GeForce 2 GTS: FSAA v praxi (2)

Minulý týden jsem psal o výkonu a kvalitě celoobrazovkového GeForce 2 GTS v OpenGL. V Direct3D to už není tak jednoduché – metod vyhlazování je totiž celkem osm. Na druhou stranu, mezi „sousedícími“ metodami nejsou až tak velké výkonové kvalitativní rozdíly.
Minulý týden jsem psal o výkonu a kvalitě celoobrazovkového GeForce 2 GTS v OpenGL. V Direct3D to už není tak jednoduché – metod vyhlazování je totiž celkem osm. Na druhou stranu, mezi „sousedícími“ metodami nejsou až tak velké výkonové kvalitativní rozdíly.

Jak funguje FSAA v Direct3D
Stejně jako v OpenGL i v Direct3D používá nVidia metodu vyhlazování super-sampling, tedy spočítání ve vyšším rozlišení a zmenšení do toho dané rozlišením hry. K tomu nVidia přidává také mip-mapping buď v rozlišení, které se má zobrazit, nebo v rozlišení, v němž je původně snímek vykreslen.

Na rozdíl od OpenGL je v Direct3D celkem osm metod vyhlazování, které se však kvalitativně a výkonově od sebe moc neliší. Rozdíly mezi nimi jsou následující:

  • 1x super-sampling, mip-mapping ve vyšším rozlišení (1x2)
  • 2x super-sampling, mip-mapping v původním rozlišení (2x1)
  • 2x super-sampling, mip-mapping ve vyšším rozlišení (2x2)
  • 2x super-sampling, mip-mapping ve vyšším rozlišení plus speciální filtrovací algoritmus (2x2 HQ)
  • 3x super-sampling, mip-mapping v původním rozlišení (3x1)
  • 3x super-sampling, mip-mapping ve vyšším rozlišení (3x3)
  • 4x super-sampling, mip-mapping v původním rozlišení (4x1)
  • 4x super-sampling, mip-mapping ve vyšším rozlišení (4x4)
Protože rozdíly mezi dvěma sousedícími metodami (mip-mapping ve vyšším a původním rozlišení) minimální, testoval jsem pouze výkony dané metody s mip-mappingem ve vyšším rozlišení.

Kvalita vyhlazování se však nenastavuje jako u OpenGL v registrech, ale přímo v ovládacím panelu ovladače grafické karty. Ve vlastnostech obrazovky klepněte na záložku Nastavení, zde na tlačítko Upřesnit a poté na záložku Direct3D. Zde klepněte na tlačítko More Direct3D a zde na táhlu nastavte požadovanou kvalitu vyhlazování. Jednotlivé body táhla odpovídají výše uvedenému seznamu – viz obrázek.

Kvalita na deset mílí
Jak už jsem napsal, rozdíly mezi vyhlazováním jednotlivými metodami jsou velice nepatrné. To můžete posoudit z přiložených obrázků ze hry Need For Speed – jsou zde pouze šoty při nastavení mip-mappingu ve vyšším rozlišení. Všechny obrázky byly sejmuty programem Hypersnap-DX a orginály můžete najít na www.hyperionics.com.


FSAA vypnuto 1x super-sampling, mip-mapping (FSAA 1x 2x)

1x super-sampling, mip-mapping (FSAA 2x 2x)

1x super-sampling, mip-mapping (FSAA 3x 3x) 1x super-sampling, mip-mapping (FSAA 4x 4x)

Stejně jako v OpenGL, ani zde nejsou rozdíly příliš patrné. Už FSAA 1x 2x postačuje, pokud žádáte ještě lepší obraz, budete spokojeni s FSAA 2x 2x nebo 2x 1x. Při vyšší kvalitě už rapidně klesá rychlost vykreslování, se současným hardwarem jde spíše jen o ukázkové metody.

Porovnání výkonu
Test výkonu GeForce 2 GTS při zapnutém a vypnutém FSAA proběhl pouze v 16bitové barvě, a to v programu 3D Mark 2000. Protože samotný index (celkový 3D Mark) je nic neříkající číslo, najdete v grafu výkony v první dvou testech – Helicopter a Adventure, oba v rozlišeních 640 x 480, 800 x 600 a 1024 x 768, kvalita medium. Konfigurace testovacího počítače:
  • Intel Celeron 533@840 MHz
  • MSI BX Master
  • Creative 3D Blaster GeForce 2 GTS 32 MB
  • Paměť 128 MB PC133 SDRAM
  • Pevný disk Seagate 10,2 GB Ultra ATA/66
  • 17“ monitor Eizo F50
  • Windows 98 SE, DirectX 7.0a, Detonator 5.32

Mezi FSAA 1x 2x a vypnutém FSAA není v obou testech příliš velkého rozdílu, toto vyhlazování je tedy poměrně použitelné – průměrný počet snímků za sekundu se udržuje mezi 50 a 60; výkon klesá až v 1024 x 768. I FSAA 2x 2x je docela použitelné v rozlišení 640 x 480, FPS se opět drží okolo šedesátky. Ve vyšším rozlišení však už jde dolů a o lepších metodách (FSAA 3x a 4x) ani nemluvě.

Pro porovnání následuje test výkonu Voodoo5 5500 za stejných podmínek – bez FSAA, 2xFSAA a 4xFSAA.

V nižších rozlišeních se poměrně viditelně projevuje nízký výkon procesoru – karta má ještě rezervy. Bez můžete použít vyhlazování 2xFSAA, při 4xFSAA už výkon jde dolů podstatně více. Je však opět jasné, že bez výkonného procesoru (minimálně PIII 800 MHz nebo Athlon 750 MHz) je Voodoo5 5500 hezká a drahá hračka. A nepomůže mu lepší vyhlazování, ani kinematické efekty. To všechno má totiž GeForce 2 GTS také a k tomu přidává mnohem víc.

Diskuze (8) Další článek: Awale – logika na druhou

Témata článku: , , , ,