Graveyard Keeper: v mládí jsem se učil hrobařem (recenze Switch verze)

Nejrůznějších simulátorů, kde se staráte o svoji farmu, vesničku či město existuje celá řada. V tomhle případě se ale stanete hrobařem a s tím se musíte starat o vše, co k tomu patří.

Co baví

  • Stylizace
  • Soundtrack

Co vadí

  • Zdlouhavý postup
  • Technické nedostatky
  • Příliš spletité
6/10
Hodnocení

Graveyard Keeper vznikl ve studiu Lazy Bear Games. Nebyl bych moc překvapen, kdybyste toto jméno nikdy předtím neslyšeli. Mají za sebou jen pár indie her a momentálně spolupracují s vydavatelstvím tinyBuild. Třeba takový Punch Club, ve kterém si trénujete svého boxera od pouličních bitek až po opravdové zápasy, sklidil v roce 2016 docela úspěch. Graveyard Keeper oproti tomu ze začátku spíše trpěl. Několik měsíců byl totiž v předběžném přístupu a ani po vydání finální verze se vývojáři nezbavili všech bugů. To bylo ve druhé polovině loňského roku. Nyní se jejich nejnovější titul dostává i na konzole PlayStation 4 a Nintendo Switch, takže máme parádní příležitost k tomu, abychom se na něj také podívali.  

2019070312092600-D6AB485ABAF9CB9E56C9D2B1231D87D9.jpg2019062918314400-D6AB485ABAF9CB9E56C9D2B1231D87D9.jpg2019062715104600-D6AB485ABAF9CB9E56C9D2B1231D87D9.jpg2019062715083100-D6AB485ABAF9CB9E56C9D2B1231D87D9.jpg
Proč se starat o farmu, když se můžete bavit na hřbitově?

Jak už to u portů na Switch bývá zvykem, mluví se hlavně o tom, kolik grafických kompromisů muselo přijít, aby hra běžela dobře i na této platformě. Graveyard Keeper v tomto ohledu za ostatními konzolemi a PC moc nezaostává. Stejně jako u předchozích her tohoto studia i tady najdete pixeloartovou stylizaci, která se jim opravdu vydařila. Stejně je to i celkově s ozvučením. Není blíže specifikované, ve které době se Graveyard Keeper odehrává, ale jistě to bude někde kolem středověku. K tomu se zdejší motivy hodí bez problému. U hry jako je toto, kde strávíte klidně desítky hodin, je také důležité, aby hudba nezačala být otravná. To naštěstí není případ tohoto titulu.  

 

Vaše postava má určité množství energie a po jeho vyčerpání se musí prospat nebo meditovat

 

Kdybych se zaobíral jen výše zmiňovanými aspekty, tak bych si neměl na co stěžovat. Se zbytkem hry to ale bohužel není tak růžové. Samotná hratelnost funguje velmi podobně jako například ve Stardew Valley. Vaše postava má určité množství energie a po jeho vyčerpání se musí prospat nebo meditovat. Ať už děláte cokoliv, stojí vás to nějakou energii. Oproti tomu ale za každou činnost získáváte body zkušeností, které se dělí na tři druhy. Červené získáváte povětšinou za stavební práce a za crafting. Zelené vzejdou od práce s přírodou. K modrým se pak dostanete až později. Jsou totiž odměnou za studování ve zdejším kostele.  

Zkušenosti pak rozdělujete do několika stromů, přičemž každý z nich je zaměřený na jinou oblast. Červené uplatníte například při vylepšování craftingu ze dřeva a kamení, zelené zase ve farmaření. Postupně se tak dostáváte k novým možnostem a počet věcí, které můžete a musíte dělat docela rychle stoupá.  

Po pár hodinách hraní tak už nebudete jen správce hřbitova zakopávající jedno tělo za druhým, ale třeba taková role tesaře, kameníka nebo sklenáře vám nebude cizí. Většinou to je tak, že spolu s dalším novým úkolem si musíte osvojit další takový obor. Až se vám například povede uvést hřbitov do použitelného stavu, tak vám k tomu přibude i kostel a s tím i další hromada povinností. Abyste ale nemuseli pořád lítat tam a zpět, tak si cesty můžete zkracovat podzemními chodbami. Většina z nich je ale na začátku hry zablokovaná a na jejich opravy potřebujete dost materiálů. Reálně je tak budete moci využívat až po několika hodinách hraní.  

2019062813172700-D6AB485ABAF9CB9E56C9D2B1231D87D9.jpg
Pixelartová grafika je krásně umělecká a nátuře hry sedne. 

V tom vidím hlavní problém Graveyard Keeperu. Po chvíli hraní jeden neví, kde mu hlava stojí. Bez vysvětlení jste totiž hozeni do role správce hřbitova a nejspíš budete stejně zmatení, jako sama hlavní postava. Ta sem totiž přišla z jiného světa a jako hlavní úkol už od počátku hry je, aby se vrátila do svého světa ke své lásce.  Zdejší obyvatelé vám v tomhle ohledu ale nejsou moc ochotni poradit, a když náhodou zmíníte, že s jejich světem nemáte nic společného, tak se vám vysmějí.  

Nejvíc v začátcích pomůže Gerry, což je mluvící lebka vašeho předchůdce. Po pár radách ale ani v jeho případě není nic zadarmo. Většinou to bude chtít nějaký alkohol, aby se s vámi podělil zase o něco nového.  

d5ogrcnilmzgvox1xnzv.pngd5hdfmhneb1tvqn5pdyp.pnga3hlyrgptuwgkbnrzimh.png

Krom hřbitova často navštěvujete i vesničku, kde žije celá řada postav, od kterých se také dají zjistit a nakoupit užitečné věci. Každý druhý by ale po vás chtěl nějakou službu, a tak se to už od začátku hry takhle kupí. Na některé úkoly, které dostanete v začátcích hry, navíc dojde až po několika hodinách hraní, protože zkrátka nemáte potřebné technologie. Do toho všeho se navíc musíte starat o zakopávání mrtvých, které vám ke hřbitovu vozí osel. K tomu si můžete připočítat i různé opravy hrobů a bohoslužby, které musíte dělat poté, co je znovu otevřen kostel a kdo jiný, než vy by se měl stát jeho opatrovníkem.  

Ve výsledku vám tak z jednoho dne nezbude moc času na plnění úkolů. Proto se všechno neuvěřitelně táhne, a i když body zkušeností získáváte docela rychle, tak na jejich reálné využití potřebujete až moc času. Na druhou stranu tohle může být pro některé hráče plus. Pokud se vyžíváte v grindění veškerých věcí a nevadí vám stejnou činností trávit delší chvíle, tak vás Graveyard Keeper jen tak neomrzí. Mě ale tento způsob hratelnosti spíše odradil.  

gr5k1me8qjtz2rsneqaj.png2019062716362000-D6AB485ABAF9CB9E56C9D2B1231D87D9.jpg2019062715354200-D6AB485ABAF9CB9E56C9D2B1231D87D9.jpglyub4tc71fmxrektxy9b.png
Činností je hodně a na to budete potřebovat opravdu hodně času.

V diskuzích u PC verze jsem se dočetl o celé řadě bugů a chyb, které byly ve hře i po vydání finální verze, ale na žádné závratné problémy jsem nenarazil. Jediné, co se mi stávalo docela pravidelně, byly bugy uživatelského rozhraní, kdy si text vyskakoval na jiných částech obrazovky, než měl a byl nečitelný. V tomhle případě ale stačí znovu otevřít nabídku a bylo vyřešeno.  

 

Ovládání skrz klasické joy-cony sice funguje dobře, ale to dotykové by byl rozhodně příjemný bonus

 

Docela často se v polední době věnuji portům her na Nintendo Switch a většina her nevyužívá té příležitosti, aby do hry zakomponovala některé unikátní vlastnosti této konzole. Pokaždé zkouším, jestli alespoň to dotykové ovládání nebude fungovat a ani v případě Graveyard Keeperu jsem nepochodil. Ovládání skrz klasické joy-cony sice funguje dobře, ale to dotykové by byl rozhodně příjemný bonus.  

2019070213395900-D6AB485ABAF9CB9E56C9D2B1231D87D9.jpg

Při nákupu ve switchovém obchodě si můžete všimnout, že je dostupné i DLC jménem Breaking Dead. To vám do hry přidává nový obsah včetně zombíků. Byl jsem ale docela nemile překvapen, když jsem zjistil, že na PC toto DLC dostanete zdarma společně se základní hrou. Pokud ho totiž chcete na Switchi, tak si ještě 125 korun budete muset připlatit.  

Verdikt

Do Graveyard Keeperu se pusťte pouze v tom případě, že jste do něj ochotni investovat spoustu času. Postup jak v příběhu, tak získávání nových věcí se zdlouhavě vleče. Drobné chyby a bugy vám to také moc nezpříjemní, ale alespoň se na to dobře kouká.  

Váš názor Další článek: Další indicie poukazují na únorové vydání pro The Last of Us: Part II

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,