Gravel: off-roadové zklamání (recenze)

Závodních her není rozhodně nikdy dost. A obzvláště těch off-roadových. Jak tedy dopadl nadějný Gravel?

Rok 2017 byl ve vodách závodních her více než plodný. Zaznamenali jsme mnoho titulů jak z kategorie částečných simulací, tak i arkádového poježděníčka. Jestli bude i rok 2018 stejně tak vyvedený zatím hodnotit nelze, nicméně máme zde první výraznější vlaštovku v podobě Gravel od italského studia Milestone, specialistu na závodní hry.

Velký hráč s tradicí

V portfoliu studia najdeme mnoho licencovaných sérií jako např. Moto GP či Sébastien Loeb Rally, které se zařadily mezi relativně vyvedené, i když značně stereotypní značky. Mimo to se však studio nebojí vytvářet i vlastní značky, mezi které můžeme zařadit právě off-roadový Gravel.

Off-roadových závodů není v herním světě příliš a proto je každý nový přírůstek bedlivě sledován

Jestliže loňský rok byl zejména ve znamení částečných simulací, sezóna 2018 se rozjíždí totální arkádou, která si již od svého počátku rozhodně na nic nehraje. Ihned od prvotního spuštění na hráče dýchne uvolněná atmosféra s absencí jakékoli vyšší vážnosti. Což rozhodně nemusí být špatné, každopádně Gravel už od prvních momentů působí zbytečně lacině či snad béčkově a odklon od jakékoli serióznosti či vážnosti je až nebezpečně znatelný. Každopádně kde je poptávka, musí být i nabídka a jelikož je arkádové závodění velmi oblíbeným herním žánrem, i vývojáři musí pochopitelně reagovat a nabídnout hráči to nejlepší možné. Navíc, Milestone se zaměřili na off-roadové závodění, kterého na trhu až tolik není.

Kariéra zahrnuje Cross Country, Wild Rush okruhové závody v exotických končinách, Stadium Circuits neboli stadionové závodění a Speed Cross

Hra je vystavěna především na kariérním režimu nazvaném Off-road Masters, který je prezentován jako jedna velká bláznivá show stanice Gravel Channel, což je rozhodně vynikající nápad. Celý tento divoký seriál je následně dávkován v jednotlivých epizodách zahrnujících konkrétní závody, za které hráč získává určitý počet hvězd. Tímto způsobem si tak kleštíte cestu dále k výzvám s jednotlivými bossy, které je nutné jak jinak než porazit a stát se šampionem. Krom zmíněného TV podání se tak vlastně jedná o klasický model závodní kariéry s několika různými mody.

Nabídka zahrnuje Cross Country, neboli klasický checkpoint závod, Wild Rush, tedy okruhové závody v exotických končinách, Stadium Circuits, neboli stadiónové závodění a nakonec Speed Cross. Díky jednotlivým závodním variantám tak hra zdánlivě působí nabobtnale a pestře.

Opak je však pravdou, jelikož chybí nějaký ten těžko definovatelný element, který hráče nutí závodit dál a dál. Závody samy o sobě nejsou úplně nejhorší, nicméně režim kariéry nemá to správné kouzlo, které by bylo poháněno vlastním motorem a motivovalo tak k nočním směnám za monitorem či televizí. Systém získávání hvězdiček pro odemykání nových vozů či tratí je přece jen trochu nepohodlný a v dnešní době ne plně motivující. Základním pilířem hry by měla být vždy zábavnost a touha vyhrávat, nikoli odemykat jednotlivé okruhy a polepy na vozy.

Jízdní model pod psa

Jestliže se bavíme o arkádovém závodění, jistě nikdo neočekává reálnou fyziku vozů a nezapomenutelný požitek z jízdy. Nicméně jízdní model Gravel je i na arkádu až přespříliš uvolněný. Vozy po povrchu plavou až nepřirozeně, skoro jako byste na svou postel přidělali kolečka a vyjeli do terénu. Auta se tak chovají skutečně zvláštně a vzdáleně připomínají jízdní model z městských akcí typu GTA, což je jistě i pro arkádu trochu zklamání. Většinu jednotlivých závodů budete moci projet na plný plyn s občasným odrazem o nějakou tu bariéru. Brzdit však příliš nemusíte. Bohužel nelze počítat ani s výraznější adhezí v závislosti na daném povrchu. Budete jezdit po sněhu, písku, asfaltkách i v bahně, ale zásadnější rozdíly rozhodně nečekejte. Rozdíly jistě poznáte, ale i z arkády by se dalo v tomto ohledu vymačkat více. Zapomenout musíme také na vliv počasí a v souvislosti s ním i na jeho dynamické proměny. Gravel je totiž jasně nadefinován a pokud za deště vyrazíte, tak za něho i dorazíte. Ne snad, že by se jednalo o nějaký výraznější problém, jde pouze o fakt, který tak ve výsledku hru řadí k šedému průměru.

Vozy po povrchu plavou až přespříliš nepřirozeně, skoro jako byste na svou postel přidělali kolečka a vyjeli do terénu

Připomínky se jistě objeví i u inteligence počítačem řízených soupeřů. Ta je více než nevyrovnaná a někdy způsobuje dosti frustrující zážitky. V některých závodech lze zvítězit bez větších komplikací, a to celkem s přehledem, naopak někdy budete brát třetí místo po mistrné jízdě bez chyb všemi deseti.

Gravel sice nabízí pohodový a nečím nerušený zážitek, představuje však mírné zklamání

Bohužel i po stránce grafické Gravel nikterak nevyčnívá. Použitý Unreal 4 engine sice plní svojí úlohu i v dnešní době, každopádně rozhodně se o žádnou slávu nejedná. Vizuální ztvárnění je až nápadně prázdné, chybí výraznější práce s nasvícením, pořádné dynamické stíny apod. Navíc, a to především, prostředí, ve kterém se hra odehrává sice samo o sobě má slušný potenciál, vývojáři z Milestone mu však nevěnovali dostatečnou pozornost a péči. Díky tomu tak vše působí značně ostrouhaně a pustě. V dnešních AAA titulech jsme si již zvykli na nejrůznější detaily a maličkosti, které dobarvují celkový dojem, bohužel Gravel v této oblasti sází na minimalismus, a to navíc ještě ne úplně dobře pojatý.

Vyzdvihnout ovšem musíme relativně slušný až nadprůměrný model poškození vozů během závodů. Plechy vypadají odrbaně, muchlají se jedna radost, velice dobře působí i zabahněné kapoty a čelní skla vozů. Vše si lze detailně prohlížet v záznamech závodů, popřípadě režimu fotografování, který sice nabízí standardní funkce, na které jsme u podobných her zvyklí, bohužel však není dotažený do konce. Rozsah, který lze fotografovat v okolí vozu je totiž příliš malý. Kamera je tak nepochopitelně přišpendlená právě na hráčův vůz. I tak lze ovšem dělat relativně solidní obrázky, což můžete posoudit v galerii. Během záznamů, stejně jako při samotném závodění, pochopitelně můžeme přepínat mezi několika pohledy zahrnujícími např. z kokpitu vozu, třetí osoby či kamery na nárazníku vozidla. Hra pochopitelně nabízí taktéž multiplayer, který je ovšem dalším prvkem, který rozhodně nepřesvědčí. Jednotlivé hry se načítají poměrně dlouho, často i několik minut. To zásadnější ovšem je, že hru skoro nikdo nehraje.

I přes své chybky si hra jistě své fanoušky najde

Ve finále tak Gravel představuje ryze průměrnou arkádovou závodní hru s nepřesvědčivou grafikou, příliš umělým jízdním modelem a nudnou kariérou s poněkud zastaralým principem postupného odemykání. Hra je určena pro nenáročné závodění v terénu i na asfaltkách nebo dokonce v částečně otevřeném světě těm, kteří se nechtějí postupně zdokonalovat ve svých dovednostech, ale přejí si jen sednout a jet. Gravel bohužel nenabízí nic výrazně lepšího, než žánroví konkurenti a představuje tak mírné zklamání. Zkrátka není moc důvodů, proč ji vůbec hrát. Milestone už mnohokrát ukázali, že umí, tentokrát to ovšem nevyšlo.

Hodnocení: 2.5 / 5

Klady:

• Nenáročné závodění