Grand Theft Auto San Andreas: celý svět do kapsy (mobilní recenze)

Oblíbená městská akce Grand Theft Auto: San Andreas se z PS2 a PC přestěhovala na naše mobilní zařízení. Podívali jsme se na to, jak se tam zabydlela.

Zatímco většina z vás si o Vánocích užívala klidu a míru, já jsem poslední dny trávila v presu. Členové rivalského gangu mi dýchali na záda, přátelé mě přitom tahali po různých vyhlazovacích akcích a přilévali tak olej do ohně a do toho mě honili policajti, kterým se nelíbilo, že sem tam něco šlohnu.

Pokud si myslíte, že jsem skutečně zralá na kriminál, a chystáte se mě napráskat na policii, ještě zadržte. Všechno výše zmíněné jsem dělala naprosto legálně – doma u svého tabletu. Městská akce GTA: San Andreas vám všechno tohle skutečně zprostředkuje – bez jakýchkoliv rizik.

GTA_San_Andreas_tab (1).png GTA_San_Andreas_tab (10).png GTA_San_Andreas_tab (2).png

Letem světem krutým městem

GTA: San Andreas je remakem stejnojmenné městské klasiky, která původně vyšla pro Playstation 2, a poté i PC. Můžete v ní řídit (a krást) auta, motorky, kola, čluny, létat v letadlech a vrtulnících, sprejovat graffiti, plavat, běhat, masakrovat chodce, vydělávat peníze, utrácet je (za jídlo, oblečení, lehké ženy, nemovitosti atd.) nabírat nové členy gangu a spousty dalších věcí, na které si teď nevzpomenu. To vše navíc nikoliv ve městě, ale v celém státě. Ne nadarmo se San Andreas bere jako nejrozsáhlejší hra série.

Mise i vedlejší činnosti jsou variabilní a zábavné a hráči navíc opět mohou pociťovat tu všeobjímající volnost, která je pro sérii GTA příznačná

Jsem si jistá, že pokud jste GTA ještě nehráli, rozmanitostí misí a vůbec možností hry budete příjemně překvapeni. Pokud jste s ním už měli co do činění, pestrá paleta možností vás nepřekvapí, zároveň ale nemůžete být zklamaní. Vše je na správném místě a na nic zásadního se nezapomnělo – mise i vedlejší činnosti jsou variabilní a zábavné a hráči navíc opět mohou pociťovat tu všeobjímající volnost, která je pro sérii GTA příznačná.

Ovládání – metla San Andreas

Vývojářské studio Rockstar Games zkrátka odvedlo kus dobré práce. Problém je, že všechny výše zmiňované činnosti bylo obtížné zvládat už za použití Dualshocku k PS2. Když se do akce pustíte bez zpětné odezvy tlačítek, obtížnost hry mnohdy překročí hranici únosnosti a začne vás frustrovat. Tak například honičky v autech, kdy vedle samotného ovládání plynu a brzdy musíte ovládat ještě tlačítko pro smyky a další dvě tlačítka pro střílení z levé nebo pravé strany automobilu.

Každý přehmat tam a zase zpět může být smrtelný, protože jakmile se po střílení netrefíte prstem na tlačítko smyku, namísto vjetí do vedlejší uličky se ocitnete v čelním nárazu s budovou nebo sloupem veřejného osvětlení.

GTA_San_Andreas_tab (4).png GTA_San_Andreas_tab (5).png GTA_San_Andreas_tab (6).png

Je zřejmé, že tento handicap pociťovali i autoři a proto ve hře nabízejí hned tři možné styly ovládání – klasický, v němž se na displeji pro pohyb do stran nabídnou označené body simulující tlačítka, dále analogový, díky němuž zatáčení a pohyb samotný budete ovládat prostřednictvím bodů simulujících analogové páčky a nakonec dosti netradiční možnost ovládání prostřednictvím tažení prstu po obrazovce, kdy se budete otáčet ve směru pohybu vašeho prstu.

U ovládání v mnohém záleží na tom, zda-li budete trpěliví a obětujete trošku víc času

Jak jsem již zmínila, klasická simulace tlačítek je při přechodu mezi jednotlivými akcemi dosti nepraktická, analogové páčky jsou zase mnohdy dost nepřesné, což se dá tvrdit i o ovládání prostřednictvím tažení prstu, který má navíc dost špatnou odezvu (pro zatočení nestačí máčknout, ale popotáhnout, což trvá) a tak je pro zběsilé honičky městem téměř nepoužitelný. Záleží ale samozřejmě i na tom, zdali budete trpěliví a obětujete trošku víc času, abyste se s ovládáním dokázali sžít.

Krása se skrývá uvnitř

Trošku slabší je také grafické provedení – autoři slibovali vyhlazené textury, plynulejší vykreslování a další věci, které tu možná jsou, laik si jich ale nemůže všimnout. Zhýčkaní novými AAA tituly GTA: San Andreas shledáme jako graficky podprůměrné, byť jde tento poklesek velkou měrou na vrub právě skutečnosti, že se pohybujeme v otevřeném městě, které je co do rozlohy tím největším, co se zatím na mobilních platformách objevilo. Zapomínat nesmíme ani na zub času, který titul neúprostně okousal a očekávat nejnovější grafické enginy bychom mohli jen stěží.

Dostupné pro: iPhone, Android
Žánr: Akce | Akční adventura
Výrobce: Rockstar Games
Začátek prodeje: 12. prosince 2013
  • Obrovský otevřený svět
  • Spousta činností
  • Zajímavý příběh
  • Různorodé mise
  • Výbušná akce
  • Plnohodnotné GTA
  • Těžkopádné ovládání
  • Slabší grafické zpracování

Co říci závěrem? Ve svém nitru není GTA: San Andreas vůbec špatná hra. Nabízí stovky zábavných misí, k nimž dostanete i obrovské pískoviště, na němž se můžete do sytosti vyřádit. To vše kdykoliv a kdekoliv, což přidává další kladné body. Problém nastane jedině v případě, kdy se ho – stejně jako já – rozhodnete hrát bez pořádného ovládání. Pokud doma nějaký gamepad máte, není co řešit.

Hra byla testována na zařízení HTC One X+ a můžete si ji koupit za 168 Kč na Google Play a AppStore.