Gods: Bohové z dávných časů

Jen si vzpomeňte. Jaké to tenkrát bylo mít takhle těžký a obrovský kus plechu na obličeji. Jaké to bylo lézt po žebříkách, utíkat, skákat a bojovat? Co to bylo za pocit, bát se o svůj vlastní život, abychom se potom už nikdy víc bát nemuseli? Jaká byla cesta k nesmrtelnosti? Já myslím, že to všechno bylo moc fajn.
Gods: Bohové z dávných časů
Jen si vzpomeňte. Jaké to tenkrát bylo mít takhle těžký a obrovský kus plechu na obličeji. Jaké to bylo lézt po žebříkách, utíkat, skákat a bojovat? Co to bylo za pocit, bát se o svůj vlastní život, abychom se potom už nikdy víc bát nemuseli? Jaká byla cesta k nesmrtelnosti? Já myslím, že to všechno bylo moc fajn.

Víra je nepředstavitelně mocná věc. Nedá se potěžkat, vyčíslit, vyfotit ani nakreslit a přesto je silnější než cokoliv, co mohou jakkoliv zaznamenat naše smysly. Je neviditelná, o to však účinnější a věčná. Ať už má svoji náplň jakoukoliv, od víry sama v sebe až po vyznávání těch nejbizardnějších skřítků, táhne člověka takovou silou, že ji sotva co dokáže zabrzdit. Tolik slov si pro ni lidstvo vymyslelo a stejně je stále nepopsatelný fenomén. Zaslepenost, naděje, strach; záleží jen na tom, čemu věříte. Čemu věříte a věřit chcete. Necháte se táhnout do výšin za ideály, nebo propadnete její chladné moci a zmrznete v zajetí paranoie? Přetáhnuto do extrémních výšin, vybavíme si poselství Matrixu a vliv vašich myšlenek na absolutně, absolutně cokoliv. A je to vůbec extrémní? Co je extrémní pro toho, kdo věří? Je hezké něčemu věřit, nechat se tím opíjet, nechat si nasadit loutkové provázky táhnoucí se z nekonečna přímo na vaše končetiny, necítit nohy na zemi a odevzdat svou duši s očima dokořán.

GodsGods

GodsGods

A přesně o tom byly Gods. Zatímco u ostatních her váš cíl byl až nechutně „pozemský“ a tím pádem I směšný a nedůležitý, jako vyhrávání trofejí, vydělávání peněz, záchrana světa, nebo naopak jeho dobytí, Gods.exe otevřelo jednu velkou, nádherně starodávnou knihu v líbivém a drahém vázání o cestě bojovníka za vidinou nadpozemskosti. Knihu naivní, dojemnou a hlavně úchvatně zábavnou. Pojďme tedy přelétnout alespoň její hřbet.

Hru Gods pro nás vykouzlila v roce 1991 britská společnost Bitmap Brothers (Chaos Engine, Speedball, Z.) Jak je dle okolních obrázků patrné jedná se o plošinovku, zboží v této době snad I přebytkové. Pro ilustraci těch největších megahitů snad udám, že tento rok se dostala do své druhé poloviny série Commandera Keena, poprvé si zasakrovala legenda CIA Duke Nukem a hopsalo se dobře I s kyjem v ruce a Prehistorikem. Jak víte, všechny zmíněné tituly jsou perly, avšak Gods se se svým leskem vůbec neztrácel. I tato hra totiž byla jakási jiná. Aby můj první odstavec padl na úrodnou půdu, je třeba alespoň trochu nastínit příběh. Hra je totiž zasazena do antického Řecka a vypráví příběh prozatím „obyčejného“ bojovníka, který je na pokraji své cestě k bájné slávě. Musí čelit zlobě v jeho městě, musí ho vyčistit od démonů a stvůr. Pokud se mu tento nelehký úkol podaří, přijmou ho Bohové mezi sebe a on získá věčnou nesmrtelnost. Dejme tomu, že to není až zas tak zvláštní. Působivé je, když ze začne hrát a celá pointa hry se vám vsakuje pod kůži. Mluvil-li jsem o démonech a stvůrách, záměrně jsem nepoužil slovo nepřítel. Na mne totiž tak nepůsobily. Jejich podoby jakoby totiž vypadly z oka všem těm antickým sochám a sousoším, strážcům chrámů, tajemným postavám, bájným tvorům a majestátným chrličům. Přestože vás nikterak nešetří, člověk z nich nemá vyloženě nepřátelský pocit, jako když vám někdo chce něco vzít. Spíše plní funkci nezbytných překážek na cestě za vaší dokonalostí, jakoby je seslali sami Bozi. Pochopitelně, že to každý může vnímat jinak, ale nemohl jsem tento můj silný dojem z mládí neventilovat :) Grafika je totiž věc, která tuto hru proslavila. Prohlédněte si obrázky a uznejte, že na rok 1991 je tohle zatraceně dobrá práce a to nejen kvalitativním zpracováním, ale I nápady a jemnými drobnostmi, viz. výše zmiňovaní protivníci. Celý svět v Gods si zachovává svou důstojnou integritu a neutíká k pestrým rozházeným obrazům comixových hopsaček. Další skvostná věc, co vám tato hra může nabídnouti, se line z vašich reproduktorů. Hudba sice při samotné hře mlčí, ale ústřední melodie, sugestivně prezentovaná v úvodní sekvenci se jen tak neslyší. V té době frčelo od počítače k počítači spousta video-hudebních dem ve stylu Future Crew a podobně a vzpomínám si, že jsem si právě Gods držel hodně dlouhou dobu I po dohrání právě kvůli jeho hitovnímu úvodu, který se po hudební stránce s těmito skvělými demy dal bez problému srovnávat. Samotný systém hraní tak trochu odpovídal celé koncepci hry, která se držela trošku dál od „pouhé“ rychloskočné plošinovky, a tak si hráč musel párkrát I namáhat hlavu a pokud to nepomohlo, tak alespoň zlostí zatřískat do klávesnice.

GodsGods

GodsGods

Jediné, co by se dalo Gods vytknout (a dělám to nerad) je pohyblivost hlavního hrdiny. Místy (hlavně tedy, pokud jsem se nemohl vyhrabat z místa) mi přišlo, že je svalovec jakoby z kamene či ze zpomaleného záběru a párkrát jsem dokonce dostával dojem, že už je ten opravdu nejvyšší čas, abych ho k té nesmrtelnosti dovedl, nebo mi tu po cestě zkolabuje. Bylo to samozřejmě ovlivněno atletickým Princem Perským, kterýžto byl jiná štika a já ho měl ještě v živé paměti. Všechno je však o zvyku a ani tady to zas tak zlé nebylo.

Počítám, že hru Gods hodně lidí zná, jelikož svým designem byla dosti výrazná a v důsledku tedy nezapomenutelná. Začalo se hrát a člověk psal velkolepý hrdinský epos a učil svého virtuálního hrdinu jak být statečný, moudrý a trpělivý. Moc rád uvěřil tomuto poeticky staromódnímu příběhu a nechal se tím vytáhnout na hranice svých možností, své zručnosti, chytrosti a trpělivosti, nechal se rád vytáhnout až na samý konec hry. Vím, že jsme tam nezískali nesmrtelnost, ale pochopili jsme, že tato hra ano.

GodsGods

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřitelným smyslem pro detail

4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřit…

Far Cry 5 nás v mnohém příjemně překvapil, především ale nabídl nádherné pískoviště na hraní. A nic to nepodpořit tak, jako 4K rozlišení.

11.  4.  2018 | | 18 N/A
7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: co hrát na cestách?

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: c…

Hrajete rádi na mobilním telefonu? Nechte si od nás doporučit několik kousků pro letošní rok.

17.  4.  2018 | | 8 N/A
God of War: severská výprava (recenze)

God of War: severská výprava (recenze)

Populární rubač bohů se vrací, aby nám dokázal, že neztratil nic ze svého lesku. Jak dopadl Kratos nové generace?

včera | | 27 N/A
PUBG: na mobilu lepší, než byste čekali (mobilní recenze)

PUBG: na mobilu lepší, než byste čekal…

Žánr Battle Royale prožívá v této době rozkvět, a to tak velký, že mimo PC a konzolí zasáhl také mobilní telefony. Zatímco Fortnite je zatím jen pro vyvolené, PUBG jsme se začali blíže věnovat a opravdu se to povedlo.

8.  4.  2018 | | 3 N/A
Herní agenda: dubnová nálož pecek

Herní agenda: dubnová nálož pecek

Březen nás navnadil na začínající jarní sezónu plnou skvělých titulů a duben pokračuje ve stejném duchu. Opět se nám na herním trhu objevila různorodá sorta her, mezi kterými si jistě dokážete vybrat ať už hrajete na jakékoliv platformě.

18.  4.  2018 | | 2 N/A
Podívejte se na skvělý dokument ze zákulisí Kingdom Come: Deliverance

Podívejte se na skvělý dokument ze zák…

Tohle se klukům neskutečně povedlo!

8.  4.  2018 |
Viděli jsme budoucnost: Na Playstation přijdou úžasné hry pro VR

Viděli jsme budoucnost: Na Playstation…

V Londýně se konala akce věnovaná budoucnosti platformy Playstation VR. Dostali jsme exkluzivní možnost nahlédnout, co Sony v oblasti virtuální reality chystá.

12.  4.  2018 | | 18 N/A
Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, trvalo to necelý měsíc

Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, t…

Ubisoft si své hry snaží hlídat, hackeři jsou ale neúprostní.

16.  4.  2018 | | 11 N/A