GeForce 256 je mrtev, ať žije GeForce 2 GTS

Jak už jsem psal v článku o růžové budoucnosti grafických karet, byl minulý týden uveden na trh čip GeForce 2 GTS. Nebyl to jediný čip (karta) uvedený na konferenci WinHEC – na světlo světa se dostal čip ATI Radeon 256, VSA-100 na kartě Voodoo5 a tak trochu ve stínu slavnějších konkurentů zůstal Matrox G450. Každý kousek má něco do sebe; postupně se na Doupěti o všech dočtete pár zajímavostí. Dnes to bude právě nVidia GeForce 2 GTS.
Jak už jsem psal v článku o růžové budoucnosti grafických karet, byl minulý týden uveden na trh čip GeForce 2 GTS. Nebyl to jediný čip (karta) uvedený na konferenci WinHEC – na světlo světa se dostal čip ATI Radeon 256, VSA-100 na kartě Voodoo5 a tak trochu ve stínu slavnějších konkurentů zůstal Matrox G450. Každý kousek má něco do sebe; postupně se na Doupěti o všech dočtete pár zajímavostí. Dnes to bude právě nVidia GeForce 2 GTS. Začnu několika technickými údaji – ty jsou důležité pro představu hrubé síly čipu a jeho všech možností:
  • 256bitové jádro tvořené dvěma 128bitovými jednotkami
  • výrobní technologie 0,18 mikronu
  • jádro může běžet až na 200 MHz
  • 4 renderovací jednotky, každá může zpracovat dvě textury
  • podpora 200MHz pamětí DDR SGRAM, ty zatím běží jen na 166 MHz (tj. 333 MHz)
  • podpora 8 – 128 MB paměti DDR SGRAM, SDR SDRAM/SGRAM
  • propustnost pamětí 5,3 GB/s (při 166MHz pamětí DDR)
  • pixel fillrate 800 megapixelů za sekundu
  • texel fillrate 800 megatexelů za sekundu při jedné textuře na pixel, 1600 megatexelů při dvou texelech na pixel
  • výkon jednotky T&L 25 miliónů trojúhelníků za sekundu
  • převodník RAMDAC 350 MHz
  • maximální rozlišení 2048x1536 při 75Hz
  • digitální výstup na panely LCD do rozlišení 1600x1200
  • podpora AGP 4x/2x a sběrnice PCI
Následuje srovnání GeForce 256, GeForce 2 GTS a ATI Radeon 256:
GeForce 256 GeForce 2 GTS ATI Radeon 256
Výrobní technologie (mikrony) 0.22 0.18 0.18
Frekvence jádra / pamětí (MHz) 120 / 150 200 / 166 200 / (up to 200)
Počet renderovacích jednotek (pipelines) 4 4 2
Počet textur na jednu jednotku (celkově) 1 (2) 2 (8) 3 (6)
Pixel fillrate (multitexturing) v megapixelech 480 / 240 800 (800) 400 (400)
Texel fillrate (multitexturing) v megatexelech 480 / 480 800 (1600) 400 (800, 1200)
Výkon jednotky T&L (milióny trojúhleníků) 15 25 30
Kromě zvýšeného renderovacího výkonu má GeForce 2 GTS také několik velmi zajímavých novinek. Mezi prvními bych rád zmínil hardwarové celoobrazovkové vyhlazování (FSAA), kterým okolo sebe tolik mává 3dfx se svým VSA-100; nVidia to má jen jako „jednu z funkcí“. Zajímavou možností je stínování objektů na úrovni jediného pixelu (o to se stará jednotka NSR, nVidia Shading Rasterizer); dosavadní karty uměly stínovat pouze na úrovni trojúhelníku, takže je stínování zase o něco věrnější a jemnější. Jednotka NSR také umí některé další „vedlejší“ efekty, jako barevná mlha, osvětlení na úrovni pixelu nebo bump-mapping (zvrásnění povrchu „prostorovou“ texturou). Pak si vývojář aplikací dovolit takové efekty, které vidíte na obrázcích.

Bump-mapping na úrovni pixelu

Osvětlení na úrovni pixelu

Doladěním možností čipu je možnost osvětlit scénu až osmi hardwarovými světly, podpora cubic environment mappingu, environmental bump-mappingu, komprese textur DXTC a S3TC. Nechybí ani rozostření pohybu a Depth of Field, funkce, které bude zvládat DirectX 8.

Vylepšena také byla podpora přehrávání DVD – implementována jen druhá generace kompenzace pohybu, podpora přehrávání na HDTV až do rozlišení 1920 na 1080. Do konektoru TMDS lze zapojit jakékoliv digitální zařízení bez potřeby nějakého adaptéru či redukce, jako digitální kamera nebo přehrávač DVD. Wham!

A výkon v současných aplikacích? Inu, vzrostl, i když ne tak drasticky, jak by se zdálo z teoretických hodnot. Je však patrné, že s rostoucím rozlišením neklesá počet snímků tolik, jak u GeForce 256. Bohužel, současná technologie nedovoluje použít rychlejší paměti aniž by se výrazně zvýšila cena, takže je znát použití „pomalých“ pamětí DDR SGRAM – GeForce 2 GTS by měla daleko lepší výkon ve vyšších rozlišeních, kdyby použité paměti měly vyšší propustnost. Na výkonu se také podepsal pomalý procesor počítače, na kterých byl test proveden – Pentium III 682 MHz (550 MHz na 124MHz FSB) je pro grafiku takového kalibru sakra málo. Je jisté, že se zvýšeným výkonem procesoru poroste také celkový výkon.

Testy výkonu převzaté ze serveru 3DGPU:

Výkon tedy roste – GeForce 2 GTS je nejrychlejší karta na trhu. Karty s čipem ATI Radeon 256 přijdou až v srpnu a do té doby budou karty s GeForce 2 GTS kralovat – Voodoo5 kvůli absenci T&L nebude mít takový výkon ve hrách T&L podporujících (zatím Q3 Arena ale budou další). Ostatně, jakmile budou srovnávací testy Voodoo5 a GeForce 2 GTS k dispozici, určitě se o nich na Doupěti dozvíte.

Diskuze (2) Další článek: Ovladače: pro první májový týden

Témata článku: , , ,