Ghost Recon: Shadow Wars - speciálové na tahu (recenze)

Tedy čekali byste, že první hra akční série Ghost Recon na handheldu Nintendo 3DS bude tahová strategie?

Byla to krásná doba. Psal se rok 1994, když se na monitorech objevila geniální tahová strategie UFO: Enemy Unknown. Následovalo její pokračování X-COM: Terror from the Deep. Pro jejich spuštění stačilo PC 386 se 4 MB (!!!) paměti. Zemi ve hrách napadla mimozemská civilizace a nejprve se klasicky na povrchu a poté z mořských hlubin pokoušela vyhladit lidstvo.

V Tom Clancy´s Ghost Recon: Shadow Wars sice žádní ufoni nejsou, ale herní styl je v podstatě ten samý. Aby také nebyl, když na hře spolupracoval sám tvůrce zmíněných hitů, Julian Gollop. A odvedl tradičně senzační práci.

Když si vývojáři vezmou inspiraci ve velkém hitu, ještě ke všemu jim pomůže jeho tvůrce, výsledek je skvělý

Na rovinu. Proč právě takováto hra vyšla na systému, který se nejvíce opírá o prostorové 3D zobrazení a gyroskopy, to lze opravdu jen těžko vysvětlit. Ani jednu z těchto featurek Ghost Recon: Shadow Wars totiž vůbec nepotřebuje. Ale nakonec, motiv vývojářů z Ubisoftu je celkem nepodstatný, důležitá je hra. A ta je skvostná, zábavná a promyšlená. Na druhou stranu, možná je to pouhý závan nostalgie, v některých aspektech se zdá, že X-COM byl přece jenom propracovanější. Ale to může být ryze subjektivní dojem.

Ghost Recon Shadow Wars 01.jpg Ghost Recon Shadow Wars 02.jpg

Kdo nezná X-COM, ať si představí bitevní pole zabírané z výšky, kterým lze ovšem v Ghost Reconu libovolně otáčet a kde hráč ovládá postupně bobtnající tým vojáků, kteří v této tahové strategii stále zdokonalují své schopnosti a zbraně. A to samozřejmě díky tomu, jak nabývají zkušenosti. Začínáte s vojákem a sniperem, přidá se medik, následují špionka, technik a chodící rotační kulomet. No dobře, nosí ho jakýsi klon Arnie Schwarzeneggera.

Když hrajete, stiskněte tlačítko A a hra vám ukáže síť z různobarevných čtverců. Po některých se můžete pohybovat, jiná barva už ukazuje místo, kde si naposledy vystřelíte. No prostě X-COM jako když vyšije. Dojdete, vystřelíte a na tahu je protivník. Takže dobře promýšlet kroky. Když úspěšně nepřátele likvidujete, dostanete powerpointy. Za ně pak získáte speciální bonusy při střelbě. Ovšem jen na jeden tah. Například lepší dostřel.

Hlídejte si vojáky jako oko v hlavě

Pár slov k příběhu. Tedy „příběhu“. V Rusku (kde také jinde, že) je puč zloducha Yuriho Treskayeva a speciální jednotky (tedy vy) musí všem zachránit kůži. V kampani rozdělené na 37 misí se dostanete do nejrůznějších oblastí. Začnete pěkně na poušti v Kazachstánu, pokračuje se různými vesnicemi Ukrajiny, podzemím, nechybí ani ledové pustiny Sibiře. Ne na všechny mise pak musíte nasazovat všech šest vojáků vaší elity.

Ghost Recon Shadow Wars 05.jpg Ghost Recon Shadow Wars 06.jpg

Oproti X-COMu  si nemůžete žádné nové vojáky dokoupit či rekrutovat, jednak tu chybí základna a i kdyby tu byla, jak by se dopravovali vojáci na potřebná místa do budov pod palbou? Takže je třeba využívat každé nerovnosti v terénu, neustále se krýt za zdi, sledovat možnosti nepřátelské palby a samozřejmě bacha na miny. Každý ztracený voják totiž znamená Game Over. Prima je, že neustále rozvíjíte možnosti svých zbraní, takže v polovině hry už jste úplně jinde než na začátku.

Ghost Recon Shadow Wars 03.jpg

V čem je hra propracovaná, je zdroj informací na dotekovém displeji. Jednak si zde můžete zjistit podrobné informace o vlastních možnostech, ale i o nepřátelských jednotkách a jejich síle. V současnosti je zjevně záliba v párání nepřátel nožem, Killzone 3 by mohla vyprávět. Takže vyšlete špióna, tu neviditelnou elitu vašeho týmu, aby suše podřezal otravného nepřítele. Taktika je první a poslední písmeno řecké abecedy, tedy alfa a omega téhle hry. Dotekového displeje si skutečně užijete, pokud chcete hrát a ne neustále restartovat jednotlivé mise. Prostě taktizovat je nutnost.

Ghost Recon Shadow Wars 07.jpg Ghost Recon Shadow Wars 08.jpg

A to je právě velká výhoda této hry. V Ghost Recon: Shadow Wars nejste nuceni k rychlé akci, ale naopak klidnému rozmýšlení jako při šachové partii, celkem vám nevadí, že autobus drncá. Vynikající pro hru, kde prožíváte maximální pocit napětí, aniž byste museli rychle reagovat. Dále je tu až neuvěřitelná propracovanost terénu a možnosti krytí.

Pokud si myslíte, že hrou projedete jako rozpálený nůž máslem, zapomeňte. Tady se musí přemýšlet.

Rozmanitost schopností jednotlivých vojáků, promyšlenost gameplaye a skvěle vytvořený terén jsou aspekty, které Ghost Recon: Shadow Wars staví před třeba Final Fantasy Tactics, Metal Gear Acid! nebo Advance Wars. Některé věci ale vyloženě naštvou. Zjistíte si přesně pomocí speciálního laseru, co nepřítel může udělat, jak vy na něj, jenže tah provést nemůžete.

Je to hezké a vydržíte u toho dlouho

Hra je opravdu hezká po vizuální stránce. Sice její koncepce nevyžaduje výkon takové mašinky jakou je Nintendo 3DS, ale protože ho měli dostatek, právě proto si autoři z Ubisoftu docela vyhráli s každou maličkostí, která pak hře výrazně zvyšuje hratelnost. A o to jde. Jakmile se hrou probojujete, čeká na vás ještě 20 skirmish misí. Takže tohle je opravdu zábava na pořádně dlouho. A hlavně nenudí.

Dostupné pro: 3DS
Žánr: Strategie | Tahová strategie
Výrobce: Ubisoft | Webové stránky hry