Grafická karta nVidia GeForce GTX 680 - drtivá odpověď (test)

Po Southern Islands od AMD přichází odveta ze strany Nvidie. Přivítejte architekturu Kepler.
Seznam kapitol
  1. Karta se spoustou novinek
  2. Spotřeba, výkon a výkon ve hrách

Jádro GTX 680 nese označení GK104 a stejně jako novinky AMD je vyráběno 28nm technologií. Sestává z 3,5 miliardy tranzistorů, TDP činí 195 W. Nabízí se srovnání s předchozí generací – TDP u GTX 580 je 244 W. Trend ukazuje jediné: snižovat spotřebu, jak jen je to možné. Výchozí frekvence jádra se zastavila na 1 006 MHz, zajímavý je také údaj 1 058 MHz, což je takt při aktivním „turbu“ s názvem GPU Boost. Paměť tiká na 1 502 MHz, efektivně to znamená o 8 MHz překonání 6GHz hranice. Pokud vás zajímá množství paměti, na testované kartě to jsou 2 GB, v běžném prodeji byste však měli časem narazit také na GeForce s dvojnásobnou pamětí.

Trend ukazuje jediné: snižovat spotřebu, jak jen je to možné

yšší takt omezuje sběrnice s šířkou 256 b, propustnost tak je stejných 192 GB/s, jako u pamětí GTX 580 s 384b sběrnicí a taktem 4 000 MHz.

GeForce_GTX_680_Block_Diagram_FINAL.png

V jádře se nachází celkem osm jednotek SMX zastřešujících jednotlivé součásti, především pak stream procesory, kterých obsahuje každý modul SMX hned 192. Mimo to v nich naleznete také 16 texturovacích jednotek. Dohromady to dává 1 536 stream procesorů a 128 texturovacích jednotek. Stejně jako nové Radeony také GeForce využije rozhraní PCIe 3.0. Výrobu testované referenční karty má na svědomí společnost eVGA.

Napájení v novém

Na rozdíl od nejvýkonnějšího jednočipového Radeonu s 6pinovým a 8pinovým napájecím konektorem vyžaduje GTX 680 připojení dvou 6pinových konektorů. Z toho lze vytušit nižší nároky na příkon energie. Netradiční je uspořádání konektorů za sebe na šířku karty, což má za následek ztíženou manipulaci s kabeláží, ale lze tak ušetřit cenné místo na PCB.

GeForce_GTX_680_3qtr.jpg GeForce_GTX_680_3qtr_No_shroud.jpg

Sledování napájení využívá technologie GPU Boost, která na základě příkonu karty upravuje nastavení jádra ve snaze zvýšit výkon na maximální úroveň. V závislosti na spuštěné aplikaci jsou v reálném čase sledovány parametry jako příkon, teplota a vytížení jádra i pamětí a podle toho karta upravuje frekvenci a napětí čipu i paměťových modulů. Technologie staví na tom, že každá hra či aplikace má jiné nároky na napájení grafické karty, a tak je možno u energeticky méně náročných programů grafiku přetaktovat a navýšit tak výkon při zachování maximálního TDP. Jádro tak bude mít udané základní parametry, na kterých bude pracovat v nejméně ideálním případě, kdy bude napájecí potenciál karty plně využit.

Běžnější by ale měl být provoz při zvýšených taktech (Boost Clock). Obě tyto frekvence budou součástí specifikací nových karet. V případě testované GTX 680 je základní takt jádra 1 006 MHz a Boost Clock činí 1 058 MHz, v určitých případech ale takty půjdou i výš.
Tato schopnost zůstane zachována i v případě manuálního přetaktování. GeForce se pokusí sama takty navyšovat, a pokud nebude omezena dosažením TDP, výkon dále poroste.

Novinky nekončí

Pro hráče využívající více monitorů současně mělo AMD navrch díky technologii Eyefinity. Rozdíly stírá technologie Nvidia 3D Vision Surround, která v nové verzi umožňuje hraní až na třech monitorech i při použití jediné grafické karty. Nemusíte tak využívat SLI a utrácet za druhou grafiku. Monitory lze připojit až čtyři, hrát je však možné pouze na třech z nich. Stranou nezůstalo ani dorovnání konkurence v podpoře 4K displejů, HDMI 1.4a a DisplayPortu 1.2.

GeForce_GTX_680_3qtr_No_Thermal.jpg

Novinkou je také podpora technologie Adaptive Vertical Sync, omezující nepříjemnosti spojené s vertikální synchronizací grafické karty a monitoru. Máte-li vertikální synchronizaci vypnutou, nebude hra omezena v produkci snímků a při překročení obnovovací frekvence monitoru bude docházet k viditelným neduhům v obrazu.

V závislosti na spuštěné aplikaci jsou v reálném čase sledovány parametry jako příkon, teplota a vytížení jádra i pamětí

Zapnutí synchronizace omezí snímkovací frekvenci na úroveň displeje, což sice tento problém vyřeší, ale přináší nový v podobě nedokonalosti při poklesu počtu snímků pod hranici standardních 60 fps. Adaptivní mód se postará o vypnutí synchronizace ve chvíli, kdy snímkovací frekvence poklesne pod 60 fps a její opětovné spuštění při nárůstu.


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Máme kompletní přehled

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Má…

Se hrami na novou generaci konzolí je to o něco složitější, než tomu bylo při příchodu té poslední. Kromě klasických launch titulů, které vyjdou ve stejný den jako konzole tady máme navíc zpětnou kompatibilitu. Tím ale ani zdaleka nekončíme.

17.  10.  2020 | | 10 N/A
Ubisoft u Valhally a Legionu ukazuje, s jakým počítačem si zahrajete

Ubisoft u Valhally a Legionu ukazuje, s jakým počí…

Vývojáři se konečně naučili zveřejňovat přesné specifikace PC a k nim kvalitu nastavení a očekávaný výkon.

27.  10.  2020 | | 2 N/A
Státní svátek na Steamu: Celý týden slevy na hry od českých a slovenských tvůrců

Státní svátek na Steamu: Celý týden slevy na hry o…

27.  10.  2020 | | 2 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox Studios a Amnesia zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox St…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

16.  10.  2020 |
Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nasáklé kultovní atmosférou

Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nas…

Předělávka první Mafie se rozhodně povedla, a kromě recenze to dokazují i pohlednice přímo ze hry.

20.  10.  2020 | | 3 N/A