Gran Turismo Sport - návrat klasiky (recenze)

Ikona závodních her konečně dorazila na startovní čáru a nás nezajímá nic jiného než zjistit, zda se jedná o „návrat krále“, nebo o naleštěné zklamání.

Když se řekne Gran Turismo, jedná se o pojem. Vlajková loď a legenda závodních her na PlayStation platformě. Člověk se neubrání nostalgii, protože s předchůdci letošního titulu s podnázvem SPORT strávil pěkných pár stovek hodin usilovného hraní a nervových vyčerpání, stejně jako radostí. Obzvlášť rád vzpomínám na první dva díly, které jsem na staré PS One doslova vařil v konzoli. Proč jsem hned na startu najel do nostalgické zatáčky? Ono se to nabízí, jelikož intro, které po spuštění hry uvidíte je přesně v tomto nostalgickém duchu.

Video ukazuje vývoj automobilových závodů napříč historií. Celé je to podkresleno dojemným piánem, které se následně změní v epickou skladbu, která doprovází výjevy z krás závodění a automobilů. Po skončení tohoto intra, které si vychutnáte opravdu dostkrát, máte pocit, že jdete hrát něco výjimečného. A není to jen kvůli tomu, že vám poslední titulek v intru prozradí, že se na vývoji hry podílel šampión F1 Lewis Hamilton. Zkrátka start a první dojem po spuštění hry je silný. Co dál?

Gran Turismo™SPORT_20171018203208.jpgGran Turismo™SPORT_20171017160646.jpgGran Turismo™SPORT_20171019225224.jpgGran Turismo™SPORT_20171020075656.jpg
Tratě jsou různorodé a pestré, často ale neuvěřitelně sterilní a poloprázdné.

Pojďme se mrknout pod kapotu

Po efektním momentu přijde takřka okamžitě vystřízlivění. GT SPORT zařadilo na neutrál a občas dokonce i nepochopitelně zpátečku. Začněme u herních módů. Máte okamžitou možnost dát si zkušební jízdu po jednom z okruhů (kterých není moc), zazávodit si v arkádové jízdě proti počítačem řízeným soupeřům. První věc, co mne ale opravdu okamžitě zasáhla, byla grafická stránka hry. V porovnání s konkurencí, obzvláště s posledním závodním hitem Forza Motorsport 7, vypadá GT SPORT značně sterilně a nezajímavě, v některých ohledech až zastarale. Naštěstí to neplatí o modelech vozů samotných, které jsou zpracovány do nejmenšího detailu a je radost koukat na vaše bouráky v garáži. Škoda, že ta vizuální omáčka okolo je tak nějak bez duše.

 

Zapomeňte na změny počasí. Život kolem trati? Živěji je i na vesnických běžeckých závodech.

 

Zapomeňte na změny počasí. Život kolem trati? Živěji je i na vesnických běžeckých závodech. Těšil jsem se na první jízdu v dešti. Ale ouvej. Žádný déšť, sníh. To mě neuvěřitelně udivuje, protože i několikaletý DriveClub měl mnohem hezčí scenérie a hra zkrátka nebyla jen o sledování okruhu, ale měli jste při ní chuť zastavit a kochat se západem slunce. Je mi líto, ale série Gran Turismo se vždy mohla opřít o precizní grafické provedení tratí a scenérií. Tentokrát je opravdu hluboko pod laťkou konkurence, jako by veškeré své síly vrhla do modelu řízení.

Gran Turismo™SPORT_20171018132317.jpgGran Turismo™SPORT_20171019221650.jpgGran Turismo™SPORT_20171020074308.jpgGran Turismo™SPORT_20171020074922.jpg
Kochat se můžete především ve fotomódu, během závodů moc času nebude.

Navíc nevymizely evergreen chyby, které mělo každé Gran Turismo. Tím myslím obzvlášť absenci poškození závodního auta. Když s nablýskaným bourákem narazíte ve 140km/h do svodidel nebo betonové zdi, opravdu vás zasáhne, že na autě je maximálně malý škrábanec v laku. Nemluvě o neživosti trati samotné. Očekával bych, že vás v dnešní době při jízdě na venkovské rallye nezastaví v karambolu a neřízenou jízdou křovinami jakási neviditelná stěna či mantinel. Určitě ne pár metrů od trati.

Naštěstí to, co zvládá novinka bez chyby je samotný model řízení, který je nosným pilířem všech závodních her. Ovládání aut je vyladěno dokonale, každé vozidlo se chová jinak a především při použití volantu máte opravdu pocit, že řídíte opravdové auto, ať už sednete do obyčejné Mazdy či naleštěného McLaren. Model řízení tak zachraňuje Gran Turismo na celé čáře, a že jsme se už začali strachovat. 

Offline vs. Online

Jistě si vybavíte náročné (a to myslím hlavně psychicky) plnění licencí, které vám umožňovalo v předchozích dílech GT jezdit lepší okruhy, v lepších autech, a byly vlastně tím hnacím motorem hry. V GT SPORT můžete závodit bez nich. Díky tomu ze hry zmizel ten pohlcující efekt a to, co dělalo hru návykovou pro každého, kdo se nechtěl smířit s béčkovou sérií tratí a sporťáků. Plnění licencí nahradila autoškola, kde se učíte správně zatáčet, rozjíždět či brzdit. Za plnění dostáváte zkušenosti a kredity, za které si kupujete v autosalónech libovolné automobily, nebo se otevírají nové tratě, kterých ale, jak už jsem předeslal, skutečně není moc.

Mimo autoškoly v kampani najdete mód, ve kterém plníte úkoly na trati se soupeři. Ten má několik úrovní a za splnění každé dostanete auto. V minulých dílech GT byste za splnění jedné úrovně dostali maximálně pěkného Golfa od Volkswagenu, ale když mi po několika skutečně jednoduchých úkolech přistálo v garáži vytuněné závodní Porsche, neměl jsem z toho vlastně žádnou radost. Hra naprosto rezignovala na hloubku a jede na jistotu po povrchu. Možná, že si autoři přáli, aby s těmi nejlepšími auty a na těch nejlepších tratích jezdili rovnou hned všichni. Ve výsledku to znamená, že nebudete mít motivaci tuto kampaň vůbec hrát. Co bych na kampani však ocenil, jsou video tutoriály, které každému jezdci ukážou správný postup v plnění úkolů. Jak jistě už tušíte, největším mínusem nového Gran Turisma je absence pořádného offline obsahu.

Gran Turismo™SPORT_20171020080310.jpgGran Turismo™SPORT_20171018203731.jpgGran Turismo™SPORT_20171020080211.jpgGran Turismo™SPORT_20171020084054.jpg
Upravit si ve hře můžete takřka vše, od vozů až po jezdce a jeho vzhled.

Vedle módu kampaně a volných jízd v arkádě už zbývá především online svět, a ten je naštěstí výborný. Online závody jsou skutečným zlatým hřebem tohoto titulu. Můžete závodit v rozmanitých denních výzvách, nebo v šampionátech, kde se utkáte s těmi nejlepšími jezdci ze světa. Vše je licencované pod hlavičkou FIA. Připravte se na to, že se budete radovat i za ukončení závodu v první desítce. Závody však už zdaleka nejsou jen o umístění, ale nyní i o tom, jak jezdíte. Zda závodíte sportovně a v duchu fair play, nebo jste na trati jako Šílený Max. Ať tak či tak – bude to mít vliv na vaše hodnocení a různá zařazení. Samozřejmostí pak jsou penalizace, pokud se opravdu utrhnete ze řetězu. Někdy se dostaví i frustrace, protože spoustu penalizací neovlivníte. Ale je to sport. Online mód se opravdu vydařil a umím si představit to nadšení, když poprvé skončíte na pole position, nebo poprvé vyhrajete. Zde si skutečně prožijete nefalšované emoce a Gran Turismo konečně ukazuje svou pravou tvář.

 

Foto mód je plný nejrůznějších známých, až ikonických míst, kam můžete vkládat svá oblíbená auta a vytvářet tak  dechberoucí obrazy

 

Pokud patříte mezi automobilové fajnšmekry, tak vás GT SPORT zabaví i mimo okruhy. Foto mód je plný nejrůznějších známých, až ikonických míst, kam můžete vkládat svá oblíbená auta a vytvářet tak dechberoucí obrazy. Pro představu mezi oblastmi najdete: Paříž, New York, Londýn, francouzský jižní venkov, Tokio, ale i naší krásnou Prahu a mnoho, mnoho dalšího. Je to určitě zajímavý a dobře provedený mód, ale vyzkoušíte ho spíše párkrát.

Gran Turismo™SPORT_20171018135646.jpgGran Turismo™SPORT_20171018201735.jpgGran Turismo™SPORT_20171019223001.jpg

V GT SPORT jsem ocenil možnost libovolných úprav všeho, na co si jen vzpomenete. Od vzhledu vašich motorových miláčků až po design helmy řidiče. Když vezmu v potaz, že v prvních GTčkách se auta řídila prakticky sama – byla zde absence pilota, tak je to moc vítaný pokrok. Co se týče zvukové stránky hry, tak se jedná podle očekávání o naprostou špičku. Zvuk aut i prostředí tratí je úchvatný. Obzvlášť, když si to pelášíte na cílové rovince a nad vámi zrovna prolítá dopravní letadlo. Vaše zvuková soustava dostane zabrat. Rovněž se můžete spolehnout na energický soundtrack. Zde zkrátka nové Gran Turismo obstálo na výbornou.

GT ve VR? ANO!

Jako poslední věc bych rád zmínil kvalitní VR mód, který vás vhodí do kokpitu a vy se opravdu cítíte být přímo uprostřed dění. Potěší vás design zpracování nejrůznějších ukazatelů (počet kol atd), které se ukazují holograficky na palubní desce. Máte tak pocit, že v autě je stejná technologie jako ve filmu Minority Report. A to není na škodu. Gran Turismo bylo pro VR vyloženě stvořené. Pokud budete mít možnost, určitě doporučuji vyzkoušet, protože to posune celý zážitek ze závodů na jiný level. Kde vás nadchne VR zpracování závodů, tam vás ale zklame VR návštěva auto salónu. Vyberete si auto a obcházíte ho. Nahlížíte dovnitř, ale auto samotné nemůžete otevřít. Za auty je mdlé šedé pozadí. Tady si myslím, že si s tímto módem šlo určitě mnohem více vyhrát, protože vystihnout atmosféru auto-předváděček by ve VR mohlo fungovat opravdu úžasně. Snad příště.

Gran Turismo SPORT je dobrá závodní hra, která je důstojným nástupcem svých předchůdců, i když se vydalo zcela novou cestou a začíná zrazovat své kořeny. Hře chybí potřebná hloubka a robustní online mód (byť je výborný) to nezachrání. Polyphony Digital tvrdí, že jde o sportovní a nikoliv závodní titul. Nicméně salóny jsou, co se aut týče, poloprázdné. A tak nezbývá než tvrdit, že GT Sport není o sbírání aut, ale o sbírání zkušeností.

Gran Turismo™SPORT_20171020083004.jpgGran Turismo™SPORT_20171019222100.jpgGran Turismo™SPORT_20171020075450.jpgGran Turismo™SPORT_20171020080705.jpg
Online závody jsou srdcem hry a opravdu dokáži přinést nefalšované emoce.

Uvidíme, zda situaci nezvrátí nějaké DLC v budoucnu. To se týká i tratí. Design a řídící vlastnosti aut jsou výborné, stejně jako zvuková kulisa. Pokud hledáte závodní hru a rozhodujete se podle toho, jak se jednotlivé vozy řídí a chovají, vůbec se nerozmýšlejte. Jedná se o špičkové zpracování. Nicméně, jestli to bude stačit se teprve ukáže, protože díky slabému obsahu a sterilní grafice tratí a okolí se Gran Turismo Sport horko těžko dostane na špičku žánru. Od úspěchu předchůdců uplynulo mnoho let a konkurence je neuvěřitelně dravá. Pole position to tak zatím není. Co na to Gran Turismo 7?

Hodnocení: 3.5 / 5

Klady:

  • výborné zpracování jízdních vlastností
  • nádherné modely vozů
  • robustní online mód
  • zajímavě řešený fotoeditor

Zápory:

  • slabý offline obsah, málo tratí a aut
  • slabší grafika prostředí, obzvláště ve srovnání s konkurencí
  • kariéra a režim kampaně jsou upozaděny, hře chybí hloubka

 

Diskuze (24) Další článek: Unikly slevové akce Steamu, Halloween a Černý pátek vám vysají peněženku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,