Godfall: promrhaná šance na raketový start nové generace | Recenze

Godfall vypadá hezky a docela fajn se v něm i bojuje. Je ale nesmírně plochý a bezduchý.

Co baví

  • Grafické zpracování
  • Svižný boj
  • Někteří nepřátelé

Co vadí

  • Nesmyslné respawny
  • Jednotvárné světy
  • Promrhaný potenciál boje
  • Špatná optimalizace
  • Generické vyprávění
5/10
Hodnocení

Před necelým rokem se nám představila první oficiální čistě next-gen hra pro Playstation, která sršela pozlátkem a tvářila jako první vlaštovka z her, které fanoušci Playstationu prostě budou muset mít. U pozlátka ale nakonec bohužel zůstalo a lesknoucí se šperk není ničím jiným než pouhou cetkou z kočičího zlata.

Furt rovně

Příběhová linka Godfall začíná tím, že Orin vypráví příběh svého pádu. Jeho bratr Macros se chce stát všemocným bohem a svůj cíl si nenechá od nikoho překazit. I přesto, že to znamená zabít vlastního bratra. To Macros skutečně udělá, jenže nevědomky svoji práci nedokončí a vy se tak v kůži Orina vydáte na výpravu, v níž musíte najít cestu zpět do vrcholu Macrosova paláce, během níž je třeba nabrat síly k jeho poražení. 

Godfall_20201203092611.jpg
Macros je nejkýčovitějším padouchem, jakého jsem v herním světě potkal

Cestou za zastavením Macrosovy snahy uskutečnit rituál, který z něj udělá boha, vás bude provázet entita jménem Seventh Sanctum, jejíž vědomosti poslouží k tomu, abyste věděli co dělat a jaká úskalí vás čekají. S trochou nadsázky by se dalo říct, že je to skoro jediné stvoření, se kterým si nějakým způsobem popovídáte. To už samo o sobě tak trošku zavání ne úplně optimálním vyprávěním příběhu a ono to je možná i horší, než byste si představovali. 

 

Příběh působí, jako kdyby ho den před uzávěrkou tvůrci spíchli někde na chodbě

 

Příběh působí, jako kdyby ho den před uzávěrkou tvůrci spíchli někde na chodbě. "Hele, co kdyby se dva bratři porvali a jeden z nich chtěl být všemocný a ty ho musíš zastavit," řekl by jeden. "No, to zní dobře a co dál," odpověděl by druhý, na což už by mu vlastně bylo odpovědí jenom pokrčení rameny. Hra vůbec nepracuje s žádným vývojem postav, motivace kohokoliv ve hře je neodhalitelná a všechno je absolutně ploché a fádní. Upřímně si více odfláknutý příběh ve hře z posledních let vybavuji snad jenom u WWE 2K20.

Godfall_20201203113139.jpgGodfall_20201203121957.jpgGodfall_20201203141836.jpg
V HUBu budete vybírat mise, upravovat si předměty a měnit tělesné schránky

Hru doprovází poměrně malé množství cut-scén a doba mezi misemi není nijak vyplněná. Jejich dokončení ani nepřináší alespoň nějaký pocit uspokojení. Prostě se vám napíše na obrazovce, že jste dokončili misi, dáte pauzu a ukončíte ji. Objevíte se v HUBu u Seventh Sanctum, se kterou občas trošku pokecáte a přes mapu se hrnete do další mise. 

Široký výběr monotónnosti

Prvních pár hodin na člověka Godfall působí jako hra, která vlastně nabízí docela dost možností. Máte na výběr z rozmanitých zbraní, upgradujete široký dovednostní strom, nasazujete osm druhů výzbroje. Na výběr máte dokonce z něčeho jako jsou fyzické schránky. Nejde ale o nic podobného jako v případě Mortal Shell. Tam se totiž schránky pojily se zcela odlišným stylem boje. Tady schránka vlastně jenom mění několik speciálních dovedností a jinak bojujete zcela stejně.

Celkově ale bojový systém nepůsobí zase tak špatně. Nabízí vám několik specifických útoků se štítem, do toho nosíte dvě zbraně, které můžete libovolně střídat a nechybí pro akční hry již celkem typické krátkodobý boost vašich dovedností, který umožní soupeře likvidovat nesrovnatelně vyšší rychlostí. Zdánlivě je tak zde spousta atributů, možností a předmětů, které vám ovlivní hratelnost. Po určité době ale zjistíte, že vlastně na skoro ničem nezáleží a pokud nehrajete na nejvyšší obtížnost, je vlastně fuk, čím jste vybavení, hrou budete procházet v pohodě tak jako tak. 

Godfall_20201203092640.jpgGodfall_20201203094001.jpgGodfall_20201205185329.jpg
Na první pohled jsou světy hezké, kazí to ale jejich jednotvárnost

Co se týče editací vašeho hrdiny, již jsem výše zmiňoval, že k dispozici je možnost měnit brnění nabízející různé atributy. Dále strom dovedností, který vám může odemknout nové útoky, lepší statistiky, nebo zlepšit některé další vlastnosti Orina. I již nasazenou zbroj můžete potom za posbírané suroviny vylepšovat až o pět úrovní, díky čemuž výrazně zlepšíte svoji konkurenceschopnost v boji. Pak jsou zde ještě augmenty, které vám propůjčí speciální vlastnosti. 

Podobně jednotvárné jsou i mise. Buď bude vaším úkolem projít mapou a porazit silného nepřítele, nebo se přes nepřátele probít k důležité truhle, nebo se vydáte na hon některého z nepřátel. V podstatě nic jiného od hry nemůžete čekat, takže se pořád točíte v kruhu a po druhé otočce už se hráči jenom motá hlava nudou. Za tyto mise získáváte suroviny potřebné k otevírání soubojů s bossy.

Godfall_20201203102509.jpg
Hra nabízí i tréninkovou arénu, kde si zkusíte nové dovednosti

V zákoutích různých světů brzy přestanete lovit jakékoliv předměty, protože zjistíte, že vlastně nijak zvlášť ta vylepšení nepotřebujete a mezi nepřáteli lze bez problému proběhnout a uhánět rovnou za hlavním cílem mise. Navíc když už zemřete, hra vás vůbec netrestá a vše zůstane přesně tam, kde jste skončili. Dokonce i poškození nepřátel zůstává tam, kde bylo. Nějak nevím, co vlastně hráče motivuje k tomu, aby se zlepšoval. 

Bez vlastní duše

Jednou z mála relativně zajímavých mechanik ve hře je soul shatter. Ten si připravujete tím, že na nepřítele útočíte. Na jeho ukazateli pak uvidíte zvýrazněnou část zdraví, která v případě zásahu těžkým útokem zmizí rovnou celá. Tento prvek navíc není použitelný pouze na slabé nepřátele ale třeba i na bosse, kde už takovou vychytávku lze využít opravdu efektivně. 

Godfall_20201203101105.jpg
Bossové patří k tomu lepšímu ze hry, je jich ale ukrutně málo

Boj srší grafickými efekty, možná až moc. Ztrácejí se v něm totiž ukazatele ohrožení od nepřátel, kteří se vyskytují za vámi. Nejvíc mi vadily velmi pomalé reakce na to, co jsem ve hře dělal. Pokud chcete vykrývat, musíte počkat, až skončí animace útoku. Ne jenom na to, než začnete vykrývat. Pokud před koncem zmáčknete tlačítko vykrývání, nestane se vůbec nic. Uzamykání označených nepřátel je nesmírně pomalé a nemotorné a třeba u sprintu se mi často stávalo, že jsem vlastně nevěděl, jestli hra můj stisk L3 zaznamenala nebo ne. Kvůli tomu jsem tlačítko zmačkl znovu a sprintovat jsem tak začal a hned zase přestal.

 

Nepřátele je možné omráčit a následně dorazit stiskem R3, štít dokonce vypadá jako věrná kopie toho, co má Kratos

 

Celkově mi nejen boj, ale celá hra přišla jako takový ne úplně povedený pokus o klon God of War. Od designu uživatelského rozhraní, přes bojové mechaniky i pohyb ve světě. Nepřátele je možné omráčit a následně dorazit stiskem R3, štít dokonce vypadá jako věrná kopie toho, co má Kratos. Místo sekery házíte štítem. Dokonce i vyvýšená místa ve hře jsou přístupná naprosto stejně jako v God of War a k otevření některých vzácných truhel je třeba najít a zničit tři "pečetě" poblíž. Mohl bych pokračovat, ale asi už jste pochopili. Být to vydařená kopie, nevadilo by to, jenže když za sebou máte skvost, jakým je God of War a dostanete do rukou Godfall, je vám ta podobnost spíše na obtíž. 

Napříč světy různých elementů

Hra vás provede světy tří elementů, které vám nabídnou rozdílné suroviny a nepřátele. V každém ze světů se dočkáte jiného designu a skolíte bosse. Ano, opravdu je těch bossů tak málo. V rámci jednotlivých světů je vše ale stejné a hra vás vážně ničím nepřekvapí. Světy přitom jinak vypadají celkem pěkně, všechno je navíc nablýskané a graficky opravdu vypadá hra krásně. 

Nepříjemností ovšem je, že ačkoliv hra vznikala přímo jako titul určený pro launch páté generace Playstationu, neustále dochází k propadům fps a hra se místy asi na půl vteřiny vyloženě zasekne. Často v době, kdy je na obrazovce hodně efektů a tedy pravděpodobně při boji, což výrazně znepříjemňuje zážitek. Velkým zklamáním je i hudební doprovod, který mi už od začátku přišel dost laciný, rádoby epický a po hodince jsem již byl z jeho neustálé smyčky spíše otrávený. 

Verdikt

Godfall je nevydařeným pokusem o jakýsi klon hratelnosti God of War s nulovým příběhem, neexistující výzvou a solidním grafickým zpracováním. Potenciál hry byl přitom celkem slušný a kdyby prakticky všechny prvky hry nepůsobily tak nedotaženým dojmem, mohlo jít o solidní akční rubačku na začátek generace. Nepotěší ani bídná optimalizace a malý počet bossů. Celkově jde o zážitek, který s radostí oželíte, protože kromě pěkného kabátku nenabízí nic než jednotvárnou a poměrně nudnou akci.

Váš názor Další článek: Henry Cavill se zranil při natáčení druhé série Zaklínače

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,



Co se nejvíc hrálo na Steamu v roce 2022. Toto jsou nejoblíbenější hry pro PC

Co se nejvíc hrálo na Steamu v roce 2022. Toto jsou nejoblíbenější hry pro PC

Ze statistik Steamu pravidelně zjišťujeme, kolik času strávili hráči s jednotlivými hrami. Toto je žebříček těch nejoblíbenějších za rok 2022.

Ondřej Králík
Steam
Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si letos můžete zahrát. Většina je zdarma

Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si letos můžete zahrát. Většina je zdarma

Mobilní hry se v dnešní době vyrovnají mnoha počítačovým i konzolovým kouskům. Jakou si ale vybrat? Tady jsou naše tipy na nejlepší hry pro mobily.

Martin Nahodil
TémaMobily
Legendární GTA vzniklo před 25 lety. Gangsterské šílenství se zrodilo díky chybě v kódu

Legendární GTA vzniklo před 25 lety. Gangsterské šílenství se zrodilo díky chybě v kódu

Slavná série Grand Theft Auto nastartovala žánr, kterému se dnes zjednodušeně říká gangsterky. Od svého zrodu jako chyba v kódu se dostala až na výsluní herního průmyslu.

Tomáš HolčíkDaniel Pánek
GTAAkce
Startuje rodinný Game Pass. Pět lidí s PC či Xboxem bude hrát za pakatel

Startuje rodinný Game Pass. Pět lidí s PC či Xboxem bude hrát za pakatel

Game Pass byl výhodný i doposud, ale se sdílením předplatného to bude masakr

Lukáš Václavík
Xbox Game PassMicrosoft
Recenze herního notebooku Lenovo Legion 5. Hliníkový macek, co zvládne všechno

Recenze herního notebooku Lenovo Legion 5. Hliníkový macek, co zvládne všechno

Do redakce nám přistál herní notebook Legion 5 ze stáje Lenovo za velmi příjemnou cenu. Vyplatí se toto kombo na stůl pravého hráče?

Michal Maliarov
RecenzeHardware
Vybrali jsme nejlepší střílečky z pohledu první osoby. Od pekelného Dooma až po multiplayerový Counter-Strike

Vybrali jsme nejlepší střílečky z pohledu první osoby. Od pekelného Dooma až po multiplayerový Counter-Strike

V žánru FPS stříleček se skrývá rozmanitá škála her. Kromě čistých akcí tady máme i multiplayerovky nebo hry zaměřené na vyprávění příběhu.

Martin Nahodil
Nejlepší hry
Vybíráme nejlepší hry pro PC. Dlouhé zimní večery můžete trávit v rozsáhlých světech i řešením záhad

Vybíráme nejlepší hry pro PC. Dlouhé zimní večery můžete trávit v rozsáhlých světech i řešením záhad

Stejně jako loni se i letošní herní rok nesl ve znamení odkladů. To ale neznamená, že na PC nebylo co hrát. Našli jsme mnoho her, které stojí za pozornost.

Martin Nahodil
Nejlepší hry
Nejlepší sluchátka, myši, klávesnice… Vybíráme osvědčený herní hardware pod stromeček

Nejlepší sluchátka, myši, klávesnice… Vybíráme osvědčený herní hardware pod stromeček

Důležitým parametrem herních sluchátek je pohodlnost a bezdrátová konektivita. U myší vybírejte podle oblíbeného žánru i ergonomie. Klávesnice kupujte ty mechanické a koukejte na jazyk potisku.

Stanislav Janů
Hardware
Tohle není videohra, ale skutečný závod NASCAR. Řidič ohobloval mantinel a předjel pět soupeřů
Karel Javůrek
Závodní
Jak získat Xbox Game Pass Ultimate čtyřikrát levněji? Návod krok za krokem

Jak získat Xbox Game Pass Ultimate čtyřikrát levněji? Návod krok za krokem

Předplatné Xbox Game Pass Ultimate by vás běžně během tří let vyšlo na 12 tisíc korun. Díky legálnímu triku jej ale můžete mít za tři tisíce. Návod se hodí proč všechny hráče na Xboxu i PC.

Lukáš Václavík
Xbox Game PassXbox Live Gold
Naše domněnky byly správné. Nová revize PlayStationu 5 opravdu používá jiný čip

Naše domněnky byly správné. Nová revize PlayStationu 5 opravdu používá jiný čip

Mozek PS5 už využívá 6nm výrobu. Konzole má upravené vnitřnosti a nižší spotřebu

Lukáš Václavík
PlayStation 5SonyKonzole
První Mafia bude zdarma. 2K oznamuje speciální akci spolu s potvrzením vývoje nového dílu

První Mafia bude zdarma. 2K oznamuje speciální akci spolu s potvrzením vývoje nového dílu

Oslavy výročí české Mafie jsou v plném proudu a nezapomněl na ně ani majitel značky.

Martin Nahodil
Hry zdarmaMafia 1
Xbox Series X zlevnil na minimum. Nejvýkonnější herní konzole stojí 12 141 Kč

Xbox Series X zlevnil na minimum. Nejvýkonnější herní konzole stojí 12 141 Kč

Zatím nejlepší slevy na nové Xboxy a jejich příslušenství…

Hlídač slev
Xbox Series S|XSlevové akce
Už víte, co budete hrát o Vánocích? 15 tipů na nejlepší pecky pro herní konzole

Už víte, co budete hrát o Vánocích? 15 tipů na nejlepší pecky pro herní konzole

Hranice mezi herními platformami se neustále ztenčuje. Vybírat jen z her, které stále zůstávají věrné jen své platformě, není nic jednoduchého. Proto v našem výběru nenajdete hry jen z konzolí, některé z nich si můžete zahrát třeba i na PC.

Martin Nahodil
Konzole
Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit za to ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit za to ani korunu

Za kvalitní hry nemusíte utratit ani korunu. Máme pro vás tipy na nejzajímavější hry zdarma, které přitom snesou srovnání s draze placenými tituly a v mnohém je i překonávají. Hry žijí z drobných nákupů přímo ve hře, ale ani za ně utrácet nemusíte.

Michal MaliarovMartin Nahodil
TémaFree-to-play
Legendární herní myš Logitech G502 se vrací v nové generaci a hned v několika variantách

Legendární herní myš Logitech G502 se vrací v nové generaci a hned v několika variantách

Kultovní a jedna z nejprodávanějších herních myší vůbec je zpět s nejnovějšími technologiemi v kapse.

Michal Maliarov
Herní myšTechnologie

Aktuality

9:19 | Ovladač PlayStation 5 DualSense Edge se objevuje v nabídkách českých e-shopů. Doporučená cena je 5990 Kč. Skladem bude v průběhu února či března 
28. ledna | Příběhová linka Hogwarts Legacy je na 40 hodin, dokončení včetně všech vedlejších aktivit zabere přes 100 hodin. Hra vychází 10. února 2023 
27. ledna | Série Uncharted končí, alespoň tedy v režii studia Naughty Dog. Potvrdil to kreativní ředitel Neil Druckman. Pokračování The Last of Us ale nevylučuje 👉 
26. ledna | Do Disney Dreamlight Valley letos dorazí Simba z Lvího krále, sněhulák Olaf z Ledového království a Mirabel z animáku Encanto 

Únorový Computer

Aktuální číslo časopisu Computer

Jak surfovat anonymně

Test přenosných projektorů

Kompletní srovnání DDR4 a DDR5

Jak vyčistit počítač od špíny a prachu