Gore – Ultimate Soldier: staňte se nejlepším vojákem! - recenze

Originální akční hra se skvělým příběhem, úchvatnou atmosférou, rozličnými úkoly misí a možnostmi jejich řešení, vynikající grafikou i umělou inteligencí protivníků, stejně jako počtem jejich druhů... Chtěli byste takovou hru? Pak hledejte dál a hlavně… zapomeňte na Gore!
Gore – Ultimate Soldier: staňte se nejlepším vojákem! - recenze

Platforma: PC
Typ hry: akční
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 350 MHz, 64 MB RAM, 16MB grafická karta, 700 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 600 MHz, 128 MB RAM, 32MB grafická karta, 700 MB HDD
Testovací konfigurace: P4 2,4@2,8 GHz, 256 MB DDRAM, GeForce 3 Ti 128MB, 700 MB HDD
Výrobce: 4DRulers Software Inc. (
www.4drulers.com)
Distributor: Cryo (
www.cryo-interactive.com)
Distribuce v ČR: Cenega (
www.cenega.cz)

Ano, uznávám, příliš optimisticky jsem nezačal. Nicméně her na poli FPS je jako hub po dešti, čili se dá vcelku předpokládat, že většina spadne někam do průměru. Na druhou stranu podepsání se firmy Cryo pod Gore (dále GUS) jakožto distributora by mohlo svědčit o přinejmenším nadprůměrných kvalitách hry, což je fakt, od kterého by nemuselo odradit ani to, že se jedná o prvotinu jakýchsi lidí sdružených pod názvem 4DRulers. Bohužel tomu tak není a s Gore nejspíš distributoři lehce šlápli do bláta.

Ale začněme pěkně popořádku. Takže:

Příběh

Koncem jednadvacátého století byly světové úřady na pokraji kolapsu. Příčinou byla vysoce organizovaná zločinecká organizace, známá jako MOB. Byla založena UMC, elitní vojensko-policejní jednotka, aby bojovala s touto hrozbou, aby bojovala za obnovení pořádku ve světě. Rozhodující válka byla katastrofická - více jak sedmdesát procent civilního obyvatelstva bylo vyhlazeno. Jednotky MOB se zdály silnější, než kdy dřív.

Nicméně hluboko ve výzkumných laboratořích velitelství UMC dosáhli vědci technologického průlomu, jenž by mohl změnit směr, jakým se ubíral válečný konflikt. Jejich systém umožňoval vojákům skvělý trénink na boj ve virtuálním prostředí, který byl k nerozeznání od skutečného světa. Po několika týdnech v systému vstupovali vojáci do války se schopnostmi ostřílených veteránů. UMC začala získávat převahu.

Gore Gore

Gore Gore

Lidé z MOB si situaci velice dobře uvědomovali a vypracovali plán, jak napadnout velitelství UMC a samotný systém. To se jim také podařilo, včetně získání veškerého softwaru. Jaká to náhoda, že zrovinka v onu chvíli probíhal váš trénink... Nuže, a první úkol je na světě.

Příběh tedy nijak zvlášť nepřekvapí, ale přeci jenom to nemusí být to nejdůležitější, takže nějaké to klišé lze skousnout. Jak již z událostí předcházejících vyplývá, hra se s vámi příliš mazlit nehodlá a vrhne vás ihned do středu dění. Tutoriál se lehce zvrhne díky útoku MOB v několik drobných přestřelek. Po opuštění systému vás čeká originální věta "Welcome to the real world." a pronásledování chlápků z MOB s cílem zabránit jim vynést software z velitelství.

Hra

Dohromady 17 misí vás protáhne po všech možných i nemožných (hlavně nemožných) prostředích, z ne zrovna rozmanitých důvodů. Podíváte se například do futuristicky upadlých ulic Brooklynu, jaderného reaktoru UMC, nebo třeba pohledného chrámu na jakési planetě bůhvíkde ve vesmíru.

Bohužel náplň misí je jednotvárná a vůbec se nebojím říci až nudná (protože přesně tak to je). Engine GUS totiž jaksi zapomněl hráči umožnit tu nejzákladnější věc, která byla obsažena ve hrách snad už od jejich počátku - otevírání dveří. Nejen, že tak zbavil sám sebe možnosti napnout hráče, cože to asi na něj za dveřmi číhá, ale navíc tím degradoval mise na pouhé chození z místa A na místo B s občasným (dobře, uznávám, velmi častým) setkáním s nepřáteli, popřípadě (někdy) splněním nějaké banality, typu rozstřílej na kousky jaderné zbraně apod.

Jediným zajímavým místem hry je tedy asi okamžik úplně prvního setkání s vojákem MOB v tutoriálu, a to jenom z toho důvodu, že to prostě nečekáte. To je trochu málo, řekl bych. Střílení hord nepřátel samozřejmě zábavné může být (a je - viz Serious Sam), ale v tom případě se hra musí tvářit jinak a ne jako seriozní příběhová FPS.

Za co lze ale autory pochválit je různorodost a počet zbraní. Arzenál, který je vám k dispozici, zahrnuje jak standardní věcičky typu pistole, pistole s tlumičem, brokovnice, rotační kulomet, raketomet, granáty, nůž, tak i specialitky jako plamenomet, léčivé granáty nebo dva ingramy. Tento pozitivní fakt se ale autorům podařilo velice úspěšně shodit tak arkádovým pojetím hry, že zbraně jsou absolutně přesné, s nulovým rozptylem a navíc se zaměřovací křížek (kolečko, tečka) ani nepohne.

To ovšem vyplývá z primárního zaměření GUS na multiplayer. Můžeme tedy hře aspoň trochu odpustit její marný pokus o singleplayer a vrhnout se do síťového zápolení. K dispozici nám je jak klasický deathmatch, team deathmatch, CTF, tak i speciální mod Tactical. To je vcelku slušná nabídka, počet map je také ucházející, nicméně jejich design rozhodně nikterak nevyčnívá (alespoň v tom pozitivním smyslu).

Gore Gore

Gore Gore

IA

Ne, nejedná se o překlep. Začínám mít dojem, že naprogramovat aspoň jakž takž přijatelnou AI je nadlidský výkon. Jenomže existuje několik her, kterým po této stránce není, co vytknout. Takže jde spíš o mizerně odvedenou a odfláknutou práci programátorů, jejichžto práce výsledek na úrovni osla jest.

Umělá inteligence v Gore skutečně za nic nestojí. Nepřátelé po vás jdou tak horlivě a bezhlavě, že často zapomínají na propast před sebou, spřátelení členové UMC, jež občas potkáte vás zase následují tak oddaně, že si cestu zkrátí přes minové pole - samozřejmě si ji tak naopak prodlouží o velmi dlouhé schody do nebes.

Agresivní kriminálníci se na vás snaží také vybafnout zpoza rohu, nebo třeba (dokonce) vám vběhnou do zad. Potíž je v tom, že jejich chování je plně naskriptované, takže se stačí v pravou chvíli otočit a nepřítel je víc zaskočen než vy. Jinými slovy prostě děs, běs a hrůza.

Světlé stránky hry
  • tak nějak nevím, možná různorodost zbraní?
Temné stránky hry
  • engine
  • arkádovost
  • IA

Grafika, hudba a třetí do mariáše - zvuky

O zásadním nedostatku enginu jsem se již stačil zmínit, ale pro zapamatování si to zopakujme ještě jednou: nemůžete otevírat žádné dveře! Jestli se domníváte, že tomu stále nemůžu uvěřit, tak hádáte správně - nechápu to.

Jinak je grafika obstojná, i když spíše průměrná. Každopádně se na to dá dívat a zahrají si i majitelé výrazně slabších strojů. Rozlišení textur ujde, grafické efekty rovněž, stejně jako užití barev, ale ze všeho čiší takový jakýsi pocit nedodělanosti a průměrnosti. Prostě vás GUS po této stránce ničím nezaujme. Modely postav také nepřekvapí, stejně jako statické obličeje a mizerné rozpohybování.

Hudba by nebyla špatná, dokonce bych si troufal říct, že je i dobrá, bohužel každá skladba trvá cca třicet sekund, což je proklatě málo a za pár minutek hraní vám hudba pěkně poleze na nervy. Ještě že je na každou misi jiná. Ani zvuky si nezaslouží velikou pozornost, jednoduše tam jsou a fakt, že si jich nevšimnete svědčí o tom, že jsou na lehce nadprůměrné úrovni.

Gore Gore

Gore Gore

Resumé

Co říci závěrem? Docela komplikovaná otázka. Abych řekl pravdu, dovedu si přestavit jedince (nebo možná dva), kterému (kterým) se Gore: Ultimate Soldier bude líbit. Objektivně mi však připadá jako obrovský nesmysl utrácet zrovna za tuhle hru pracně vydělané peníze. Singleplayer (na nějž hra není zaměřena a je to poznat) nestojí téměř za nic a napadá vás jediný důvod hrát multiplayer, když kterýkoli z oblíbeného trojlístku Quake 3, Unreal Tournament a Half Life se všemi jejich modifikacemi je objektivně nejmíň dvakrát lepší než Gore?

Grafika: 6/10
Hudba: 5/10
Zvuky: 6/10
Hratelnost: 3/10

V podstatě vám Gore nemá co nabídnout. Možná snad jen kdybyste z nevím jakého důvodu chtěli tak na půl hodinky vyzkoušet jinou multiplayer FPS, než s jakou byste normálně trávili svůj čas.

Celkové hodnocení: 4/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 123 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

21.  2.  2018 | | 16 N/A
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

19.  2.  2018 | | 4 N/A
7 nejlepších historických zážitků, které můžete zažít ve hrách

7 nejlepších historických zážitků, kte…

Kingdom Come dokázalo v posledních dnech ukousnout solidní porci pozornosti. Není ale jedinou hrou, která se zaměřuje na středověk a věrohodnou historii. Pojďme se podívat na ty nejlepší alternativy.

20.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A
Herní agenda: zpátky v sedle nového roku

Herní agenda: zpátky v sedle nového ro…

Na začátku roku téměř vždy bývá na herním trhu poměrně sucho. Letošek nebyl výjimkou, proto jsme si s agendou dali menší pauzu. Už se ale začínají objevovat první dobře vypadající kousky, takže nastal čas, abychom si o nich zase něco řekli.

16.  2.  2018 |
Monster Hunter World: pořádné lovecké RPG (recenze)

Monster Hunter World: pořádné lovecké …

Kultovní Monster Hunter se vrací pravděpodobně v nejlepším dílu série.

15.  2.  2018 | | 5 N/A