Generation Zero: robotí mašinérie a promarněný potenciál (recenze)

Survival her je poslední dobou až nezdravě mnoho a pokud nás chtějí vývojáři zaujmout svým titulem, musí tam být něco extra. Například vraždící roboti v malebném Švédsku.

Co baví

  • Skvělá atmosféra
  • Úžasný level design
  • Zábavná hratelnost
  • Odlišné druhy nepřátel

Co vadí

  • Nedostatečně intenzivní příběh
  • Hra se příliš vleče
  • Lpění na multiplayeru
  • Technické problémy
6/10
Hodnocení

Z Generation Zero jsem měl celkem rozporuplné pocity. Tak nějak mě děsila myšlenka hry, ve které studenti bojují s roboty. Musím však přiznat, že jsem byl na hru velmi zvědavý. Zejména proto, že jsem vývojáře potkal také na Gamescomu a i když jsem na hře nenašel nic vyloženě revolučního, zdála se jako příjemná a atmosférická chuťovka.

Příjemné je, že roboti umožnili obecně trochu jiný náhled. Je to survival bez lpění na craftění, které se mi už přejedlo. Zároveň je to téměř post-apokalyptické (svět není zničen, ale herní mapa je vylidněná), každopádně nejsou zde zombíci ani jiné profláknuté potvory. Nyní jste tu vy, vaši spoluhráči a pořádná hromada oceli.

Válka je zlo

Příběh navazuje na druhou světovou válku. Jak? No podívejte se na obrázky pod tímto odstavcem, vlastně tu moc výřečný úvod není. Vše je založeno na neznámu. Jste student, cosi vám zničilo loď a jste na jakémsi ostrově, na kterém se vás snaží zabít roboti, kteří nejspíš povraždili většinu místního obyvatelstva. Nebo ne? Dost možná se místní někde skrývají a vy se je snažíte najít.

Generation Zero (2).jpgGeneration Zero (3).jpg
Příběh vám neřekne nic moc konkrétního. jste vhozeni do neznáma

Problém nastává ve hře už v tomto okamžiku. Jste úplně sami a interaktivita se světem je velmi omezená. Vlastně jen hledáte věci, jednak ty důležité pro hraní hry, ale jednak také ty, které vám jen pomáhají najít další úkryt přeživších. Hra je v tomhle totiž potulná a monotónní, jelikož celou náplní je chůze z místa na místo a jedinou společností jiný hráč.

 

Hra je v podstatě nepřímo přímočará, jelikož vám dává jasně najevo, kam máte jít, ale na druhou stranu můžete dle libosti prozkoumávat.

 

Jedinou menší záchranou tohoto systému je úchvatná atmosféra. Hra má výborný soundtrack a hlavně skvělý level design. Je opravdu radostí prozkoumávat, co se kde stalo. Občas narazíte na opuštěný srub, jindy se povídáte dovnitř domku a naleznete dětský pokojíček. Je vidět, že s tímto si vývojáři pohráli.

Generation Zero (1).jpgGeneration Zero (4).jpgGeneration Zero (5).jpgGeneration Zero (6).jpgGeneration Zero (7).jpgGeneration Zero (8).jpgGeneration Zero (9).jpg
Ve hře hrajete za studenta, který bojuje proti robotům

Než přejdeme dál, tak je však nutné upozornit, že hra úplně volná není. Je to open world, ale máte tu jasně nastavenou cestu. Hra je v podstatě nepřímo přímočará, jelikož vám dává jasně najevo, kam máte jít, ale na druhou stranu můžete dle libosti prozkoumávat. Jen škoda, že průzkum je jedinou náplní hry.

Mechanické srdce také může přestat tlouct

Proč jdou proti vám roboti? Kde se tu vůbec vzali? To nevíte. Jen víte, že vás chtějí zabít. Každopádně nebojte. Hra se nebojí dát najevo jejich nadřazenost, zejména, pokud na vás útočí na blízko. Na druhou stranu stačí malá pistolka a můžete je snadno zabít. Tedy... záleží přesně jaký typ robota.

Generation Zero (12).jpgGeneration Zero (10).jpgGeneration Zero (11).jpgGeneration Zero (13).jpgGeneration Zero (14).jpgGeneration Zero (15).jpgGeneration Zero (16).jpg
Průzkum světa je nehorázná radost. Hra však bohužel nenabízí víc

Hra rozhodně není těžká. V klidu můžete procházet rambo stylem a trvá dost dlouhou dobu, než najdete robota, který vás od této taktiky odradí. Přesto tento styl průchodu není ani moc účinný a hlavně ani moc zábavný. Hra vás svým celkovým provedením tak trochu nutí k tomu, abyste se snažili být kreativní a svou strategii promýšleli.

 

Hra vás svým celkovým provedením tak trochu nutí k tomu, abyste se snažili být kreativní a svou strategii promýšleli.

 

Důvody jsou vlastně dva. Jeden je ten, že roboti přibývají. Sice velmi pomalu až vlekle. Vlastně herní tempo je tak pomalé, až to mnohé hráče odradí. Nicméně postupně se setkáte s tím, že mimo počátečních robotích psů s kulometem narazíte na varovné roboty, kteří k vám přivolají mechanické posily či obrovské Goliáše, které vážně není snadné porazit. Postupně ve hře zjistíte, že kooperace, pro kterou je hra určená, vážně přijde vhod.

Generation Zero (17).jpgGeneration Zero (18).jpgGeneration Zero (19).jpgGeneration Zero (20).jpgGeneration Zero (21).jpgGeneration Zero (22).jpg
Náplň hry je dost stereotypní. Přesouváte se z místa na místo

Druhým důvodem je hlavně to, že k originalitě máte možnost. Jsou to přece roboti, mají jisté vzorce chování a hra vás nabádá k tomu je využít. Roboti jsou například přitahováni zvukem a pokud máte po ruce rádio a výbušný barel, dá se připravit slušná past. Případně můžete hodit světlici, která odláká jejich pozornost či malý ohňostroj, který úplně dezorientuje roboty.

Generation Zero (23).jpgGeneration Zero (24).jpgGeneration Zero (25).jpgGeneration Zero (26).jpgGeneration Zero (27).jpgGeneration Zero (28).jpg
Herní svět je krásný, ale obsahuje příliš mnoho technických problémů

Rozhodně je dobře, že si vývojáři uvědomili, že herní systém je založen na tom, že máte co použít. Každý dům je jako poklad. Ve hře nebojujete s nedostatkem surovin, máte jich naopak přebytek. Nebojíte se plýtvat a riskovat. Vlastně to dělat musíte, jinak se vám přeplní inventář. Je to dost velká úleva a to i proto, že hra se vám nesnaží vnucovat blbosti. Vše, co najdete, lze reálně použít.

 

Každý dům je jako poklad. Ve hře nebojujete s nedostatkem surovin, máte jich naopak přebytek.

 

Možností je relativně dost, ale rychle se začnete opakovat. Vývojáři holt nedokázali pořádně zvládnout prezentaci a odhalování nových možností není ani moc vzrušující jako spíš nalezení další strategie, kterou teď budete opakovaně používat.

Generation Zero (29).jpgGeneration Zero (30).jpgGeneration Zero (31).jpgGeneration Zero (32).jpgGeneration Zero (33).jpgGeneration Zero (34).jpg
Ve hře netrpíte nedostatkem surovin. Budete jich mít dost na to, abyste mohli být kreativní

Vleklé tempo a stereotyp. To je něco, co hru silně trápí a vývojáři to nebyli schopni vůbec ukočírovat. Hlavním problémem je přehnaně vleklé tempo. Trvá dlouho, než objevíte nový druh robotů a než objevíte novou zbraň. Přičemž málokdy vás něco přinutí ke změně strategie. Kombinaci výbušný barel + rádio jsem používal neustále. V nouzi jsem vytáhl světlice a ohňostroje. Neustále jsem hledal nový loot. Připadal jsem si jak ve sci-fi seriálu, když se hrdinové chytí do časové smyčky.

Bez přátel do Švédska nelez

Méně vážným problémem je nutnost kooperace. Svět je nejen monotónní, ale také prázdný. Vývojáři vás neustále lákají na to, že třeba potkáte přeživší a vymlouvají se, že společností je váš spoluhráč. Jenomže v době recenzování nebyla hra ani oficiálně přístupná. Byl jsem bez spoluhráčů, zatímco náhodní spoluhráči se ztotožňovali s taktikou "Rush B", což mi hru jen komplikovalo.

Generation Zero (40).jpgGeneration Zero (35).jpgGeneration Zero (36).jpgGeneration Zero (37).jpgGeneration Zero (41).jpgGeneration Zero (42).jpgGeneration Zero (43).jpg
Bez multiplayeru působí hra strašně prázdně

Přestože hru nepovažuji za obtížnou, spolupráce musí být bezpodmínečně přes mikrofon. Hlavně proto, že jiný hráč vám to může slušně zkazit. Ale obecně, bez jiného hráče jste až příliš opuštění. Třeba to přidává na temné atmosféře, já se však ke hře musel nutit. Samotinkého mě to v herním světě nějak netěšilo.

Technický stav zaslouží revizi

Je rozhodně pravdou, že již zmíněný level design je úchvatný. Vlastně si troufám říct, že i když engine Apex není špičkový, má své osobité vzezření. Jenomže hra trpí takovým množstvím technických chyb, že je to vyloženě smutné. Nenarazil jsem sice moc na chyby, které by ohrožovaly gameplay, každopádně poškozeny byly textury.

Skoro na každém kroku textury nějak blbou. Přes auto roste tráva, plot se vznáší ve vzduchu, puška je napůl propadlá v zemi atd. Je to opravdu na tučný seznam a je to škoda. Menších i větších vad na kráse je tolik, že to poškodí prožitek ze hry. Naštěstí již zmíněný level design je natolik špičkový, že na hru budete díky tomu rádi vzpomínat.

Verdikt

Silný potenciál na sebe upozorňuje skvělou atmosférou a hravou hratelností. Titul je však zdiskreditován nedostatečným příběhem, rychle přicházejícím stereotypem a lpěním na multiplayeru. Neuspokojivý technický stav je jen kyselou třešničkou na dortu.

Diskuze (1) Další článek: Borderlands 3 oficiálně: ujeté vtípky, kooperace a tuna zbraní se vrací

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,