Grand Prix 4 - návrat nejlepší simulace F1!

Svět formule 1 je v našich končinách velmi oblíbený. Jeho popularita loni vzrostla s příchodem českého zástupce Tomáše Engeho, který si mohl vyzkoušet celé tři závody této soutěže. Na naše PC se letos v létě dostane nová simulace tohoto sportu od známé osobnosti herní scény, Geoffa Crammonda. A jak to tak vypadá, rodí se nám tu nepozorovaně nejlepší simulace F1!

Rodina závodních simulací Grand Prix od populárního Geoffa Crammonda, populárního samozřejmě zejména díky těmto titulům, se letos dočká dalšího potomka. Ten poslední, titul Grand Prix 3, si dodnes uchovává nálepku nejrealističtějšího simulátoru závodů F1. Přestože tato hra nevynikala ani v době svého vydání (natož pak dnes) grafikou a dokonce obsahovala velmi staré soupisky jezdců a týmu (konkrétně pak ze sezóny 98!), dokázala bez větších problémů porazit i nejmodernější simulátory stejné tématiky. Čím to bylo dáno? Především skvělým a velmi realistickým chováním samotných formulí. Žádný titul do dnešního dne, kdy píšu tyto řádky, se zatím nedokázal kvalitám Grand Prix 3 přiblížit (a nepovedlo se to ani zástupci populární společnosti EA Sport, titulu F1 2001). Alespoň takový je názor většiny fanoušků rychlých kol, kteří se ve světě F1 dobře orientují. A protože se mezi ně (alespoň doufám) mohu zařadit také, je mi nesmírnou ctí vám dnes představit nový díl série Grand Prix s pořadovým číslem 4.

Změny od A až do Z

Přestože valná většina kódu samotné hry bude převzata ze zatím posledního dílu této série, významných i těch méně patrných změn se pochopitelně dočkáme. Tou první, doslova bijící do očí, je kompletní přepracování menu. Netýká se to však pouze jeho grafické úpravy, přeměněn by měl být i systém rozvržení prvků. Ten by měl lépe vyhovovat i méně zkušeným hráčům. I další drobné úpravy by se měly zaměřit na zpřístupnění samotné hry široké hráčské veřejnosti. Zajímavý je kupříkladu mód Quicklap, ve kterém budete spolu s ostatními závodníky soupeřit o nejrychlejší čas na jedno kolo.

 

 

Zkušenější hráče a především pak znalce této série však potěší spíše následující novinky. Poprvé v celé historii Grand Prix her bude mít každý tým svou vlastní podobu auta. Nemluvím však o vzhledu, různě barevných karoseriích, ale o samotné stavbě vozu, která se bude případ od případu lišit. Na rozdíl od minulosti už si totiž formule v dnešní době nejsou zas tak podobné. Důkazem budiž letošní revoluční stroj týmu Ferrari, který je o několik dobrých centimetrů nižší než konkurence. Autoři by neměli pozapomenout ani na rozdílnou velikost nádrží v případě jednotlivých týmu a formulí, protože i to hraje podstatnou roli. Zejména pak při rozhodování o zvolené taktice pro příští závod.

Kompletně přepracován bude samozřejmě i vzhled všech soutěžních okruhů, kterých hra bude obsahovat celkem 17. Při jejich tvorbě použili autoři nejen detailní fotografie, spoustu videí a jiné materiály (zejména pak kvůli hernímu pozadí), ale využit byl dokonce i navigační systém GPS. Ptáte se proč? Autoři chtěli přenést jednotlivé tratě do hry ve věrohodné podobě, v čemž jim byl systém GPS zdatným pomocníkem.

Sezóna 2001

Možná se mezi vámi najdou jedinci, kteří by snad chtěli vědět více o seznamu jezdců a týmů, které se s největší pravděpodobností v titulu Grand Prix 4 nakonec představí. Pro ty jsem připravil tento zajímavý seznam.

Ferrari
1# Michael Schumacher
2# Rubens Barrichello

BMW.Williams
1# Ralf Schumacher
2# Juan-Pablo Montoya

McLaren-Mercedes
1# Mika Hakkinen
2# David Coulthard

Sauber-Petronas
1# Nick Heidfeld
2# Kimi Raikkonen

BAR-Honda
1# Jacques Villeneuve
2# Olivier Panis

Benetton-Renault
1# Jenson Button
2# Giancarlo Fisichella

Jaguar-Cosworth
1# Eddie Irvine
2# Luciano Burti (později Prost-Acer)
- v průběhu sezóny nahradil Burtiho Pedro De La Rosa

Jordan-Honda
1# Heinz-Harald Frentzen (později Prost-Acer)
2# Jarno Trulli

Prost-Acer
1# Jean Alesi (později Jordan-Honda)
2# Gaston Mazzacane (vyhozen)
3#Tomáš Enge (poslední 3 závody)

Arrows
1# Enrique Bernoldi
2# Jos Verstappen

European Minardi
1# Fernando Alonso
2# Tarso Marques

Jak je patrné, u mnoha týmů došlo v průběhu sezóny k patřičným změnám. Podle posledních zpráv budou v samotné hře použity "soupisky" platné pro poslední závod sezóny v Japonsku. Co z toho plyne? Že se s největší pravděpodobností ve hře objeví i Tomáš Enge!

Seznam jezdců pouze z minulé sezóny

Drobným nedostatkem je použití soupisek jednotlivých závodníků a týmů. Titul Grand Prix 4 totiž bude postaven na kompletním loňském seznamu (ten letošní doznal samozřejmě patřičných změn, s těmi se ale pochopitelně nesetkáme). Zajezdit si tak budete moci ještě s M. Hakkinenem nebo za stáj Benneton, jejíž letošní název je Renault. Naopak použití loňských soupisek možná potěší fandy českého závodníka Tomáše Engeho. Jeden z herních obrázků, který byl na Internetu uveřejněn (a který najdete také v naší galerii pod tímto článkem), totiž zachycuje kokpit jeho vozu. A co z toho plyne? Že si možná budete moci zajezdit i s ním.

 

 

Jak jistě ale všichni fanoušci posledního dílu série Grand Prix ví, na Internetu se vyskytuje množství nástrojů pro tvorbu a přenos nových závodníků či aktualizovaných vozů do samotné hry. Touto neocenitelnou výhodou by měl pochopitelně oplývat i díl čtvrtý, a tak se myslím letošního seznamu jezdců, stejně jako kupříkladu přepracovaného vzhledu jednotlivých formulí, bezpochyby nakonec dočkáme.

Změny v boxech

Při závodu je pro každého skutečného závodníka naprosto nezbytná i dobrá komunikace s boxy. Ve Grand Prix 4 budete moci i vy sami komunikovat s lidmi v boxu, kteří vás budou informovat o aktuálním dění na trati. Můžete se tak dozvědět podrobnosti o svých soupeřích, dosažených časech či jiných zajímavostech týkajících se závodu.

Také tým mechaniků dozná určitých změn. Ty tkví v použití systému motion-capture, který by měl pomoci vytvořit opravdu realisticky vypadající a chovající se mechaniky. Samozřejmě bude přepracována i zastávka v boxech, která by se snad konečně mohla alespoň částečně podobat skutečnosti.

Vylepšení AI soupeřů, ale i samotných formulí

Neodvážím se příliš hodnotit kvalitu umělé inteligence v případě titulu Grand Prix 3, faktem zůstává, že letošní čtvrtý díl by měl přinést opět řadu znatelných vylepšení. Z jízdy jednotlivých závodníků by mělo být jasně patrné, zda-li raději volí agresivní či konzervativní přístup, jakou volí stopu a tak podobně.

 

 

Kladně či záporně může ovlivnit výsledek závodu také dobré, respektive špatné nastavení formule. Na tento fakt bude v Grand Prix 4 brán větší ohled než doposud, dočkáme se i znatelnějších rozdílů ve výkonu pneumatik. Ten je dán zejména válkou společností Bridgestone a Michelin - tyto firmy v současné době dodávají pneumatiky týmům F1.

Znatelně vylepšená grafika

Velké záplaty se dočkala grafika, která se pochopitelně stejně jako další faktory může znatelně podepsat na konečném osudu titulu Grand Prix 4. Při její tvorbě dobře posloužili vývojářům také zástupci týmu Arrows, jejichž poznatky určitě pozitivně přispějí ke konečné kvalitě hry. Samozřejmostí je kompletně nový 3D engine, svůj názor o jeho kvalitě si můžete udělat z okolních obrázků. Nepříliš příznivé zprávy se však týkají hardwarové náročnosti. Pro plynulý běh hry bude zřejmě třeba počítač s procesorem o frekvenci 800-1000 MHz, další parametry zatím nebyly upřesněny.

Zvuková stránka dozná také patřičných změn. Stejně jako v případě grafiky, i zde autoři spolupracovali při přenosu zvuků do samotné hry s týmem Arrows. Uvidíme, nakolik se tato spolupráce ukáže jako užitečná.

Revoluce se však bohužel nedočká multiplayer. Budete tak moci hrát pouze v osmi lidech po síti či pomocí sériového kabelu mezi dvěma PC. Pro nadšence je připraven split-screen mód pro dva hráče.

Léto je ten čas

Doufejme, že autoři pro všechny fanoušky připraví ještě více novinek než ty, které jsem v dnešním preview stačil popsat. Každopádně srdce každého z vás nejspíše nejvíce zaplesá nad datem vydání titulu Geoff Crammond`s Grand Prix 4 - ten by se totiž měl na pultech obchodů objevit někdy v červnu nebo červenci tohoto roku.

Fanoušky konzolí pak bezpochyby potěší i fakt, že hra je připravována i pro XBox - v obchodech by se měla objevit zhruba necelý měsíc po vydání PC verze.

   

   

Diskuze (29) Další článek: Morrowind - první Plugin

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,