Gears of War: Ultimate Edition - bratři sobě (recenze)

Gears of War hezčí, lepší a větší? Dá se na to vůbec říct ne?

Budeme-li hledat nejvýraznější série exkluzivní pro konzole Microsoftu, na prvním místě nás všechny pravděpodobně napadne Halo, přičemž hned v závěsu bude Forza či Gears of War. Právě třetí zmiňovaná se letos, po skoro devíti letech, dočkala remasterované edice prvního dílu z konzole Xbox 360. Stojí za vaši pozornost?

Ještě předtím než se podíváme na hodnocení toho, o čem vlastně remastery jsou, tedy především technickou stránku, zmiňme, co všechno na vás zakoupením Gears of War: Ultimate Edition čeká z hlediska obsahu. Tak předně je to přístup ke všem dalším dílům série skrze zpětnou kompatibilitu, posléze veškerý později vydaný – hlavně multiplayerový – DLC obsah a také singleplayerové levely Impasse, Comedy of Errors, Window Shopping, Powers That Be a Jurrasic Proportions, jež jste si dříve mohli zahrát pouze v PC verzi jedničky Gears of War, doplňující příběhové události a prodlužující hratelnost o několik hodin. Zkrátka komplet jak má být!

Sera v ohrožení

Kampaň samozřejmě vypráví stejný příběh, tedy o planetě Sera, která – dříve přímo rájem na zemi – čelí útoku Sarančat. Skupina přeživších vojáků v čele s Marcusem Fenixem nehodlá domovinu Locustům jen tak pro nic za nic ponechat, a tak statečně bojuje. Singleplayer neztratil nic ze své krásy, dá se opět projít i ve dvou v kooperačním režimu skrze rozdělenou obrazovku či Xbox Live. Obrovský facelift však zaznamenaly filmové cut-scény, které se kvalitou vyrovnají těm současným. Paráda.

První díl série disponoval bezkonkurenční hratelnostní a krycím systémem prakticky redefinoval žánr akcí z pohledu třetí osoby

Obsahově se tedy jedná o kompletní Gears of War, změnilo se něco i po stránce hratelnostní? Až na drobnosti, jako například zvedání protivníků během krytí, známé až z pozdějších dílů série, vůbec nic. To však není vůbec na škodu, ba spíše naopak. První díl série disponoval bezkonkurenční hratelnostní a krycím systémem prakticky redefinoval žánr akcí z pohledu třetí osoby. Právě tady si důležitost Gears of War v herní historii můžete připomenout.

Ovládání, změna místa, krytí, běh, skákání, vše funguje naprosto bezchybně a plynule. Díky tomu je hratelnost i po letech na velmi vysoké úrovni. Stále se můžete těšit na koridory plné "kobylek", tisíce míst na krytí a efektní naskriptované scény. Kampaň jako taková vydrží nějakých osm až devět hodin, což je docela slušná porce zábavy.

Klasický Gears of War multiplayer

Nedílnou – a pro mnohé mnohem důležitější – součástí Gears of War byla hra pro více hráčů. Ultimate Edition ji samozřejmě obsahuje, a jak již bylo zmíněno výše, nechybí jí veškeré mapy později zveřejněné formou DLC, v součtu tedy úctyhodných dvacet. V oblasti multiplayeru se udála asi největší změna oproti původní hře a to sice v tom, že hra nyní disponuje levelovacím systémem, který poslouží k odemknutí několika bonusových postav známých z třetího dílu série. Další funkci neplní, pouze tu informační a srovnávací – takže hned víte, s jak zkušeným hráčem máte tu čest.

Nabídka co do herních režimů je známá. Nechybí tradiční týmový Deathmatch, Execution, Assassination či King of the Hill. Matchmaking funguje naprosto bez problémů – do hry jsme se vždy dostali prakticky okamžitě a to i v době, kdy hrála jen novinářská komunita. Klání samotná pak probíhala nerušeně, bez zbytečných lagů či jiných problémů, takže určitě palec nahoru. Lákadlo pro hardcore fandy je na světě, Gears of War se totiž hraje v multiplayeru opravdu výborně.

Nestabilní framerate

Grafika a technická stránka, to je to, oč tu běží. Ještě dlouho před vydáním se Microsoft dušoval výrazně vylepšenou grafikou. Ano, ta vylepšena byla a dosti podstatně, v ultimátní edici vypadá hra neskutečně. Změnilo se nasvícení, textury jsou ostřejší, některým lokacím dokonce přibyly další detaily a předměty, a tak dále. Je vidět, že Microsoft si na remasterech dává z hlediska grafiky záležet. První udici nahodila kolekce Halo, tentokráte neméně povedená edice Gears of War.

Ultimate Edition běží v rozlišení 1080p a měla by držet stabilních 30 snímků za sekundu v singlu a 60 při hraní po síti. To se ale v žádném případě nekoná. V multiplayeru hra běží solidně, ale v singleplayeru dosti kolísá, a to i když hrajete sami s AI parťáky. Stačí, aby se toho na obrazovce dělo trochu víc, a hra rázem zpomaluje. O kooperačním režimu pak ani nemluvě. Sem tam se také objeví nějaký bug jako zaseknutá postava či vznášející se objekt. Hratelná však Ultimate Edition rozhodně je, ale tyto menší chybky i tak vnímáme jako nedostatky, zvláště jedná-li se o remaster, který by měl být všech takových neduhů prost.

Dostupné pro: Xbox One
Žánr: Akce | Akční střílečka
Výrobce: Epic Games
Začátek prodeje: 28. srpna 2015
  • Grafický facelift
  • Kompletní Gears of War
  • Skvělá hratelnost
  • Nestabilní framerate
  • Menší bugy

Gears of War Ultimate Edition je po stránce obsahové tím nejlepším balíkem pro všechny, kdo si chtějí připomenout kvality jedné z nejoblíbenějších herních sérií. Pro sérií nepolíbené jde naopak o povinnost, protože ti mohou naskočit na vlak pěkně od začátku a doplnit si znalosti před přicházejícím čtvrtým dílem. Škoda chyb menšího a většího kalibru týkající se technické oblasti. Máte-li Xbox One, připomenout si průkopníka žánru vám doporučujeme všema deseti!