Ghost Recon Advanced Warfighter 2 – kolik zbraní máš, tolikrát jsi vojákem

Důležitým předpokladem pro dobře odvedenou vojenskou práci je zneškodnění nepřátel. Mnohdy to jde po dobrém, ale občas musí zasáhnout pevná pěst. Stejně jako v atmosférické akci Ghost Recon Advanced Warfighter 2, která přichází v takřka nezměněné formě předchozího dílu, ale odstraňuje většinu jeho chyb.
Ghost Recon Advanced Warfighter 2 – kolik zbraní máš, tolikrát jsi vojákem

Žánr: Akce                                                                                                    

Objednejte si Ghost Recon Advanced Warfighter 2 na shop.Doupě.cz

GRAW2 (PC): 899 Kč

GRAW2 (Xbox 360): 1 599 Kč

GRAW2 (PS3): 1 699 Kč

GRAW2 (PSP): 999 Kč


Platforma: PC, Xbox 360, PS3, PSP
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: Procesor 2 GHz, 128MB grafická karta, 1 GB RAM, 5 GB HDD
Testovací konfigurace: AMD X2 Turion, 256MB grafická karta, 1 GB RAM
Vývojář: Ubisoft (
http://www.ubisoft.com)
Distributor v ČR: Playman (
http://www.playman.cz)
Homepage:
http://www.ghostrecon.com

Tom Clancy se dá označit za nevyčerpatelnou studnici vývojářské společnosti Ubisoft, neboť prostřednictvím svých populárních knih dodává do studia stále nové a nové podklady pro nekonečnou ságu akčních her, v nichž drží prim věrné zpracování, reálné situace (především boj proti terorismu) a opravdový zbrojní arsenál spolu s technikou. V posledním bodě se však Ghost Recon liší. Autoři totiž předvídají vojenská náčiní bratrů ve zbrani až o sedm let dopředu.

Minule to nešlo

Původní Ghost Recon Advanced Warfighter se odehrával v Mexiku, konkrétně v roce 2013. Kolumbijští rebelové se od tamních stoupenců chystají koupit tajnou zbraň, která by nadělala v řadách nejen politických odpůrců paseky až až. Americká vláda do oblasti vyslala malou, ovšem elitní jednotku Ghost, což jde mimochodem proti současnému přesvědčení US Army. Důvodem pro nepřeválcování početní a technickou převahou byl pořádaný mírový summit. Ten si žádal v prvé řadě tiché odstranění nepřátel, a proto byli zvoleni chlapi z Ghost. Zabití kanadského premiéra všudypřítomnými povstalci a následné unesení amerického a mexického prezidenta na sebe však nenechalo dlouho čekat – a cíl mise se znenadání změnil.

  
Palte!!!!! * Že já si nezažádal o modrou knížku * Jak utíkají

O rok později, kdy se na kalendáře tiskla číslice 2014 a kdy se odehrává Advanced Warfighter 2, se situace zvrtla natolik, že si vzbouřenci již nevystačili se sporadickými pouličními přestřelkami. Konflikt mezi mexickou vládou a ozbrojenými rebely vyvrcholil v občanskou válku, která by mohla přímo ohrozit USA. Coby kapitán Scott Mitchell, velitel zásahové jednotky Ghost, se opět vracíte na místo činu, abyste dokončili rozdělanou práci z minula.

Nyní již ano!

Po prvním spuštění mnozí z vás pojmou podezření, že rozdíl mezi prvním a druhým dílem není krom detailnějšího grafického zpracování takřka žádný. Rok vývoje není v současné době žádný zázrak, proto autoři nechali osvědčené věci na pokoji a zaměřili se zejména na kritické body, za něž byli v minulosti pranýřováni.

  
Kosočtverec označuje vojáka * Místní diskotéka? * Chřipka nebo zásah?

Prvním z nich je taktická část, která sice nebyla špatná, ale obsahovala mnoho nelogických nedodělků. Kdykoliv během mise můžete spustit interaktivní mapu v reálném čase. Naleznete zde všeříkající snímek se zaznačenými pozicemi vašich spolubojovníků (označeni modrými kosočtverci) a nepřátel v dohledu (červené kosočtverce). Mapa je natolik podrobná, že lze zpozorovat i pohozené překážky na cestě. Nyní jen stačí klikat na kosočtverce, posílat je na jednotlivá místa (třeba právě za překážky), určovat jim krycí palbu nebo jen nařídit zahájení střelby v určitý okamžik. Nově můžete ovládat i celý tým naráz, nikoliv pouze po jednom. Naopak jednotlivě lze posílat vojáky ke splnění naplánovaných akcí – vzniká tak široká škála možností při taktizování.

V boji však budete jen těžko zastavovat nepřátelské jednotky, abyste mohli aktivovat mapu a měli čas na naplánování dalšího tažení. Proto nesmí chybět funkce okamžitého velení, kdy si opět v levé horní části obrazovky zvolíte vojáka (potažmo celou četu) a prostřednictvím objevivší se konzole zadáte potřebný příkaz i viditelný cíl.

  
Tady se bude kouřit akorát z tanku * Neumím držet zbraň * Zničili jsme vůz

Horkou novinkou oproti předchozímu dílu je vylepšení kamery umístěné na helmě všech spolubojovníků. Kdykoliv během boje nebo v případě nejasností přepnete do jeho pohledu (stylově ztvárněn zrnitě a černobíle) a zadáváte úkoly. Jedná se o skvělého pomocníka při ostrých přestřelkách v úzkých uličkách, kdy nemáte přesný přehled o dění za vašimi zády nebo za rohem ulice zrovna v místě, na němž se statečný parťák ukrývá.

Jelikož se Ghost Recon Advanced Warfighter 2 odehrává v blízké budoucnosti, neobejde se vojenská pěchota bez náležité „vyšší“ pomoci. Nemám tím na mysli modlení s pistolí u hlavy, nýbrž podporu helikoptér, řízené nálety, skryté minomety nebo obrněný transportér. Obzvláště posledně jmenovaného pomocníka budete využívat velice často, protože v mnoha misích se bez obrněného vozidla takřka neobejdete. Kulky zabíjí člověka, ale pancíř neprorazí. Navíc MULE, jak se transportér jmenuje, využijete i při obyčejném průzkumu terénu.

Uvidíme se v boji

Předchozímu dílu byla vytýkána chabá umělá inteligence spolubojovníků. Na tomto tématu autoři znatelně zapracovali, ale pořád to není ono. Uvedu pár exemplárních případů: Vojáci jsou rozestavení do svých pozic. Dva se zaměřují na potenciální úkryt nepřítele a vyčkávají. Jeden je připraven na krycí palbu. Povstalci vykouknou a rázem zhynou pod hejnem kulek. Mise splněna, hurá do helikoptéry. Zadávám příkaz k přesunu na bod odletu. Na požadované místo se však dostali pouze dva střelci – poslední voják se zřejmě vykašlal na uposlechnutí rozkazu. Po zopakování žádosti o přemístění konečně odlepí svou zadnici, ale nejspíše zná zkratku, protože nesmyslně obchází bloky, až se zasekne o stěnu domu. Komu není rady, tomu není pomoci, takže po vzoru amerických hrdinů se pro odpadlíka vracím. V momentě, kdy mě uviděl, si asi vzpomněl na cestu a konečně šel vstříc další misi.

  
Útoky přes most mám rád * Kuk na strejdu * Vojáci ležící, spící

Druhým trapasem může být ponechání vojáka bez rozkazu k palbě. Přestože spolubojovníci při objevení protivníka již nezůstanou bezmocně stát jako pecky a nenechají do sebe jen tak střílet, nic kloudnějšího než se přikrčit nevymyslí. Čas od času si najdou úkryt a opětují palbu, někdy se opravdu pouze přikrčí a čekají na rozkaz, i když by přišel až po pěti minutách. Nejspíše záleží na jednom z nejdůležitějších faktorů lidstva, na chutné snídani.

Důležitým vylepšením oproti předchozímu dílu Advanced Fighter je uzdravování. Jakmile schytáte kulku do ruky, již se nemusíte třepat až do konce mise. Přijde medik a zranění zkušeně ošetří tak, že se budete cítit o sedm let mladší (čili jako dneska). Trhání vlasů z obavy o svůj zdravotní stav, respektive o indikátor zdraví vojáka, odpadá aplikováním další užitečné funkce, která v jedničce naprosto zbytečně scházela. Nyní si lze kdykoliv uložit stávající pozici a po nevydařené akci ji opět načíst. Už žádné zabití těsně před koncem a následné opakování celé mise od začátku!

Inteligence nepřátel na rozdíl od spolubojovníků známými nešvary takřka netrpí. Lstivě se skrývají za všemožnými překážkami, impulzivně jednají střelbou nebo hodem granátu a disponují i těžkou palebnou technikou, kterou nepoužívají jen na mechanizovanou pěchotu! Řídí se heslem dobrý voják, mrtvý voják. Jednou chybkou však trpí – zapomínají. Potkáte nepřítele, vystřelíte, on opětuje palbu. V momentě, kdy doznáte, že nemáte šanci, logicky se na chvíli zašijete do krytého útočiště. Vystrčíte hlavu a nepřítel, jakoby zapomněl na jakoukoliv střelbu, směle si přešlapuje, přičemž vy pokračuje v prohlídce. Počátky Alzheimera? 

Radost pohledět

Po grafické stránce jde Ghost Recon Advanced Warfighter 2 v duchu next-gen her, čili předvádí úžasnou podívanou. Samozřejmostí je i plynulé střídání dne s nocí. Dokonale ztvárněné objekty si nezadají s jim odpovídajícími výbuchy, přičemž obzvláště odlétávající kusy betonu nebo dřeva vypadají skvěle. K tomu mimochodem dopomáhá nový fyzikální model PhysX, který se snaží reálně ztvárnit většinu věcí. Většinu uvádím proto, neboť některé elementy se i přes licencovaný produkt společnosti Ageia (jedna z misí je pojmenována právě podle názvu firmy) nechovají dle reality, což je patrné zejména při tréninku. Po vystřelení na dřevěnou atrapu teroristy se zasažená deska kymácí pořád stejně vlažně, ať již po trefě z malé pistole, tak i salvou ze samopalu. I když takových titěrností si všimne jen málokdo a na celkovou hratelnost nemá chybka žádný vliv.

Světlé stránky hry
  • Grafické zpracování
  • Ověřená kvalita
  • Atmosféra bojů
  • Možnosti taktiky
  • Fyzikální model
Temné stránky hry
  • Špatně opravená inteligence
  • Místy nesmyslné bugy

Ghost Recon Advanced Warfighter 2 je po sečtení kladů a záporů velice vydařenou akční střílečkou z pohledu první osoby (ve verzi pro Xbox 360 a PS3 zabírá kamera dění zpoza ramene hrdiny). Poměrně důstojně nahrazuje předchozí díl a je jeho adekvátním nástupcem, přestože byl vyvíjen pouhý rok. Autoři se totiž více zaměřili na chyby, než na globální změny. Což je na druhou stranu škoda, protože například bugy v umělé inteligenci vesměs přetrvaly nebo se přemístily do jiných sfér. Potěšila vylepšená taktická složka, jež nyní nabízí nepřeberné množství možností k pokoření nepřítele. A hlavně přibyla možnost ukládání kdykoliv během hry, takže se soustředíte pouze na boj, nikoliv na ukazatele zdraví.

                  Grafika: 9/10
                  Hratelnost: 8/10
                  Atmosféra:  8/10
                  Zvuky: 8/10

Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 je vzorovým pokračováním, které přináší opravu některých (ne všech!) chyb a nové možnosti při boji.

                  Celkové hodnocení: 8/10

 

Dostupné pro: PC, X360, PS3, PSP
Žánr: Akce | Taktická akce
Výrobce: Red Storm Entertainment

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

včera | | 8 N/A
Jak by vypadaly současné herní hity v minulém století? (galerie)

Jak by vypadaly současné herní hity v …

Napadlo vás někdy, jak by vlastně vypadaly současné hry, kdyby byly vytvořeny v dobách dávno minulých? My už odpověď známe!

16.  1.  2018 | | 6 N/A
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
PlayerUnknown

PlayerUnknown's Battlegrounds: v jedno…

Když ze zkušeností v herní branži vycucáte geniálně jednoduchý koncept, občas to může fungovat. Občas až tak, že se z vašeho projektu stane nejhranější titul na světě. Skoro.

12.  1.  2018 | | 8 N/A
6 tipů na originální sci-fi pařby, u kterých se nebudete nudit

6 tipů na originální sci-fi pařby, u k…

Sci-fi žánr se opět vrací do formy, a to takovým tempem, že zombie nákazu zahnal do kouta. Jaké vesmírné pecky nás potěšily během posledních pár let?

10.  1.  2018 |