GoDai Elemental Force: zábava na umření – recenze

Některé věci jsou v době svého vzniku považované za hloupost, protože předběhly svou dobu. Těm se říká umění. Jiné jsou za hloupost považovány proto, že za dobou zaostaly. Těm se neříká jinak. A konečně některé věci jsou za blbost považovány zcela oprávněně. A jedné z nich říká GoDai Elemental Force.

Multiplayer: maximálně 2 hráči
Paměťová karta: minimálně 90 KB
Analogové ovládání: pouze páčky
Výrobce: 3DO
Distributor: 3DO
Od 15 let

Když se rozhodovalo o tom, na jaký že to  titul budu psát recenzi, jeden „dobrák“ mě nalákal na – pro mne zcela neznámou – hru GoDai Elemental Force. Přirovnával ji k několika z mých nejoblíbenějších titulů a to mne přesvědčilo. Bohužel, jak se ale později ukázalo, onen dobrodinec nemluvil o hře jako takové, ale pouze o jejím obale. A tak jsem skončil zhruba stejně jako onen generál z pohádek o Rumcajsovi, který čekal nepřítele z východu a on přišel ze západu. Čili neslavně.

Existují totiž hry výborné, o kterých psát je potěšením. Existují hry strašné, o kterých psát je zábavou. A bohužel existují i hry naprosto odpudivé, o kterých se psát nedá. Proč vám to říkám? Protože GoDai patří do té poslední kategorie a já díky nešťastnému zásahu „z hůry“ nevím, co říct a neurazit…

GoDai Elemental Force GoDai Elemental Force

Ale budiž, podívejme se tedy na GoDai samotný. Jak jej jen popsat… No… Třeba… Už vím! Určitě jste někdy hráli starý dobýá Golden Axe. Výborně. Tak, vybavte si, jak vypadal… Grafiku si představte o poznání slabší… Máte? Teď ji převeďte do 3D… Přidejte nějaké to „létání“ ala film Crouching Tiger and Flying Dragon a úhyby ala Matrix…Odstraňte všechny sebemenší náznaky hratelnosti… K tomu příběh, za který by se musela stydět i Disneyho seriálová Malá mořská víla… Nepohyblivou kameru, která vám v polovině případů ukazuje všechno s výjimkou toho, co byste jako jediné potřebovali…Jaksi podivně nastavenou obtížnost…Okořeňte spoustou zbraní, ze kterých si můžete vybírat a mezi nimiž není prakticky žádný rozdíl… Trochou magie, kterou sice můžete používat, ale která je beztak na dvě věci, z nichž ani jedna by se vám nelíbila…Podivným ovládáním… Zvuky, které jsou asi stejně přirozené jako barva kůže Michaela Jacksona… Navrch přidejte docela příjemnou hudbu a nízkou cenu… A máte před sebou GoDai ve většině její zrůdnosti.

Ale mám obavy, že by vám takto stručný popis nemusel tak docela stačit. Inu dobrá, máte mít, co jste chtěli.

Jak už vám asi došlo, GoDai je klasická arkáda. Jdete (v tomto případě) odnikud nikam, což se nelíbí davům vám nepřátelsky naladěných ninjů, kteří se evidentně rozhodli, že na jejich území se bude chodit z nikam do odnikud. A pokud se vám to nelíbí, můžete si vybrat ze dvou možností – buďto potupnou smrt, nebo stupidní mlácení. K tomu můžete používat buďto své pěsti nebo zbraně, které po cestě nalézáte. Ale co čert nechce, zbraně se používáním opotřebovávají.

Ha – řekne si teď jistě ledaskdo – vida! Zbraně se budou určitě lišit, bude třeba volit, kterou si mám schovat na později a kterou použít teď, budou mít rozdílné atributy a úto… DOST!!! Je to úplně jinak! Zbraně  se skutečně liší. Každá jinak vypadá, má jinou výdrž a jinou sílu útoku (mezi těmito vlastnostmi panuje víceméně nepřímá úměrnost), jinak vypadá a – pokud máte štěstí – má jinou animaci při boji. A dost. Ovšem věřte, že na papíře to vypadá lépe než v televizi. Skutečností totiž je, že bez ohledu na zbraň, kterou si vyberete, budete útočit pouze pomocí X jakožto základního seku a pokud vám to dovolí „hodná modrá čára“, tak jednou za čas pomocí O, symbolizující jakýsi speciální „přírazový útok“. A tím jsou vaše bojové možnosti pro boj zblízka vyčerpány.

Pak jsou tu ještě nějaké ty vrhací zbraně. Ahá, řeknou si teď možná zarytí optimisté mezi vámi. Ale ouha. Jediné použitelné z nich jsou vrhací hvězdice, ovšem zázraky rozhodně nečekejte.

Pak ještě můžete používat rychlé odkoulení určitým směrem, které dočasně zpomalí běh času, což vám asi má umožnit zorientovat se v bitevní vřavě. Ne, že bych měl něco proti Matrixu, ale do hry z Japonského středověku s přídechem fantasy mi vážně moc nesedí. A u filmů ještě chvíli zůstaneme. Skoky inspirované filmem Crouching Tiger and Flying Dragon by mohly být dobré, kdyby při nich váš hrdina nevypadal jako cirkusový klaun na šlapacím motocyklu, či jak se ona jednokolka správně jmenuje. A v této póze umí po výskoku plachtit jako dobře poskládaná papírová vlaštovka…Prostě děs, hrůza a utrpení…

Příběh je také z rodu nejslabších. Prostě a jednoduše – hodný shogun, který vládl moudře a spravedlivě, byl strážcem elementů. Ale co čert nechtěl, jednoho dne přišel zlý pán, elementy ukradl a shoguna i s celou jeho rodinou zabil. Jen malý, právě narozený synek byl zachráněn tajemným ninjou. Ten jej následně naučil všemu, co sám znal a vyslal milého mládence, aby pěkně jeden po druhém ovládl všechny čtyři elementy (i přes odpor jejich strážců), naučil se je používat - a nakonec se pomstil za chudáka tatíka. Ghándí by zaplesal…

A to je vše. Čekali jste snad něco víc? Jako že bych se zabýval hratelností a zábavností, z níž my vstávaly vlasy hrůzou na hlavě (ne, nejednalo se o klasický a žádaný efekt hororových her!)? Nebo že se s vámi podělím o zážitky z hraní? Smůla, žádné nejsou – jen ty nejhorší… Takže TOHLE je už vážně vše.

• nikdo vás nenutí GoDai hrát
  • hudba není z nejhorších
  • nízká cena, kterou se ale nenechte zlákat