Ghost Recon Breakpoint: kotrmelcem z kopce | Recenze

Ubisoft se vrací k populární taktické akci a hází ji do vod fiktivních. A to byla chyba.

Co baví

  • Jon Bernthal
  • Povedená grafika
  • Nový systém animací
  • Zábavná akce

Co vadí

  • Odfláknutý příběh
  • Technický stav hry
  • Monotónní mise
  • Stereotyp
6/10
Hodnocení

Série Ghost Recon se už od svého počátku snažila vždy držet víceméně věrohodných taktických kolejí, které nyní předvádí mimo jiné také Rainbow Six. Ubisoft ale rád své značky vyvíjí a experimentuje s nimi, a tak jsme se před pár lety dočkali dílu s podtitulem Wildlands, který udělal otočku o 180 stupňů a přinesl otevřený svět a větší důraz na kooperaci. 

Ghost Recon: Wildlands - z bláta do louže (recenze)

Ghost Recon: Wildlands - z bláta do louže (recenze)

Ze hry se ale stala víceméně akční arkáda s příchutí realismu a nepomohla ani kontroverze kolem zasazení do Bolívie a hora mikrotransakcí, díky kterým se hra prakticky hrála sama. Breakpoint se tak měl lehce odchýlit do vymyšleného herního světa a mimo jiné klást velký důraz na survival, což k Duchům rozhodně skvěle sedí. Jak se to ale ve výsledku podařilo?

Transformeři ve špatných rukou

Příběh rozhodně není nic, co by dosahovalo oscarových kvalit a víceméně jde o "bayovskou" akci, jen tentokrát díkybohu bez všudypřítomného patriotického vojenského patosu. Vydáme se na fiktivní ostrov Auroa, kde majitel technologické společnosti Jace Skell vytváří nejmodernější a nejchytřejší drony na světě. Jako bezpečnostního poradce si trochu krátkozrace najme bývalého veterána jednotky Duchů Cole Walkera, kterého zde ztvárnil výborný Jon Bernthal. 

Tom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191004144317.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191004142609.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191004145128.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191004155503.jpg
Jon Bernthal je to nejlepší, co z celého příběhu vyleze

Spolu s ním se do situace přimíchá i privátní vojenský dodavatel Sentinel, který veškerou operaci velmi rychle převezme pod "svoje křídla" a na ostrově nastolí velmi nepříjemný a nedobrovolný pořádek. Droni jsou totiž dokonalou zbraní a nebyl by to zlý šéf, kdyby si jejich služby nechtěl přisvojit. 

 

Přivítání na sebe nenechává dlouho čekat a vy se potácíte z trosek vrtulníku

 

Zde nastupujete vy jakožto vůdce jednotky Duchů, kterého vyslali na ostrov zjistit, proč se přerušil signál a co se vůbec děje. Přivítání na sebe nenechává dlouho čekat a vy se potácíte z trosek vrtulníku. Je tak nyní na vás vyhledat přeživší, navázat kontakt s odbojem a zjistit, co dál. Nakonec mimo jiné i zatnout tipec zlým pánům a vyřídit si to s Walkerem osobně. 

Tom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191003223643.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191003223741.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191004142927.jpg
Mise se většinou točí kolem "dojdi - dones" úkolů

Hned zkraje musím přiznat, že příběh sám o sobě je doslova béčkových kvalit a slouží spíše jako kulisa pro všudypřítomné střílení. Postavy jsou ploché a nezajímavé, rádoby vtípky jsou většinou nucené a tím nejlepším je tu sám Bernthal, který hraje zloducha skvěle a je úplně jedno, jestli jej jako herce máti rádi. Také mi velmi vyhovoval celkový styl hratelnosti "za nepřátelskou linií" a prvek survivalu, který hře prostě sedí. Tentokrát navíc s sebou nemáte umělou inteligencí ovládané kolegy, takže se pocit osamocení ještě umocňuje v případě, že nehrajete s kamarády.

Kotrmelcem na všechny strany

Jednou z propagovaných novinek Breakpointu je zcela nový systém animací. Vaše postava si je nyní mnohem více vědoma prostředí okolo a interaguje téměř se vším, ať už jde o kamínek nebo útes. Nyní tedy musíte mnohem více přemýšlet, kde přesně se rozhodnete slézt nebo naopak vylézt, protože se od toho odvíjí vaše stamina a fyzické možnosti. Pokud něco nelze vylézt v reálu, pravděpodobně to nezvládnete ani zde. 

Tom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191002220845.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191001115139.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191001115218.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191001122016.jpg
Nové animace lahodí oku, na setrvačnost si ale musíte zvyknout

S tím je spojen systém stylového klouzání z kopce ve víru prachu, což se sice může zdát efektní, než vám dojde, že téměř ihned přijdete o staminu a budete se spíše kutálet jako polootevřený pytel brambor. Tomu jsme se s kolegy mnohokrát zasmáli, po dvacáté už vám to ale vtipné nepřijde. Hra vám ale tak nějak zapomíná podotknout, že se musíte opravdu podívat na propracovaný RPG strom schopností a perků, protože právě tam se schovává vylepšení mnoha vašich schopností včetně možnosti sjet kopec bez držkopádu. 

Tom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191001110139.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191001111430.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191001112814.jpg
Každá třída má svou unikátní schopnost, celkově vzato ale velký rozdíl nehledejte

RPG systém je tu vůbec oproti Wildlands podstatně tučnější. Hráč si vybere ze čtyř tříd, které se soustředí na několik stylů hraní (tichošlápek, rambo, ostřelovač atd). Poté už ale je jen na vás, jakou schopnost si odemknete a jaké perky zvolíte. To znamená, že až na základní rozdíl ve speciální schopnosti třídy si můžete uplácat přesně takového vojáka, kterého chcete. A to je dobře, jelikož vám hra zbytečně nehází klacky pod nohy omezením třídy. 

Od všeho trochu

Když už jsme nakousli RPG systém, nesmíme zapomenout ani na omračující množství obsahu, které na vás hra vychrlí hned ze začátku. Opravdu to chce půlhodinku se v tom alespoň trochu zorientovat. Máme tu bohaté možnosti customizace vzhledu vaší postavy, desítky různorodých zbraní, jejich úpravu v sekci "zbrojíře" a samozřejmě obchod plný emotů, tetování, vozidel a dalších blbůstek. 

Tom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191004142457.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191001125139.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191004142429.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191004144520.jpg
Breakpoint vás opravdu zavalí všemožným vybavením a zbraněmi

V celém tomto odstavci ale narazíte hned na několik zásadních problémů, které hatí prakticky celý postup ve hře. Tak především, po vzoru RPG her tu nyní máte úroveň vaší postavy a každý kus inventáře, od čepice a vestu až po kalhoty a boty, mají své vlastní úrovně. To samé platí o zbraních. A tím narážíme na první velký problém. 

 

Po vzoru RPG her tu nyní máte úroveň vaší postavy a každý kus inventáře, od čepice až po kalhoty, má své vlastní úrovně

 

Veškeré hraní se totiž nyní svrhává na neustálou honbu za novým kusem vybavení. Je úplně jedno, jestli jste si oblíbili nějakou zbraň, za rohem totiž čeká další s jedním  bodem zkušeností navíc. A pokud chcete držet krok s konkurencí, musíte po ní sáhnout. Až do konce příběhu si tedy nevytvoříte pouto s žádnou zbraní, protože musíte neustále sprintovat pro novou. A nepomůže tu ani tvorba vlastní či upgrade té stávající, protože se levely posouvají až moc rychle. Přitom by stačilo mít možnost vylepšit jakoukoliv zbraň na vaši stávající úroveň a nebyl by problém. Se slzou v oku vzpomínám na mé oblíbence, kterých jsem se musel vzdát, protože mi jednoduše nestačily. 

Úprava vzhledu vaší postavy je navíc řešena úplně jinak. Základní vybavení totiž můžete jednoduše "přepsat" vzhledem vašeho oblečení, které má samostatné okno, takže nakonec vypadáte přesně tak, jak chcete nezávisle na tom, jaké vybavení střídáte. Proč to tak nešlo udělat u zbraní? 

Za všechno se platí

Doslova fackou je pak samotný herní obchod. Zatímco různorodé customizace a oblečení, které si můžete zakoupit za reálné peníze, se nějak dá pochopit, balíčky urychlující hraní už nikoliv. Ano, zakoupit lze vše, od materiálů pro crafting až po urychlení získávání XP, takže se v zásadě hra hraje sama. Ubisoft sice zveřejnil informaci, že jsou tyto balíčky připraveny pro hráče, kteří naskočí na rozjetý vlak později po vydání, na faktu to ale nic nemění. Nechcete sáhodlouze grindovat? Plaťte. 

Tom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20190930225122.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20190930225024.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20190930225743.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20190930230354.jpg
Mikrotransakce nesmí chybět, přece jen mluvíme o hře Ubisoftu

Naštěstí musím zdůraznit, že toho hra nabízí opravdu mnoho i bez útraty jediné koruny a spousta vybavení a dalšího herního obsahu lze získat obyčejným hraním. Zabere vám to ale dlouhé hodiny a je samozřejmé, že nikdo nechce být oproti platícím hráčům znevýhodňován tak moc. 

S tím je spojen i poslední větší zádrhel, na který jsem při hraní narazil. Všechny mise jsou jako přes kopírák a po hodince hraní jsem si vypracoval klasickou šablonu, která se jmenuje "doraž na místo určení, vyzvedni si úkol, doleť do cíle vrtulníkem, vystup a propliž se/prostřílej se k cíli, promluv si, vyzvedni, vrať se zpátky a dostaň odměnu". Tato šablona funguje v 99% všech případů a po několika hodinách začíná neuvěřitelně nudit. 

Kamenem úrazu tohoto systému je víceméně i to, že celý ostrov Auroa byl pravděpodobně navržen jen pro hráče, kteří chtějí létat. Jakmile totiž vyrazíte na cestu autem, motorkou nebo čímkoliv pozemním, zjistíte, že je celé prostředí plné skalisek, hor a pohoří, takže vám to buď zabere neuvěřitelně dlouho, nebo po cestě vyměníte několik prostředků. Částečně se tomu lze vyhnout odemčením co největšího počtu "táboráků", kde doplňujete zásoby, protože slouží jako body pro rychlocestování. Je to ale obrovská škoda, protože samotný herní svět je pestrý a lákavý. Proč jej tedy nemohu prozkoumávat tak, jak chci? 

Tom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191002221113.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191002222407.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191003210358.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191003212457.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191003221716.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191003222830.jpg
Přestřelky a akce samotná je perfektní, ať se na to díváme z jakéhokoliv úhlu

Naštěstí jdou všechny neduhy stranou, když se dostaneme k jádru pudla - přestřelkám. Všichni lidští protivníci tu jdou odstranit jednou dobře mířenou kulkou do hlavy, a je úplně jedno, jakou úroveň zrovna mají. Díky tomu se výlezy do nepřátelského území podstatně vyšších levelů neuvěřitelně vyplatí a nepostrádají skvělý náboj napětí, kdy se snažíte postupovat potichu a vše udělat čistě, než se pustí peklo. Také animace lahodí oku a hráč má pocit, že opravdu ovládá špičkově vycvičeného žoldáka. Jen ta umělá inteligence nepřátelských vojáků by mohla být lepší.

 

Všichni lidští protivníci tu jdou odstranit jednou dobře mířenou kulkou do hlavy, a je úplně jedno, jakou úroveň zrovna mají

 

Vůbec Breakpoint nejvíce září právě v těchto momentech. Doteď si pamatuji plížení podzemní laboratoří nebo průzkum výzkumného centra v nočních hodinách, s tichým našlapováním, tlumičem a nočním viděním. Tyto chvíle dávají zapomenout na všechny nedostatky hry a právě ony jsou důvodem, proč se k Breakpointu doteď vracím a je mi hrozně líto, že těchto chvil ve hře není více. Vlastně si je musíte svým způsobem sami vytvářet. 

Důrazně doporučuji hru také hrát s přáteli, protože pak je cestování mnohem zábavnější a i ty nudnější mise se dají mnohem více zkrášlit nepovedenými útoky a následným kutálením z kopce za doprovodu nadávajících kamarádů. Tak trochu by se ale dalo říci, že se nesmějete ve hře, ale hře samotné. 

Krásné blikání

Musím uznat, že na plné pecky vypadá hra z grafického hlediska překrásně. Auroa je plná bujaré vegetace, realisticky zpracovaných džunglí a vůbec přírody, ve které je radost se procházet. Potěší i frajeřinka s kamufláží, kdy se můžete zamazat bahnem, pískem či sněhem a počíhat si na nic netušící nepřátelé. Breakpoint potěší i množstvím malých grafických detailů, kterých si během hraní všimnete. Vybavení a zbraně jsou vymodelované k dokonalosti a stejně tak perfektně i zní během střelby. Dabing je víceméně průměrný a hudba dobře sedne hratelnosti. 

Tom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191002220845.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191001122016.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191002221005.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191002221933.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191003210316.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191003210653.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191003220843.jpg
Krásná grafika a prostředí je shazováno neustálými bugy a kiksy

Bohužel je hra v době vydání v dosti chabém technickém stavu, který dokáže skvělý dojem z grafiky poničit. Zcela na denním pořádku jsou problikávající a trhané postavy, doskakování textur, mizející zbraně, vypadávající zvuky či sekání celé hry. Většinou se to děje rychle, ale opravdu často, takže je těžké si toho nevšimnout. Je opravdu divné, že si Ubisoft nedokáže takové prvky pohlídat, zvláště když takové The Division 2 bylo v době vydání v takřka perfektním stavu. 

Když přežívání unudí

Pokud vás běhání po světě a plnění desítek misí a výzev na jedno brdo přestane bavit, je tu ještě poslední záchrana v podobě multiplayerového režimu Ghost Wars. Na ten jsem se chystal velmi neochotně, a tak šlo o příjemné zjištění, že je zábavný a svižný. Jde o rychlé přestřelky dvou týmů po čtyřech hráčích a několika kolech na střídajících se mapách. Odstranění nepřátelského týmu rovná se postup do dalšího kola a poté i další mapy. Za vše samozřejmě dostáváte nové exkluzivní vybavení, zbraně, nášivky apod.

Po chvíli hraní jsem zjistil, proč mě Ghost Wars tak baví. Režim je totiž zproštěn naprosto všeho, co hru tak zdržuje a shazuje. Nejsou tu žádné nudné mise, zdlouhavé cestování ani monotónní dialogy. Zkrátka skočíte na mapu a jdete si po krku. Veškeré výhry, nového vybavení, zbraně i inventář se pak přesouvá i do singleplayerové hry, takže je vše pěkně propojené a Ghost Wars dávají smysl i v případě, že si chcete přilepšit v kampani a trochu se odreagovat. 

Tom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191004150526.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191004150906.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191004151017.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191004151736.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191004151818.jpgTom Clancy’s Ghost Recon® Breakpoint_20191004152106.jpg
Multiplayerová Ghost War překvapivě baví

Rozhodně mě tak zajímá další slibovaný obsah, který má do hry přidat další výzvy, režimy a raidy. Právě to by mohlo zachránit pestrost obsahu a pozvednout ho trochu výše. Pokud už chce Ubisoft propagovat hru jako službu, ať to podle toho také vypadá.

Verdikt

Ghost Recon Breakpoint je plný protikladů. Z jedné strany bijí do očí neuvěřitelně monotónní mise a rychlý stereotyp, nesmyslný vývoj postavy s omezujícím postupem a technický stav hry, na kterém je potřeba dost zamakat. Na stranu druhou se ale najde spousta světlých okamžiků, přestřelky jsou skvělé, stealth konečně dává smysl a zážitky s kamarády na ostrově dokážou zabavit na solidní dobu. Jde tedy spíše o to, co od hry očekáváte. S přihlédnutím ke značce jako takové totiž jde o velmi jemný a mikrotransakcemi nasáklý průměr.