Google Stadia je nová herní streamovací služba. Zahrajete si kdekoliv

Google na své konferenci představil novou službu pro streamování her. A zní to zajímavě.

Google sliboval už nějakou dobu odhalení něčeho velkého. Co osvěží herní trh a přinese nové, zajímavé vyhlídky. Dnes se tak stalo. Společnost na své konferenci během GDC 2019 představila novou streamovací službu jménem Stadia, díky které byste měli perspektivně možnost hrát jakoukoliv hru téměř na jakémkoliv zařízení. 

"Pět vteřin a jste ve hře", mluví tvůrci o svém výtvoru. Google se na konferenci ve velkém soustředil na prolomení bariér, které hráče dělí od herních zážitků. Proto by mělo být velmi jednoduché skrze Stadiu například sledovat záběry ze hry na YouTube a doslova během pěti vteřin skočit v prohlížeči Chrome přímo do hry. Žádné stahování, žádné načítání a zbytečné čekání

Hrajte na čemkoliv

Hrát byste měli mít možnost víceméně na čemkoliv, od telefonů a tabletů až po televize a počítače. Všude potřebujete jen prohlížeč Chrome a vysokorychlostní připojení k internetu, které bude samozřejmě pro službu tohoto typu alfou a omegou. Neměl by být problém ani hrát napříč celým spektrem zařízení. Začnete na počítači, poté pojedete do práce a navážete na mobilním telefonu tam, kde jste doma skončili. Vše plynule skrze jediný váš profil.

stadia_controller.jpg

Pro hráče tak v zásadě přestanou existovat bariéry a jediným klíčovým faktorem bude kvalitní internetové připojení. Hrát můžete se svými vlastními ovladači a příslušenstvím, nebo využít speciální ovladač, který byl rovněž odhalen spolu se službou. Ten v sobě schovává některé dodatečné funkce, jako je například tlačítko pro pomoc Googlu či schopnost připojení skrze Wi-Fi. Ovladač tak zvládne komunikovat se serverem a službou nezávisle na tom, na čem budete zrovna hrát. 

D2CR6GUWwAAoc2P-800x472.jpggoogle_stadia_controller_in_hands_3840.0.jpgScreen_Shot_2019_03_20_at_2.22.49.0.png

Z hlediska technologií a výkonu by měla být Stadia schopna streamovat hry až v rozlišení 4K rychlostí 60 snímků za vteřinu, samozřejmě s podporou HDR a prostorovým zvukem. Vývojáři tvrdí, že jedním z cílů do budoucna je dosáhnout podpory až pro 8K rozlišení a 120fps. Služba využívá multiplatformní standard Vulkan, který se stará o výkon "až 10.7 teraflopů", což znamená více, než co zvládnou moderní herní konzole od Sony či Microsoftu. Služba například naprosto bez problémů zvládá nejnovější střílečku DOOM Eternal v rozlišení 4K rychlostí 60fps, jak potvrdilo studio id Software. 

Specifikace služby

  • CPU: vlastní x86 čip s 2.7 GHz a AVX2 SIMD
  • Grafika: Vulkan API, 56 jednotek, 10.7 Teraflopů, Integrovaná HBM2 paměť
  • Paměť: Až 16 GB kombinované RAM a VRAM paměti s propustností 484 GB/s
  • OS: Linux
  • Data Center: Google Edge Network, 7500+ globálních uzlů

 

Partneři a technologie

  • Havok Physics
  • AudioKinetic Wwise
  • RAD Bink/Oodle/Tool Telemetry
  • Incredibuild
  • FMOD
  • Criware
  • Simplygon
  • Umbra 3
  • SpeedTree
  • Ikinema
  • FaceFX / OC3
  • IMS – Intelligent Music Systems

Vzhledem k tomu, kde všude je Google propojen se navíc můžeme těšit na maximální spolupráci všech zařízení a služeb, cross-platform multiplayer pro všechny hry a velmi stabilní připojení. To znamená, že i hráči s relativně slabým internetovým připojením nebudou ochuzeni o zážitek z důvodu špatné latence nebo propadu snímků. Funkce Crowd Play pak pomůže streamerům a Youtuberům, kteří budou moci pozvat své fanoušky a diváky do streamu prakticky stiskem jediného tlačítka. Google ostatně poznamenal, že se bude snažit všem hráčům usnadnit společné hraní, stejně jako rozšíří komunitní funkce. Google Assistant pak zaručí, že se nebudete muset odtrhávat od hry v případě, že se někde zaseknete a budete hledat pomoc či návod. Stačí houknout "Hey Google". 

google-stadia-all.jpg

Do nové revoluční herní vlny se přidala celá řada studií a vývojářů, kteří budou pomáhat Googlu realizovat jeho sen. Kromě first party studií v čele se Stadia Games a Entertainment, kterému velí známá tvář herního průmyslu Jade Raymond, to je i celá řada dalších externích spolupracovníků, jako je Ubisoft či Tequila Works. Společnost již vyslala vývojářský balíček do více jak 100 studií po celém světě, která budou připravovat své projekty také pro platformu Stadia. 

Stadia nás rozhodně zaujala a jde především o obrovský potenciál, který tento druh hraní skrývá. Pravděpodobně není lepší společnosti, než je právě Google, co se mohla do této sféry herního průmyslu pustit naplno a rozhodně bude zajímavé sledovat, kam povedou další krůčky platformy a zda se podaří její potenciál naplnit. Prozatím víme, že služba hodlá vyrazit mezi veřejnost ještě letos a nové informace a detaily budou v nadcházejících měsících přibývat.