Grand Theft Auto V: malé velké maličkosti

vytisknout velikost písma
Nejnovější návštěva Los Santos umí silně překvapit. Jsou drobnosti, které byste možná v Grand Theft Auto ani nečekali. Jaké? Náš redaktor se vydal do útrob velkoměsta a nechal oči na stopkách.
Grand Theft Auto V: malé velké maličkosti

Když jsem poprvé spustil nejnovější GTA, přistupoval jsem k němu jako k jeho předchůdcům. Těšil jsem se na projíždění městem, rozpoutávání chaosu v ulicích, nahánění hvězdiček s policií, generické chodce čekající na přejetí a hromadu oddechové zábavy. Pak jsem ale pětku spustil a ponořil se úplně do jiné hry, než jsem čekal. V řádcích níže se vám pokusím popsat, čím mě nejnovější podoba Los Santos překvapila a jako první se budu věnovat nejzajímavějším detailům a maličkostem.

Projíždění světem

V dřívějších dílech jsem se vždy za něčím hnal, ať to byly hidden packy, rampage, graffiti, škeble, holubi...v pětce ne. Tentokrát mi úplně stačí se projíždět jen tak ve jménu turistiky. Město a především venkov je zpracovaný tak úchvatně a uvěřitelně, že jsem si dlouhé hodiny vystačil jen s objevováním a bezcílným projížděním. Naposledy mě to potkalo snad u staršího San Andreas, který má napříč pátým dílem spoustu nostalgických odkazů. Přesně to mi ve čtyřce chybělo.

10051903604_b36735b0bf_o.jpg

Jízdní model

Auta v pětce vydrží o dost víc, než v předchozích dílech. Dá poměrně hodně práce, než postupnými nárazy vykouzlíte na kapotě vozu plamen oznamující konec projížďky. Deformační model je však velmi detailní a na každý větší náraz hned zareagují jízdní vlastnosti auta. Postupně si tak můžete odvařit nápravu, zadřít až urazit kola nebo úplně doničit motor. Přitom samotný model řízení upustil od plavajících aut a více se přiblížil k arkádě. Nutno dodat, že v dobrém smyslu.

Vzhůru kolama

Dostat auto ze střechy na kola je teď naprostá maličkost. Korigovat rotaci se dá nakloněním páčky i ve vzduchu a pokud nedopadnete ze skokánku kriticky motorem napřed, na kola se můžete obrátit během okamžiku. Hra tím motivuje se držet volantu a ne s každým nepovedeným manévrem měnit vozítko jako dříve. Navíc už nemusíme brečet nad tím, že jsme si ten krásný vůz rozflákali hned v první zatáčce.

RSG_GTAV_Screenshot_HUD_0031.jpg

Zbraně v obchodech

Pokud jste byli zvyklí nechat po každé návštěvě obchodu za sebou krvavý podpis, tak GTA 5 vaše rituály změní. Při návštěvě interiéru nebo ve chvílích, kde se střílet po lidech nehodí, zbraň jednoduše nevytáhnete. Od toho bylo trochu upuštěno v multiplayeru, kde se dají minimálně okrádat trafiky a supermarkety u benzínek.

Nahánění hvězdiček

Poštvat si proti sobě policejní regiment už není taková pohoda. Jednu hvězdičku získáte velmi snadno, stačí se nevzdat a máte dvě, stačí zaútočit proti silám zákona a máte tři. A ze třech hvězdiček už se tak snadno nevykecáte. Kromě toho, že policejní složky trefují velmi dobře pneumatiky, nedělá jim problém vás na pár výstřelů sejmout i za volantem. A pokud před nimi vystoupíte z auta, máte smrt takřka jistou. Bez neprůstřelné vesty stačí i tři zásahy.

RSG_GTAV_Screenshot_HUD_0051.jpg

Inovovaný systém policejního pátrání kombinuje ten z GTA 4 a předchozích dílů. Po vzoru čtyřky se vám na minimapě zobrazují policejní jednotky a rádius hledanosti, odkud se snažíte uniknout, ale zároveň se stačí odklidit mimo zorné pole policie. Třeba do tunelu pod hlavní cestu a nevykukovat. Maximální počet hvězdiček je tentokrát 5 a vrací se i armáda. Hurá.

Těchto pět bodů jasně ilustruje příklon k realitě nového GTA. Hráč je v herním světě něco jako turista – zpracování ho motivuje si užívat objevování nových míst, jízdní model ho motivuje se sžít s oblíbeným autem, ale ani zdaleka mu hra nedovolí se stát hybnou silou zkázy. V další kapitole zvýším zoom a podívám se na opravdovu malé detaily, které ale dělají hodně. 

Grand Theft Auto V: sandbox šitý na míru (recenze)

Grand Theft Auto V: sandbox šitý na míru (recenze)

Postřehy z akce

Auta nemizí
V nejnovějším díle už nehrozí, že to parádní auto stačí ztratit z dohledu, a už jej nenajdete. Hra si pamatuje moc dobře každý objekt a pokud vám vozítko opravdu unikne, můžete se spolehnout, že stačilo správně zahnout.

Ježdění vestoje na autech

Rodeo se v posledním díle už tolik nekoná. Pokud naskočíte na klasické osobní auto, po pár metrech vás setřese (ani není třeba řidiče movitovat výstřelem do kapoty). Zato kamióny poslouží k projížďce moc dobře.

• Tvoření kolony

Řidiči v Los Santos nemají celý den, takže pokud jim zatarasíte cestu, nezačnou se donekonečna štosovat za sebou, ale po chvíli překážku objedou. Nebo vystoupí a půjdou vám svůj pohled na věc vysvětlit.

Interiérové světlo v autě

Když autu otevřete dveře, uvnitř se rozsvítí světýlko. Opravdu.

Autorádio hraje pod vodou jinak

V realitě jsem to sice nikdy nezkoušel, ale po potopení auta do vody začne hrát autorádio realisticky tlumeně.

Na červené vpravo

Stejně jako se to píše v amerických silničních pravidlech, řidiči mohou na červené odbočit vpravo. Rockstar si svůj domácí úkol udělal na výbornou.

Škrabání se na skálu

Toto je fajn. Pokud se chcete dostat na nějakou strmou plochu, např. skálu, hra nemá přesně danou krajní hranici naklonění. Zkuste to vícekrát, jednou vylezete do půlky, jednou výš, jednou uklouznete, jednou ne. Zkrátka nikdy nevíte.

Míření na lidi

Pokud na nevinné obyvatele namíříte zbraní, zpanikaří. To je poměrně logická věc. Funguje to však pouze v jejich zorném poli a od určité vzdálenosti, každý se navíc chová jinak. Nebývá výjimkou, že vás na oplátku provrtají.

Panika řidičů

A pokud takto zamíříte na řidiče, můžete vyvolat několik krizových jednání. Buďto se vás pokusí přejet, začnou couvat, vystoupí, anebo ostře zahnou do nejbližší uličky.

Intimní zóna

Žádný z pedestrianů si příliš nelibuje v blízkém kontaktu. Pokud se na někoho nalepíte, začne být agresivní, nebo uteče.

Vibrující gamepad

Při najetí na vroubkovaný okraj silničního pruhu se vám v ruce rozvibruje gamepad. Přesně podle pozice kol. Malý detail, ale potěší.

Schovka za dalekohledem

Toto je spíše bug. Pokud použijete stacionární dalekohled, policie vás ztratí z dohledu a můžete si prohlédnout jejich zmatené manévry zblízka.

Pár předmětů

Ve hře tradičně nechybí nápoje Sprunk a E-cola a rovněž se můžete svézt na horské dráze, ruském kole nebo lanovce. Nebo skákat s padákem.

To byla malá ochutnávka věcí, které můžete na první pohled v GTA 5 přehlédnout. K exkurzi po Los Santos se vrátíme zase v dalších článcích.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 důvodů, proč běžet do obchodu pro Nintendo Switch

10 důvodů, proč běžet do obchodu pro N…

Nintendo Switch představuje nový svěží herní zážitek, který se velmi liší od hraní na Xbox One a PS4. Přinášíme vám 10 důvodů, proč byste si tuto konzoli měli koupit.

12.  7.  2017 | | 16 N/A
Umělecké pojetí hry Hellblade opravdu vyráží dech (galerie)

Umělecké pojetí hry Hellblade opravdu …

Akční fantasy thriller Hellblade možná plachtí u většiny pod radarem. To by ale byla osudová chyba.

23.  7.  2017 |
10 důvodů, proč s koupí Nintendo Switch ještě počkat

10 důvodů, proč s koupí Nintendo Switc…

Nintendo Switch je velmi zajímavá konzole, což nás inspirovalo k článku o tom, proč byste si tuto konzoli měli koupit. Z jiného úhlu pohledu však trpí mnoha chybami, kvůli kterým byste si ji naopak určitě kupovat neměli.

17.  7.  2017 | | 5 N/A
TES Online: Morrowind – návrat do známého světa (recenze)

TES Online: Morrowind – návrat do znám…

MMORPG The Elder Scrolls Online se dočkalo svého nového rozšíření Morrowind, díky kterému se hra obohatila o nový pestrý svět a o novou třídu. Stojí za to vrátit se do Tamrielu?

10.  7.  2017 | | 2 N/A
Apple znovuobjevil rozšířenou realitu. Vývojáři už předvádí parádní aplikace

Apple znovuobjevil rozšířenou realitu.…

Apple pravděpodobně přetransformuje další důležitý segment - rozšířenou realitu.

16.  7.  2017 | | 2 N/A
Virtuální realita na E3: nejzajímavější pecky veletrhu

Virtuální realita na E3: nejzajímavějš…

Na letošní E3 se nezapomnělo ani na fanoušky virtuální reality. Na konferencích se jim sice nevěnovalo valné množství pozornosti, ale i tak se mezi oznámenými tituly objevilo pár dobře vypadajících kousků. Je libo pecky od Bethesdy jako je Fallout nebo Doom ve VR? A co takhle nějaké exkluzivity na PSVR? To všechno tady najdete.

14.  7.  2017 |
Nový rekord! Valve po letní slevové akci zabanovalo přes 40 tisíc uživatelů

Nový rekord! Valve po letní slevové ak…

Anti-Cheat systém společnosti Valve se překonal, zabanováno bylo rekordních 40 tisíc uživatelů.

11.  7.  2017 | | 5 N/A
Herní agenda: výhled na sportovní a závodní pecky roku

Herní agenda: výhled na sportovní a zá…

Jako každý rok nás čeká na podzim nálož sportovních her. Čeká nás letos nějaké extra překvapení, nebo prostě dostaneme „jen“ další díly již zaběhlých značek? Čtěte dál a dozvíte se více!

20.  7.  2017 |