Grafika vs. Originalita

Je to již dávno, co tento duel začal - a je to již nějaký ten pátek, co skončil. Jako lev bojující originalita padla a vládu nad herním světem převzala grafika. Bohužel! Novodobý diktátor si navíc činí nárok na doživotní, takřka neomezenou vládu – tedy alespoň za situace, že se věci ponesou ve stejném duchu jako dnes. Opravdu to tak chceme?
Grafika vs. Originalita

Co je to vlastně grafika? Kupříkladu elektronická cenzura, halící rukopis člověka – to skutečně nejkvalitnější a také to, co si zaslouží největší obdiv. Ale také jistota výdělku. Nebo lehoučké přijímací řízení určené herním zelnáčům a naopak zkáza pro matadory. Dále ničitel starých dobrých časů. Horečka nejenom sobotní noci, ale celé budoucnosti virtuálního požitkářství, respektive živoření. Začátek konce. 

Ano, to všechno představuje (realistická) grafika a její zběsilý vývoj vůbec – a to samozřejmě není dobře! Nebo snad ano? Pak to s hrami zřejmě nemyslíte vůbec vážně – a to není dobře jenom z části. Dobře je to z jednoho hlediska - hry tu byly a jsou jenom od toho, aby člověku přinesly radost. A tak je také vy, široká hráčská veřejnost, hrajete. Virtuální dobrodružství zpravidla berete jako krátkodobou relaxační záležitost; jednou za čas usednete před nějakou tu hru a škádlíte ji, dokud nedosáhnete efektu, pro který jste si přišli: dobrá nálada, zkrácení dlouhé chvíle, zvědavost, aj. Upřímně řečeno a bohužel, užíváte si hry tak, jak po vás současní herní řemeslníci chtějí.

 

Far Cry - výjimka potvrzující pravidlo?

Opět to není nic špatného – z určitého hlediska. Vždyť sami autoři to tak chtějí, když nás zásobují převážně tituly, jejichž doba nutná k dohrání nepřekračuje ubohých deset hodin a jejichž propracovanost umožňuje, aby si zahráli také vaši domácí mazlíčci. Herní periodika nečtete (možná občas) a pokud se vám naskytne příležitost, pouze prolistujete a prohlédnete si obrázky. Až se něco dobrého objeví, však vy se o tom dozvíte – třeba od svých kamarádů – a pak si to zahrajete. Na tomhle není vůbec ni špatného – z určitého hlediska.        

Pokud jste se v předcházejícím odstavci nenašli a také nesouhlasíte s mým troufalým haněním grafiky, je velice pravděpodobné, že patříte do skupiny těch pozdě narozených, kteří se neliší od těch, jež z nějakého jiného důvodu zavítali do světa virtuálních dobrodružství nedávno. A protože nedávno je relativní pojem, stanovme si, že jste ti, jež neví, co je to Commodore 64, ZX Spectrum, Atari a jiní jim podobní, a stejně tak trojčíslí jako 286 či 386 vám nic neříkají (na rozdíl od nás pamětníků, jimž při těchto slovech vlhnou oči). Pravděpodobně se domníváte, že velkým počítačovým a konzolovým třeskem vznikl přímo procesor Athlon XP či Pentium IV, Geforce a Radeon, Playstation a Xbox a vlastně všechno moderní, co vám umožňuje hrát ty skvělý pecky s úžasnou grafikou. Nic jiného totiž ani neznáte. „Co to proboha je?!“ vyjádříte se při pohledu na několikaletou hru. „Primitivní!“ zhodnotíte a co nejrychleji někam běžíte spustit poslední Unreal (jako by ten nebyl dostatečně primitivní), abyste se vrátili do současnosti. Na rozdíl od předchozího typu hráčů ale paříte klidně několik hodin denně, přes noc či rovnou celý víkend. V herním světě se orientujete, nikoliv však v jeho historii. Kdepak, celkově  na tom není nic špatného – z určitého hlediska.    

Nedá mi to, abych nezmínil také vás, zvláštní skupinu, jež jednoduše nemáte na aktuální pařby dostatečnou konfiguraci svého počítače; jednoduše byste moc chtěli hrát, ale zkrátka to není možné. Klidně teď vy ostatní, kterých se to netýká, nadávejte na mou (ne)objektivitu, ale já přesto řeknu, že vy s letitými stroji jste mými favority! S úžasem sledujete, co se to dnes prohání na monitorech a přitom se stejným a možná i větším – o to lépe – nadšením paříte takové skvosty, jako je třeba legendární hra Syndicate, Steel Panthers, UFO: Enemy Unknown, Wizardry (jakékoliv), Fallout (až se mi roztřásla kolena), Baldur´s Gate (všechny díly a poddíly), Planescape Torment, Jagged Alliance (1 až 2.5), Starcraft, Age of Empires 2 (ta je přeci jenom lepší než jednička + datadisk), Half–Life, Deus Ex a další skutečné hry, jež stavěly grafiku jinam, hlavně ne na první místo – a tak to má být! A vy takové hry nedohrajete jenom jednou, ale minimálně dvakrát, a ještě jednou a znovu. Nádhera!

  

Jagged Alliance: Wildfire - klasika se vrátila!

Pravda, takhle hrají jenom skuteční srdcaři, jež netruchlí nad tím, co si nemůžou zahrát. Oni totiž ví, že tam nahoře – čili v současnosti – není o co stát. Není, dnes se totiž skutečně málokterá hra vyrovná svým předchůdkyním. A proto není důvod, aby majitelé postaršího hardware hořekovali nad tím, co si nemůžou zahrát! Vždyť jenom znovuhratelnost dnešních her… Škoda mluvit. Pravda, jsou sice výplody moderní doby, jež stojí za to si zahrát, ale těch je jako šafránu. Byť i tak musím říct prosté - díkybohu alespoň za ně!

A nakonec zbýváte vy, jež jste prošli herní evolucí až do současnosti a tak nějak cítíte, že už to není, co to bývalo, ale přesto nepohrdnete nějakou tou dnešní střílečkou (vyrábí se dnes vůbec něco jiného?). Buď hrajete vše kvalitní (ehm), nebo preferujete svůj oblíbený žánr – existuje-li vůbec něco jiného než střílečky – a potom to máte pekelně těžké, pokud to nejsou právě střílečky. A buď jste se se současnou jednobarevnou situací a její nevlídnou budoucností již smířili, anebo stále doufáte, že se vše jednou v dobré obrátí a my nebudeme zahlcováni pouze nemastnými a neslanými napodobeninami úžasných originálů a že nebudou ty zpropadené střílečky neustále ve většině.

Tak, to bychom ve stručnosti byli my, dnešní hráči, jež zásadně ovlivňují, jakým směrem se mají a nemají hry ubírat. A pěkně *dosaďte si sami jedno nespisovné příslovce* vybíráme! Koupíme si nejmodernější počítač, párkrát se vyspíme a už abychom si kupovali nový, protože aktuální hry zvýšily své požadavky na hardware. A tak prodáváme a zase kupujeme, alespoň si budeme moci zahrát tu žhavou a úžasně vypadající novinku, Střílečku XY – jaký je v nich dnes rozdíl?! Je již v podstatě jedno, jak se která jmenuje, stejně se nakonec všechny navzájem liší jen úvodní a závěrečnou animací a grafickým zpracováním. Bohužel, především grafickým zpracováním, neboť kdyby se neustále nehledělo jenom na něj, zbylo by dostatek sil i na to ostatní. A o tom celá ta smutná věc je.

Všimli jste si také, že se dnes hledí zejména na grafiku a ostatní, mnohem důležitější aspekty se zanedbávají? Většinou. Snad si nemyslíte, že dobrá hra se bez vynikající grafiky nedá udělat, neboť právě opak je pravdou. Á, už slyším vaše nadávky směřující na mou adresu. Podívejte se ale do herní historie, kde se nachází tolik nádherných pokladů, jež jsou vzorem dnešních her – špatných kopií přesněji řečeno. Smutné je, že moderním vývojářům častokrát nestojí ani za to, zkopírovat od svých předků to podstatné. A věřím, že to není tím, že by to nedokázali určit. Chyba je v tom, že hledají inspiraci u svých současníků. A při tak velké produkci, žánrové jednostrannosti a mizerné nápaditosti jim nezbývá nic jiného, než zaujmout lepší grafikou. Přitom by nemuseli chodit příliš daleko, stačilo by vzpomenout postarší Deus Ex, jež zcela zaslouženě získal titul Nejlepší hra roku 2000. Může se chlubit něčím takovým novodobá hra, jež se honosí především detailními texturami? Ty například Deus Ex odstavil jakožto grafiku na vedlejší kolej. Jeho síla spočívala někde jinde. Deus Ex se nikoliv mohl, ale stále může (!) pochlubit vynikajícím příběhem a perfektní atmosférou, čemuž se v daném žánru doposud nic nevyrovnalo. A jak dopadlo pokračování, soustředící se na grafiku? Oproti původní hře doslova otřesně! „Jé, oni se v druhém dílu houpají světla a jaké vrhají krásné stíny, a ta detailnost postav!“ plesá srdce zmlsaného hráče. „No a co,“ říkám já, „když příběh pokulhává, ovládání je mizerné (Xbox neXbox), a kde je vlastně původní atmosféra?“ A přitom stačilo investovat více peněz do scénáře než do enginu. Ale kdepak, kdo by si to dnes také zahrál, když to nevypadá moderně?

  

Age of Mythology - povedený nástupce postarší klasiky Age of Empires

A ještě si neodpustím připomenout jeden skvost, a to bezkonkurenčního System Shocka 2, kterého považuji za tu nejhororovější ze všech hororových her. A klidně skočte i do jiného žánru – i když Resident Evil se Sillent Hillem… beru zpět, do jiného žánru neskákejte:o). To všechno jsou hry, k nimž se ve své době rozhodně nevztahovala vizuální měřítka ostatních titulů. Zuřím při pohledu na tu nynější „rozmanitost“ her. A hlavně ať mi nikdo netvrdí, že je něco pohodlnějšího než 2D zpracování a něco hezčího než ručně kreslené pozadí, načež uvedu fantastickou hru Baldur´s Gate 2, ve které bylo obojí k vidění. Anebo tolik oblíbené Diablo 2 s „nevlídným“ vzhledem, ale geniálním konceptem. A upřímně, kdo z fanoušků tohoto titulu by si nezahrál jeho pokračování, třeba přímo třetí, jež by sice mělo stejnou grafiku, ale zcela nové nepřátele, lokace, zbraně, postavy – zkrátka všechno? Dovolím si říct, že drtivá většina, neboť lidé hráli Diablo nikoliv kvůli grafice, ale již zmiňovanému konceptu.

Je to zkrátka právě tak. Dnes jsou tím prvním, čím se vývojáři u svého připravovaného produktu pochlubí, možnosti enginu. A nám z toho hned padá čelist na zem. A takhle to půjde dál a dál a dál… až se bojím, že hry přestanou být v zájmu co nejrealističtější grafiky hrami. Protože až se dosáhne takového realistického bodu, je docela možné, že si potom široká veřejnost bude chtít hrát na jízdu MHD, procházet se po Karlově mostě, venčit své domácí mazlíčky, atd. Vše samozřejmě virtuálně. To tedy rovnou aby nás napíchli na nějaký stroj, jenž bude našemu tělu dopřávat i fyzické potěšení, jako třeba letní vánek, déšť či třeba mráz. Takhle alespoň bude nějaká mise na Antarktidě v nějaké čerstvé střílečce opravdu autentická. Ale než dospějeme tak daleko, budeme se nejprve protloukat vizuálními orgiemi na monitorech – jak to děláme dnes. Ale na jaké pozici bude v budoucnu příběh a originalita – zejména ta?

Uznávám, že již dnes je s ní herní svět poněkud na štíru, ale říká se, že lidská fantazie je neomezená – a to tedy je, takže… Velice by pomohlo, kdyby se většina her nedělala především v zájmu co největšího výdělku a posunuly se někam dál, více k umění, za které rozhodně nepovažuji inklinování ke grafickému realismu. Možná ale, že na to je již pozdě. Kdysi to pocítil i sám mistr Peter Molyneux, jenž se v Británii snažil prosadit vládní příspěvky pro začínající vývojářské týmy. A neuspěl. To oni se většinou snaží zaujmout něčím ryze svým, něčím originálním, kvalitním. Vždyť k natočení dobrého filmu nejsou potřeba stovky milionů dolarů (např. postarší Záhada Blair Witch – výroba stála kolem 40 000 dolarů, zisk byl kolem sta milionů dolarů), ale především nápad, příběh, atmosféra… v našem případě všechno dohromady: a říkáme tomu hratelnost.

   

Bude Doom 3 pouze grafický skvost nebo nabídne hratelnost hodnou legendy?

Jestli je skutečně něco, co mě dokážete popudit ještě víc než současná módní vlna, tak je to tendence zjednodušování. Průměrná hra nevydrží déle než 10 hodin; průměrná hra je určena věkové kategorii od 1 od 100 let; průměrná hra se ovládá čtyřmi klávesami; v průměrné hře hráč nesmí v žádném případě ani na okamžik bloudit; průměrná hra je velice těžko rozeznatelná od ostatních průměrných her; průměrných her je většina. Je to několik let zpátky, co tomu bylo naopak: co hra, to perla, popřípadě poloperla.

Už to natahuji přespříliš, přestože by se dalo pokračovat ještě mnohem dál. Hlavní myšlenku jsem, myslím, vyjádřil dostatečně. Jsou to hráči a jejich zvláštní požadavky na grafiku, kvůli čemu se zanedbává to podstatnější. A také nezadržitelné zdokonalování grafiky samo o sobě. Byl bych velice zvědavý, jaké by to bylo, kdyby alespoň na rok zcela ustal vývoj hardwaru a herní vývojáři by museli tvořit s tím, co mají. Věřím, že by se několikrát vylíhly hry s grafikou, jež by byla považována za nadčasovou. Je všeobecně známo, že současní tvůrci her dostatečně nevyužívají všech možností dnešního hardwaru, nemluvě o optimalizaci. Škoda, že novodobá hráčská obec očividně upřednostňuje formu před obsahem, pročež tak jednají i vývojáři – jak také jinak. Minulost velice dobře ukázala, že je mnohem lepší, když se tak děje obráceně – to je jasné. Ovšem nedej bože, aby se novodobí křehcí hráči alespoň několik minut trápili s ovládáním, přestože by si na něj za chvíli zvykli, anebo aby byla hra příliš komplikovaná, respektive propracovaná! V jednoduchosti je lenost, takhle se to říká?

Mám takový nepříjemný pocit, že se nám to vymklo z rukou…

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K úchvatně, podívejte se

Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K …

Nový Battlefront je takřka za rohem a internet se začíná plnit novými pohlednicemi z betatestu. Již brzy vám přineseme naše dojmy, prozatím si užijte parádní 4K obrázky.

6.  10.  2017 | | 3 N/A
FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

Po nejnovějším ročníku fotbálku PES se vrací i EA se svou značkou. Je FIFA nejlepším fotbalem na trhu?

9.  10.  2017 | | 1 N/A
Middle-earth: Shadow of War - naplňte svůj osud (recenze)

Middle-earth: Shadow of War - naplňte …

Talion se vrací, aby dobyl Středozem a navždy zbavil svět zla. Povede se mu to tentokrát?

17.  10.  2017 | | 3 N/A