Grafické karty: čeká nás růžová budoucnost? – II/II

Včera jsme probrali něco málo z dílen ATI Technologies a Matroxu, dnešní druhý díl se bude zabývat kartami zvučnějších jmen – nastupuje 3Dfx a jejich Voodoo5, nVidia si drží své jisté pozice na trhu a Trident? Že by se opět zvedla vlna popularity pro kartu, která se dříve nacházela snad v každém druhém počítači? Co pro nás připravuje právě Trojzubec?
Včera jsme probrali něco málo z dílen ATI Technologies a Matroxu, dnešní druhý díl se bude zabývat kartami zvučnějších jmen – nastupuje 3Dfx a jejich Voodoo5, nVidia si drží své jisté pozice na trhu a Trident? Že by se opět zvedla vlna popularity pro kartu, která se dříve nacházela snad v každém druhém počítači? Co pro nás připravuje právě Trojzubec?

3dfx: záleží na úspěchu Voodoo5
Zatímco ATI, nVidia a další se hrnou kupředu, 3dfx má poněkud problémy. Loni byla v dost vysoké ztrátě, díky nepříliš velkému úspěchu čipu Voodoo3 – velké procento trhu má ATI, o něco méně nVidia a pro 3dfx už mnoho místa tedy nezbývá. Proto hodně záleží na tom, jaký bude mít mezi hráči úspěch Voodoo5, jeho vysoký fillrate a celoobrazovkové vyhlazování na hardwarové úrovni. Stejně jako Rage 6 a GeForce 2 bylo Voodoo5 také oficiálně vypuštěno na konferenci WinHEC. K dispozici jsou už také první testy Voodoo5 5500, které udělaly servery HardOCP a Beyond3D, a to s několika úrovněmi vyhlazování. Měření bylo provedeno na hře Quake III Arena.
FSAA FSAA 2x FSAA 4X
Celeron 450, 1024x768x16 40,8 37,5 19,9
Celeron 450, 1024x768x32 37,8 25,6 9,5
Celeron 450, 1280x960x16 38,8 26,0 11,7
Celeron 450, 1280x960x32 31,9 14,5 N/A
Coppermine 650, 800x600x32 98,2 65,4 33,5
Bohužel se mi nepodařilo zjistit skoro žádné informace o připravovaném čipu s kódovým názvem Rampage – na toto téma je zatím 3dfx skoupá. Chcete totiž hlavně prodávat Voodoo5, tak nejspíše nechce příliš čeřit vody. V březnu však v životě 3dfx nastala jiná změna – koupila totiž společnost GigaPixel; s tím je samozřejmě spojeno mnoho organizačních záležitostí, což firmu trochu zbrzdilo. Proč se 3dfx k tomuto kroku odhodlala, mi bohužel není známo – nevypadá to, že by GigaPixel měl něco, kvůli čemu by bylo dobré investovat nemalou částku zrovna době, kdy jsou peníze nejvíc potřeba. Grafický čip, na kterém vývojáři GigaPixelu pracovali, má 4 milióny tranzistorů a jeho fillrate je až 800 megapixelů za sekundu při zapnutém celoobrazovkovém vyhlazování. Bohužel, 3dfx zatím neplánuje využití této technologie ve svých produktech, a to minimálně v tomto roce. Možná, kdyby 3dfx o něco déle počkala s akvizicí Gigapixelu, mohla odkoupit od S3 její grafickou divizi, kterou S3 nedávno nabídla k odprodeji.

Tak se šťastným majitelem mohla stát společnost VIA, která je v poslední době velmi dravá a hlavně velmi úspěšná. VIA tak dostává do nabídky velmi dobrý čip Savage2000, a to je šance, kterou VIA určitě nepustí. Můžeme se tak těšit na lepší podporu – mám na mysli ovladače, které by měly konečně podporovat hardwarové T&L, zatím však jen v OpenGL.

nVidia se dere kupředu
V pozadí však zůstává ještě jedna nenápadná skytá informace – když se rozhodovalo o koupi grafické divize S3, nepadlo jen jediné jméno potenciálního kupce (VIA měla před akvizicí 15 procentní podíl akcií v S3); tím druhým byla nVidia. Ta totiž stejně jako VIA „trpí“ přebytkem peněz, které získala kromě dobrých prodejů také z několika velice výhodných kontraktů: 200 miliónů dolarů za vývoj grafického čipu pro Microsoftí konzoli X-Box (partnerství s Microsoftem je ještě bližší: Microsoft bude licencovat od nVidie její technologii komprese textur pro DirectX 8), další peníze za prodej čipu GeForce 256 do karet gigantů Dell a HP; pokud si vzpomínáte, ti první nabídli karty s čipem GeForce 256 s 64 MB paměti. Takže když nevyšla S3, určitě se nabídne jiná výhodná investice, a tak si můžeme být jisti, že nVidia v brzké době někoho koupí.

Poznámka: V brzké době nabídnou karty s čipem GeForce 256 a 64 MB paměti DDR SDRAM také další běžní výrobci: Chaintech, Absolute Multimedia apod. I přesto jsou 32MB verze stále velice dobře prodávané a oblíbené; další a další výrobci uvádějí svoje vlastní karty s tímto čipem – v nedávno to byla MSI s MS-8809 a Hercules s SE Prophet DDR.

Zažije Trident svůj velký návrat?
Asi největším překvapením je návrat společnosti Trident. Ta měla v dobách počítačů řady 386 a 486 svoje grafické karty snad všude; s nástupem akcelerátorů však ustoupila do pozadí a vyráběla jen levné a nevýkonné čipy. To se dramaticky mění uvedením 256bitových čipů rodiny Blade XP. Zatím není známo příliš podrobností, snad jen že budou dva typy: jeden taktován na 150 MHz a jeden na 200 MHz, budou podporovat DirectX 7.0 Cubic Mapping a mít duální paměťovou sběrnici, podpora AGP 4x a také podpora digitálního výstupu na panel LCD až do rozlišení 1600 x 1280 bodů. Spotřeba čipu bude necelé 3 watty a čip bude vyráběn 0,18 mikronovou technologií, takže by nemělo být ani zapotřebí aktivního chladiče. První testovací kousky jsou už na světě, vlastí masová výroba začne po letošních prázdninách. Čip bude velmi levný, jak se na Trident sluší – v desetitisícovém množství bude cena 150MHz verze 27 dolarů 200MHz verze 32 dolarů za kus.

Poněkud zvláštní je souhra náhod – ve chvíli, kdy se Trident vrací zpět na trh grafických čipů, z něj jeho dřívější největší konkurent S3 odchází; Blade XP má tak od začátku lepší pozici a toho Trident určitě jaksepatří využije. Mimochodem, Trident také pracuje na mobilním grafickém čipu do notebooků (jako ostatně každý téměř každý výrobce). Bude se jmenovat CyberBlade XP, jeho výkon však nebude takový, na jaký jsme zvyklí od konkurence. Hlavním faktor zde tedy zase hraje láce – Trident tedy opět útočí cenou; ostatně, na to jsme si už zvykli.


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejkrásnější konzolové hry: když na výkonu nezáleží (galerie)

Nejkrásnější konzolové hry: když na vý…

Kdo říkal, že na hezké hry potřebujete jen to nejvýkonnější PC?

15.  7.  2018 | | 5 N/A
V Minecraftu postavíte cokoliv, podívejte se na Paříž z 19. století

V Minecraftu postavíte cokoliv, podíve…

Minecraft nás svými možnostmi nepřestává překvapovat. Nejzajímavější projekty jsou však stále ty, které simulují reálná města.

17.  7.  2018 | | 8 N/A
Rozšíření do KC Deliverance opět láká na krásy českých lesů

Rozšíření do KC Deliverance opět láká …

Je čas vrátit se do českých luhů a hájů a okusit krásy našeho středověku.

12.  7.  2018 | | 2 N/A
KC Deliverance: From the Ashes: znáte Jindru, všechno spraví! (recenze)

KC Deliverance: From the Ashes: znáte …

První DLC do Kingdom Come: Deliverance konečně spatřilo světlo světa a neslibuje málo. Máte se stát rychtářem a spravovat vlastní vesničku. Přesto nás DLC vůbec nenadchlo.

10.  7.  2018 | | 5 N/A
DOOM: Desková hra - akční nářez na vašem stole (recenze)

DOOM: Desková hra - akční nářez na vaš…

Na poli počítačových her je DOOM skutečnou legendou. V této recenzi se ale podíváme na jeho mladšího deskoherního sourozence. Nutno říct, že rodinné jméno se mu ve světě deskových her podařilo adaptovat se ctí.

7.  7.  2018 | | 6 N/A