Genesis Alpha One: najděte lidstvu nový domov (recenze)

• Silná atmosféra

• Nezáživný boj
  • Nehezká grafika
  • Činnosti se neustále opakují
  • Slabá umělá inteligence
6/10

„Odvážně se pouštět tam, kam se dosud nikdo nevydal.“ je věta, která se lidem líbí již od roku 1966, kdy vyšel první Star Trek. Touha objevovat nové světy a nové civilizace rychle zasáhla také herní průmysl, který na to odpověděl hromadou vesmírných her. Nesmíme však zapomínat ani na vlivy jiných sci-fi, například Vetřelce, ve kterých je tento nezmapovaný vesmír pouze plný nepřátelských organismů.

Genesis Alpha One jasně působí jako kombinace Star Treku a Vetřelce. Máte lidstvu najít nový domov, a tím pádem prozkoumávat neznámou část vesmíru, abyste našli vysněnou planetu. Hra však silně staví na vylepšování lodi, stavění nových místností a klonování posádky. To vše se zformovalo do průzkumné survival hry, která je navíc rogue-like.

Když je Země pro lidstvo moc malá

Příběh hry je celkem stereotypní. Lidí je moc, zásob je málo a Thanos nemá všechny kameny nekonečna. Jediným řešením je najít lidstvu nový domov, aby se Země alespoň trošku odlehčila. Ideálním kandidátem na hledání nové planety je vesmírný sektor Alpha One. Zde se totiž život nachází a to opravdu v hojném počtu. Nyní do scény přicházíte vy jakožto kapitán průzkumné/kolonizační lodi.

Příběh hry je dost stereotypní, ale stanovuje jasný cíl

Tento sektor vesmíru je však velmi agresivní. Hojnost života se projevuje tím, že je zde mnoho nebezpečných forem organismů, které touží po vaší smrti. Ta je navíc permanentní, respektive dokud máte můstek a klona, do kterého se převtělíte, jste v pohodě. Během chvilky však můžete přijít o většinu lodi, pokud nebudete dávat pozor na to, co se na lodi nachází. Tímto se projevuje rogue-like část hry – pokud přijdete o můstek a nemáte klony, smrt je permanentní. Hra se mimochodem vždy generuje, takže každý nový pokus o nalezení Genesis bude jedinečný.

Lidí je moc, zásob je málo a Thanos nemá všechny kameny nekonečna. Jediným řešením je najít lidstvu nový domov

Musíte si svou loď postupně vylepšovat, což znamená rozšiřovat posádku, stavět automatická děla, ale i jiné systémy, které vám pomohou cestovat a prozkoumávat vesmír. To je však celá náplň hry. Dlouze cestovat, nabírat suroviny, vylepšovat se a občas s někým bojovat.

Postavte si lepší loď

Začněme základem, a to je právě stavba lodi. Když hru zapínáte, vyberete si, za jakou společnost budete hrát. No první hra moc možností nedává a musíte si vybrat Tutoriál, nicméně vysvětlování je jen začátek, jinak je hra i v tomto případě kompletní. Postupně se vám odemyká více možností a hra tím umožňuje znovuhratelnost. Nový pokus může znamenat jinou společnost a navíc další výhody jako odemknutí některých vylepšení. Osobně jsem ale po objevení Genesis, zajištění dost velké posádky a porážce královny (dá to práci hru dohrát) toho měl už dost a hra je pro mě jednorázovkou.

Vše, co ve hře děláte, vyžaduje stavění nových věcí a tím pádem těžbu surovin

Dostat se do hry netrvá dlouho a tutoriál zvládnete během chvilky. Vlastně vám jen řekne, jaké jsou základní místností, které budete potřebovat a jak vůbec hrát. Jinak je každá místnost jasně popsaná, požadavky na suroviny přehledně ukázané a obecně všechno se dělá snadno a rychle. Když stavíte loď, stačí umístit místnost a ta se hned postaví, posádku do ní umístíte po pár kliknutích. Stejné je to s planetami a sutinami. Během chvilky to proskenujete a zjistíte, jaké suroviny tam jsou a kolik se jich tam nachází.

Dostat se do hry netrvá dlouho a tutoriál zvládnete během chvilky. Vlastně vám jen řekne, jaké jsou základní místnosti, které budete potřebovat a jak vůbec hrát

Základní budovy jsou Hangar a Tractor Beam. Právě ty slouží přímo k získávání surovin. Z Hangaru odlétají lodě těžit suroviny na planetu a Tractor Beam přenáší suroviny na loď. Většina ostatních místností tento mechanismus jen vylepšuje. V Refinery se suroviny zpracovávají, v Deposit a Storage se skladují, ve Workshopech se vyrábí zbraně na mimozemšťany, které budete potkávat a pak jsou tu speciality jako Clone Lab, kde se klonují další členové posádky a Greenhouse, kde se sází rostliny, aby posádka mohla dýchat.

Genesis (3).pngGenesis (4).pngGenesis (5).png
Průzkum tu v podstatě není, jen jdete na planetu, vytěžíte suroviny a odlétáte

Vlastně s počtem budov mohu pokračovat, ale pro recenzi je to zbytečné. Celkově má hra tolik budov, že po prvních hodinách, kdy se budete do chodu lodi zapojovat, brzy dojdete do momentu, kdy jen zadáte příkazy a všechno běží samo. Pokud nebudete příliš spěchat a riskovat, dosáhnete tohoto stavu celkem rychle. To je možná důvod, proč některé promyšlenější mechanismy hry nejsou moc výrazné.

Mimo stavění si můžete místnosti také vylepšovat. Osobně jsem se k tomu skoro nedostal. Ve hře jsou totiž různě vzácné suroviny. Právě Copper, který je na vylepšování potřeba, jsem skoro nenacházel. K tomu trochu pomůže obchodník. Ten vám férovou výměnou prodá suroviny nebo vylepšení lodi. Skutečně férovou, jelikož kupní a prodejní ceny se sobě rovnají.

Zajistit základy je celkem snadné, budete narážet jen na to, že některé suroviny je vážně těžké sehnat. Mimozemšťané jsou komplikací.

Časem tedy budete nacházet nové speciální budovy, budete vyzkoumávat nové zbraně nebo dokonce nové klony. Členové posádky mohou být skutečně mimozemského původu (respektive lidé geneticky upravení s mimozemskou DNA), což znamená jiné nároky na atmosféru a často i jiné schopnosti. Stačí najít dostatek mimozemského DNA. Někteří mimozemšťané jsou například skvělí vojáci, jiní hůř bojují, ale hodí se na inženýry.

Genesis (6).pngGenesis (7).pngGenesis (8).png
Objevování nových planet zní zajímavě, ale prostor, kam se můžete podívat, je hodně omezený

Celkově vám hra vlastně dává jen čtyři požadavky. Posádka musí mít kde spát a co dýchat, loď musí mít dostatek energie (zajistí Reactor), musíte se ubránit proti mimozemšťanům a vesmírným nebezpečím a musíte mít dost Uranu na další let. Zajistit základy je celkem snadné, budete narážet jen na to, že některé suroviny je vážně těžké sehnat. Mimozemšťané jsou komplikací.

Dělejte chlapi, chcete snad žít navždy!

Bojům s mimozemšťany se nikdy nevyhnete. Pokud suroviny získáváte pomocí Tractor Beam, občas se s nákladem transportují ufoni. Pokud létáte na planety z Hangaru, potkáte je na planetě a pokud nelétáte a posíláte z Hangaru jen posádku, přiveze s sebou ufony. Mimozemšťané nejsou nebezpeční jen zabíjením, ale hlavně infikováním lodi. Během chvilky jsou schopni zamořit půlku lodi a začít se hromadně množit.

Boji se ve hře nevyhnete

Většina (i když ne všichni) jsou pouze různé housenky, pavouci, malé chobotničky či krabi. Ti se snaží zabít počtem. Vždy je však dobré sledovat popis planety. Když je nebezpečí malé, automatická děla vás s přehledem ochrání. Když je nebezpečí velké, mohou tam být humanoidi, co po vás hází ohnivé koule. V tom případě je lepší utéct.

Mimozemšťané nejsou jen nebezpeční zabíjením, ale hlavně infikováním lodi. Během chvilky jsou schopni zamořit půlku lodi a začít se hromadně množit.

Ohrozit vás však může naprosto všechno. Po vesmíru létají Fremeni a Mechanics, kteří se dokonce naloďují na vaši loď. Občas vám po lodi rostou nepěkné rostliny (jakási podivná zelená vajíčka), ze kterých pak vylézají mimozemšťané. Tomu se ubráníte těžko, často to přichází při používání Tractor Beam. Spolu s mimozemšťany se transportují i zárodky těchto rostlin. Ostatně občas se tyto zárodky jen tak povalují ve vesmíru. Často vám skutečně nezbude nic jiného, než nastartovat hyperpohon a utéct pryč.

Genesis (9).pngGenesis (10).pngGenesis (12).png
Bojový styl je bohužel nezáživný

Určitě je dobrým doporučením vydávat se na planety (pak vás ohrozí nepřátelé na planetě, ale na loď se nedostanou) a místnost s Tractor Beam přecpat automatickými děly. Občas se průchodu lodi každopádně nevyhnete. Zde to vývojáři možná trochu přehnali a jakmile je vaše loď větší, trvá průchod lodí (a zejména různých ventilačních šachet, kde mohou být hnízda) opravdu dlouho. Když se mi to stalo poprvé, bylo to celkem vzrušující, ale znovu se mi do toho nechtělo.

Při střílení nemůžete mířit, máte po ruce jen pár zbraní a zejména nepřátelé nejsou moc promyšlení.

Přišlo mi, že hra apeluje zejména na váš stavitelský um. Když jste na planetě, snažíte se umístit děla tak, aby chránila posádku, která těží suroviny. Na lodi zase chráníte vstupy do šachet a místa, odkud mimozemšťané vychází nejčastěji. Samozřejmě máte také zbraně, zde však hra trochu naráží. Střílení moc zábavné není.

Genesis (13).pngGenesis (14).pngGenesis (15).png
Spíš jde o to dobře plánovat a umisťovat automatická děla a energetické štíty

Při střílení nemůžete mířit, máte po ruce jen pár zbraní a zejména nepřátelé nejsou moc promyšlení. Ti silnější vás hned zkosí, takže se budete schovávat za energetickým štítem a jen střílet. Různí krabi a pavouci chodí hezky za sebou, takže stačí zamířit do jednoho místa a střílet jako o závod. Jelikož jedinou záživnější činností vedle stavění je boj, je to velká závada.

Další den rutiny

Obecně hra naráží hlavně na to, že se příliš opakuje. Nepřipadal jsem si, že mám průzkumnou loď, ale že mám těžební loď. Vývojáři se sice chlubí tím, že planety se náhodně generují, takže nabízí úplně jiný zážitek, ale v reálu můžete prozkoumat jen velmi omezenou část planety, která je vždy nehledě na prostředí podobná planetě, kde jste byli předtím.

Jakmile mimozemšťané infikují vaši loď, může to znamenat velký problém

Hra totiž prezentuje styl „jdi na planetu, rychle to vytěž a odleť“. Jedinou průzkumnou činností je hledání Sites, což jsou místa, na kterých třeba umřel jiný astronaut. Můžete tam najít plány na nové místnosti, nové zbraně, instrukce, kde najít DNA k novým kombinacím při klonování atd. Jenomže k Site jen přijdete, chvíli tam čekáte, než data získáte a jdete pryč. Žádné prohledávání nebezpečných míst ani další tajemství tam není. Mimozemšťané se pouze dokola respawnují, abyste na té planetě nechtěli moc dlouho čekat. Přitom by stačilo, abyste dostávali nějaké úkoly a hru by to výrazně oživilo.

Obecně hra naráží hlavně na to, že se příliš opakuje. Nepřipadal jsem si, že mám průzkumnou loď, ale že mám těžební loď.

Na lodi je to stejné. Občas postavíte něco kompletně nového, ale většinou dáváte stejné příkazy. Vytěžit rudu, zpracovat ji, postavit štíty a automatická děla, rozestavit je do ohrožených místností a vyrazit na další planetu. Samozřejmě i vesmír nabízí jistá ohrožení, sluneční bouře, asteroidy... ale na to stačí koupit štíty nebo se tomu vyhnout.

Genesis (16).pngGenesis (18).pngGenesis (19).png
Hra není vyloženě špatná, ale činnosti, které děláte, se stále opakují

Problém se prohlubuje tím, že není nic, co by hromada surovin nevyřešila. Vy opravdu máte jen stavět, stavět a stavět, k čemuž musíte těžit, těžit a těžit, než během chvilky budete tak silní, že budete jen létat po vesmíru a rychle hledat vysněnou medem oplývající planetu Genesis. Jakákoli potyčka navíc nároky na další suroviny jen zvyšuje. Některým automatickým dělům dojdou náboje, o nějaké místnosti můžete přijít. Suroviny, suroviny, suroviny, suroviny, to je oč tu běží.

Špinavý vesmír

Hra je bez dlouhých loadingů, na lodi se nenačítá nic a vstup na planety trvá jen chvilku – to je velké plus! (tak to platí alespoň v případě Xbox One verze, na které jsme hru testovali). Daní za tento příjemný systém je však velmi jednoduchá a ošklivá grafika, špatně zpracované textur, které do sebe „vjíždějí“ a abych nezapomněl, často dost hloupé chování posádky. Důstojník si kliká na neviditelnou klávesnici, jelikož by správně měl stát dva metry víc vepředu u ovládacího panelu.

Jedinou zelenou planetou, na kterou se vydáte, je Genesis

Tím stupidita posádky ale nekončí. Mám pocit, že jsou to pouhé urychlovače procesů. Ti, kteří makají v Refinery, abyste to nemuseli dělat sami. Sice slouží i jako obránci lodi, často se však od nepřátel skoro nechávají sežrat, energetické štíty, které je mohou chránit, ignorují a máte pocit, jako kdybyste je spíš tahali za ručičku.

Hra je bez dlouhých loadingů, na lodi se nenačítá nic a vstup na planety trvá jen chvilku – to je velké plus!

Přesto všechno musím uznat, že hra měla docela dobrou atmosféru. Loď silně připomínala Vetřelce (hlavně díky starým monitorům) a hnízdění mimozemšťanů rovněž budilo respekt. Své udělal i kvalitní soundtrack, sám o sobě nevýrazný, ale jako doprovod ke hře je vhodný. Přesto mi přišlo, že hru vývojáři možná příliš napínali a atmosféra vůbec nepolevovala. Osobně si myslím, že chvíle odpočinku od pocitu blížící se zkázy by neuškodily. Přesto jsem se díky tomu do hry opravdu vžil.

Je sice fajn pocit procházet se jako kapitán po vlastní lodi. Pokud jste rozený designér, můžete si se stavbou lodi i trochu pohrát. Je toho však hrozně málo. Sice jsem nezmínil vše, co hra umožňuje, každopádně zásadní je prázdnost vašeho poslání. Myšlenka, že si vytvoříte vlastní příběh, dost selhává na tom, že se z vás stane pouhý kapitán těžařské lodi.

Skvělý nápad a zábavné stavění lodi padá na tom, že ve výsledku nevelíte průzkumné lodi, ale lodi těžební. Činnosti, které děláte, se stále opakují, souboj s mimozemšťany není zábavný a za chvíli se vzrušující let vesmírem změní v každodenní kapitánskou rutinu.