Gran Turismo Concept: 2002 Tokyo-Geneva - recenze

Pokud jste už s blaženým "uff" na rtech odsedli od stolu, na který nám mistři svého řemesla před rokem naservírovali lahůdku jménem GT3, máte důvod a příležitost se k němu zase hezky posadit, servíruje se totiž zákusek. Máte ale po vydatném hlavním chodu ještě na něco chuť?

Multiplayer: ano, dva hráči split screen, až šest hráčů přes i.Link
Paměťová karta: minimálně 110 kB
Analogové ovládání: všechna tlačítka; plně konfigurovatelné
Výrobce: Polyphony Digital
Vydavatel: Sony

Jednu z největších laskominek na jídelníčku Playstationu netřeba zdlouhavě představovat. V roce 1997 vlétla do pelotonu závodních lahůdek a změnila svým novátorským přístupem žánr jak nic před tím a nic po tom. Usadila se na špici zájmu labužníků a třetím dílem definitivně potvrdila svoje výsostné postavení, čímž opětovně nadělila pěkný debakl konkurenci. A věci mající výsostné postavení v zájmu konzumentů, chutnající mnohem lépe než všechny ostatní nabídky z dané části jídelníčku, zná skutečně zpravidla každý. Výjimky potvrzují pravidlo.

Gran Turismo Concept   Gran Turismo Concept

S jídlem roste chuť. Přestože nemůže být sporu v tom, že GT3 je tím nejvydatnějším pokrmem jakého se vám může kdekoliv dostat, počet pátků, které čas odnesl od doby, kdy nám jej Polyphony předložili k prostřenému stolu, dává už dohromady celičký jeden rok, což je relativně dost času na to, aby trávení stihlo zlikvidovat do mrtě i takové sousto jako GT3. Problém je, že s chutí, která zůstane na patře ale nic neudělá a GT4 či alespoň konkurence pro GT3 nikde. Naštěstí jsou v Polyphony "nezištní" dobráci a tak tady ti s rychlým trávením (a neméně důležitou chutí) mají menší nášup.

A číšníkovo (říká si Sony) rovněž nezištné doporučení zní velmi lákavě. Koho by ostatně nelákalo projet se v autech, která jsou povětšinou momentálně k vidění zatím jen za branami autosalónů či ještě lépe za branami testovacích "laboratoří" řady automobilek. Obzvláště pak nabídka zní mimořádně svůdně, jsou-li slova doprovázena úžasnou fotodokumentací a pokynutím prstem směrem k ceně na jídelníčku. No a pak - neobjednejte si. Až tak ale uděláte, zjistíte, že právě ono pokynutí prstem směrem k ceně, tak nějak určitě zcela bezelstně zakrylo údaj s váhou porce a vy tak máte před sebou oči dokonale svádějící porci pro vrabce. Základním a v podstatě jediným závažnějším problémem GT Concept je totiž skutečnost, spočívající přímo v samotné koncepci GTC jakožto autosalónové prezentační hry, která si vyžádala zrušení hlavního "GT Módu", jež svým komplexním a zdlouhavým pojetím opravdu není vhodný ke krátkodobé prezentaci jednotlivých kousků automobilek. Ze základu Gran Turisma tak zůstal pouze modifikovaný "Arcade Mód", což je v podstatě dokonalá kastrace. Vyřezávání se nevyhnulo ani samotnému zmiňovanému jedinému módu GTC, který nabízí v rámci svých víceméně tradičních submódů všeho všudy 11 tratí (přesněji řečeno pět, jež si můžete projet v opačném směru, plus jedna bonusová určená pro jeden jediný závod), z nichž pouze dvě neznáte z GT3 (Autum Ring z GT a GT2, plus zmiňovaná bonusová). Slůvko "víceméně" v předchozí větě pak naráží na skutečnost, že "Time Trial" z GT3 byl přetransformován do licenčních testů (oproti těm v "GT módech" dosti zjednodušeným), povinných pro zpřístupnění si jednotlivých tratí do závodů samotných (tradičně koncipovaný "Single Race"). Nicméně ani tato poměrně pozitivní změna není v žádném případě dostatečnou kompenzací za přítomnost pouhých de facto pěti tratí. Nota bene jestliže počáteční dvě obtížnosti závodů na nich jsou pro ty ostřílenější obtížnostmi v obřích uvozovkách. Teď by tedy byl ideální čas hru jednoduše skoro shodit a ješitně se domnívat, jak jsem to neklepl číšníka pro rýžování peněz ze zákazníků přes prsty. Jenže to by bylo trochu jednoduché a především trochu mimo.

GTC totiž není normální plnohodnotná hra. Nevydává se za ni, nikdy nevydávala a taky se neprodává za cenu plnohodnotné hry (pomineme-li kvůli přítomnosti GT3 těžko pominutelnou platinovou edici), což jednoduše nelze nemít při hodnocení na paměti. A navíc tohle ještě není zdaleka všechno. Pravda, je tu, jak bylo řečeno, fakticky pouhých pět tratí, jenže na těch pěti tratích se můžete projíždět ve zhruba stovce automobilů několika výkonnostních tříd (od nového Mini Coopera až po nabušené závodní speciály) a už jen s jejich nastavením a testováním si můžou hračičkové vyhrát do zblbnutí. Vezmeme-li ještě v potaz skutečnost, že většinu z těch lahůdkových aut můžete vidět (a řídit) jen a pouze tady a připočteme k tomu počet přítomných čtyřkolek, s nímž se v tomto ohledu nemůže měřit žádná jiná závodní hra (rozuměj kromě série GT), pak nutno uznat, že je to na kvazi datadisk poměrně slušný výkon. Navíc už samotná jízda a požitek z ní mají díky velmi sofistikovanému ovládání a drobátko vylepšenému (co se grafiky a vnitřní fyziky týče), dodnes prakticky bezkonkurenčnímu enginu GT3, hodně co do sebe. Těžko budete hledat závodní hru s tak přístupným a zároveň tak realistickým ovládáním a nenajdete na ničem závodní hru, která by musela počítat tak obrovské množství dat (do ovládání se promítá prakticky nastavení každé dílčí části a hra počítá i takové věci jako odpor vzduchu) a vypadala takhle dobře. To rozhodně nejsou pro požitek z jízdy zanedbatelné faktory, stejně jako dokonale realistické ozvučení a prakticky bezkonkurenční soundtrack (tady přibylo pěkných pár songů). I tohle je důvod, proč je GT3 nejlepší hrou svého žánru a proč jednoduše nelze nikoho jen tak klepnout přes prsty. GTC má zmiňované "tohle" taky. Projíždět se totiž v téhle grafice a s tímhle ovládáním v těchto autech zkrátka je požitek. Jste-li požitkáři. Potřebujete-li k tomu trochu adrenalinu, nakonec se taky dočkáte. Po neadrinalinových vítězstvích na všech tratích na první dvě obtížnosti se vám zpřístupní i třetí, která už konečně je o něčem jiném. A vyjet všechny licence na zlato (a získat další bonusová auta) ostatně taky není ani v GTC odpočinková záležitost, takže ono nakonec to s tou počtem tratí naznačovanou slabou životností nebude tak horké a ta "porce pro vrabce" na začátku byla spíše na efekt. A ona ostatně ani není tím, co GTC nejvíc trápí.

• minimálně stejně kvalitní audiovizuální zážitek jako u GT3
  • úžasná auta, z nichž většinu jinde v pohybu neuvidíte
  • velmi solidní cena
  • koncepčně je to fest ořezané GT3
  • za stejnou cenu je k mání i samotné GT3

Stále nám tu zůstala totiž ona možná nejpodstatnější otravná prznící skutečnost, letmo nepřímo zmíněná na začátku. Arkádový mód, lhostejno v jaké podobě a s jakým počtem tratí či aut, vždycky byl v GT jen takovým příjemným bonusem k tomu hlavnímu; salátem k hlavnímu chodu zdarma. A GTC je na tom skoro stejně; v postavení salátu, ale bez hlavního chodu. Byť má v základě to, co dělá z GT3 nejlepší závodní hru pod sluncem, je to jen a pouze bonus. Jenže tentokrát je to bonus, za který si sice relativně málo, ale přece zaplatíte. Množství nových, krásných a neokoukaných aut, ale naštěstí díky chuti přeci jen z něj dělají zákusek spíš jak salát a relativně ospravedlňují jeho samostatnou nabídku v menu. Prostě a jednoduše zákusek se vším všudy, včetně ceny. Nic víc.

Grafika: 10/10
Zvuky: 10/10

I s "vyřezaným" GT3 si bezesporu užijete, protože i když na to nejsladší můžete v klidu zapomenout, ostatním smyslům má stále co nabídnout, byť ne na příliš dlouho.