God of War: Ascension - více lidí do masakru, větší zábava (recenze)

God of War: Ascension působí už jako hodně nastavovaná kaše. Ono se po třech konzolových a dvou handheldových dílech nelze asi moc divit, zvlášť když se tvůrci úporně drží zažité formule. Nový God of War prostě nemá ten šmrnc, jako starší díly. To je jedna z mých největších výtek a zároveň ta nejvíc subjektivní.
Ascension 04.jpgAscension 05.jpgAscension 06.jpg

Pokud vám brutální lekce antické mytologie však ještě nelezou ušima, můžete to vesele ignorovat, protože po herní stránce je Ascension solidně odvedenou prací, kde Kratovy čepele trhají vzduch, krev cáká proudem a monumentální filmové scény dají pořádně pocvičit kloubům vašich čelistí. Navíc poprvé v historii série se objevuje multiplayer, který rozhodně není do počtu.

Časové kejkle

Začneme nicméně příběhovou kampaní, jež nabízí zhruba 10 hodin prequelové zábavy – tedy se odehrává před prvním dílem. Tvůrci už škrabou ze samého dna antické mytologie, takže se rozhodli dějovou linku okořenit trochu jiným stylem vyprávění a skáčou v příběhu sem a tam.

Podobný způsob dějové progrese přinesl pár nezapomenutelných her (i filmů), bohužel v Ascension nefunguje moc dobře, protože hra nemá dostatečně silnou nosnou myšlenku a skoky spíš zmatou, než aby vás nutily si hryzat nehty v napětí, co že se bude dít teď.

Ascension 10.jpgAscension 11.jpgAscension 12.jpg

Základní zápletka hry se točí kolem tří Fúrií, které trestají všechny, co neplní své sliby s bohy. A řecký řezník Kratos rozhodně nehodlá plnit dohodu, kterou má s bohem války. Věci se postupně komplikují, nicméně nikam zásadně nevedou a celý příběh je jenom v podstatě zbytečná odbočka, která nijak nerozvíjí postavu hlavního hrdiny.

Brutální jatka

Kde nefunguje příběh, zaskakuje tradičně podařená hratelnost kombinující zběsilé souboje s řešením triviálních hádanek a plošinkovými pasážemi. Tvůrci nikterak neexperimentovali, takže soubojový systém jen přeleštili a přidali několik nových drobností. Základem řeznického náčiní se stává dvojice čepelí na řetězu, kterými lze zasazovat slabé a silné údery a to vše spojovat do různých komb. Plus nechybí možnost protivníka chytit. Postupem hry získáte čtyři síly bohů, což jsou v podstatě elementy – oheň, mráz a podobně.

Ascension 07.jpgAscension 08.jpgAscension 09.jpg

Čepele doplňují další zbraně, které můžete sebrat (meče, palice, kopí…), ovšem mají pouze omezenou životnost. Základem bitek je řetězit co největší komba, protože jsou vaše útoky ještě silnější a zároveň si nabíjíte speciální „Rage“ ukazatel. Díky zuřivosti se následně můžete na pár okamžiků změnit v nezastavitelný masomlýnek. Všechno dohromady výtečně funguje, Kratos uskakuje, roztáčí čepele nad hlavou, silou blesků paralyzuje protivníky a ty oslabené prostřednictvím quick time eventů trhá na kusy.

 

Kratos uskakuje, roztáčí čepele nad hlavou, silou blesků paralyzuje protivníky a ty slabé rovnou trhá na kusy

 

Ascension je brutálnější a naturalističtější než kdykoliv předtím, takže mozky, střeva a další vnitřnosti se budou válet po zemi co chvíli. Vrcholem bitek se stávají klání s bossy, které prověří hbitost vašich prstů na maximum. Ale to není nic nového, stejně jako sbírání barevných koulí (zkušenosti, magie, život), levelování zbraní a hledání skrytých bonusů.

Ascension 13.jpgAscension 14.jpgAscension 15.jpg

God of War nikdy neměl ten nejlepší soubojový systém (ty mají na svědomí Japonci ať už v podobě Devil May Cry či Bayonetty), nicméně vzájemná symbióza všech prvků s promyšleným dávkováním protivníků fungovala vždy výborně a stejné je to i tady.

Krása nesmírná

God of War kromě chytlavých bitek vždy dokázal uhranout monumentálními scenériemi a pár jich má v zásobě i Ascension. Okamžiky, kdy se oddálí kamera, aby odhalila nějaký dechberoucí záběr, stále dokážou donutit uznale pokývnout hlavou a vryjí se do paměti. Raději ale nebudu nic prozrazovat, protože se jedná o absolutní vrcholy hry a byla by chyba vás o ně ochuzovat.


Je jenom škoda, že podobných sekvencí je jenom pár a většina hry nabízí jen stokrát viděná místa. Na druhou stranu, zmíněná monumentálnost je často na škodu hratelnosti, protože bere přehlednost bitkám, které se občas mění jen ve zmatený rej světelných efektů a nevýrazných postav, kde nepoznáte svého hrdinu od protivníka.

Osm bojovníků

Kampaň dohrajete a nic vás nebude nutit se k ní vracet zpět, ale to už se nedá říct o multiplayeru. Zpočátku jsem vůbec nevěřil tomu, že hra více hráčů bude mít v God of War své místo, ale světe div se – multiplayer funguje a dokáže zabavit. Základem se stává mód Favour of the Gods, ve kterém bojují Sparťané a Trójané o přízeň bohů.

Ti jsou celkem čtyři: Zeus, Áres, Hádes a Poseidon, přičemž v podstatě jde o rozdělení do tradičních herních tříd. Hráči oddání bohu války získají silnější údery, pokud budete bojovat ve jménu Dia, stanete se mocnějšími v magii a tak dále.

Ascension 01.jpgAscension 02.jpgAscension 03.jpg

V multiplayeru není Kratos, ale normální válečníci, kteří se mohou lišit zbrojí a zbraněmi. Obojí se, jak už je v moderních hrách zvykem, dá postupně vylepšovat a odemykat nové kousky. Nechybí ani perky přidávající různé bonusy.

Ve Favour of the Gods nejde jen o zabíjení protivníků, ale jste odměňování i za otevírání truhlic, používání bonusových zbraní a podobně. Kromě sbírání bodů ve Favour of the Gods (až 8 hráčů) je tu deathmatch jménem Match of Champions (4 nebo 8 hráčů), kooperativní Trial of the Gods (1 až 2 hráči) a Capture the Flag (až 8 hráčů).

Mapy vycházejí z lokací jednotlivých dílů série a vždy překvapí nějakým zajímavým nápadem. V bažinách můžete například oživit sochu Gorgony a zkamenět protivníky, jinde najdete katapulty, power-upy a podobně. V kombinaci se svižným soubojovým systémem, který v maximu hráčů bývá občas chaotický, ale jinak překvapí perfektní vyvážeností, tak dostáváte velmi chytlavou multiplayerovou hru, u níž se dá bez problémů trávit hodiny a hodiny času.

Nejkrásnější hra na PS3

I když příběhová kampaň nepředstavuje vrchol série, to samé se nedá říct o grafické stránky Ascension. Tým ze Santa Monicy posunul ještě dál hranice a tahá z obstarožní PS3 neuvěřitelné věci. Přechod z animací do hry je plynulý, kamera bez jediného záseku oddaluje a přibližuje pohled, aby nabídla co nejlepší záběr scény, fascinující je i práce se světly a částicovými efekty.

Jistě, lokace nejsou zrovna rozlehlé jako třeba ve Far Cry 3, ale i tak zaslouží vizuální stránka hry jen chválu. A to samé se dá říct i ke zvukům a atmosférické orchestrální hudbě.

Dostupné pro: PS3
Žánr: Akce | Third person rubanice
Výrobce: SCEA Santa Monica | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 13. března 2013
  • Zábavný multiplayer
  • Špičková grafika
  • Solidní herní doba
  • Úžasné scenérie
  • Zmatený a nezajímavý příběh
  • Matoucí kamera
  • Občas chaos v bitvách
  • Recyklace starých prvků

Pokud byste chtěli God of War: Ascension čistě jen pro příběhovou kampaň, nemohl bych vám hru doporučit, protože je asi tou nejslabší v celé historii série. Jistě, o žádnou tragédii se nejedná, ale zároveň nedostanete nic, co byste chtěli hrát dvakrát. V kombinaci s multiplayerem však už stojí Ascension za to.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

22.  1.  2018 | | 8 N/A
Jak by vypadaly současné herní hity v minulém století? (galerie)

Jak by vypadaly současné herní hity v …

Napadlo vás někdy, jak by vlastně vypadaly současné hry, kdyby byly vytvořeny v dobách dávno minulých? My už odpověď známe!

16.  1.  2018 | | 6 N/A
8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
PlayerUnknown

PlayerUnknown's Battlegrounds: v jedno…

Když ze zkušeností v herní branži vycucáte geniálně jednoduchý koncept, občas to může fungovat. Občas až tak, že se z vašeho projektu stane nejhranější titul na světě. Skoro.

12.  1.  2018 | | 8 N/A
6 tipů na originální sci-fi pařby, u kterých se nebudete nudit

6 tipů na originální sci-fi pařby, u k…

Sci-fi žánr se opět vrací do formy, a to takovým tempem, že zombie nákazu zahnal do kouta. Jaké vesmírné pecky nás potěšily během posledních pár let?

10.  1.  2018 |