God of War: severská výprava (recenze)

Populární rubač bohů se vrací, aby nám dokázal, že neztratil nic ze svého lesku. Jak dopadl Kratos nové generace?

Co baví

  • Příběh plný kliček a překvapení
  • Znamenitý systém soubojů
  • Nádherné grafické zpracování
  • Propracovaný RPG systém
  • Dostatek obsahu

Co vadí

  • Málo soubojů s bossy
  • Bohové spíše škádlí z dálky
10/10
Hodnocení

Kratos už to s námi táhne nějakou dobu a po jeho zdravé pauze se konečně dostává na současnou generaci konzolí v plnohodnotném pokračování. Není to navíc další díl jen tak ledajaký, Kratos nám dospěl, zmoudřel a vlastně prošla viditelnou proměnou celá hra. Jak ale jistě víte, vývojáři ze Santa Monicy se s tím většinou nepářou, jak tedy změny akční ikoně Playstationu prospěly? 

Důležitý není cíl, ale cesta

Příběh nového dílu God of War je zcela jiný, než na co jsme zvyklí. Už tu nejde o vybíjení bohů, Kratos se totiž stal otcem a společně se synem Atreem musí splnit poslední přání jeho matky - odnést a rozprášit její popel na nejvyšší hoře zdejšího světa. Na první pohled jednoduchý cíl, který také zůstává někde v dálce počas celého vašeho dobrodružství. Jak ale čas plyne, začínají se do situace míchat zcela nové postavy, situace a nečekaná odhalení, díky kterým se jednoduchá výprava přemění na epické dobrodružství napříč nehostinnou severskou mytologií.

God of War_20180408172233.jpgGod of War_20180408150633.jpgGod of War_20180408155253_1.jpgGod of War_20180408160413_1.jpg
Dobrodružství vás zavede na mnoho epických míst.

Jedna z prvních pochval, kterou musím hře udělit se týká toho, jak moc překvapení dokázala uchovat pro své hráče. Ať už jde o některá šokující odhalení, příjemné pomrknutí po předchozích dílech nebo přísliby zážitků budoucích, God of War vás především ve druhé polovině dokáže doslova zavalit smrští epických konfliktů, megalomanských bitek a zjištění, která vám nedají spát. O překvápka není nouze a hra rozhodně není tak plochá a jednotvárná, jak se může zdát z dosud zveřejněných materiálů. A to je v dnešní době husarský kousek sám o sobě. 

God of War_20180407221540_1.jpgGod of War_20180407223542_1.jpgGod of War_20180407234822_1.jpg
Hra je plná překvapení a nečekaných odhalení.

Je zcela znát, že se nový God of War prezentuje jako jakýsi úvod do nové, severské mytologie a nehodlá ihned na začátku hodit na stůl všechny karty. Osobně mi chyběly potyčky s těmi nejznámějšími bohy, na druhou stranu je skrze celý příběh dostatek popichování a dalších náznaků, které dokážou nalákat na zcela zjevně připravovanou trilogii. A s tím nemáme problém, koncovka vás totiž nejen uzemní, ale dá zcela jasně najevo, kolik se toho ještě potenciálně chystá.

RPG jako řemen

Už předchozí díly měly trochu těch RPG prvků, díky kterým jste mohli zlepšovat schopnosti Krata a jeho vybavení, novinka to ale posouvá na zcela novou úroveň. K dispozici je celá řada stromů schopností, upravovat a kupovat můžete vše, od zbraně až po jednotlivé části brnění, přidávat talismany, runy a speciální údery. Jde o nefalšované RPG v pravém smyslu a v menu úprav se můžete ztratit na pěkně dlouhou dobu. To jde ostatně ruku v ruce i s mnohem otevřenější náturou herního světa a hratelnosti jako takové.

God of War_20180406201208_1.jpgGod of War_20180406192810_1.jpgGod of War_20180407221149.jpgGod of War_20180407223400_1.jpg
God of War je mnohem větší RPG, než se zprvu může zdát.

Ačkoliv je příběh a vaše cesta v něm pevně daná, nyní je herní mapa mnohem otevřenější a nabízí nespočet odboček a míst k prozkoumání. Nebudu vám kazit radost z objevování, dodám jen, že se rozhodně nepodíváte jen do Midgardu, středobodu všech světů, ale zavítáte i do zcela nových říší. Každá má svůj unikátní vzhled, atmosféru a především úkoly, výzvy a questy. Dokonce samotné postavy vás kolikrát samy vybízejí k průzkumu s tím, že si můžete odpočinout od příběhu a vydat se lovit zrůdy, pomáhat těm mála obyvatelům, na které narazíte, či hledat bájné poklady. Vždyť jeden ze světů je dokonce téměř koncipován jako procedurálně generovaný dungeon, který se mění při každé návštěvě a skýtá bájná brnění a poklady.

Tleskáme vývojářům, že se nenechali svazovat příběhovými řetězy a dokázali přinést vyváženou hratelnost, kde si každý přijde na své. Chcete příběh? Klidně. Rádi cestujete? Není problém. 

Co troll, to problém

Jak vám jistě došlo, severská mytologie skýtá spoustu zrůd a nepřátel, kteří vám půjdou po krku. Každý ze světů má svá specifická monstra, na která platí jiný styl boje a taktika, takže se s Kratem často zapotíte. Nechybí tu tradiční pěšáci, vlkodlaci, trollové, vědmy a bůh ví co ještě. Každý má svůj způsob, jak vám zatopit a musíme uznat, že všechny nabízené obtížnosti jsou férové a nikdy nám nepřišlo, že by hra podváděla. Na nejtěžší obtížnost nedělá nepřátelům problém odstranit vás jediným úderem, a to už pak není hra daleko od série Dark Souls.

God of War_20180404153341_1.jpgGod of War_20180404155916_1.jpgGod of War_20180404161301_2.jpgGod of War_20180404163646.jpg
Rvačky jsou velmi kontaktní a neuvěřitelně požitkové.

Když už mluvíme o Dark Souls, další velkou změnou prošel systém soubojů, který nemá daleko ke jmenované značce. Je brutální, velmi kontaktní a především variabilní. Díky perfektně vyladěnému ovládání se po chvilce budete točit v chumlu vlkodlaků jako smrtící balerína a díky celé škále speciálních pohybů, run a upgradů si můžete Krata ukovat zcela podle svých představ. Legendární sekera a vystřelovací štít jsou skvělým duem, které můžete libovolně kombinovat a vymýšlet své vlastní kombinace. A věřte, že přivolávání sekerky zpět ve stylu Thorova kladiva nikdy neomrzí. 

Pokud máte strach, že se změnou hratelnosti přišlo i mnohem přízemnější tempo, jste na omylu. Ano, tradiční souboje jsou nyní mnohem více taktické a kvůli změně kamery musí hráč více přemýšlet a chytře se pohybovat po bojišti, především ve druhé polovině ale budete svědky megalomanských soubojů, definujících gravitaci i zákony fyziky a pochopíte, že Kratos neztratil nic ze své zuřivosti. Ostatně, takřka hned na začátku je vám do obličeje vmeten boj jako vystřižený ze seriálu Dragon Ball Z. God of War zkrátka není pro citlivky!

Velkou pochvalu si zaslouží Atreus samotný, který je skvělým pomocníkem a důležitou součástí příběhu. Během klidných pasáží se dočkáte vtipných a často i filosofických rozhovorů, klučina čile reaguje na okolní dění a působí jako živá bytost, která není závislá na vašem počínání. Navíc je klíčový v řešení některých hádanek a jeho šípy vám otevřou mnoho cest dál, takže je důležité jej umět využívat.

God of War_20180411004225.jpgGod of War_20180408014021_1.jpgGod of War_20180408014327_1.jpgGod of War_20180409140756.jpg
Malé, velké, zlaté či ocelové? Brnění si můžete ukovat podle sebe.

Během soubojů pak jeho schopnosti úměrně rostou a co je nejdůležitější, nemusíte se o něj neustále starat. Dokáže obstojně pomáhat, bojovat a častokrát zasadil i smrtící rány dřív, než jsem stihl zareagovat. Očividně si radu otce "co není mým primárním cílem musí být tvým" vzal k srdci. 

Krásy Playstationu

Viděli jste trailery i záběry ze hry, takže pravděpodobně musíte být připraveni na grafické orgie, které vás čekají. Pravdou ale je, že nejste. God of War je zcela bez debat jednou z nejlépe vypadajících her dneška, jehož prezentaci by mu mohly závidět i mnohé PC hry. Je tu nádherně vidět, že má Playstation 4 stále co nabídnout a minimálně ještě pár let bude bez problémů zvládat vše, co mu bude předhozeno. 

God of War_20180404174648_1.jpgGod of War_20180404163945_1.jpgGod of War_20180404165226_1.jpgGod of War_20180404165938.jpg
Potěší malé detaily na postavách a jejich charakteristické vlastnosti.

Hra dokáže uhranout takřka v každém ohledu. Postavy jsou realistické a živé, scenérie často vyráží dech, obrazovka je během soubojů zaplněna tunou částicových efektů a nic z toho se nezpomalí ani na vteřinu. Herní svět je vypiplán s maniakální přesností a je radost jej prozkoumávat a ten, kdo nebyl teleportován skrze Bifrost, ten jako by nežil. Jde o pastvu pro oči a pokud vlastníte PS4 Pro, můžete se těšit na ještě o něco uhlazenější kabátek ve 4K. 

 

Ruku v ruce s vizuálním podáním jde monumentální soundtrack plný epických melodií i něžných smyček

 

Ruku v ruce s vizuálním podáním jde i monumentální soundtrack plný epických melodií i něžných smyček, hrajících vždy ve správnou chvíli. Dabing je precizní, filmových kvalit a všechny údery vaší sekery během soubojů mají uspokojující dunivý zvuk. Překvapivě ve hře najdete i spoustu humoru, především od dvou pomáhajících trpaslíků, kteří jsou snůškou vtípků a narážek a skvěle odlehčí atmosféru mezi souboji. Zkrátka skvělý koktejl.

God of War_20180405003031_1.jpgGod of War_20180405003232.jpgGod of War_20180406191643_1.jpg

God of War je tou hrou, která nabízí takové množství kvalitní herní dřiny, že je požitkem ji hrát a člověk nemá nejmenší tušení, kde by mohl hledat nějaké chyby či nedodělky. Ony tu zkrátka nejsou. Příběh je skvěle rozvětvený, herní svět skýtá spoustu hodin hraní i po jeho dokončení, souboje jsou brutální a skvěle ovladatelné a RPG prvky dávají dostatečnou volnost, aby Kratos každého hráče vypadal a choval se unikátně.

Jedinou chybou je tak fakt, že už je to za námi a my musíme urputně čekat na další díl, které zcela jistě přijde. Ať už to je. 

 

Diskuze (37) Další článek: Battle Royale napříč hrami: kde všude najdete masové boje?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,