znamená, že se ho další pokusí oživit a toho skolí taky, aby ho následně chtěl oživit další a… hra se skutečnými protivníky je rozhodně lepší. Nebudou se tak otravně motat a lézt nepřátelům na mušku (tedy snad nebudou).

Trochu více se podíváme jen na mód Horda 3.0. Ten částečně kombinuje třetí díl s Judgment s tím, že cílem je opět pouze přežít. Po vzoru Judgement si zde vybíráte různé třídy. Sice to nemá fatální vliv a třídy se liší víceméně jen v počátečním loadoutu, ale na personalizaci se to zajisté hodí. Klasicky se setkáváte s postupně zvětšujícími se vlnami nepřátel, které vás rozhodně nešetří a jednou za deset vln se utkáte s bosem.

Obtížností je to o úroveň trochu výš, než v minulých dílech, a umět se spoluhráči tahat za jeden provaz je naprostou nutností k přežití. Pomůže vám také fabricator díky němuž si můžete stavět obranné věže a jiné pomůcky. Moc promyšlený není systém, kdy pro použití fabricatoru musíte využívat součástek, které padají také z mrtvých nepřátel, což vás nutí běhat po mapě. Stačí si vzpomenout na to, jak moc vás tlačil čas v hordě ve třetím díle a jistě chápete, že na sesbírání součástek a postavení obrany čas třiceti vteřin mezi jednotlivými vlnami opravdu nestačí a získat součástky automaticky po skolení nepřítele by bylo mnohem příjemnější.

Chutná kaše neutuchajícího napětí

I když jsem na začátku recenze odkazoval na Star Trek, kvalita Gears of War 4 by se dala nejlépe přirovnat k filmu Hobit. Na Pána Prstenů sice ještě nemá, ale na rozjezd to byla paráda a pokud jste fanoušci dřívějších her, určitě nebudete zklamáni. Jen doufejme, že tak jako v případě Hobita, nebudou další díly postupně kvalitou klesat.

Pokud tedy hledáte temnou atmosféru, tajuplný příběh a zábavnou akci odkazující na dřívější časy, určitě do nových Gearsů zavítejte. Hra má sice své chybky, ale kompletní zážitek je vynikající.

Hra v ČR vychází 11. října.

Dostupné pro: PC, Xbox One