GeForce 2 GTS: FSAA v praxi (1)

Z porovnání aplikačního výkonu GeForce 2 GTS a Voodoo5 5500 je jasné, že GeForce 2 GTS má jasně navrch. I ti nejzarytější zastánci Voodoo5 5500 prostě musí souhlasit. Voodoo5 5500 však mělo donedávna jednu poměrně velkou výhodu – podstatně lepší kvalita FSAA a vyšší výkon při celoobrazovkovém vyhlazování. S novými ovladači Detonator 5.32 se však situace změnila ve prospěch GF2.
Z porovnání aplikačního výkonu GeForce 2 GTS a Voodoo5 5500 je jasné, že GeForce 2 GTS má jasně navrch. I ti nejzarytější zastánci Voodoo5 5500 prostě musí souhlasit. Voodoo5 5500 však mělo donedávna jednu poměrně velkou výhodu – podstatně lepší kvalita FSAA a vyšší výkon při celoobrazovkovém vyhlazování. S novými ovladači Detonator 5.32 se však situace změnila ve prospěch GF2.

Když byla GeForce 2 GTS uvedena na trh, jediné ovladače, které ji podporovaly, byly 5.16. Ty také uměly FSAA, ovšem jen v OpenGL. S příchodem verze 5.22 již GF2 mohla vyhlazovat i v Direct3D, ovšem výkon byl poměrně mizerný. Voodoo5 5500 se mohlo klidně smát pod fousy. Pokud jste opravdu chtěli kvalitní a výkonné FSAA, bylo Voodoo5 5500 vaší jedinou volbou.

Vše ale změnilo s detonátory 5.30, resp. 5.32, na kterých jsem testoval. Výkon vzrostl, přidána byla podpora FSAA 2x (v ovladačích 5.16 byla pouze 1,5x). V dnešním článku se budu zabývat pouze OpenGL, v dalším pak DirectX, kde je situace poněkud složitější – módů vyhlazování je oproti OpenGL třikrát tolik (celkem 8).

Jak funguje FSAA v OpenGL
Určitě už víte, že nVidia používá jinou metodu celoobrazovkového vyhlazování než 3dfx. Tato metoda se jmenuje super-sampling a je založena na vytvoření snímku ve vyšší rozlišení a jeho zmenšením do správné velikosti dané nastaveným rozlišením a zobrazením. K tomu nVidia přidává také mip-mapping buď v rolzišení, které se má zobrazit, nebo v rozlišení, v němž je původně snímek vykreslen (tedy dvakrát větším).

V OpenGL může FSAA nVidie běžet celkem ve třech módech, zatímco FSAA od 3dfx pouze ve dvou – dvou a čtyřcestný jiterred anti-aliasing (metoda rozstřesení obrazu). Tyto tři módy jsou následující:

  • spočítaní snímku v 1,5krát vyšším rozlišení s následným zmenšením
  • spočítaní snímku v 2krát vyšším rozlišení s následným zmenšením a mip-mappingem
  • spočítaní snímku v 2krát vyšším rozlišení, mip-mapping a následné zmenšení
Když tak necháte hru běžet v rozlišení 640 x 480, bude při první volbě nejprve spočítán snímek v 960 x 760, pak zmenšen a zobrazen. Tato volba je nejméně kvalitní, ale nejrychlejší a většinou postačí. Pokud bude nastaven nejkvalitnější mód, bude obraz spočítán v 1280 x 1024, proběhne mip-mapping a poté zmenšení do 640 x 480 bodů.

Posouzení kvality mezi nejlepšími metodami vyhlazování je samozřejmě na vás, jak nVidia, tak 3dfx tvrdí, že jejich FSAA je to nejlepší. Žádné objektivní hledisko prostě neexistuje. Mě osobně se však zdá 4xWJSAA od 3dfx krapet kvalitnější, je to však jen můj názor. Ostatně, porovnejte kvalitu obrázků sami – přikládám šoty z Quake III Arena, kde jsou postupně zapnuty všechny metody vyhlazování, a pro porovnání kvality nechybí ani šoty z Voodoo5 5500 při 2x a 4xWJSAA.

Všechny obrázky byly sejmuty programem Hypersnap-DX a originály můžete najít na www.hyperionics.com.

Nastavení FSAA = 0 (nejnižší kvalita) –  GeForce2 GTS Nastavení FSAA = 1 (lowest quality) –  GeForce2 GTS

Nastavení FSAA = 2 (nejvyšší kvalita) –  GeForce2 GTS


Já osobně mezi jednotlivými metodami vyhlazování nevidím mnoho rozdílů, zvláště ve hře, jakou je Quake III Arena. Je však patrný rozdíl mezi vypnutým a zapnutým FSAA; klidně můžete používat nejméně kvalitní vyhlazování 1,5x, při hraní totiž rozdíl nepoznáte – to byste museli porovnávat snímky v klidu, jako třeba teď.

Následují pro porovnání obrázky sejmuté z Voodoo5 5500 – vypadají o něco lépe. 3dfx totiž podporuje ve svých ovladačích tzv. LOD – level of detail (úroveň detailů), terá pomůže zlepšit kvalitu obrazu v stiuacích, jako je znázorněno právě na sejmutých šotech (třeba když se na obrazovce nic moc neděje a grafická karta má „dostatek času“).

2xJSAA – Voodoo5 5500 4xJSAA – Voodoo5 5500

Jak nastavit FSAA v OpenGL
Samotné nastavení FSAA v OpenGL není nijak uživatelsky pohodlné. Nejprve musíte podporu FSAA zapnout v ovladačích. Ve vlastnotech obrazovky klepněte na záložku Nastavení, zde na tlačítko Upřesnit a poté na záložku OpenGL. Zde zaškrtněte políčko Enable Full Screen Antialising – viz obrázek.

Tato volba aktivuje 1,5x FSAA. Pro přepínání mzi výše pospanými módy už musíte do registrů, zmenu bohužel nejde dělat přímo z ovladačů. Spusťte editor registru (Start / Spustit / regedit) a zde najděte tento klíč:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Class\Display\0000

NVIDIA\OpenGL]

Složka 0000 může být i 0001, 0002, 0003 apod., podle toho, kolik grafických karet jste už měli v počítači. Většinou je to nejvyšší číslo je aktuální karta, kterou máte nyní instalovanou v systému.

Zde najděte hodnotu FSAAQuality v pravé části okna. Poklepejte na ni dvakrát tlačítkem a zadejte novou hodnotu. Jednotlivá nastavení FSAA mají tato čísla:

  • 0 – 1,5x FSAA (nejnižší kvalita)
  • 1 – 2x FSAA s mip-mappingem v původním rolzišení
  • 2 – 2x FSAA s mip-mappingem ve větším rolzišení (největší kvalita)

Porovnání výkonu
Test výkonu GeForce 2 GTS při zapnutém a vypnutém FSAA v 16bitové a 32bitové barvě proběhl jak jinak na Quake III Arena. Testoval jsem ve všech rozlišeních, kde FSAA běží – 640 x 480, 800 x 600 a 1024 x 768. Konfigurace testovacího počítače:
  • Intel Celeron 533@840 MHz
  • MSI BX Master
  • Creative 3D Blaster GeForce 2 GTS 32 MB
  • Paměť 128 MB PC133 SDRAM
  • Pevný disk Seagate 10,2 GB Ultra ATA/66
  • 17“ monitor Eizo F50
  • Windows 98 SE, DirectX 7.0a, Detonator 5.32
Následují testy v 16bitové a 32bitové barvené hloubce:

Vidíte, že rozdíl mezi FSAA 2x a FSAA 2x 2x není příliš velký, spíš vůbec žádný. To může být dáno buďto stejnými nároky na výpočet u obou metod, nebo tím, že FSAA 2x 2x není v ovladačích ještě plně implementována.

Následuje porovnání výkonu Voodoo5 5500 a GeForce 2 GTS v rolzišení 640 x 480 v 16 bitech na stejném počítači:


V 16bitové barevné hloubce má při FSAA 2x 2x GeForce 2 GTS vyšší výkon než Voodoo5 5500 bez FSAA – v 32 bitech sice výkon GeForce 2 padá pod úroveň Voodoo5, ovšem to nic nemění na faktu, že bez silného procesoru se z Voodoo5 5500 stává jen zbytečně drahá hračka. Příště se zaměřím na výkon GeForce 2 GTS v Direct3D – uvidíte, že není vše tak jednoduché, jak se zdá.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 12 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvýkonnější konzoli na trhu?

Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvý…

Tak je to konečně tady. Vyšel Xbox One X, nejvýkonnější konzole na trhu a dlouho opěvovaný klenot Microsoftu. Je to opravdu dobrá herní mašina nebo přeceněný favorit?

17.  11.  2017 | | 16 N/A
Fanoušci přinutili EA ke změně, Star Wars Battlefront 2 bude lepší

Fanoušci přinutili EA ke změně, Star W…

Velká vlna nevole od fanoušků Battlefrontu podle všeho padla na úrodnou půdu. EA chystá změny.

18.  11.  2017 | | 2 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A