Ghost Master CZ - recenze na "strašení v The Sims"

Nedávno jste si mohli na Doupěti přečíst preview na velmi nadějný projekt s názvem Ghost Master. Tehdy jsme vám tuto hru přiblížili jako strašení v The Sims, i přes to, že hra samotná se Simáky nemá zas až tolik společného. V preview verzi jsme objevili několik nedostatků a upřímně jsme doufali, že budou odstraněny. Jak to nakonec dopadlo? Nebojte se a vejděte dál.

Platforma: PC
Typ hry: strategie
Multiplayer: ne
Minimální konfigurace: procesor 450MHz, 128 MB RAM, 32MB grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 1GHz, 256 MB RAM, 64MB grafická karta
Testovací konfigurace: P4 2,4@2,8GHz, 256 MB DDRAM, GeForce 3 Ti 128MB
Výrobce: Sick Puppies (
www.ghostmaster.com/sickpuppies.asp)
Distributor: Emipre Interactive (
www.empireinteractive.com)
Distribuce v ČR: CD Projekt (
www.cdprojekt.cz)

Po instalaci se vám hra hned představí ve velmi pěkném světle. Intro je vydařené a napoví, že se v Ghost Masterovi (GM) nebudou věci brát zas až tak vážně. Stanete se svědky vyhnání studentů z místní koleje, a to velmi efektním způsobem. Na celé akci se přitom podílí jen hrstka relativně nevinných strašidýlek. Intru však ještě předchází působivé zadání vašeho jména na tabulce pro komunikaci s duchy, které se studenti snaží vyvolat. Upřímně řečeno, nevypadali, že by byli připraveni na úspěch svého konání...

 

Pěkný to domeček, zanedlouho bude i prázdný... * Takhle by měli vypadat Sims!

 

Věru povedené zpracování interiéru, co říkáte? * Budliky budliky!

Pak už stačí jen několik kliknutí a už se prolétáváte nad domkem plném mladých studentek. Při té příležitosti vám příjemně záhrobní hlas prozradí, cože máte vlastně za úkol. Pro tentokráte nic složitého - prostě vyhnat všechny pryč. Jak? Jednoduše je budete děsit tak dlouho, až to jejich pocuchané nervy nevydrží. Netrvá dlouho a máte za sebou zdárně i tutoriál, stejně jako my jsme si úspěšně odbyli úvod.

Kdo straší, má za tři

Klapzubova jedenáctka duchů a jejich epitafů

CLATTERCLAWS
Po Catterclaws je v poslední době velká poptávka. Z nějakých důvodů se totiž většina smrtelníků bojí živých pavouků. A oživlému mrtvému pavoukovi se již vyrovná máloco.

WENDEL
Co by se tak dalo čekat od ducha, který považuje televizní komedie pro mládež za umění? Wendel také v poslední době rád využívá svoji nově nabytou schopnost neviditelnosti...

QUIVER
Quiver se bojí prakticky všeho včetně sebe. Ale tak, jako je někdy potřeba zloděje k chycení zloděje, může být potřeba vyděšeného ducha k vyděšení smrtelníka.

WHIRWEIRD
Trojnásobný vítěz soutěže Poltergeist roku. Nevětší slávy dosáhl svým prvním kouskem na poli profesionálního strašení, který je znám jako "Záhada Pollockova lakýrnictví".

ARCLIGHT
Přišel opravit bojler, ale už nikdy neodešel. Jeho třepotající se stín nyní děsí smrtelníky jako styl jeho práce v době, kdy byl ještě naživu.

MAXINE FACTOR
Maxine za života obchodovala s kosmetikou a je jednou z mála bytostí, které našly ve smrti opravdovou úlevu. Když zjistila, že se na ektoplazmě netvoří žádné vrásky, byla její radost doslova nepopsatelná.

MOONSCREAM
Profesionální duchové se vždy rádi chlubí svojí rezervovaností a nezaujatostí. Tak spravedlivý a vyrovnaný jako Moonscream je však málokterý z nich. Její vyrovnanost je dána hlavně tím, že zkrátka nenávidí všechny věci úplně stejně.

WEATHERWITCH
Tak, jako se smrtelníci snaží ovládat své domácí mazlíčky, snaží se čarodějky ovládat svá kouzla. Weatherwitch se vždy zaměřovala na kouzla týkající se počasí. Ta ji však v poslední době zcela pohltila a nyní plně ovládají její chování. Její nálada je tedy stejně nestálá jako mraky na obloze

HARRIET
Harriet je vzácným druhem strašidla, které chová k smrtelníkům opravdovou, nefalšovanou lásku. Je jí sice divné, že většina jejích "přátel" vždy skončí v bílých, ze všech stran polstrovaných místnostech, ale nenechává si tím zkazit náladu.

GHASTLY
V astrální říši není nikdo, kdo by neznal Ghastlyho. tenhle přízrak existoval už v době, kdy vy jste ještě nebyli ani obyčejným vzruchem v surové plazmě.

ELECTROSPASM
Electrospasm byl kdysi vrahem Haroldem Smearsem, který byl zcela spálen na elektrickém křesle. To málo, co zbylo, je nyní kultivovaným a uctivým duchem.

Princip GM je velmi jednoduchý. Jste pánem duchů, jakousi nehmotnou entitou volně se vznášející a pohybující nad určitou oblastí (domem). Na každý dům (misi) vám hra dá k dispozici až osm duchů (celkově jich je přes 45) a až další čtyři mohou být někde připoutáni a čekají, až je vysvobodíte, aby se k vám mohli přidat.

Jak se do GM dostala moje fotka z hraní Inquisition?

A k čemu vám vlastně duchové jsou? Vaše cíle se různí, někdy jde jen o to, vyhnat všechny smrtelníky (v podstatě nejjednodušší typ misí), někdy ale naopak nesmíte příliš vyděsit žádného, jelikož všechny potřebujete, třeba na vyvolání dalšího ducha, takže lidičkám ještě navíc musíte všemožně pomáhat. Další z úkolů je třeba vyhnání jen některých smrtelníků či přesvědčení jednoho mafiána o existenci duchů. Všeobecně by se dalo říci, že jsou úkoly poměrně variabilní a nápadité. Navíc jsou ve hře dva další motivační faktory: zlatá plazma, kterou získáváte za úspěšné strašení a plnění zadaných úkolů a samozřejmě noví duchové, které vždy stojí za to vysvobodit a rozšířit si tak svoji armádičku o mocné bytosti.

Tak, a policejní stanice to má spočítané.

Výběr vaší úderné jednotky před každou misí je možné nechat na PC a obvykle není špatně se na jeho doporučení aspoň podívat, protože splnění některých úkolů může být závislé na jedné jediné schopnosti, kterou má třeba jen jeden nebo dva z vašich duchů. Kromě různých schopností disponují duchové škálou různých příkazů typu "používej schopnost jen v blízkosti smrtelníků", "zaměř se na smrtelníka", nebo třeba "používej pouze určitou schopnost". Tyto příkazy vám značně zjednoduší a zefektivní práci se strašidly, avšak ne všechny budete mít k dispozici u všech duchů a od začátku. To, jak vás duch bude poslouchat, je závislé na tom, jak je ochočený a vycvičený, jinými slovy na počtu misí, která s vámi absolvoval.

Straším, strašíš, strašíme

Schopnosti duchů jsou odstupňovány podle náročnosti na plazmu (o té si povíme za malou chvíli) a přirozeně je nemůžete využívat všechny hned. Chybějící schopnosti v duchově arzenálu si můžete dokoupit za výše zmíněnou zlatou plazmu v Domě ghúlů. Mnohdy budete mít na výběr několik schopností na stejné úrovni náročnosti, takže je potřeba pečlivě vybírat. Mimo jiné i z toho důvodu, že zlaté plazmy příliš není (i když záleží jen na vaší úspěšnosti).

K tomu, aby duch mohl použít některou ze svých schopností, musí mít dostatek plazmy. Už jen samotná vaše přítomnost znepokojuje smrtelníky v dané lokaci, takže máte na začátku mise jisté určité množství plazmy. Její hodnotu reprezentuje tmavě zelený proužek v levém horním rohu obrazovky. Jakmile se rozhodnete využít některou z duchových schopností, část tmavě zeleného proužku překryje proužek světle zelený, který představuje spotřebu plazmy. Pokud je strašení úspěšné (někdo se lekne, omdlí, zešílí apod.), zvýší se množství plazmy. Pakliže se použití strašení nesetká s žádnou odezvou, hodnota plazmy klesne. Zásoba plazmy nesmí klesnout na delší dobu pod spotřebu jinak mise skončí neúspěšně. Stejně tak se stane, když množství plazmy nestačí ani na umístění ducha mezi lidi (i jeho pouhá přítomnost něco stojí).

GM není originál, ale remake!

Zatímco jinde jste se mohli dočíst, jak je GM originální, herní znalci z Doupěte (konkrétně konzolově zaměřený šéfredaktor:-)) vám s radostí prozradí, že GM už tu v minulosti byl - jmenoval se Haunting, vyšel pro 16-bitovou konzoli Sega Mega Drive a kromě izometrického pohledu na věc byl úplně, ale úplně o tom samém.

Jedná se tedy o jakýsi začarovaný kruh. Strašíte trochu - smrtelníci se bojí - máte víc plazmy - strašíte víc - smrtelníci se bojí ještě víc - máte ještě víc plazmy... atd. Z počátečního honu na jednotlivce - je výborné strašit člověka několika duchy současně a nepřetržitě, pak trvá jen velmi krátce, než v panice uprchne za sedmero hor a řek - se pak stává plošné děšení celého osazenstva domu, které jen zmateně pobíhá, hledaje klidný kout, nebo jen omdlévá a šílí...

Tak dlouho se chodí s duchem strašit, až se najde vymítač

Myslím, že je jasné, že kdyby šlo v GM jen o strašení bezbranných ustrašených lidiček, mohlo by to být zábavné, ale rozhodně ne motivující. Ve hře se ale vyskytují lidé, jež mají schopnost odvracet duchy. Odvráceného ducha už nemůžete až do konce té mise, v níž se tak stalo, použít a navíc je vám za každého takto ztraceného ducha strženo nemálo bodů, tj. i zlaté plazmy. Proto je potřeba se mít před čarodějkami i jednotkou vymítačů velmi na pozoru a včas své ohrožené duchy stáhnout do bezpečí.

 

Pyromanovo srdéčko jistě zaplesá:-)

Rozhodně se nebudete nudit ani při osvobozování nových strašidel. Úkoly k tomu vedoucí jsou velmi nápadité a někdy si hodně natrápíte mozkové závity, než přijdete na řešení. Někdy stačí jen poškodit vysavač či rozbít sklenici, jindy je však potřeba synchronizovat schopnosti více duchů, abyste dosáhli kýženého efektu. Řešení bývá občas zvláště náročné vzhledem k faktu, že se duchové (až na výjimky) nemohou volně pohybovat. Každý má totiž vymezenou oblast svého působení (voda, vzduch, země, oheň, místnost, venkovní prostor, elektřina, dítě, mrtvola...). Většina předmětů ve hře nese označení, ke které oblasti náleží (někdy jich je více) a můžete k nim připojit pouze ducha, jenž se pohybuje v dané oblasti. K předmětu je možné navíc připoutat pouze jednoho ducha.

 

Titanic? Ne, má to málo komínků. * Kormidelník vypadá trošku divně... že by mu nesedla večeře?

 

A přilítne facka. * No jo, klidně se můžu podělat strachy, ale můj make-up musí být dokonalý...

V GM je celkem něco přes 15 misí, které se vám postupně otevírají po zdárném dokončení předchozích (většinou jsou k dispozici dvě současně). Bohužel tento počet není nikterak velký, zvláště pokud uvážíme, že hrací doba jednotlivých domů se v průměru pohybuje okolo 30 minut. Celkem nám tedy vychází necelých deset hodin hraní čistého času, v praxi tedy dvě pohodová odpoledne. A to je přeci jenom poněkud málo.

Kdo se bojí naposled, ten se bojí nejlíp

Z preview verze jsem se trochu obával, že postupem hraní dojde ke stereotypu a neodbytnému pocitu dělání stále toho samého pořád dokola. Po dohrání finální verze však tento pocit nemám. Prostředí, ve kterých se GM odehrává jsou velmi různorodá, podíváme se jak do obyčejných domů, tak i do policejní stanice, na loď, k opuštěnému srubu jednoho velmi schopného vědce apod. I přes to, že na nás občas tvůrci ušili takovou kulišárnu, že se do některých lokací podíváme několikrát, pocit de ja vù rozhodně zažívat nebudeme. Navíc jsou všechny lokace vytvořeny do pěkných detailů ve vydařeném 3D enginu, takže je na GM radost pohledět. Zdařilá je i vizáž smrtelníků - každý je jiný a dovedou krásně vyjádřit všechny emoce.

Světlé stránky hry
  • grafika
  • nápad (ač není zdaleka tak originální, jak si někteří myslí)
  • hudba
  • prostě je super pronásledovat vyděšené človíčky bandou duchů a děsit je téměř k smrti :-)
Temné stránky hry
  • délka
  • místy zdlouhavost misí (čekáte, až človíček někam dojde či něco udělá)
  • nemožnost ukládat hru během misí

To, co však drží grafiku GM na skvělé úrovni, je zpracování jednotlivých duchů a efektů jejich schopností. Každé použití schopnosti je doprovázeno uvolněním plazmy v podobě barevných paprsků. Pokud se duchové zjeví smrtelníkům (normálně jsou totiž neviditelní, takže svým zviditelněním dovedou pořádně vyděsit), vypadá to vskutku výborně. Ostatně obrázek si můžete udělat z okolních screenshotů. Celou dobu hraní GM vás bude těšit výborná hudba, která se k tématu a zpracování hodí tak, že si nedovedu představit žádnou jinou. Jenom tracků by mohlo být víc. Povedené je i ovládání, vše obstará myš, interface je rychlý a účelný. Bohužel však je Ghost Master oním jasným plamenem, který hoří nejrychleji. Budete se u něj královsky bavit, ale dva dny jsou přeci jenom trochu málo...

 

Koncentrovanému útoku čtyř duchů odolá málokdo. * Co dodat?

Hru v ČR distribuuje Cd Projekt, což, jak už jsme si ostatně zvykli, znamená profesionální převedení do češtiny (titulky), a bonusové cd, na němž tentokrát najdete soundtrack, originální trailer, nové strašidlo, wallpapery a ještě mnohem víc.

Grafika: 8/10
Hudba a zvuky: 9/10
Ovládání: 8/10
Hratelnost: 8/10

Vynikající neobvyklá strategie "z druhé strany", jakou byl třeba svého času Dungeon Keeper. Škoda jen, že je Ghost Master tak krátký.

Celkové hodnocení: 8/10

Diskuze (1) Další článek: Nášup screenů špionážní akce Splinter Cell: Pandora Tomorrow!

Témata článku: , , , , , , , , , ,